Ik verwacht dat ze...
- frequent zeer gespecialiseerde rijvaardigheidscursussen volgen en daarmee starten voordat ze de eerste keer prioritair rijden
Dit is wettelijk niet voorzien. Net zoals jij wel graag hebt dat mensen talloze uren bij een rijschool lessen hebt gevolgd, maar je ook weet dat je dat nu niet kan verwachten van de gemiddelde Belgische automobilist.
Goed, maar ben jij het met me eens dat het vreemd is dat dit niet wettelijk is voorzien?
En in tegenstelling tot wat je wenst, zijn zwakbegaafden, zwakzinnigen, autisten, kleine kinderen en seniele bejaarden niet het typische volkje dat je op de openbare weg tegenkomt, en bijgevolg mag je als bestuurder van een prioritair voertuig met dringende opdracht wel verrast zijn als een voetganger onvoorzichtig oversteekt.
Ik garandeer je dat er meer van zulke mensen rondlopen dan dat velen denken.
Van de psychiatrische instellingen heb ik het met eigen ogen gezien (stage). Veel cliënten/patiënten kunnen naar buiten wanneer ze willen. En al zou het begeleidend personeel (in België helaas lang niet altijd gequalificeerd personeel door onderbetaling

) 1 op 1 deze mensen willen begeleiden dan nog zou dit niet mogelijk zijn.
Bovendien zitten lang niet alle zwaardere psychiatrische patiënten in een psychiatrische instelling (of thuis bij een goede voogd), zitten lang niet alle seniele bejaarden in een bejaardentehuis, zijn er veel kinderen die dit beoordelingsvermogen helaas nog niet hebben en gewoon thuis wonen...
Bij autistische mensen is het nog opletten overigens. Een hoge algemene intelligentie kan bij deze mensen hand in hand gaan met erg 'dom' gedrag doordat ze zaken anders waarnemen. Een soortgelijk iets geldt bijvoorbeeld voor ADHD-ers.
Het zou mooi zijn wanneer alle weggebruikers in staat zouden zijn om zich verstandig te gedragen, gelukkig is wellicht meer dan 90% hier toe in staat maar er zullen altijd mensen blijven die hier niet toe in staat zijn en daar moet rekening mee worden gehouden.
Ik hoor dat een doktersopleiding tot 9 jaar kan duren, maar zelfs doktersstudies van 9 jaar zijn geen garantie van een kwaliteitsvolle en verantwoordelijke dienstverlening van een dokter.
Je zou eens moeten weten...

Een garantie heb je nooit, wel zal een groter percentage over meer competenties beschikken.
Offtopic: wat betreft het artsenvak, voor een deel is het een craft wat niet zomaar even te leren is.
Ik ben er ook voor dat men hogere minimumnormen oplegt voor bestuurders van prioritaire voertuigen, maar dat is ook geldig voor alle automobilisten.
Ik ook, dat weet je. Gelukkig mogen de meeste automobilisten niet prioritair rijden. Wanneer je meer bevoegdheid krijgt dan hoort daar ook een betere training bij. Het is zoiets als een flik die moet slagen voor een schiettest om zijn pistool te mogen dragen (of is dat ook al niet het geval in België?).
Wat lul je nu? De zwaar bewapende bewaking zit in de escortevoertuigen; de begeleiders in het geldtransport zijn vaak zélf bewapend en het is in België perfect mogelijk om altijd in beweging te blijven. De voorwaarde is wel dat we respect blijven hebben voor prioritaire voertuigen met dringende opdracht.
Ik weet dat ze zwaar bewapend zijn. Daarom zie ik het probleem ook niet. Proberen mensen de wagen te overvallen, schiet dan direct met scherp. Probleem opgelost zou ik zeggen, risico van het 'vak' (het vak van de overvaller).
Is het respect de enige voorwaarde? Is niet een andere voorwaarde dat iedere mede-weggebruiker tijdig het prioritaire voertuig opmerkt, voldoende snel handelt en voldoende snugger handelt?
Ik weet het niet, Wooter. Ik weet dat jij redelijk goed kan beoordelen in hoeverre je winst boekt met het prioritair rijden op een korte afstand maar heb je met die ambulance ook wel eens wat grotere afstanden overbrugt die sommige geldtransportwagens afleggen?
Als we dit principe uit het raam gooien, ga je dan klagen over overdreven verloren kogels en doden als politie terug schiet naar criminelen die probeerden een stilstaand geldtransport te overvallen?
Zoals ik hierboven zei, voor mij geen probleem. Risico van het overvallen. Als de crimineel zelf voor grof geschut kiest dan moet hij niet klagen dat anderen dat ook doen.
Ik weet het niet, maar wanneer de Wetstraat en Kleine Ring in Brussel stilstaat, blijf ik rijden. En dagelijks zie ik in Brussel dat ambulances, brandweerwagens, politiewagens en interventievoertuigen van De Lijn hetzelfde ervaren.
Overtuig mij dat deze (geldtransport-betrokken)prioritaire wagens 100% of tegen 100% van de tijd in beweging kunnen blijven en ik aanvaard dat ze prioritair rijden.