Auteur Topic: nieuwe vertragingsbarometer  (gelezen 2730 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
nieuwe vertragingsbarometer
« Gepost op: donderdag 27 september 2007 - 10:06:18 »
Toen ik nog geregeld het openbaar vervoer nam hield ik een vertragingsbarometer bij. Sinds het begin van de maand rijd ik echter met de auto naar het werk waardoor die vroegere vertragingsbarometer gestopt is. Ik houd echter nu mijn rijtijden bij van en naar het werk. De verplaatsing is niet langer Mechelen-Gent, maar Mechelen-Antwerpen. Ik moet in het centrum van Antwerpen zijn, wat de rijtijd natuurlijk beïnvloed. De afgelegde afstand is ongeveer 35 km. Het aantal metingen is nog zeer beperkt, waardoor echte statistieken nog niet echt mogelijk zijn. Voor een autoverplaatsing is er niet zoiets als een gepubliceerde rijtijd. Het gebruik van de rijtijd die bv. mappy geeft zou ook geen eerlijk beeld geven, vermits deze rijtijden zijn gebaseerd op een rit zonder file.
Ik heb besloten om als mijn normale rijtijd de mediaan te nemen van mijn metingen, dus niet het gemiddelde omdat meer beïnvloed wordt door uitschieters.

De mediaan van mijn metingen is 35 min. Dit komt goed overeen met mijn gevoel van een normale rit. De minimum rijtijd is 28 min. Deze heb ik gehaald wanneer vrij laat op het werk vertrokken ben.
De maximum rijtijd tot nu to is 57 min., bijna het dubbel van een normale rit.

Een rit met de trein zou, deur tot deur, 45 min. duren. Hierin is inbegrepen een 15 min. stappen in het centrum van Antwerpen. Wellicht zou hier met de bus/tram enkele min. afgehaald kunnen worden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: nieuwe vertragingsbarometer
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 27 september 2007 - 16:19:55 »
Mijn laatste treinrit was op maandag. Traject Leuven-Noord-Limburg (Nederlands Limburg uiteraard).
Ik zou er met de auto slechts 2 uur en een kwartier over doen. Met de trein zou ik er normaal 3 uur over doen, exclusief voor- en natransport. Aangezien het er om gaat hoe lang je er over doet om van deur naar deur te geraken zou ik er met de trein 3,5 uur over doen wat al 1 uur en 15 minuten vertraging betekent.

Zoals zo vaak had ik ook deze keer weer een uur vertraging door gepruts van de spoorwegen, deze keer lag het aan de NS; de trein arriveerde in Noord-Limburg 15 minuten te laat. Zoals altijd resulteert deze relatief kleine vertraging van 15 minuten, die nog te overzien is, in een vertraging van een uur doordat de trein vanuit Maastricht naar Luik maar 1 keer per uur start.

Fantastisch transportmiddel, die trein. ;D

Ik vertrok aan het begin van de avond, na de spits (tussen 6 en 7). Zeker op dit relatief rustige traject zou ik nooit een file hebben gehad met de auto.
Zo komen we weer tot de conclusie dat de trein eventueel een gelijkwaardig alternatief kan zijn voor het drukkere traject (Antwerpen-Brussel, Mechelen-Brussel, Antwerpen-Amsterdam) bijvoorbeeld maar hevig zuigt voor de periferie.
Als overal minstens 2 keer per uur de trein zou rijden en geen enkele trein meer in de dorpen zou stoppen dan zou er veel opgelost zijn. Het vervoer van stad naar dorp kan immers makkelijk door de bus of met de auto worden opgevangen. De trein zou er efficiënter door worden en ik betwijfel ofdat de dorpsmensen hierdoor langer zouden moeten reizen aangezien ook zij sneller in de naburige stad zouden zijn dan nu het geval is.
Ik pleit er daarom voor dat de trein zich specialiseert in de grote afstanden van stad naar stad en de bus zich enkel bezig houdt met het vervoer van stad naar aangrenzende dorpen.
Ideaal zou wellicht dan ook zijn wanneer de NMBS en "de Lijn" door hetzelfde bestuur geleid worden zodat deze 2 organisaties niet met elkaar concurreren, zoals nu het geval is, maar elkaar complementeren.
« Laatst bewerkt op: donderdag 27 september 2007 - 16:26:18 door BBB »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: nieuwe vertragingsbarometer
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 27 september 2007 - 19:36:18 »
Bij het vergelijken van de reistijd met de auto en met de trein moeten we er uiteraard wel rekening mee houden dat je, als je op de trein kan zitten, een groot deel van die reistijd nuttig kunt besteden (lezen, notebook, enz.).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe vertragingsbarometer
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 27 september 2007 - 21:13:05 »
Bij het vergelijken van de reistijd met de auto en met de trein moeten we er uiteraard wel rekening mee houden dat je, als je op de trein kan zitten, een groot deel van die reistijd nuttig kunt besteden (lezen, notebook, enz.).

