Auteur Topic: slingerproblemen van een aanhangwagen  (gelezen 15695 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
slingerproblemen van een aanhangwagen
« Gepost op: maandag 19 mei 2008 - 23:29:08 »
Citaat van: JC
Lees ik het goed, Jozef, jij had slingerproblemen met je aanhanger bij 80 km/u op de Duitse snelwegen ?

Wel, ik had die aanhangwagen geleend van een buurman van mijn schoonouders. Hij heeft wel maar een MTM van 500 kg, doch biedt redelijk wat laadvolume, waardoor hij geschikt was voor lichte maar omvangrijke voorwerpen die op de vrachtwagen moeilijk efficiënt zouden kunnen geladen worden. Bovendien is het een dubbelasser met oplooprem.

Zoals bibi585 al schreef: tot 80 km/h was er geen probleem. Maar op zo een lange reis ging het haast onvermijdelijk af en toe heel eventjes wat sneller. Bijvoorbeeld in een afdaling op de autosnelweg München-Salzburg, waar de sleep in 3de versnelling zonder gas toch nog 90 à 100 km/h haalde, en ik voor dat geringe verschil met 80 km/h geen zin had om de hele afdaling bij te remmen. Daar heeft bibi585, die achter mij reed, echt wel gedacht dat het niet meer goed zou komen.  ;D

Bij die snelheden liep het telkens mis, ongeacht of ik aan het versnellen of aan het vertragen was. Op amper enkele seconden was de aanhangwagen dermate snel en met een aanzienlijke uitslag aan het slingeren, dat het geen zin had om te proberen dit te compenseren met tegensturen, want het risico was daarbij te groot dat ik uit fase zou geraken, en het slingeren nog zou versterken.

Citaat
Wat was er mis:

- druk op de trekhaak ?
- ladingsverdeling ?
- bandenspanning ?
- geen geschikte banden op de aanhanger ?
- ...

Ik weet het nog altijd niet met zekerheid.

Hij slingerde zowel tijdens de heenreis (beladen) als tijdens de terugreis (onbeladen).

Ik had aan de eigenaar van de aanhangwagen gevraagd welke de vereiste bandenspanning was, maar hij had mijn vraag afgewimpeld met "Die staan goed, daar moet je niets aan doen." In Schönau am Königssee heb ik toch maar eens de spanning van de 4 banden nagekeken. Die varieerde van 1,9 kg/cm² tot 2,5 kg/cm². Bij gebrek aan juiste informatie, heb ik ze dan maar alle vier op 2,5 kg/cm² gezet. Zeker voor de onbeladen aanhangwagen bleek dat achteraf wat teveel van het goede te zijn, want ik heb de indruk dat zijn banden tijdens de terugreis slechts de helft van de afstand met het wegdek in contact geweest zijn, en het wippen van dat karretje veroorzaakte evenredig onaangenaam wippen van de Bora (ik kon de drinkbekers op het stuurbord niet meer dan half vullen, anders kwakte de drank er uit).

Mijn vermoeden is een resonantieverschijnsel bij 90 à 100 km/h. Ik had het gevoel dat die aanhangwagen misschien weer probleemloos gereden had tegen bijvoorbeeld 120 km/h (doch heb het veiligheidshalve maar niet geprobeerd). Maar bij het overbruggen van de snelheidszone tussen 80 en 100 km/h liep het telkens weer mis.

Citaat van: bibi585
Zelf had ik geen enkel probleem met m'n aanhanger die trouwens ook een stuk zwaarder was.

Ja, dat was een aanhangwagen met een laadvermogen van 1.400 kg.

bibi585 heeft er geen probleem mee gehad. Leslie en ik wel heel even een luchtvervuilingsprobleempje. bibi585 is als een ware virtuoos met die sleep (Opel Vivaro + aanhangwagen) achteruit in bergop perfect onze smalle, redelijk stijle private toegangsweg van ongeveer 30 meter opgereden, wat natuurlijk niet meeviel vanwege de oplooprem van de aanhangwagen. Op het einde van het maneuver stonk het dan ook verschrikkelijk naar oververhitte koppelingsvoering ...  ;D

Ach ja, als we maar gezond zijn, hé ... niet alleen met de NMBS is reizen altijd een beetje avontuurlijk ... :D

« Laatst bewerkt op: maandag 19 mei 2008 - 23:38:15 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: slingerproblemen van een aanhangwagen
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 20 mei 2008 - 00:59:33 »
Jozef heeft hier een probleem gehad dat iedereen wel eens meemaakt die met een aanhanger rijdt. De meeste mensen doen dit niet dikwijls of beschikken niet over de rijvaardigheid van Jozef. Daarom een afsplitsing uit de draad met de 64 jarige fietser.

