Als verzekeringen nu ook al per kilometer afgesloten moeten worden, stel ik me nog de vraag waarom een verzekering verplicht is, aangezien het risico niet meer gespreid wordt over alle verzekeringsnemers, maar je in weze geld aan het storten bent in een bedrijf die met je geld wat gaat beleggen, en bij een ongeval je het geld uitkeert. Dan kan je even goed zélf gaan beleggen en sparen.
Ik volg je in je redenering Wooter
Ik niet helemaal...
Wanneer Wooter stelt dat een verzekering steunt op het solidariteitsbeginsel dan ben ik het met hem eens, met zijn invulling hiervan ben ik het niet eens.
De solidariteit zit hem voor mij in het niet uitsluiten van groepen. Er is naar mijn mening niets mis met de ene groep meer te laten betalen dan de andere groep, onder bepaalde voorwaarden, bijvoorbeeld dat het een eigen keuze betreft.
Wanneer je een duurder huis bezit dan betaal je een hogere verzekering. Logisch toch?
Een hogere medische verzekering betalen wannner je rookt gebeurt ook in bepaalde landen.
Waarom dan niet minder betalen wanneer je minder kilometers maakt.
Wanneer de één er voor kiest om dagelijks 400 kilometer te rijden terwijl de ander per week gemiddeld maximaal zo'n 300 kilometer te rijden waarom zou die laatste dan mee moeten betalen voor een tienvoud aan kilometers van die ander? Ik weet het niet. Het betreft hier een keuze die je maakt waarmee de solidariteit voor mij minder een issue wordt.
Aha, BBB, en ik geniet in mijn vrije tijd van mijn auto, en dat betekent dat mijn vrije tijd eindigt als ik de wagen sluit in de parkeergarage op het werk, en begint als ik van m'n bureau opsta en m'n jas pak.
Ik kan me voorstellen dat jij dit zo ervaart maar dit is niet voor iedereen zo. Kijk, je moet kiezen waar je luxe wil.
Wanneer je een redelijk salaris hebt dan kan je wel in een zware BMW rijden maar dat houdt dan in dat je bijvoorbeeld geen vliegbrevet kan halen, een pianovleugel kan kopen, die mooie vakantie niet kan maken, die mooie geluidsinstallatie niet kan kopen...
Ik vind het dan zonde om het geld te besteden aan transport maar ik respecteer uiteraard dat sommige anderen hun transport belangrijker vinden of zo veel geld besteden aan hun transport omdat ze door het vele reizen weinig toekomen aan hobbies. Ieder zijn keuze.
Voor de een is autorijden een hobby, voor de ander is het slechts een means to an end.
In mijn beroepssector is het niet zo vanzelfsprekend om altijd kort bij de klant te wonen, en ik zou zelfs niet willen dat ik op tien minuten thuis ben: dan is de motor van de auto nog niet opgewarmd!
Dan hoef je die motor niet op te warmen, dan kan je jouw andere motor opwarmen.

En een auto die stilstaat omdat je de fiets gebruikt, verslijt even goed!
Dat betwijfel ik. Wanneer je wekelijks met een auto rijdt dan zal die met 300 km. per week heel wat minder slijten dan wanneer je 1.800 km. per week rijdt halen dat gek genoeg.
Zelfs wanneer je elke paar jaar van auto wil veranderen en de standaard-afschrijving dit voor een deel teniet doet dan nog hangt de restwaarde mede af van het aantal gereden kilometers.