Er wordt nog één punt over het hoofd gezien. Superchargers zijn er om lange verplaatsingen mogelijk te maken. In principe zal je 's morgens thuis starten met voldoende batterijlading voor de dag. Zelfs in slechte omstandigheden heb je zonder problemen een range van 300 km met een Tesla.
Mag ik even twee concrete voorbeelden geven?
Mijn ex-vriendin had een studio op de 7de verdieping in het flatgebouw Trianon op de dijk in Westende. De heen- en terugreis vanuit Hoboken was 260 km, vrij nipt dus voor een range van 300 km. Ik kon de wagen in het beste geval enkele honderden meters landinwaarts parkeren, waar uiteraard geen oplaadmogelijkheid was. Ik heb even gekeken op
http://www.oplaadpunten.org/. Dichtst bijzijnde publieke laadpunten (membership required): Oostende en Nieuwpoort.
Begin deze week logeerde ik in Hotel Primula in Schweinfurt, een 3-sterrenhotel met ca. 100 kamers. Op de parking is juist één plaats (tegenover de receptie) met mogelijkheid tot opladen. Hopen dat er dus geen elektrische wagen van een gast van één van de andere 100 kamers staat.
Als je lange afstanden rijdt, wat meestal gebruik van snelwegen betekent, zal je altijd aan een supercharger aankomen met een warme batterij en heb je geen probleem om een hoge laadstroom te ontvangen.
Toch wel, zoals in het artikel uitgelegd. Het kan dat je een laadpaal moet delen met iemand die op dezelfde stall aangesloten is en slechts 20 kW bekomt, of dat je slechts met 50 kW kunt laden wegens externe omstandigheden.
Ook bij fossielenbranders zijn er heel wat punten die een normale gebruiker niet kent en die de performantie en levensduur van de wagen bepalen. Ik denk dan bv aan te hoge motorbelasting bij koude motor, verkeerd gebruik van de koppeling, rijden in onaangepaste versnelling, ...
Te hoge motorbelasting bij koude motor kun je vermijden. Met de zeer geringe spelingen van de moderne verbrandingsmotoren duurt het hooguit nog 3 km vooraleer je volop van de motorkracht gebruik mag maken zonder schadelijke gevolgen.
Een verkeerd gebruik van de koppeling kun je vermijden. Meestal kost het vervangen van een koppelingsplaat overigens geen fortuin.
Een verkeerd gebruik van de koppeling, evenals rijden in een onaangepaste versnelling, komt bovendien niet voor met een automatische versnellingsbak.
Je kunt ook met een elektrische wagen voor voortijdige slijtage zorgen.
Wat de meeste andere wagens niet kunnen, kan de Tesla wel: je kunt er zo snel mee optrekken, dat de banden er danig onder lijden.
Ooit zei de chef van de werkplaats van een Mercedes garage mij dat ik een slechte rijstijl had. Hij raadde me aan om volgas naar een rood verkeerslicht toe te rijden, en dan op het laatste ogenblik vol in de remmen te gaan. "Want", zo zei hij, "zoals jij vooruitziend rijdt, kan ik niets aan jou auto verdienen".
Een dergelijke rijstijl kan je er uiteraard ook met een elektrische wagen op nahouden. Wie met een Tesla in elke bocht de banden hoort fluiten, zal ook weten wat het kost.
Dan hebben we het nog niet over zoveel dat je zowel met een elektrische wagen als met een wagen met een verbrandingsmotor kan verkeerd doen. Ik denk hier bijvoorbeeld aan de talrijke automobilisten die met een bandenspanning rijden welke ver buiten de normen ligt.
In dit opzicht is er dus geen verschil tussen wagens met een verbrandingsmotor en elektrische wagens.