Als je al wordt neergestoken voor een sigaret,gsm Ipot en dergelijke ga ik zeker niet met een notebook in de trein gaan zitten.

Met andere woorden er is in deze topic nog geen rekening mee gehouden met de veiligheid of sfeer in een station.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: nieuwe vertragingsbarometer
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 28 september 2007 - 00:37:28 »
Bij het vergelijken van de reistijd met de auto en met de trein moeten we er uiteraard wel rekening mee houden dat je, als je op de trein kan zitten, een groot deel van die reistijd nuttig kunt besteden (lezen, notebook, enz.).
Ha, die is goed gevonden. :D
Als je die tijd nuttig kan besteden, dan is dat een goed punt.
Dit geldt natuurlijk voor lang niet iederéén. Je moet maar net iets moeten lezen voor jouw job. Wanneer je administratie op een pc moet doen dan heb je een dure laptop met een beperkte batterij nodig. Ik zou er al één van minstens 3 uur moeten hebben, die van Rafael volstaat dus niet voor mij ;).

Citaat
Als je al wordt neergestoken voor een sigaret,gsm Ipot en dergelijke ga ik zeker niet met een notebook in de trein gaan zitten.

Met andere woorden er is in deze topic nog geen rekening mee gehouden met de veiligheid of sfeer in een station.
Dat heb ik nog niet zo veel ondervonden. Er zijn bepaalde tijdstippen waarop ik bepaalde lijnen liever mijd. Zo vind ik de lijnen richting/van Luik en richting/van Venlo niet altijd prettig (drugstoerisme). Wanneer ik zo'n jongens in een coupé zie zitten (de echte verslaafden herken je snel) dan ga ik gewoon naar een andere coupé toe. Daar moet ik dan wel bij vertellen dat dit maar een kleine minderheid van de passagiers is die iha makkelijk te mijden is. Maandag kwam ik mogelijk één zo'n passagier tegen.
Meestal voel ik me echter wel veilig op de trein.
Ik zou dan ook rustig een laptop meenemen als ik er één zou hebben (voor mij te duur en te kwetsbaar, ik kies liever voor een desktop).

Als je een drukke lijn gebruikt dan doe je er verstandig aan om aan het uiteinde van het perron in te stappen, daar zijn meestal de meeste vrije plaatsen. Het lukt mij vrijwel altijd om een 2x2 plaats te vinden wat voor mij imperatief is aangezien ik op een 'normale' plaats niet pas met mijn lengte.


Citaat
Als je al wordt neergestoken voor een sigaret,gsm Ipot en dergelijke ga ik zeker niet met een notebook in de trein gaan zitten.
Je moet dat ook niet overdrijven he. ;)
Heb jij het ooit al eens in den lijve meegemaakt of gezien? Dit lijken mij eerder incidenten. Je moet gewoon wat jouw verstand gebruiken en bepaalde passagiers mijden.
Maar goed, het is duidelijk dat iemand meestal de trein neemt omdat hij de auto niet kan of wil betalen ofwel omdat hij niet kan of wil autorijden (angst voor verkeer, geen rijbewijs). De meesten die kunnen rijden en het zich kunnen veroorloven zullen niet vrijwillig voor de trein kiezen. Het openbaar vervoer is onberekenbaar en weinig flexibel, dit is een zeer groot nadeel.


