Ik zal niet ontkennen dat een deel van de fietsers in de binnenstad nogal laconiek positie kiest in het verkeer maar laten we daarnaast niet uit het oog verliezen hoevaak fietsers moeten uitwijken naar de rijstrook omdat een 'automobilist' daar weer zijn auto neergepleurd heeft.

Het verschil in consequenties zit hem in de snelheid en de breedte van het voertuig, niet zo zeer in het gedrag.
Ook ik heb ervaren hoe hinderlijke
sommige fietsers kunnen zijn wanneer je autorijdt in de binnenstad maar echt een probleem vind ik het niet aangezien op de langere afstanden, waar een auto primair nuttig voor is, vooral de doorstroming tussen plaatsen belangrijk is en dan kom je op hele andere elementen uit die de mobiliteit hinderen: slechte snelheidslimieten die vaak (veel) te laag zijn, gebrek aan rijstroken, alle werknemers die even laat moeten werken, onvoldoende benutting van telewerkmogelijkheden ('s ochtends eerst wat computerwerk doen zoals mail bekijken of brief typen, dan pas naar kantoor rijden), onvoldoende mogelijkheden om te fietsen door gebrek aan veilige fietspaden enz.
Die lijnbussen, dat is weer een hele andere (jnteressante) discussie voor een ander topic.
Voor hier wil ik enkel vraagtekens plaatsen bij de onevenredig hoge subsidiëring van de lijnbus in verhouding tot die van de trein en het feit dat dit weleens meer negatieve effecten zou kunnen hebben dan de meesten vermoeden. Ik zal binnenkort eens een topic hierover starten (iemand anders mag het ook rustig al doen

) dus laten we ook daar die discussie voeren.