Auteur Topic: Vietnam wil geen kleine motorrijders  (gelezen 4233 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Vietnam wil geen kleine motorrijders
« Gepost op: donderdag 30 oktober 2008 - 19:03:49 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: maandag 25 januari 2010 - 23:26:11 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Vietnam wil geen kleine motorrijders
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 30 oktober 2008 - 23:42:02 »
Wel zo eerlijk.
Lange mensen mogen niet in straaljagers vliegen of astronaut worden, nu mogen kleine mensen ook eens iets niet. ;D

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Vietnam wil geen kleine motorrijders
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 01 november 2008 - 00:33:47 »
Lange mensen mogen niet in straaljagers vliegen

Klopt niet.

Nederland heeft een vervanger voor de F-16 besteld. Typisch Nederlands: het moest goedkoop zijn. Resultaat: slechts de helft van de Nederlandse piloten kunnen zich in de cockpit murwen. De constructeur moet nu een model met ruimere cockpit (maar uiteraard duurder) aanbieden.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Vietnam wil geen kleine motorrijders
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 01 november 2008 - 02:56:51 »
Lange mensen mogen niet in straaljagers vliegen

Klopt niet.

Nederland heeft een vervanger voor de F-16 besteld. Typisch Nederlands: het moest goedkoop zijn. Resultaat: slechts de helft van de Nederlandse piloten kunnen zich in de cockpit murwen. De constructeur moet nu een model met ruimere cockpit (maar uiteraard duurder) aanbieden.  ;)
Ik garandeer je dat de lange mensen ook niet in die nieuwe cockpit zullen passen. Zogauw je benen te lang zijn (bij de gemiddelde mensen is dat wanneer ze 1m95 of groter zijn) dan heb je pech gehad en kan je geen straaljager-piloot worden. En zelfs als je je er al in zou kunnen persen en je het vol zou houden om zo te vliegen (succes daarmee ;)) dan nog heb je twee geamputeerde benen zogauw je eens de schietstoel gebruikt.
Niet dat het gebruik van de schietstoel voor een modale piloot een pretje is, dit gaat met dermate veel geweld dat straaljagerpiloten hun ruggenwervels op elkaar geperst worden en dat ze na pak hem beet 2 keer de schietstoel gebruikt te hebben niet meer mogen vliegen. Maar in ieder geval leven ze dan nog en behouden ze hun benen. ;D
Het leger zit er niet mee dat ze lange mensen discrimineren (al zijn er in dit zeldzame geval wel legitieme redenen voor), er zijn toch genoeg kleine vrijwilligers die graag met zo'n straaljager willen spelen.
Een optimale performance gaat nu eenmaal niet samen met grotere cockpits, hoe spijtig dat ook is.
Een astronaut mag ook maar maximaal 1m90 groot zijn, in ieder geval wanneer hij in naam van de ESA wil vliegen.

Ik weet niet wat er waar van is dat er een goedkope vervanger zou zijn van de F-16 (ik dacht dat het slechts een voornemen was en nog geen concreet uitgevoerd plan) maar echt relevant is het volgens mij niet, ik verwacht dat Nederland op termijn alle F-16's en soortgelijke oude straaljagers zal vervangen door de JSF.
De JSF is technologisch duidelijke superieur en Nederland heeft al meebetaald aan de ontwikkelingskosten van dit prachtig stukje techniek (hoezo, gierige Nederlanders?). Er zijn nog wat politici die protesteren maar dit is naar mijn overtuigen slechts een achterhoede-gevecht voor de Bühne.
Indien Nederland inderdaad een paar goedkope vervangers zou hebben besteld voor een paar versleten F-16's dan zal dit zijn met het oog op het feit dat deze vervangers slechts tijdelijk nodig zijn in afwachting van de JSF. Je zou toch gek zijn wanneer je dan nog geld gaat verspillen aan een onnodig dure vervanger, nietwaar?


