Hoe gaat dat onderhandelen eigenlijk bij zo'n autoverkoper? Hoe krijg je het meeste resultaat?
Ik ga je 2 voorbeelden geven.
Mijn ex-vriendin kwam op een dag thuis. Ze was naar de Toyota dealer geweest, en was er verliefd geraakt op een Starlet. De verkoper had haar een prijsvoorstel bezorgd.
Ik keerde met haar terug naar de dealer. Zoals ik al vreesde, bleek uit de stralende glimlach van de verkoper al dadelijk dat mijn ex-vriendin de fout gemaakt had hem haar enthousiasme voor de wagen te tonen.
Ik zei tegen de verkoper: "U weet dat ze een Starlet wil, maar U weet alleen nog niet bij welke dealer ze hem gaat kopen. Ze heeft heel wat opties gevraagd. Er moet voor die prijs nog een radio met CD-lader bijkunnen."
Neen, dat kon niet, de prijs wal al zo scherp.
"OK, dan niet, dan gaan we ons geluk elders beproeven" zei ik.
"O maar wacht even," zei de verkoper, "de baas komt net aan. Misschien kan hij nog iets doen."
En ja hoor: we kregen de radio met CD-lader erbij.
Toen mijn vrouw en ik haar VW Touran gingen kopen, zei ik tegen de verkoper: "Het enige probleem is de prijs. U weet net zo goed als ik dat VW duur is, en er heel wat concurrentie is."
De verkoper berekende de prijs, en zei dat hij zijn uiterste best gedaan had. Minder kon echt niet meer.
Ik zei hem: "Doe er nog een carkit bij, en de wagen is verkocht."
Neen, dat kon niet. "Weet U wel hoeveel dat kost, zo een carkit?" vroeg hij mij.
Ik antwoordde hem: "Veel als ik ze moet betalen. Maar aan U kost dat niet veel. U heeft de carkit aan inkoopprijs. Als U de carkit in de wagen plaatst, vermindert de waarde van uw voorraad, en dus ook uw belastbaar inkomen. Als U de carkit gratis levert, hoeft U ook geen belasting op de winst te betalen. En de plaatsing kost U al helemaal niets; er is immers altijd wel eens een gast die even niets te doen heeft. Voor het weinige dat het U kost, levert het U de verkoop van een wagen op. Bovendien komen we hier toch ook al met onze VW Bora op onderhoud, evenals mijn schoonvader met zijn Audi A4."
De verkoper kon er geen speld tussenkrijgen, en we kregen de carkit erbij.
Opletten als er een overname bijkomt. Als de verkoper vraagt of er een overname is, eis dan dat hij afzonderlijk zijn prijs maakt voor de aankoop van de nieuwe wagen en voor de overname van de oude wagen. Anders loop je kans dat hij een aantrekkelijke overnameprijs voor de oude wagen biedt, maar weinig of geen korting voor de nieuwe wagen.