Auteur Topic: Zes op tien kinderen niet veilig in de wagen  (gelezen 9398 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Zes op tien kinderen niet veilig in de wagen
« Gepost op: woensdag 28 mei 2008 - 19:02:54 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

6 op 10 kinderen niet veilig in de wagen ... "Maar onze kinderen zijn ons toch zo dierbaar, mijnheer!"
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Lise

• Starter
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zes op tien kinderen niet veilig in de wagen
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 28 mei 2008 - 20:18:22 »
Wat je ook vaak ziet, is dat een kind gewoon bij de passagier op schoot zit, (vaak half op het dashboard) zonder gordel.

Ik vraag mij af of deze ouders niet beseffen hoe gevaarlijk dit is.
Het kind zou zo uit het raam vliegen bij een ongeluk.

>:(
The best and most beautiful things in the world
cannot be seen, nor touched
but are felt in the heart

- Helen Keller

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 28 mei 2008 - 20:54:21 »

Juist, Lise. En als dat gebeurt, zeggen de ouders meestal niet: "Hé, leuk, onze kleine kan vliegen!".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Lise

• Starter
  • *
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 28 mei 2008 - 21:03:21 »

Juist, Lise. En als dat gebeurt, zeggen de ouders meestal niet: "Hé, leuk, onze kleine kan vliegen!".

Dan zie ik een kleine toch liever vliegen in zo'n vliegertje op de kermis..   :D

Ik snap niet dat ouders het gevaar daar niet in zien.
Tot ze het eens meemaken en dan hebben ze zoveel spijt dat ze hun kind niet in een zitje hadden laten zitten.
The best and most beautiful things in the world
cannot be seen, nor touched
but are felt in the heart

- Helen Keller

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 28 mei 2008 - 21:31:15 »
Natuurlijk zijn dat soort mensen de eerste die roepen dat de snelheid naar omlaag moet, voor de kinderen vanzelfsprekend !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 29 mei 2008 - 02:30:07 »
Ik vraag mij af of deze ouders niet beseffen hoe gevaarlijk dit is.

>:(
Ik denk dat de ouders het wel beseffen, ze denken alleen dat het hen niet zal overkomen.
Statistisch gezien is zo'n risico voor een individu vrij klein, voor een grote groep kinderen pakken die statistieken wat minder gunstig uit.

Natuurlijk zijn dat soort mensen de eerste die roepen dat de snelheid naar omlaag moet, voor de kinderen vanzelfsprekend !
Ik vrees het.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 29 mei 2008 - 12:23:13 »
Citaat van: BBB
Statistisch gezien is zo'n risico voor een individu vrij klein

Juist. En dat is nu het typische gebrek aan rationele risicobeheersing bij vele Belgische bestuurders. Want naast de kans, is er een ander belangrijk aspekt waarmee je rekening moet houden: wat zijn de gevolgen als er zich een ongeval voordoet?

Statistisch is de kans dat mijn huis afbrandt zeer klein. Maar als dat gebeurt, betekent dat voor mij een financiële ramp, en daarom heb ik een brandverzekering. Iemand die 10 huizen heeft, hoeft voor geen enkel van die huizen een brandverzekering te nemen, want er zal er vrijwel nooit meer dan één afbranden, en dan heeft hij er nog 9.

De kans is klein dat er een ongeval gebeurt waarbij het kind door de voorruit vliegt en een onzachte landing maakt. Maar áls het gebeurt, is het een drama. Dus mag je dat risico niet lopen.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 29 mei 2008 - 15:23:47 »
Ik ben het met je eens.

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: zondag 08 juni 2008 - 10:45:37 »
Zes op tien kinderen niet veilig in de wagen

Ik denk dat dit zelfs nog laag geschat is.   >:(

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: zondag 08 juni 2008 - 23:15:21 »
Als ik het zo een beetje in de gaten houd, dan denk ik dit ook. Ik zie eigenlijk te regelmatig een kind op de schoot van de passagier zitten. Dit moet leuk zijn wanneer de airbag ploft.

Persoonlijk heb ik heel bewust een zitje gekocht voor mijn dochter. Het is er ééntje van de meegroei soort en bruikbaar van 9 kg tot ongeveer 20 kg, dacht ik. Ik heb er een aantal tests op nagelezen en dan bleek het één van de betere te zijn. Het is een stoel van het merk Recaro. De stoel voelt uiterst solide aan, mede door een aluminium frame en heeft een zeer goede bescherming bij zijdelings impact. Mijn dochter lijkt het een prima stoel te vinden, want ze slaapt er meestal in. Helaas is het geen isofix, nog lang niet alle wagens zijn met dit systeem uitgerust.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #10 Gepost op: maandag 09 juni 2008 - 00:11:41 »
Hoeveel kost dat kinderzitje van jou JC? Hoelang duurt het voordat jouw dochter de 20 kilo gaat overschrijden en je dus een nieus stoeltje gaat moeten kopen?