PS Het had weinig gescheeld of België had de F-16 zelfs niet gekocht maar in plaats daarvan de Mirage gebruikt. De door de Franstalige walen gedomineerde legertop van België voelde meer voor de Franse Mirage, het is dankzij het verzet van eigenwijze ingenieurs die in de minderheid waren dat België ontsnapte aan de Mirage (heb ik uit zeer betrouwbare bron vernomen). Wie weet heeft Frank de Winne hier zelfs wel zijn vakantie naar het I.S.S. aan te danken.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 01 november 2008 - 03:05:07 door BBB »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Vietnam wil geen kleine motorrijders
« Reactie #4 Gepost op: maandag 03 november 2008 - 18:36:23 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: maandag 25 januari 2010 - 23:26:30 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Vietnam wil geen kleine motorrijders
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 04 november 2008 - 00:02:34 »



PS Het had weinig gescheeld of België had de F-16 zelfs niet gekocht maar in plaats daarvan de Mirage gebruikt. De door de Franstalige walen gedomineerde legertop van België voelde meer voor de Franse Mirage, het is dankzij het verzet van eigenwijze ingenieurs die in de minderheid waren dat België ontsnapte aan de Mirage (heb ik uit zeer betrouwbare bron vernomen). Wie weet heeft Frank de Winne hier zelfs wel zijn vakantie naar het I.S.S. aan te danken.
dankzij het verzet van ? ?
Volgens mij hadden ze beter de EU gespijsd dan USA.
Hoeveel slechter zou die Mirage zijn?
In elk geval vind ik hem mooier. :D
Over smaak valt natuurlijk te twisten (zelf vind ik de F-16 er mooier uitzien al sluit ik niet uit dat films als Top Gun hier invloed op hebben gehad ;D), belangrijker zijn de specs volgens mij.
Vergelijk maar eens.
http://en.wikipedia.org/wiki/F-16#Specifications_.28F-16C_Block_30.29
http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage_4000
Met googelen kan je vast nog wel wat meer specs vinden voor de Mirage wanneer je dat zou willen.
Volgens mij zijn de specs van de F-16 niet een beetje beter maar veel beter, hetgeen mij ook verteld was door die insider van wie ik weet dat de legertop eigenlijk de Mirage wilde kopen.

Ik ben het met je eens dat het mooier zou zijn geweest wanneer Europa zelf een gelijkwaardige of zelfs betere straaljager had ontwikkeld maar helaas was Europa in die tijd weinig daadkrachtig in vergelijking met de USA.
Een aantal Europese landen hebben wel nog een bescheiden bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de F-16.
Inmiddels is de Europese samenwerking al iets verbeterd maar nog steeds niet van gelijk niveau met hoe er in de USA wordt samengewerkt tussen de staten.
Europa hoeft niet in alle aspecten één te worden om dit soort immens grootschalige en dure technische projecten samen te organiseren.
Het CERN is een grote uitzondering (uniek in de wereld, iets waar wij als Europeanen zeer trots op mogen zijn), ontstaan in een tijd waarin er enige post-WO-euforie was. Volgens veel kenners zou zo'n project in deze tijd onmogelijk opgezet kunnen worden. Met de ESA zijn ze ook aardig bezig maar het mag wat mij betreft nog wel wat ambitieuzer.
Lockhead Martin mag dan een privé-bedrijf zijn maar de enige reden dat dit privé-bedrijf al die mooie speeltjes heeft kunnen bouwen is omdat de overheid grote aanbestedingen deed, iets wat in Europa minder gebeurt.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 04 november 2008 - 00:04:25 door BBB »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Vietnam wil geen kleine motorrijders
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 04 november 2008 - 01:22:50 »
Zoals de meeste wel weten ben ik een luchtvaart-freak. Ik heb dus al even op mijn tanden moeten bijten om niet in te grijpen in deze draad. Het is totaal off-topic, maar ik kan me niet meer inhouden.

BBB, in de film "Top Gun" wordt vnl. met Tomcat's gevlogen of ook wel bekend als F14. Dit heeft dus weinig te maken met de F16. Verder valt over smaken niet te twisten natuurlijk. Ik vond de F14 ook wel iets hebben, het ding is echter sinds kort op pensioen gestuurd.