Ik vat even samen:

Hoe slingerproblemen voorkomen:

1. Kijk na in het boekje van je auto wat de max. disseldruk is voor je auto.

Ik kijk dit altijd na met een houten balkje dat ik vooraf weeg op een personenweegschaal. Dit balkje is ongeveer even hoog als de hoogte van mijn trekhaak. Daarna weeg ik de druk op de dissel en kan ik snel de werkelijke disseldruk berekenen. Ik zou opteren om in eerste instantie zo'n 75% van de max. disseldruk na te streven. Het hangt een beetje van auto tot auto af, maar deze vuistregel lijkt meestal te werken.

2. Zorg voor een correcte bandenspanning en banden op de aanhanger.

Dikwijls moeten de banden van een aanhanger aardig opgepompt worden, weer na te kijken op de band of documentatie van de aanhanger. De banden van een aanhanger zijn GEEN gewone autobanden, ze hebben stijvere wanden, kijk dit dus ook even na.

3. Belading

Zorg dat de zware lasten zo laag mogelijk en zo dicht mogelijk bij de as liggen. De lichtere objecten kunnen op de andere plaatsen. Let hier weer op de disseldruk. Schor alles zeer stevig vast. Dit kan met touwen, maar de meeste mensen zijn geen knopen specialisten, waardoor een aantal spanbandjes van de 'gamma' wonderen kunnen doen.

4. Rijden

Met een aanhanger rij je trager ! In Duitsland is max. 80 toegelaten, wat ik persoonlijk te laag vind. Ik opteer, waar het mag, om rustig met de vrachtwagens mee te rijden aan 90 km/u. Ik durf wel eens 100 km/u te rijden, maar ik ga hier maar zeer zelden over. Ga zeker niet te snel in het bergaf rijden. Heel dikwijls komen hier de slingerproblemen tot uiting. Gebruik zoveel mogelijk de motorrem. Bij het gewone rijden vermijd je bruuske manoeuvres, deze kunnen het slingeren ook induceren.


Wat als de aanhanger begint te slingeren ?

Dit hangt af van de slingerintensiteit, is deze zwak of matig dan is gas lossen de beste remedie. Vermijd alleszins bruuske stuurbewegingen (Jozef haalde al het uit fase gaan aan). Het helpt wel eens om een korte spuit gas te geven in een relatief lage versnelling om de aanhanger terug onder controle te krijgen. Let echter op dat je niet te fel versnelt, het is alleen maar de bedoeling een korte snok aan de aanhanger te geven. Bij een fel slingerende aanhanger zal je ook het stuur moeten gebruiken. Ik heb dit gelukkig nog maar één keer meegemaakt en ben dan ook geen expert in deze zaken, misschien kan iemand zoals Bibi hier wel aanvullen.
Bij mij werd het hevige slingeren geïnduceerd door rukwinden en spoorvorming (voor de nieuwsgierigen).


Nog wat algemene tips over het rijden met een aanhanger:

- controleer altijd de verlichting !
- controleer eventueel de oplooprem
- overlaad de aanhanger niet
- rijdt bij een wat hoger toerental, in de praktijk is dit quasi 1 versnelling lager dan gewoonlijk
- met aanhanger rijden is vermoeiender dan met een los voertuig, plan je reis hiernaar
- is je verzekering in orde ? Even telefoontje naar de makelaar !
- leer achteruit rijden met je combinatie, niets is zo vervelend als staan knoeien op een plaats waar je achteruit moet en dit niet lijkt te lukken

En dan nog ééntje speciaal voor Jozef:

- een lege aanhanger kan vervelend wippen, wat ook zeer onaangenaam is in het trekkend voertuig. Als je daarentegen enkele bakken Franciskaner Weissen in je aanhanger legt dan heb je hier geen problemen mee  ;D.


Mijn ervaring met aanhangers:

- enkele jaren door de Alpen op vakantie met een caravan van 1200 kg.
- containerparktripjes met een grote twee-asser (max. massa 2 ton)
- verschillende duizenden km met een aanhanger voor zweefvliegtuigen, 720 kg, lengte 9 m.

