Auteur Topic: Milieuvriendelijkste auto: een nieuw aankoopcriterium ?  (gelezen 25885 keer)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Milieuvriendelijkste auto: een nieuw aankoopcriterium ?
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 19 augustus 2006 - 14:00:07 »
Citaat
@BBB : als je de Ka een leuke auto vindt... koop die dan nieuw.  Ze geven ze bijna gratis weg.
Ik heb geen idee wat ze kosten. Vertel maar. Het zou best kunnen dat die auto nieuws is, ik heb het niet gevraagd, was wat te jaloers omdat ik er zelf nog geen kan betalen. Zelfs al zouden ze maar zo'n 6000-7000 euro kosten dan nog moet je er toch altijd nog een jaar voor sparen als je een job hebt, nietwaar? €500 per maand opzij leggen is al behoorlijk wat maar mogelijk bij een goed salaris.
Mijn zus heeft de auto gekocht omdat ze afgestudeerd is en moet gaan werken.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 19 augustus 2006 - 14:17:56 »
Die gassen gaan natuurlijk terug in de tank van de pomp waar ze vandaan komen. Zodoende gaat een groter deel van de gassen in de tanks van de auto waar ze worden opgebruikt doordat de gas uiteindelijk weer terug vloeistof wordt.
Klopt het zo een beetje?

??? Lijkt me een vreemde stelling.
Ik ben verre van expert maar dacht toch niet dat gas uit zichzelf terug vloeistof wordt. :-\
Ook staan tanks voor benzine of diesel niet onder druk zoals met een gastank wel het geval is. Dus wanneer dat gas terug in de tanks zou worden geblazen (wat me voor de veiligheid ook niet aan te raden lijkt) ontsnapt dit gewoon via de overloop en of luchttoevoerpijp die je bij alle tankstations ziet.
Die luchttoevoerpijp wordt speciaal aangebracht om over- of onderdruk te vermijden bij het vullen of leegmaken van de tank.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 19 augustus 2006 - 14:23:50 »
De rest van hun modellenreeks is ondermaats. Als je van een rammelende auto houdt, go ahead.  Ik heb zeer slechte ervaringen met zowel Mondeo als Focus.

Ik met een Galaxy, voor mij NOOIT meer Ford. >:(

Offline Peter318d

• Doorzetter
  • **
« Reactie #18 Gepost op: zondag 20 augustus 2006 - 00:28:33 »
Citaat
@BBB : als je de Ka een leuke auto vindt... koop die dan nieuw.  Ze geven ze bijna gratis weg.
Ik heb geen idee wat ze kosten. Vertel maar. Het zou best kunnen dat die auto nieuws is, ik heb het niet gevraagd, was wat te jaloers omdat ik er zelf nog geen kan betalen. Zelfs al zouden ze maar zo'n 6000-7000 euro kosten dan nog moet je er toch altijd nog een jaar voor sparen als je een job hebt, nietwaar? €500 per maand opzij leggen is al behoorlijk wat maar mogelijk bij een goed salaris.
Mijn zus heeft de auto gekocht omdat ze afgestudeerd is en moet gaan werken.

Officieel staan ze nu aan 6.990 EUR.  Met wat onderhandelen krijg je ze mee voor 6.250 à 6.500 euro.  't Is niet de modernste techniek, maar daardoor kan iedereen (ook een goedkope garage) eraan werken.  De onderhoudskosten zijn dan ook goed te overzien voor een beperkt budget.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #19 Gepost op: zondag 20 augustus 2006 - 01:52:46 »
Ik heb dus goed gegokt  ;D
Hoe gaat dat onderhandelen eigenlijk bij zo'n autoverkoper? Hoe krijg je het meeste resultaat?

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: zondag 20 augustus 2006 - 15:01:09 »
De rest van hun modellenreeks is ondermaats. Als je van een rammelende auto houdt, go ahead.  Ik heb zeer slechte ervaringen met zowel Mondeo als Focus.

Ik met een Galaxy, voor mij NOOIT meer Ford. >:(

Dank je wel iedereen  ;D ik werk namelijk op Ford :'(
En je had het nog op voorhand kunnen weten want Ford betekend: Ford onderdelen rammelen degelijk

En eentje voor Jozef: Er fuhr ford und kahm nie wieder :P

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #21 Gepost op: zondag 20 augustus 2006 - 17:16:51 »
Citaat van: BBB

Hoe gaat dat onderhandelen eigenlijk bij zo'n autoverkoper? Hoe krijg je het meeste resultaat?

Ik ga je 2 voorbeelden geven.

Mijn ex-vriendin kwam op een dag thuis. Ze was naar de Toyota dealer geweest, en was er verliefd geraakt op een Starlet. De verkoper had haar een prijsvoorstel bezorgd.
Ik keerde met haar terug naar de dealer. Zoals ik al vreesde, bleek uit de stralende glimlach van de verkoper al dadelijk dat mijn ex-vriendin de fout gemaakt had hem haar enthousiasme voor de wagen te tonen.
Ik zei tegen de verkoper: "U weet dat ze een Starlet wil, maar U weet alleen nog niet bij welke dealer ze hem gaat kopen. Ze heeft heel wat opties gevraagd. Er moet voor die prijs nog een radio met CD-lader bijkunnen."
Neen, dat kon niet, de prijs wal al zo scherp.
"OK, dan niet, dan gaan we ons geluk elders beproeven" zei ik.
"O maar wacht even," zei de verkoper, "de baas komt net aan. Misschien kan hij nog iets doen."
En ja hoor: we kregen de radio met CD-lader erbij.