De vergelijking tussen de F16 en de Mirage 4000 loopt ook behoorlijk mis. Het zijn twee totaal verschillende vliegtuigen. De Mirage is groter en zwaarder dan de F16. De voorloper van de Mirage 4000 is dan ook beter vergelijkbaar met de F16, nl. de Mirage 2000.

Als we dan toch de subjectieve toer opgaan en over schoonheid van vliegtuigen willen spreken geef ik even mijn lijstje van fantastische toestellen:

- uit de tijd van de F16, de Mig29: http://en.wikipedia.org/wiki/Mig_29
- nieuwer en mooier, de SU35:  http://en.wikipedia.org/wiki/Su35
- de Eurofighter Typhoon: http://en.wikipedia.org/wiki/Eurofighter

Die Eurofighter had een perfect alternatief kunnen zijn voor de JSF. De JSF is maar een speeltje, het mooie speelgoed houden de Amerikanene voor zichzelf nl. de F22 Raptor.

Nog even iets buiten categorie:

- de Su47 Berkut: http://en.wikipedia.org/wiki/Su-47



 
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Vietnam wil geen kleine motorrijders
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 04 november 2008 - 23:45:00 »
Citaat
Het is totaal off-topic, maar ik kan me niet meer inhouden.
Laat je gaan, JC.
Het is niet dat we ontopic nog zoveel kunnen melden. ;)
Overheid wil minder motorrijders omdat er veel verongelukken dus gebruiken ze de lengte om veel mensen uit te sluiten van dit vervoersmiddel. Wat valt er meer over te zeggen?

BBB, in de film "Top Gun" wordt vnl. met Tomcat's gevlogen of ook wel bekend als F14. Dit heeft dus weinig te maken met de F16. Verder valt over smaken niet te twisten natuurlijk. Ik vond de F14 ook wel iets hebben, het ding is echter sinds kort op pensioen gestuurd.
Het is lang geleden dat ik ze gezien heb, na het even opgezocht te hebben moet ik zeggen dat het verschil toch groot is. In die tijd wist ik nog helemaal niets van straaljagers af (nog minder dan nu) en nam ik abusievelijk aan dat de F-14 wel op de F-16 zou lijken.

Citaat
De voorloper van de Mirage 4000 is dan ook beter vergelijkbaar met de F16, nl. de Mirage 2000.
Welke was toen beter, de F16 of de Mirage 2000?

Citaat
Als we dan toch de subjectieve toer opgaan en over schoonheid van vliegtuigen willen spreken geef ik even mijn lijstje van fantastische toestellen:

- uit de tijd van de F16, de Mig29: http://en.wikipedia.org/wiki/Mig_29
- nieuwer en mooier, de SU35:  http://en.wikipedia.org/wiki/Su35
- de Eurofighter Typhoon: http://en.wikipedia.org/wiki/Eurofighter
...
Nog even iets buiten categorie:

- de Su47 Berkut: http://en.wikipedia.org/wiki/Su-47
Zien er mooi uit!

Citaat
Die Eurofighter had een perfect alternatief kunnen zijn voor de JSF. De JSF is maar een speeltje, het mooie speelgoed houden de Amerikanene voor zichzelf nl. de F22 Raptor.
Wat mij doet afvragen waarom Europa niet zelf zo'n mooi speelgoed ontwikkelen. Wat dat betreft is Europa altijd nog een slapende reus. Er zijn veel meer EU-burgers dan Americanen en gezamelijk hebben wij ook een veel groter vermogen. We zouden makkelijk zelf een top-straaljager kunnen ontwikelen wanneer we wat meer daadkracht zouden hebben.
Anderzijds zie ik als pacifist, hoe mooi ik dit speelgoed ook vind, liever dat het geld besteed wordt aan een project als CERN dan aan een vliegtuig dat raketjes kan afschieten.
« Laatst bewerkt op: woensdag 05 november 2008 - 01:39:40 door BBB »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Vietnam wil geen kleine motorrijders
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 05 november 2008 - 01:22:03 »
Europa heeft dan ook de Eurofighter die bij verschillende landen in dienst is. Qua luchtvaart zou ik niet zeggen dat Europa een slapende reus is, integendeel. Veel inovaties in de luchtvaart stammen uit Europa. Op aerodynamisch gebied staan we heel sterk. Het verwondert me dat een chauvenistische Nederlander dit niet weet (google maar even, ik heb de voorzet gegeven).