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: maandag 09 juni 2008 - 01:17:16 »
Dat stoeltje heeft 225 € gekost, in promotie. Vermits mijn dochter nogal mager is zal ze nog wel enkele jaartjes met die stoel verder kunnen. Ze weegt nu ongeveer 10 kg.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: maandag 09 juni 2008 - 02:45:28 »
Hoeveel kost dat kinderzitje van jou JC? Hoelang duurt het voordat jouw dochter de 20 kilo gaat overschrijden en je dus een nieus stoeltje gaat moeten kopen?

Als je maar éé kind hebt, valt dat dus best nog wel mee.

Ik heb het altijd spijtig gevoden dat ik enig kind ben, en heb 3 kinderen grootgebracht: 2 van mij en mijn eerste vrouw, en 1 van mijn tweede vrouw en haar ex-man.

Als je meerdere kinderen hebt, kan dat stoeltje meermaals dienst doen.

In België is het ook zo dat de gezinsbijslag die je ontvangt, hoger ligt voor ieder volgend kind, en je zowel voor je onroende inkomsten als voor de personenbelasting meer korting bekomt naarmete je meer kinderen ten laste hebt.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #13 Gepost op: maandag 09 juni 2008 - 07:15:24 »
In België is het ook zo dat de gezinsbijslag die je ontvangt, hoger ligt voor ieder volgend kind, en je zowel voor je onroende inkomsten als voor de personenbelasting meer korting bekomt naarmete je meer kinderen ten laste hebt.
Dat vind ik niet echt een slim beleid met het oog op de toekomst. Bovendien vind ik het bepaald niet eerlijk. Krijg je kindjes dan mag je een groter deel van jouw inkomsten behouden dan wanneer je toevallig vrijgezel bent. Nu is er iets voor te zeggen dat die kinderen in de toekomst mee jouw aow betalen en dat het daarom fair is dat vrijgezellen een klein beetje meebetalen maar het moet niet overdreven worden. Het meebetalen via de gezinsbijslag vind ik ruimschoots voldoende. Vergeet niet dat kinderen ook enorm veel opleveren voor ouders in niet-materiële zin maar ook niet zelden in materiële zin op hun oude dag.

Mijn voorstel: 1ste en 2de kind volledige kinderbijslag, vanaf het 3de kind alles zelf dokken. We zijn toch al met te veel mensen dus meer dan 2 kinderen per persoon is niet gewenst.
Een 'foksubsidie' (bij gebrek aan een beter woord) lijkt me niet zo slim in een tijd van overbevolking, waarvan we nu nog milde consequenties merken maar wat wel eens zou kunnen veranderen zogauw de fossiele brandstoffen en het uranium opgeraken.

Ontopic: goedkoop vind ik die stoeltjes niet maar als je er een paar jaar mee kan doen dan valt het eigenlijk nog wel mee, zeker wanneer ze nog een broertjes of zusje zou krijgen die de stoel ook nog kan gebruiken. ;)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: maandag 09 juni 2008 - 09:55:22 »
Kinderen zijn personen ten laste, dus daar krijg je een belastingsvrijstelling voor. Zo gigantisch is dit trouwens ook weer niet. De kinderbijslag in België zit wel een beetje verkeerd in elkaar. Voor het eerste kind krijg je nu 81,77 €, dit bedrag per kind verhoogt als je meer kinderen hebt. ZO heb je voor het tweede 151,30 € en voor het derde al 225,90 €.
Dit is inderdaad eigenaardig. Voor het eerste kind heb je veruit de meeste kosten, vanaf het tweede kind kan je veel spullen hergebruiken. Een hogere kinderbijslag bij het eerste kind, minder voor het tweede en geen meer voor het derde lijkt me veel beter.

Ik ben tegen het afschaffen van deze voordelen voor ouders met kinderen. Niet alle ouders beginnen echt bewust aan kinderen en checken of hun financiële situatie dit toelaat. Kinderen moeten waar ze ook geboren worden de mogelijkheid hebben om comfortabel op te groeien. Anders moeten we naar een systeem groeien waar men een toestemming nodig heeft om een kind te hebben. Om deze toestemming te krijgen kan er gekeken worden naar financiële toestand, accomodatie, opvoedkundige kwaliteiten van de ouders, ... Dit bestaat eigenlijk al voor adoptie, voor het verwekken van eigen kinderen vermoed ik dat de mensen dit niet direct gaan pikken.