Ik heb eigenlijk zelden tot nooit slingerproblemen. Ik zorg altijd voor een aanhanger die in orde is en neem mijn tijd. Het trekkend voertuig speelt ook een grote rol. Die caravan trok ik met een Rover 416 Gsi. Dit was een kleinere middenklasser met een 1,6 l benzine (116 pk). Dit was echt een perfecte trekker, de pittige motor die vlot in de toeren ging gaf mij nooit problemen. Later heb ik de caravan nog getrokken met een Rover 820Si (136 pk, benzine/LPG) wat helemaal geen probleem was. Door de grootte van de wagen voelde je de caravan nauwelijks.
Mijn zweefvliegaanhanger heb ik getrokken met mijn Daewoo Evanda (131 pk, benzine). Deze auto is zalig om een aanhanger te trekken. De automaat blijkt geen enkel probleem te zijn. De grote lengte van de wagen en de massa blijken slingerbewegingen in de kiem te smoren. Voor mensen die geïnteresseerd zijn, deze wagen staat te koop !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: slingerproblemen van een aanhangwagen
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 20 mei 2008 - 01:07:36 »
Eh, ik ben een volslaagde leek hierin.

Citaat
1. Kijk na in het boekje van je auto wat de max. disseldruk is voor je auto.

Ik kijk dit altijd na met een houten balkje dat ik vooraf weeg op een personenweegschaal. Dit balkje is ongeveer even hoog als de hoogte van mijn trekhaak. Daarna weeg ik de druk op de dissel en kan ik snel de werkelijke disseldruk berekenen. Ik zou opteren om in eerste instantie zo'n 75% van de max. disseldruk na te streven. Het hangt een beetje van auto tot auto af, maar deze vuistregel lijkt meestal te werken.
Dissel? Disseldruk? Waarvoor weeg je nu dat min of meer willekeurige houten balkje (wat je blijkbaar selecteerde op hoogte?)?

Citaat
rijdt bij een wat hoger toerental, in de praktijk is dit quasi 1 versnelling lager dan gewoonlijk
Waarom?

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: slingerproblemen van een aanhangwagen
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 20 mei 2008 - 01:16:11 »
De dissel is dus het einde dat je aan je trekhaak van je wagen bevestigd. Je wagen kan maar een bepaalde druk aan op die trekhaak. Je wil dus onder deze limiet blijven.

Ik probeer dus uit te vinden wat de druk zou zijn op mijn trekhaak. Hiervoor gebruik ik een weegschaal. als ik de dissel op de weegschaal zou leggen veranderd de hoek van de aanhanger met mogelijk een verschillende druk. Dus eerst neem ik een stevig houten balkje dat ik op de weegschaal zet. Dit balkje is zo hoog dat het ongeveer op de hoogte van mijn trekhaak komt. Hierna zet ik het balkje op de weegschaal en zet hierop de dissel van de aanhanger.
Je leest een gewicht af van de weegschaal. De druk op de dissel is het gewicht dat je afleest op de weegschaal, min het gewicht van het balkje.

Nu gebruik ik meestal een balkje dat nauwelijks een kg weegt, maar het zou best kunnen dat er hier iemand een serieuze eiken balk van zijn schouw op de weegschaal zou plaatsen.  ;D

De max. disseldruk voor de meeste wagens ligt trouwens tussen de 50 en de 75 kg.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: slingerproblemen van een aanhangwagen
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 20 mei 2008 - 01:46:09 »
Nu is het duidelijk. ;)
Kan je nog vertellen waarom een hoger toerental gewenst is voor het trekken van een aanhangwagen?

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: slingerproblemen van een aanhangwagen
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 20 mei 2008 - 02:10:26 »
Oeps  :-[ nog gereageerd in de draad met de 64 jarige fietser al vond ik ook dat het beter werd afgesplitst. (verplaatsen iemand??)

@ JC:
Is je wagen nog niet verkocht dan? Ik dacht dat die al lang weg was.


Nu over met een aanhanger rijden kan dit erg verschillen.
Is zeer afhankelijk van soort belading, soort voertuig, soort van aanhanger.
Een vuistregel is altijd om het gewicht zo dicht mogelijk bij de wielen te krijgen. Hierbij rekening houdend met alle wielen van het volledige gespan. (dus ook de voorwielen van het trekkend voertuig)


Bij een gewone personenwagen en een enkelassige aanhanger vind ik 50kg en zeker 75kg reeds teveel wanneer het de bedoeling is om met een koffer vol bagage en dan nog eens 2 of 3 personen op de achterbank te rijden.
Dertig kg is reeds een maximum (liefst hou ik het op 5 a 10 kg) om de eenvoudige reden dat de neus van de wagen dan teveel omhoog komt waardoor je minder grip hebt met je voorwielen en de tegenliggers s'nachts niet graag verblind worden ook al regel je de stand van je voorlichten bij door middel van de knop die in de meeste voertuigen voorzien is.