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Vietnam wil geen kleine motorrijders
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 05 november 2008 - 01:46:38 »
Je kan het een leek niet kwalijk nemen dat hij de indruk heeft dat Europa op luchtvaartgebied in ieder geval op sommige terreinen wat achterloopt t.o.v. de USA.
1. We vliegen in West-Europa vooral met Americaanse straaljagers.
2. Pas sinds een relatief korte tijd is er een Europese concurrent voor de 'Boeing'.
Dat van de aerodynamica wist ik toevallig al, ondanks dat ik een weinig chauvinistische Nederlander ben. ;)

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Vietnam wil geen kleine motorrijders
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 05 november 2008 - 10:23:52 »
Ik denk dat je je kennis van luchtvaart toch wat moet bijstellen.

1. We vliegen in Europa niet vooral met Amerikaanse straaljagers. We hebben zelfs een rijk verleden aan Europese gevechsvliegtuigen, deze waren dan van Duitse, Franse, Engelse makelijk of gemaakt door een Europees consortium. De Mirages zijn hier al aangehaald, waarvan België er ook een aantal heeft gehad. Frankrijk vliegt nog met een groot aantal types van de Mirage.
Een ander populair toestel en zeer vooruitstrevend voor zijn tijd was de Panavia Tornado. Dit toestel is in gebruik in Italië, Duitsland, Groot Brittanië en Saoudi Arabië.
Er is natuurlijk nog altijd de Harrier, deze is zelfs in gebruik bij de Amerikaanse strijdkrachten ! Momenteel is het een beetje voorbijgestreefd en de F35 moet hem in de VS gaan vervangen.
Verder heeft men ook nog een aantal Zweedse toestellen die ondertussen ook in andere landen vliegen (bv. Oostenrijk), nl. de Saab Vigen, Saab Grippen. Dit zijn zeer moderne toestellen, vooral gekenmerkt door het feit dat ze van heel korte banen kunnen opereren.
Nog een aantal types die ik me nu kan herinneren zijn: Jaguar, Alphajet en een aantal oudere Britse vliegtuigen zoals de Vampire, Hunter.
Een aparte categorie zijn de grote Britse bommenwerpers (V-reeks) zoals de Valiant, Vulcan en Victor

2. Het alternatief voor Boeing bestaat nu toch al wat langer (> 30 jaar). De Airbus types zijn altijd vooruitstrevend geweest. Denk maar aan de A320 die als eerste fly-by-wire invoerde, wat later werd toegepast op alle volgende types. Na de tweede wereldoorlog waren het trouwens vooral Europese vliegtuigen die de toon zetten. Het eerste lijnvliegtuig met jets was bv. van Britse makelijk. Vergeet zeker niet de prestatie van Concorde, ook een Europees product. Als Nederlander moet je Fokker toch kennen, de F27, de F50, de F70 en de F100 zijn de gekendste. Al deze vliegtuigen zijn in grote aantallen gemaakt en zijn nog steeds in bedrijf. De Britten maakten een zeer populair toestel nl. de BAE146 waar bv. Brussels-Airlines veel mee vliegt.

In de kleine luchtvaart zijn er nog meer voorbeelden van vooruitstrevende toestellen, waar de Amerikanen absoluut geen antwoord op hebben. De Amerikanen vliegen nog steeds met fel verouderde motoren (Lycomings en aanverwanten). In Europa hebben we bv. de Rotax. Deze wordt gebruikt door een aantal fabrikanten, de grootste zijn waarschijnlijk Diamond en Tecnam. De Europeanen hebben veel meer ervaring met diesel-motoren voor de kleine luchtvaart, wat in de toekomst zeer belangrijk zal worden.

Voor nieuwe concepten en technologische ontwikkelingen in de luchtvaart moet je in Europa zijn en niet in de VS. De VS zal alles later wel copiëren zoals ze altijd hebben gedaan.

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519