Auteur Topic: Snelheidslimiet in Brusselse tunnels wordt opgetrokken  (gelezen 2236 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Snelheidslimiet in Brusselse tunnels wordt opgetrokken
« Gepost op: woensdag 01 oktober 2008 - 09:23:18 »
Uit De Standaard

Citaat
Snelheidslimiet in Brusselse tunnels wordt opgetrokken
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Dit wordt verdorie tijd, de snelheid in die tunnels was altijd al belachelijk laag. Ik was één van de chauffeurs die hier niet te snel reed, maar was inderdaad de uitzondering.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 23:41:09 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Snelheidslimiet in Brusselse tunnels wordt opgetrokken
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 02 oktober 2008 - 02:12:40 »
Hehe, rood wordt groen van collére. ;D ;D ;D

A nee de groenen zouden liever fietsen. :D

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Snelheidslimiet in Brusselse tunnels wordt opgetrokken
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 02 oktober 2008 - 16:43:58 »
Hehe, rood wordt groen van collére. ;D ;D ;D

A nee de groenen zouden liever fietsen. :D
Nochtans is het fietsen voor zeer veel mensen die in Brussel en omgeving (tot aan Leuven) zeer goed mogelijk wanneer er eens goede fietspaden zouden worden aangelegd. Nu moeten de fietsers nogal veel omfietsen en dit langs gevaarlijke en oncomfortabele wegen.
Vorig jaar toonde nog iemand aan dat je van 10-15 km. ver met de fiets sneller in Brussel kan zijn dan menig automobilist die vasstaat in het gestagneerde verkeer.
Niet alleen vervuilen fietsers niet en is het fietsen gezonder, ook is een zeer groot voordeel van het fietsen dat je als fietser veel minder ruimte nodig hebt op de weg en het stallen van een fiets kost 4 keer zo weinig ruimte als het stallen van een auto.
Voor een goed mobiliteitsbeleid is het dus van belang dat er een goede fietsinfrastructuur is en dat er via een ruimtelijke ordening naar wordt gestreeft om winkels, scholen, bedrijven en overheid zo compact mogelijk te vestigen in de stad zodat alles binnen ongeveer 10 km. afstand ligt.
Volgens het Nederlandse ministerie van verkeer zou 7,5 km. een belangrijke psychologische grens zijn. Deze afstand interpreteren de meeste mensen nog als kort voor te fietsen en het leeuwendeel van de mensen kiest dan ook voor de fiets voor deze verplaatsing, bij een afstand van meer dan 7,5 km. kiezen steeds meer mensen voor gemotoriseerd vervoer.


Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Snelheidslimiet in Brusselse tunnels wordt opgetrokken
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 02 oktober 2008 - 23:39:20 »
Citaat van: BBB
ook is een zeer groot voordeel van het fietsen dat je als fietser veel minder ruimte nodig hebt op de weg

Nodig wel, maar van dat voordeel komt in de praktijk helaas niets terecht.

Fietsers palmen de hele weg in: trottoir, fietspad, rijbaan ... ze rijden gewoon waar het hun zint.

Ze hebben daarbij niet zelden een nefaste invloed op de mobiliteit. Tientallen of zelfs meer automobilisten worden dikwijls opgehouden omdat een fietser niet kan ingehaald worrden.

Tussen die automobilisten zit niet zelden een lijnbus met pakweg 80 reizigers, die allemaal tijd verliezen door die ene fietser.

En het is niet één keer dat ze tijd verliezen, maar vele keren. Want telkens de file stilstaat, rijdt de fietser ze voorbij, desnoods over het trottoir, zodat elk van die automobilisten even later weer eens vastzit achter die fietser.

Onlangs heb ik in de belangrijkste straat van Aalter (de Stationsstraat) een groep van zeker wel 20 fietsers zien rijden. Voor één keer als bij wonder netjes achter elkaar. Maar dan wel met amper 2 à 3 meter tussenafstand, zodat de auto's ze niet konden inhalen, want om de hele kudde ineens in te halen waren er teveel tegenliggers.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Snelheidslimiet in Brusselse tunnels wordt opgetrokken
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 03 oktober 2008 - 02:48:04 »
Ik zal niet ontkennen dat een deel van de fietsers in de binnenstad nogal laconiek positie kiest in het verkeer maar laten we daarnaast niet uit het oog verliezen hoevaak fietsers moeten uitwijken naar de rijstrook omdat een 'automobilist' daar weer zijn auto neergepleurd heeft. ;)
Het verschil in consequenties zit hem in de snelheid en de breedte van het voertuig, niet zo zeer in het gedrag.
Ook ik heb ervaren hoe hinderlijke sommige fietsers kunnen zijn wanneer je autorijdt in de binnenstad maar echt een probleem vind ik het niet aangezien op de langere afstanden, waar een auto primair nuttig voor is, vooral de doorstroming tussen plaatsen belangrijk is en dan kom je op hele andere elementen uit die de mobiliteit hinderen: slechte snelheidslimieten die vaak (veel) te laag zijn, gebrek aan rijstroken, alle werknemers die even laat moeten werken, onvoldoende benutting van telewerkmogelijkheden ('s ochtends eerst wat computerwerk doen zoals mail bekijken of brief typen, dan pas naar kantoor rijden), onvoldoende mogelijkheden om te fietsen door gebrek aan veilige fietspaden enz.

Die lijnbussen, dat is weer een hele andere (jnteressante) discussie voor een ander topic.
Voor hier wil ik enkel vraagtekens plaatsen bij de onevenredig hoge subsidiëring van de lijnbus in verhouding tot die van de trein en het feit dat dit weleens meer negatieve effecten zou kunnen hebben dan de meesten vermoeden. Ik zal binnenkort eens een topic hierover starten (iemand anders mag het ook rustig al doen ;)) dus laten we ook daar die discussie voeren.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 oktober 2008 - 02:51:25 door BBB »

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Snelheidslimiet in Brusselse tunnels wordt opgetrokken
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 03 oktober 2008 - 03:31:17 »
Ik zal niet ontkennen dat een deel van de fietsers in de binnenstad nogal laconiek positie kiest in het verkeer maar laten we daarnaast niet uit het oog verliezen hoevaak fietsers moeten uitwijken naar de rijstrook omdat een 'automobilist' daar weer zijn auto neergepleurd heeft. ;)

In tegenstelling tot jou BBB heb ik toch stukken meer problemen met onvoorspelbare (brom)fietsers dan met een voertuig die fout geparkeerd (stil)staat.
Moesten alle andere voertuigen op dergelijke manier rijden zou het mooi worden zeker.
Bovendien is het sinds de strengere manier van optreden weeral een stuk gevaarlijker geworden op de weg (nog maar eens).
Voertuigen staan nu vaak in het midden van de straat om goederen te laden of lossen, of gewoon geparkeerd, waardoor ze veel meer verkeershinder veroorzaken.
Bovendien rijden veel (brom)fietsers nog steeds links om (terecht vaak) om niet in botsing te komen met openslaande deuren (passagiers letten daar nog veel minder op dan de bestuurders) of met mensen die hun voertuig aan het laden of het lossen zijn.