Ideaal is wanneer je het totale gespan in beladen toestand bekijkt moet het staan zoals het staat zonder belading, alleen enkele centimeters meer doorgezakt door het gewicht (niet overladen natuurlijk).
Dit met gewone vering zoals op auto's en kleine aanhangers, luchtvering is weer iets anders natuurlijk.

Bij het rijden lees ik hier over tegensturen.
Met een voertuig zonder aanhanger kan dit natuurlijk.
Met een voertuig met aanhanger vind ik dit een beetje verkeerd uitgedrukt waardoor leken wel eens in de problemen zouden kunnen komen.
Eerder zou ik het meesturen noemen en de aanhanger onder zachte dwang begeleiden in de richting die jij wil en niet de aanhanger.
Bij echt frontaal tegensturen zou je het slingeren wel eens kunnen verergeren of de aanhanger laten omkantelen of je laten voorbijsteken.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: slingerproblemen van een aanhangwagen
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 20 mei 2008 - 02:15:10 »
Ik heb de ervaring dat een beetje meer druk op de trekhaak het slingeren zou tegengaan, daaarom dat ik met mijn aanhanger met zweefvliegtuig richting 50 kg ga.

Ik heb dan wel niemand op de achterbank en mijn koffer is leeg, de bagage kan immers bij in de aanhanger.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: slingerproblemen van een aanhangwagen
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 20 mei 2008 - 02:20:06 »
Ik heb de ervaring dat een beetje meer druk op de trekhaak het slingeren zou tegengaan, daaarom dat ik met mijn aanhanger met zweefvliegtuig richting 50 kg ga.

Ik heb dan wel niemand op de achterbank en mijn koffer is leeg, de bagage kan immers bij in de aanhanger.

Op die manier kan ik daar inderdaad inkomen, zeker met een aanhanger van 9 meter. Bij minder zou de achterkant van de wagen bij hevig wippen of in de bochten de neiging hebben van de grond los te komen.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: slingerproblemen van een aanhangwagen
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 20 mei 2008 - 02:21:10 »
Is je wagen nog niet verkocht dan? Ik dacht dat die al lang weg was.

Nu, ik bezit die nog steeds. Voor iemand van het forum wil ik hem gerust laten gaan aan een zeer interssante prijs. :-)

Zondag heb ik er nog even mee gereden. Het is effectief één van de beste wagens die ik ooit heb gehad. Sinds enige tijd ben ik (nog eens) van werk veranderd. Ik had bij mijn vorige werkgever een niet onaardig autobudget en reed dan ook met een BMW. Ik heb bij mijn huidige werkgever een behoorlijk gedeelte extra loon (tientallen procenten), helaas is de BMW hier niet mogelijk. Ik rijd nu met een afgeleefde Ford Mondeo. Dit is balen op de weg, maar wel breed lachen als ik op het eind van de maand naar mijn rekening kijk.
De Mondeo is gelukkig bijna einde lease waarna ik een andere wagen kan kiezen. Nu ben ik eigenlijk in hart en nieren geen BMW rijder, dus kan ik iets kiezen dat me meer ligt. Bijtijds zal ik het forum wel op de hoogte brengen over de keuzemogelijkheden.

Ik kan je wel al zeggen dat de opvolger van mijn Daewoo Evanda, nl. de Chevrolet Epica (2.0l Diesel 150 pk) hoog op de ranglijst staat.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: slingerproblemen van een aanhangwagen
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 20 mei 2008 - 21:15:28 »
Met de bootaanhangwagen (éénasser Satellite, MTM 900 kg, disseldruk 15 kg) heb ik nooit slingerproblemen gehad.

Citaat van: JC
En dan nog ééntje speciaal voor Jozef:

- een lege aanhanger kan vervelend wippen, wat ook zeer onaangenaam is in het trekkend voertuig. Als je daarentegen enkele bakken Franciskaner Weissen in je aanhanger legt dan heb je hier geen problemen mee  ;D.