PS je spelt Ipod, vergelijk het met podcast ;)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 28 september 2007 - 00:46:58 door BBB »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: nieuwe vertragingsbarometer
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 28 september 2007 - 00:57:14 »
Als je al wordt neergestoken voor een sigaret,gsm Ipot en dergelijke ga ik zeker niet met een notebook in de trein gaan zitten.

Ik onderschat geenszins de onveiligheid in de Belgische samenleving. Maar als je dermate paranoïde bent, wordt het leven gewoon onmogelijk. Er kan deze nacht iemand met een vuurwapen het slot van jouw voordeur kapotschieten en jou, je vrouw en je kinderen komen bedreigen.

Dan kun je eigenlijk nog maar doen wat ik binnenkort ga doen: verhuizen naar een Alpendorpje, waar de natuur en de samenleving nog in orde zijn.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe vertragingsbarometer
« Reactie #6 Gepost op: maandag 01 oktober 2007 - 09:21:58 »
Ik heb een jaar met de trein naar Gent gespoord, agressie was het minste van mijn problemen. Laptops zijn nu zeer goed ingeburgerd op de trein. De meeste mensen gebruiken ze om naar een filmpje te kijken op de trein. Het is zelfs zo dat je in de nieuwste treinen je laptop kan opladen, er zijn meerdere stopcontacten per rijtuig (ook in 2e klasse).
De tijd op de trein nuttig gebruiken betekent niet noodzakelijk werken. Een goed boek op de trein kan ook leuk zijn. Op die manier passeert de tijd sneller en ontspan je. Dit is in ieder geval beter dan 2 tot 3x het nieuws beluisteren in de wagen terwijl je je stuur opvreet in de file. Ik kan je verzekeren dat je CD-verzameling er na een jaartje file wel is doorgejaagd, dus ook dat is geen oplossing.

Dit weekend ben ik met de auto naar Parijs gereden. Meerdere keren heb ik mezelf vervloekt dat ik hieraan begonnen was. Met drie personen en een baby was de auto echter geen slechte oplossing. Zeker omdat ik met een firmawagen rijd was in dit geval de trein niet goedkoper. Ik was om 19u vertrokken in Mechelen en zou normaal net geen 3u over dit traject doen. Het zijn er uiteindelijk meer dan 4 geworden. De reden van de vertraging waren enkele files en filetjes. De bestemming in Parijs heb ik vlot gevonden (zelfs nadat mijn GPS het noorden kwijt was door de tunnels en de urban canyon).
De terugrit ging wel vlotter, op net geen 3u was ik thuis. Ik heb me echter op het bed geworpen en ben direct in slaap gevallen. Met de trein was ik tenminste fris thuisgekomen. Mijn reisgenoten waren niet zo moe na de rit, zij hebben kunnen maffen terwijl ik reed.
De volgende keer neem ik de trein, sneller, rustiger en minder stress.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: nieuwe vertragingsbarometer
« Reactie #7 Gepost op: maandag 01 oktober 2007 - 22:21:13 »
Van stad naar stad met het OV is niet zo'n probleem. Wanneer je een grote afstand van dorp naar dorp moet overbruggen en beide dorpen liggen een stuk van de stad dan is het OV geen oplossing. Het is bovendien nog duur ook. Een jongerenretour van Leuven naar Venray (noord-Limburg) kost bijvoorbeeld al zo'n 42 Euro. Een niet-jongeren retour kost 50-60 euro. Wat zou ik aan Diesel of LPG kwijt zijn op deze afstand?
De afstand bedraag 168 kilometer. Ga uit van een modale auto.

De auto kost ook veel geld maar daar krijg je wel veel autonomie en mobiliteit voor terug. Natuurlijk, voor sommige trajecten is de trein best een fijne oplossing. Wanneer je met gezin van stad naar stad moet is het zo slecht nog niet. Dit geldt echter maar voor een beperkt aantal trajecten. Jij hebt wat dat betreft het geluk dat je in een 'grote' stad woont.
« Laatst bewerkt op: maandag 01 oktober 2007 - 22:23:03 door BBB »