Auteur Topic: autocars op de derde rijstrook  (gelezen 6618 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
autocars op de derde rijstrook
« Gepost op: dinsdag 08 juli 2008 - 09:40:12 »
Misschien moet het volgende artikel even in herinnering gebracht worden bij de Nederlandse autocar chauffeurs:

Citaat
21.3. Wanneer de rijbaan van een autosnelweg drie of meer rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat,
mogen de autobussen, autocars en andere voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa
van meer dan 3,5 ton niet op een andere rijstrook dan een van de twee rechts gelegen rijstroken van
de rijbaan rijden, behalve om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.

Al enkele dagen zie ik, telkens Nederlandse, autocars dit verbod aan hun laars lappen. De E17 Antwerpen - Gent is een snelweg met 3 rijstroken in elke richting en heeft behoorlijk druk verkeer. Op de twee rechter rijstroken vind je dan ook regelmatig inhalende vrachtwagens, die tegen ongeveer 90 km/u rijden. De autocars kunnen in de regel 100 km/u. Ze vinden die 90 km/u te traag, hoewel dit in België ook hun maximum snelheid is en gebruiken hun extra snelheid om de inhalende vrachtwagens op de linker rijstrook voorbij te steken. Telkens zorgt dit voor een kleine harmonica achter deze crimineel. Gisteren gooide er één zijn autocar vlak voor mijn neus op de linker rijstrook. Ik had hem nochtans verwittigt met mijn geluidstoestel. Het gaat hier niet om een geïsoleerd geval, ik zie het zeer regelmatig en vrijwel alleen bij Nederlandse autocars. Natuurlijk zie je die nu veel meer omdat de lijndiensten richting zuiden nu op volle toeren draaien;

De extra marge die deze bussen hebben (omdat ze 100 km/u mogen in bv. Duitsland) wordt dus misbruikt hier in België. Dit is een duidelijk voorbeeld dat deze 'beroepschauffeurs' zich niet aan de max. snelheid willen houden. Misschien moeten we daarom de vrachtwagens ook nog steeds begrenzen op 90 km/u en ze geen extra marge geven om in te halen.
Het ergste van de zaak is wel dat deze autocar-chauffeurs niet zelden meer dan 50 mensen aan boord hebben die ze door hun criminele rijgedrag in gevaar brengen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: autocars op de derde rijstrook
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 08 juli 2008 - 13:31:56 »
Dat autocars in België, in plaats van tegen de maximum toegestane snelheid van 90 km/h, tegen 100 km/h rijden, zoals in Duitsland toegestaan is, vind ik niet erg.

Veel erger is dat onverbeterlijke asociale rijgedrag van Nederlanders die steevast de linker rijstrook inpalmen als er daar honderden andere voertuigen aanzienlijk sneller kunnen rijden.

Welke zinnige mens haalt het nu in zijn hoofd om tegen 100 km/h op de linker rijstrook te gaan rijden, en daardoor honderden personenwagens die tegen 120 km/h mogen rijden, op te houden? Ontgaat het dergelijke chauffeurs dan dat het harmonica-effect dat daardoor ontstaat, vele kilometers verder tot enorme files kan leiden?

Hier in Duitsland zijn die Nederlanders nog een grotere ramp vanwege de hogere snelheidsverschillen. Zich aanpassen is een woord dat ze niet kennen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 09 juli 2008 - 15:29:15 »
De laatste keer dat ik in een bus gestapt ben is nu bijna een jaar geleden (enige keer sinds jaren) en dat was omdat ik niet anders kon tijdens een festival.
Er was een lijndienst tussen de ver afgelegen parking en de festivalweide.
Dit ging in volle vaart (onder politiebegeleiding) en er werdt met geen enkele verkeersregel rekening gehouden.
Stopborden genegeerd, zelfs het rode licht niet, dit met trolliebussen.
Een paar keer heb ik gedacht "nu ligt ie op z'n zijkant" in de bocht toen de mensen in de overvolle bus allemaal, in de mate van het nog mogelijke, mee opschoven naar de buitenkant van de bocht.
Gelukkig trok het aanhangsel (trolli) achteraan de bus voldoende om den boel weer recht te krijgen.

Met die bussen is het bijna altijd hetzelfde.
Ofwel vliegen ze overal door, veel te snel.
Zelfs vrachtwagens inhalen op de snelweg tijdens wegenwerken op versmalde rijstroken schrikt hen niet af.
Ofwel rijden ze de eerste in een lange fille (veel te traag) omdat ze te vroeg op hun bestemming zouden zijn.

Citaat
Ik had hem nochtans verwittigt met mijn geluidstoestel.

Dit is een kompleet nutteloze handeling die enkel en alleen bijdraagd aan de geluidsoverlast in de omgeving van de snelweg.
Aan een snelheid van 90km/u of meer hoort die chauffeur die daar helemaal voorraan die bus/vrachtwagen zit daar toch niks van, zelfs al staat de radio niet op.

Zoals ik al altijd gezegd heb:
Alle begrenzers op 100km/u en meer controle op dergelijk wanpraktijken (rekening houdend met de traagrijders natuurlijk die vaak dergelijk gedrag veroorzaken). Zou een veel beter effekt hebben dan dat achterbaks geflits.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 09 juli 2008 - 21:53:52 »
Citaat
Ik had hem nochtans verwittigt met mijn geluidstoestel.

Dit is een kompleet nutteloze handeling die enkel en alleen bijdraagd aan de geluidsoverlast in de omgeving van de snelweg.
Aan een snelheid van 90km/u of meer hoort die chauffeur die daar helemaal voorraan die bus/vrachtwagen zit daar toch niks van, zelfs al staat de radio niet op.

Deze handeling heeft nochtans wel nut. Zoals je weet heeft mijn vader jarenlang autocar-chauffeur geweest. Als de chauffeur iets uithaalt zal er altijd wel een passagier zijn die gaat klagen. Als je eens goed claxoneert heb je een grote kans dat er een polemiek op gang komt in de bus die de chauffeur in een slecht daglicht stelt. Het is me net daarom te doen. Bovendien schrik ik er niet van terug de busmaatschappij op te bellen om het wangedrag van hun chauffeurs te belichten.

De grootste mistoestanden treden op bij de lijndiensten naar het zuiden. Een firma huurt hierbij een aantal bussen af bij een busondernemer. Deze hebben dikwijls zeer strakke schema's waardoor er aan de veiligheid wordt geknaagd. Op de normale busreizen is dit minder het geval. Behalve dan bij de hebberige chauffeurs die sneller in een horecazaak willen zijn omdat ze daar een centje aan verdienen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 10 juli 2008 - 21:43:54 »
Deze handeling heeft nochtans wel nut. Zoals je weet heeft mijn vader jarenlang autocar-chauffeur geweest. Als de chauffeur iets uithaalt zal er altijd wel een passagier zijn die gaat klagen. Als je eens goed claxoneert heb je een grote kans dat er een polemiek op gang komt in de bus die de chauffeur in een slecht daglicht stelt. Het is me net daarom te doen. Bovendien schrik ik er niet van terug de busmaatschappij op te bellen om het wangedrag van hun chauffeurs te belichten.

Zou best kunnen al kan het net zogoed het omgekeerde zijn.
Voorwaarde is ook dat er iemand op de bus zit, met een lege bus moet er zeker niet op rekenen. ;D