Het probleem is dat je bij aankomst dan nog een tijdje moet wachten vóór je van dat Franziskaner Weisbier kan beginnen te drinken ...  :D

O ja, ik heb ook nog enkele voertuigen en een vaartuig te koop:

  • Donkergroene motorfiets Kawasaki ER-5, 500 cc, 50 PK, slechts 20.000 km gereden, met valbeugels. Ideaal voor beginners (werd veel in de rijscholen gebruikt) en wat kleinere personen (laag zadel). Zie ondermeer hier.

  • Motorboot Quiksilver met kajuit met slaapgelegenheid voor 2 personen. Lengte: 4,50 m. Buitenboordmotor: Mercury viertakt 40 PK. Categorie C (= geschikt voor binnenvaart en kustvaart). Haalt ongeveer 40 km/h, dus ook geschikt voor waterskiën (dit kan vanaf 27 km/h). Met bootaanhangwagen Satellite met MTM = 900 kg. Foto's van een gelijkaardige motorboot.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: slingerproblemen van een aanhangwagen
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 20 mei 2008 - 21:50:16 »
Ging je die boot niet meenemen om nu en dan eens naar de Adriatische zee af te zakken ? Ik kan me voorstellen dat men er op de Beierse meren ook wel plezier mee kan hebben.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: slingerproblemen van een aanhangwagen
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 20 mei 2008 - 22:07:39 »
Ging je die boot niet meenemen om nu en dan eens naar de Adriatische zee af te zakken ? Ik kan me voorstellen dat men er op de Beierse meren ook wel plezier mee kan hebben.

De boot is wel geschikt voor kustvaart, maar mij spreekt dat niet erg aan.

Het ultieme zou natuurlijk zeilen op volle zee op de Adriatische zee zijn, maar dat zal wellicht nooit tot mijn financiële mogelijkheden behoren ...  :D

In Oberbayern zijn er alvast geen meren waarop je mag motorbootvaren. In het Salzburger Land zijn er een drietal.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: slingerproblemen van een aanhangwagen
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 22 mei 2008 - 02:19:22 »
Ging je die boot niet meenemen om nu en dan eens naar de Adriatische zee af te zakken ? Ik kan me voorstellen dat men er op de Beierse meren ook wel plezier mee kan hebben.
Het ultieme zou natuurlijk zeilen op volle zee op de Adriatische zee zijn, maar dat zal wellicht nooit tot mijn financiële mogelijkheden behoren ...  :D
Begin eens met gewoon zeilen. ;)
Als je dat in de buurt kan doen en je kan het betalen, stel het dan zeker niet uit. ;)
Moest ik in de buurt van de kust wonen dan zou ik het wel weten. Ik zou beginnen met windsurfen (gevolgd door kaitsurfen) en naarmate de financiële mogelijkheden toenemen ook gaan zeilen. Als ik afgestudeerd ben dan wil ik dat ooit nog wel eens gaan leren. Maar ja, ik wil nog zo veel...ik zal keuzes moeten gaan maken met waar ik in ga investeren in welke levensfase.
Echt surfen lijkt me nog het leukst van al maar daar begin ik in dit deel van de wereld niet aan, te lage golven.
Misschien een leuk ideetje voor een vakantie als het mogelijk is om een initiatiecursus te volgen van een aantal weken.
« Laatst bewerkt op: donderdag 22 mei 2008 - 21:56:44 door BBB »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: slingerproblemen van een aanhangwagen
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 22 mei 2008 - 21:25:12 »
Ik ben intussen te weten gekomen wat het probleem is met die dronken aanhangwagen: hij wordt geregeld zeer zwaar overbeladen, waardoor er nu enorm veel speling op de wiellagers zit.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: slingerproblemen van een aanhangwagen
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 22 mei 2008 - 22:20:36 »
Ik ben intussen te weten gekomen wat het probleem is met die dronken aanhangwagen: hij wordt geregeld zeer zwaar overbeladen, waardoor er nu enorm veel speling op de wiellagers zit.  :D

Diegene die ik meehad is 21 jaar oud en ook regelmatig geladen tot ie bijna in de grond zakt  ;) m'n eigen aanhangwagentje van -750kg heeft dit jaar ook z'n 21e verjaardag gevierd en ook regelmatig een beetje (veel) overladen (kheb hem zelfs eens uit een hoop nat zand getrokken nadat een buldozer hem geladen had, alez je zag het remorqske bijna nie meer onder de hoop ;D) en beiden geven geen krimp als ik ze meeheb.
Bovendien is dat van mij gemaakt door een doe-het-zelver die daarvoor een achteras gebruikt heeft van een versleten  VW golf I.