Toen mijn vrouw en ik haar VW Touran gingen kopen, zei ik tegen de verkoper: "Het enige probleem is de prijs. U weet net zo goed als ik dat VW duur is, en er heel wat concurrentie is."
De verkoper berekende de prijs, en zei dat hij zijn uiterste best gedaan had. Minder kon echt niet meer.
Ik zei hem: "Doe er nog een carkit bij, en de wagen is verkocht."
Neen, dat kon niet. "Weet U wel hoeveel dat kost, zo een carkit?" vroeg hij mij.
Ik antwoordde hem: "Veel als ik ze moet betalen. Maar aan U kost dat niet veel. U heeft de carkit aan inkoopprijs. Als U de carkit in de wagen plaatst, vermindert de waarde van uw voorraad, en dus ook uw belastbaar inkomen. Als U de carkit gratis levert, hoeft U ook geen belasting op de winst te betalen. En de plaatsing kost U al helemaal niets; er is immers altijd wel eens een gast die even niets te doen heeft. Voor het weinige dat het U kost, levert het U de verkoop van een wagen op. Bovendien komen we hier toch ook al met onze VW Bora op onderhoud, evenals mijn schoonvader met zijn Audi A4."
De verkoper kon er geen speld tussenkrijgen, en we kregen de carkit erbij.

Opletten als er een overname bijkomt. Als de verkoper vraagt of er een overname is, eis dan dat hij afzonderlijk zijn prijs maakt voor de aankoop van de nieuwe wagen en voor de overname van de oude wagen. Anders loop je kans dat hij een aantrekkelijke overnameprijs voor de oude wagen biedt, maar weinig of geen korting voor de nieuwe wagen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: maandag 21 augustus 2006 - 10:12:58 »
Onderhandelen kan prima. Jozef gaf al enkele goede tips. Als de verkoper je opties toont van de wagen, doe daar dan niet enthousiast over, zeg eerder dat die je minder interesseren, maar geef hem wel je verlanglijstje. Je kan ook binnenlopen met een map met brochures van soortgelijke wagens van andere merken. Hij zal dan merken dat je koopintentie echt is en zal wat meer moeite doen.
Het kopen van een showroom model kan ook nog enkele procenten extra korting opleveren. Bij mijn huidige wagen heb ik uiteindelijk 26% korting gekregen. Sommige merken geven al veel korting, daar bovenop had ik de showroom model korting. Net voor het ondertekenen zei ik: "gooi er nog een trekhaak bij en morgen sta ik hier met de bankcheque". Als je bij een dealer nog moet gaan onderhandelen over een financiering sta je natuurlijk ook in een slechtere positie.

Het loont om een beetje rond te kijken. Pin je niet vast op een bepaald model. Sommige dealers hebben soms mooie promoties. Bovendien hebben ze een verkoopstarget gekregen en zijn ze soepeler als ze dat target niet zullen halen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #23 Gepost op: maandag 21 augustus 2006 - 10:22:25 »
Er zijn uiteraard ook geslepen autoverkopers.

Op een dag stapte ik op het autosalon in Brussel in een BMW. Zoals gebruikelijk, kwam er dadelijk een verkoper naar mij. "Heeft U interesse voor deze wagen, mijnheer?" vroeg hij. Ik had me erop voorbereid, en in de hoop van hem af te geraken, loog ik hem voor: "Ja, maar niet om hem te kopen, ik heb pas 3 maanden geleden een nieuwe auto gekocht."

Dat was buiten de waard gerekend. "O maar dat valt mee, dan hoeft U wellicht niet veel op te leggen als U wil wisselen" was zijn antwoord.

:'(
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #24 Gepost op: maandag 21 augustus 2006 - 15:31:55 »
Merci voor de tips heren. Ik zal het onthouden.

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 23 augustus 2006 - 23:13:59 »
Milieuvriendelijkheid is mooi meegenomen, maar voor mij is het niet direct het belangrijkste criterium. Verbruik daarentegen wel: ik heb njet gezegd tegen een bedrijfswagen om met een motor te kunnen rijden, ik betaal dan ook zelf mijn benzine.
Moest ik toch ooit van gedachte willen veranderen en een bedrijfswagen vragen, zal ik wel de meest milieuvriendelijke wagen uitkiezen. Als dat er nooit van zal komen, kan ik ook nog een motor op diesel kopen. De enkele productiemodellen die er zijn, zijn wel vrij duur; maar degene die door de USMC gebruikt worden verbruiken minder dan 3l/100km.

