Kinderen zijn personen ten laste, dus daar krijg je een belastingsvrijstelling voor. Zo gigantisch is dit trouwens ook weer niet. De kinderbijslag in België zit wel een beetje verkeerd in elkaar. Voor het eerste kind krijg je nu 81,77 €, dit bedrag per kind verhoogt als je meer kinderen hebt. ZO heb je voor het tweede 151,30 € en voor het derde al 225,90 €.
Dit is inderdaad eigenaardig. Voor het eerste kind heb je veruit de meeste kosten, vanaf het tweede kind kan je veel spullen hergebruiken. Een hogere kinderbijslag bij het eerste kind, minder voor het tweede en geen meer voor het derde lijkt me veel beter.
Ik ben tegen het afschaffen van deze voordelen voor ouders met kinderen. Niet alle ouders beginnen echt bewust aan kinderen en checken of hun financiële situatie dit toelaat. Kinderen moeten waar ze ook geboren worden de mogelijkheid hebben om comfortabel op te groeien. Anders moeten we naar een systeem groeien waar men een toestemming nodig heeft om een kind te hebben. Om deze toestemming te krijgen kan er gekeken worden naar financiële toestand, accomodatie, opvoedkundige kwaliteiten van de ouders, ... Dit bestaat eigenlijk al voor adoptie, voor het verwekken van eigen kinderen vermoed ik dat de mensen dit niet direct gaan pikken.