Jozef heeft hier een probleem gehad dat iedereen wel eens meemaakt die met een aanhanger rijdt. De meeste mensen doen dit niet dikwijls of beschikken niet over de rijvaardigheid van Jozef. Daarom een afsplitsing uit de draad met de 64 jarige fietser.
Ik vat even samen:
Hoe slingerproblemen voorkomen:
1. Kijk na in het boekje van je auto wat de max. disseldruk is voor je auto.
Ik kijk dit altijd na met een houten balkje dat ik vooraf weeg op een personenweegschaal. Dit balkje is ongeveer even hoog als de hoogte van mijn trekhaak. Daarna weeg ik de druk op de dissel en kan ik snel de werkelijke disseldruk berekenen. Ik zou opteren om in eerste instantie zo'n 75% van de max. disseldruk na te streven. Het hangt een beetje van auto tot auto af, maar deze vuistregel lijkt meestal te werken.
2. Zorg voor een correcte bandenspanning en banden op de aanhanger.
Dikwijls moeten de banden van een aanhanger aardig opgepompt worden, weer na te kijken op de band of documentatie van de aanhanger. De banden van een aanhanger zijn GEEN gewone autobanden, ze hebben stijvere wanden, kijk dit dus ook even na.
3. Belading
Zorg dat de zware lasten zo laag mogelijk en zo dicht mogelijk bij de as liggen. De lichtere objecten kunnen op de andere plaatsen. Let hier weer op de disseldruk. Schor alles zeer stevig vast. Dit kan met touwen, maar de meeste mensen zijn geen knopen specialisten, waardoor een aantal spanbandjes van de 'gamma' wonderen kunnen doen.
4. Rijden
Met een aanhanger rij je trager ! In Duitsland is max. 80 toegelaten, wat ik persoonlijk te laag vind. Ik opteer, waar het mag, om rustig met de vrachtwagens mee te rijden aan 90 km/u. Ik durf wel eens 100 km/u te rijden, maar ik ga hier maar zeer zelden over. Ga zeker niet te snel in het bergaf rijden. Heel dikwijls komen hier de slingerproblemen tot uiting. Gebruik zoveel mogelijk de motorrem. Bij het gewone rijden vermijd je bruuske manoeuvres, deze kunnen het slingeren ook induceren.
Wat als de aanhanger begint te slingeren ?
Dit hangt af van de slingerintensiteit, is deze zwak of matig dan is gas lossen de beste remedie. Vermijd alleszins bruuske stuurbewegingen (Jozef haalde al het uit fase gaan aan). Het helpt wel eens om een korte spuit gas te geven in een relatief lage versnelling om de aanhanger terug onder controle te krijgen. Let echter op dat je niet te fel versnelt, het is alleen maar de bedoeling een korte snok aan de aanhanger te geven. Bij een fel slingerende aanhanger zal je ook het stuur moeten gebruiken. Ik heb dit gelukkig nog maar één keer meegemaakt en ben dan ook geen expert in deze zaken, misschien kan iemand zoals Bibi hier wel aanvullen.
Bij mij werd het hevige slingeren geïnduceerd door rukwinden en spoorvorming (voor de nieuwsgierigen).
Nog wat algemene tips over het rijden met een aanhanger:
- controleer altijd de verlichting !
- controleer eventueel de oplooprem
- overlaad de aanhanger niet
- rijdt bij een wat hoger toerental, in de praktijk is dit quasi 1 versnelling lager dan gewoonlijk
- met aanhanger rijden is vermoeiender dan met een los voertuig, plan je reis hiernaar
- is je verzekering in orde ? Even telefoontje naar de makelaar !
- leer achteruit rijden met je combinatie, niets is zo vervelend als staan knoeien op een plaats waar je achteruit moet en dit niet lijkt te lukken
En dan nog ééntje speciaal voor Jozef:
- een lege aanhanger kan vervelend wippen, wat ook zeer onaangenaam is in het trekkend voertuig. Als je daarentegen enkele bakken Franciskaner Weissen in je aanhanger legt dan heb je hier geen problemen mee
.
Mijn ervaring met aanhangers:
- enkele jaren door de Alpen op vakantie met een caravan van 1200 kg.
- containerparktripjes met een grote twee-asser (max. massa 2 ton)
- verschillende duizenden km met een aanhanger voor zweefvliegtuigen, 720 kg, lengte 9 m.
Ik heb eigenlijk zelden tot nooit slingerproblemen. Ik zorg altijd voor een aanhanger die in orde is en neem mijn tijd. Het trekkend voertuig speelt ook een grote rol. Die caravan trok ik met een Rover 416 Gsi. Dit was een kleinere middenklasser met een 1,6 l benzine (116 pk). Dit was echt een perfecte trekker, de pittige motor die vlot in de toeren ging gaf mij nooit problemen. Later heb ik de caravan nog getrokken met een Rover 820Si (136 pk, benzine/LPG) wat helemaal geen probleem was. Door de grootte van de wagen voelde je de caravan nauwelijks.
Mijn zweefvliegaanhanger heb ik getrokken met mijn Daewoo Evanda (131 pk, benzine). Deze auto is zalig om een aanhanger te trekken. De automaat blijkt geen enkel probleem te zijn. De grote lengte van de wagen en de massa blijken slingerbewegingen in de kiem te smoren. Voor mensen die geïnteresseerd zijn, deze wagen staat te koop !