Ik kan me indenken dat autobestuurders niet opgezet zullen zijn met een een beperking van de inhoud van brandstoftanks. Ikzelf heb eigenlijk geen last met mijn tank van 19l (inclusief reserve); ik tank gemiddeld één keer per week 17 à 18l. Met mijn gemiddeld verbruik van 4.8l/100km haal minstens 350km per tank.
Een grote tank met veel benzine houdt bij ongevallen wel een kleine risicoverhoging in ten opzichte van een kleinere tank. En wanneer er onvoldoende schotten in de tank zijn aangebracht kan de brandstof ook beginnen klotsen, wat de wegligging misschien kan beïnvloeden. Gezien een brandstoftank gewoonlijk de helft van de tijd minder dan de helft gevuld is, verlies je ook een hoop plaats in je koffer aan een tank vol brandstofdamp.

Het afvoeren van brandstofdampen tijdens het tanken zou het milieu (en de gezondheid van de tankers) ten goede komen. De gassen die uit de tank worden geduwd door de toevloeiende brandstof moeten dan wel correct opgeslagen worden. Ze mogen alvast niet terug in de ondergrondse tank geblazen worden aangezien er ook een deel lucht zal bijzitten; lucht toevoegen in een tank vol licht ontvlambare benzinedampen verhoogt enkel het risico op ontploffingen. Is het tegenwoordig trouwens niet zo dat leveranciers van brandstoffen aan tankstations de gassen die ze uit de ondergrondse tanks blazen moeten opvangen? Ze kunnen dan tegelijk ook de gassen meenemen die zijn opgezogen tijdens het tanken.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 24 augustus 2006 - 00:41:09 »
Het afvoeren van brandstofdampen tijdens het tanken zou het milieu (en de gezondheid van de tankers) ten goede komen. De gassen die uit de tank worden geduwd door de toevloeiende brandstof moeten dan wel correct opgeslagen worden. Ze mogen alvast niet terug in de ondergrondse tank geblazen worden aangezien er ook een deel lucht zal bijzitten; lucht toevoegen in een tank vol licht ontvlambare benzinedampen verhoogt enkel het risico op ontploffingen. Is het tegenwoordig trouwens niet zo dat leveranciers van brandstoffen aan tankstations de gassen die ze uit de ondergrondse tanks blazen moeten opvangen? Ze kunnen dan tegelijk ook de gassen meenemen die zijn opgezogen tijdens het tanken.

Ik zou nu echt graag eens weten hoe dat mogelijk zou zijn ???
Ik heb 16 jaar met de vrachtwagen gereden waarvan 1,5 jaar met een tankwagen en 2 maanden met een bulkwagen (bulkwagen kan er druk op gestoken worden en moet ook om te kunnen lossen(poeder)).
Het enige die kan bij een tankwagen (dus voor vloeistoffen) is temperatuurregeling (koud bvb. bij voeding of warm tegen stolling bvb. zeep of teer) bij sommigen.
Van een mogelijkheid om gassen op te vangen, te laden, of zelfs terug vloeibaar te maken met een tankwagen heb ik nog nooit iets van opgevangen.
Kzal effe extra moeten rondneuzen. ;)

De enige mogelijkheid mischien is met een LPG tank en de leverancier zou dat mischien eventueel kunnen (dat weet ik niet) maar dan lijkt het me ook niet aangewezen om LPG te gaan mengen met dampen van benzine, witte en rode diesel en/of petrol.
Telkens met kleine hoeveelheden over en weer rijden om 1 klant te voorzien en afvalgassen terug meenemen lijkt me ook niet haalbaar want dan moet dat iedere keer gelost worden en de tank gereinigd worden wat de kosten de hoogte injaagd en het reiniggingsafvalwater doet vermeerderen. :-\
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 augustus 2006 - 00:42:59 door bibi585 »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 24 augustus 2006 - 00:43:12 »
De beste milieuvriendelijke maatregel is nog altijd minder rijden. Sinds ik met de trein naar het werk ga is mijn brandstofverbuik spectaculair gedaald, ik tank nu nog één keer per 2 weken, vroeger was dat meer dan 1 keer per week.

Als ik ooit wat meer zou rijden dan gaat er gegarandeerd weer lpg in, een kleine investering, maar snel terugverdiend. Bovendien rijdt LPG aangenamer dan benzine.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 24 augustus 2006 - 01:08:35 »
De beste milieuvriendelijke maatregel is nog altijd minder rijden.

Dat ligt niet zo direkt in de mogelijkheden van het vrachtvervoer. Tenzij dan dat er al een aantal jaren opnieuw meer bedrijven zich gaan vestigen langs een waterweg, en het goedkopere binnenscheepvaartvervoer toeneemt.

Citaat
Als ik ooit wat meer zou rijden dan gaat er gegarandeerd weer lpg in, een kleine investering, maar snel terugverdiend. Bovendien rijdt LPG aangenamer dan benzine.

Ik heb ooit ook een aantal jaren op LPG gereden. Inderdaad: zeer goedkoop, zeer milieuvriendelijk, een soepelere motor (kan beter optrekken vanuit lagere toerentallen), en een langere levensduur voor de motor.

De nadelen zijn er evenwel ook:

• Extra verkeersbelasting.