Het heeft daar een tijdje geduurd maar nu vlot het al redelijk:
Op de soms zeer drukke N76 (Weg naar Zwartberg) ligt er een -relatief kleine- rotonde waar de dubbele-rijvakken behouden blijven, en er wordt zelfs voorsorteert naar
BREE rechtdoor (2e uitrit via Meeuwen N76-noordwaarts) en naar
OPGLabbeek(centrum) 1e uitrit; het voorsorteren is rechttijdig aangeduid door grote borden en met herhaalde
markeringen op de 2 rijvakken.
Speciaal is daar ook dat het zwaar verkeer > 7,5 T verplicht rechtdoor moet - 2e uitrit
BREE - vóór o.a. het industriegebied Opglabbeek-west, dan via een rotonde 1 km verderop
(nog niet op google-foto in link). 1e uitrit
Opglabbeek-C is enkel toegelaten < 7,5 T.
De + 7,5 tonners moeten daar dus "inhalen/uitvoegen" op een 2+2 omwille vd voorsorteerborden.
De snelheid wordt rechttijdig van 90 naar 70 gebracht, er ligt immers nog een 45° bocht ca. 100 m ervoor, te zien in de
link onderaan.
Voor de fietsers aldaar:
- redelijk vooraan in die 2+2 bocht ligt nog een dwarse fietsoversteekplaats* (met zicht op het naderend verkeer);
- de 2 andere oversteekplaatsen liggen veel korter bij de rotonde (bovenste over 2+1 rijvakken) maar nog altijd gescheiden vd rotonde.
(nergens voorrang voor de fietser)
(*naar deel vh het fietsroutenetwerk dat direkt naar/via de Cristal Arena/KRC Genk leidt)google maps link:
Rotonde N76Truckers zullen die rotonde wel beter kennen. Ik passeer er alleen met de auto.