In het vorige geval, was het misschien een overreactie van me.
Eigenlijk wel maar ook heel begrijpelijk. Ik stoor me ook vaak aan de wielrenners. Ik doe lopen en zwemmen maar geen wielrennen. Één reden is dat zo'n fiets een kapitaal kost, een evenzo belangrijke reden is dat ik van mening ben dat je niet veilig kan wielrennen als je een beetje sportief fietst. Ik vind het gewoon te gevaarlijk en dat terwijl ik toch bepaald geen watje ben. Deze inschatting baseer ik op wat ik heb gezien (gebogen houding met slecht zicht en minder evenwicht, snelheid, onderuitglijden enz.), ik heb zelf nog nooit op een wielrenfiets gezeten, ik sluit dus niet uit dat deze conclusie voorbarig is.
Ik heb het niet over de leeftijd (wat idd bij veel mensen ook extra problemen geeft), het gaat mij er om dat deze mensen nooit hebben aangetoond voldoende veilig te kunnen rijden. Het voorbeeld wat Jozef in het andere topic geeft (routonde topic) geeft aan wat voor problemen daar uit voort kunnen komen.
Voor het overige is niet aangetoond dat de praktische rijvaardigheid van diegenen die hun rijbewijs bekomen hebben zonder praktijkexamen, aanzienlijk slechter zou zijn dan de praktische rijvaardigheid van diegenen die wel een praktijkexamen afgelegd hebben.

Nog eventjes de nadruk leggen op een deel van JC zijn quote
paarse bomma en een klak
Ik denk niet dat deze mensen ooit rijexamen hebben gedaan. Ik denk ook aan jouw anekdote van de persoon die nog geen meter rechtuit kan rijden. Is dat geen empirisch bewijs?
Met simpele deductie valt dat af te leiden Jozef.
Groep 1: 1000 mensen die examen gaan doen. Ze hebben zich daar uitgebreid op voor moeten bereiden (ze weten immers wat ze moeten kunnen als ze willen slagen). De 55% van hun die het beste presteert op het examen krijgt een rijbewijs.
Groep 2: 1000 mensen die nooit praktijkexamen hebben hoeven doen, hooguit een theoretisch examempje hebben gedaan.
1000 van hun krijgen het rijbewijs zonder iets gepresteerd of bewezen te hebben.
Welke groep zou beter presteren? Groep 1 waarin de mensen zich uitgebreid hebben voorbereid en waaruit enkel de betere helft geselecteerd wordt of groep 2 waarin de mensen zich niet hebben voorbereid en iedereen het cadeau krijgt?
Je hoeft geen wetenschapper te zijn om deze deductie te kunnen maken en volgen.
Ik denk dat er trouwens maar relatief weinig ongevallen te wijten zijn aan principiële ontoereikende rijvaardigheid. Wel aan een gebrek aan rijvaardigheid wegens oververmoeidheid, stress, persoonlijke problemen, dronkenschap, alcoholintoxicatie, drugs, telefoneren, zich scheren, de krant lezen, enz.
Mogelijk.
Ik heb zo'n angstig vermoeden dat er daardoor wel heel wat blikschade ontstaat, bij bijvoorbeeld het inparkeren.
Zelfs al worden maar relatief weinig ongevallen veroorzaakt door principiële ontoereikende rijvaardigheid, als daardoor één extra persoon levenslang invalide zou worden is dat voor mij voldoende reden om al die mensen eindelijk eens voor het eerst examen te laten doen.
Rafael heeft dat moeten doen, ik ga dat moeten doen, waarom de oudjes niet? Zo oud zijn de jongsten onder hun overigens nog niet eens. Als ik het goed heb begrepen dan rijden hier veel mensen rond vanaf 48 á 49 jaar oud die nooit practisch examen hebben gedaan. Laat ze maar bewijzen dat ze kunnen rijden. Als ze niet slagen voor het examen kunnen ze gewoon niet goed genoeg rijden. Als ze wel slagen dan is er voor hun niets aan de hand.
In ben benieuwd naar de motivatie van de ander die ja heeft gestemd, uiteraard ben ik ook benieuwd wie het is.