Auteur Topic: rotonde & richtingsverandering  (gelezen 11046 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rotonde & richtingsverandering
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 22 november 2008 - 14:14:55 »
ja dat weet ik maar dat klopt eigenlijk niet.

Maar de weg ve rotonde heeft altijd een rijbaan en geen straatnaam.
En zoals  je zegt, je kan alleen rechtsaf van een rotonde, als je links zou afdraaien vanop de rotonde zit je in het midden op de geleider.
De rotonde  heeft een rijbaan met éénrichtingsverkeer.

De rotonde maakt geen deel uit van de ene of de andere straat zelfs al loopt deze verder na de rotonde.

Maar dit is niet zo belangrijk en we zijn eigenlijk aan het zeveren om onze tijd door te krijgen.

De problemen zitten zoals meestal in de vertaling omdat woorden een ruimere of bijkomende betekenis kunnen hebben in de verschillende talen.
Chaussée  rijbaan
Chemin   weg
Voie publique vertaald als  openbare weg
Voirie  vertaald als wegennet

chemin de terre    aardeweg
rotonde is een weg... staat er in het nederlands,  waar in het frans niet chemin staat maar voirie.
 
voie of bande     rijstrook

2.39. Le terme "rond-point " désigne une voirie où la circulation s'effectue en un seul sens autour d'un dispositif central matérialisé, signalé par des signaux D5 et dont les voies d'accès

sont pourvues des signaux B1 ou B5.

Nu zijn we echt onze tijd aan het verdoen aan zaken die normaal gezien geen probleem zouden mogen zijn.
Nu gaan we te ver en daardoor scheppen we zelf problemen die er eigenlijk niet zijn .
Maar ja wat wil je in een land met drie talen.

Het duitse ritssysteem is bijvoorbeeld niet te vertalen in het nederlands of frans, één vd redenen waarom het nog niet is ingevoerd.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 22 november 2008 - 14:51:35 door mazda »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rotonde & richtingsverandering
« Reactie #16 Gepost op: zondag 23 november 2008 - 08:39:08 »
Het duitse ritssysteem is bijvoorbeeld niet te vertalen in het nederlands of frans, één vd redenen waarom het nog niet is ingevoerd.

Waarom zou het niet te vertalen zijn ???

Als Vlaming, Waal , Fransman of Nederlander zal je het toch ook moeten toepassen in Duitsland hoor   :-\


In België zit men vooral strop met de maneuvers - dus moet je ritsen daar weghalen.
Als je ziet wat JPD allemaal aan extra regels uit zijn mouw wou schudden om ritsen door te voeren, dat was gewoon om plat van achterover te vallen .
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rotonde & richtingsverandering
« Reactie #17 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 12:15:59 »
Ja dat van jpd heb ik helemaal gelezen.

Goed initiatief, heeft er ongetwijfeld veel werk aan gehad.

Ik ben voor ritsen.
Alleen de experten die de wegcode herschrijven willen niet mee.
Men antwoord mij dat de Duitse tekst niet past in de Belgische voorrangsregels en niet  vertaalbaar is.

Ik ben tweetalig, frans nederlands en goede kennis vh engels.
Het duits versta ik wel maar is niet voldoende om wetteksten tot in detail te begrijpen.
Michel heeft ritsen  vertaald in  het topic rotonde rond punt.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rotonde & richtingsverandering
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 25 november 2008 - 14:41:24 »
Een groot verschil is wel dat correct ritsen in Duitsland al jarenlang ingeburgerd was vóór het opgenomen werd in de StVO, wijl in België ook nu nog vele bestuurders niet bereid zijn om correct te ritsen.

Ritsen invoeren in de Belgische wegcode gaat er weer tot de klassieke problemen leiden: de ene kent die regel, de andere niet; en van diegenen die hem kennen, is er slechts een deel bereid om hem correct toe te passen.

De doorsnee Belgische bestuurder is niet bereid om bij te dragen aan de vlotheid van het verkeer in het algemeen. Hij beseft niet dat de "ikke eerst" mentaliteit ertoe leidt dat we uiteindelijk allen, ook hij, later op onze bestemming aankomen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: rotonde & richtingsverandering
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 25 november 2008 - 18:06:03 »
Vandaag nog meegemaakt in ST Job, de school is pas uit dus staat heel de dorpsstraat daar haast dicht, ik wacht voor een kruispunt om het verkeer uit de zijstraat door te laten die moeten daar allemaal de richting uit vanwaar ik kom dus ik heb er verder geen hinder van en ook mijn achterliggers niet.
Toch te gek dat je dan ineens een claxon concert krijgt..... ::)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: rotonde & richtingsverandering
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 28 november 2008 - 18:43:11 »
Eén ding is nog niet helemaal duidelijk. Wat voor richtingsverandering is het? Welke richtingaanwijzers moet ik dan gebruiken? Ik ga in mijn voorbeeldje immers gewoon rechtdoor.

Tweemaal naar rechts.


Rotondes verhogen het aantal richtingsveranderingen naar rechts op een "kruispunt" dramatisch tov de klassieke kruispunt-aanleg, en net richtingsveranderingen naar rechts zijn voor fietsers de meest gevaarlijke situaties.

Hoe kan het dan eigenlijk dat er vaak 2 rijstroken uit 1 richting (en bestemd voor dezelfde richting) op de rotonde uitkomen? De linkse van de twee mag toch niet gebruikt worden om een rechtse richtingsverandering te doen. Of is het een richtingsverandering rechtdoor???  :-\
Inazuma. Help!

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: rotonde & richtingsverandering
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 28 november 2008 - 18:56:38 »

2.39.   "Rotonde" : weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en gesignaleerd met verkeersborden D5 en waarvan de toegangswegen voorzien zijn van verkeersborden B1 of B5.


Er is toch een groot verschil in bepaling van een 'plein' en een 'rotonde' in het KB wat betreft de stelling dat de rotonde een aparte openbare weg onderscheiden van die welke er op uitkomen.


2.10. "Plein" : elke open ruimte, waarop een openbare weg uitkomt of meerdere openbare wegen samenkomen, en waar de plaatsgesteldheid het mogelijk maakt dat het verkeer en andere activiteiten er tezamen georganiseerd worden.

Het plein is een openbare weg onderscheiden van die welke er op uitkomen.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rotonde & richtingsverandering
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 28 november 2008 - 20:21:14 »
Hoe kan het dan eigenlijk dat er vaak 2 rijstroken uit 1 richting (en bestemd voor dezelfde richting) op de rotonde uitkomen? De linkse van de twee mag toch niet gebruikt worden om een rechtse richtingsverandering te doen.

Omdat wegbeheerders de wegcode niet schijnen te kennen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rotonde & richtingsverandering
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 11:07:49 »

Men moet de rotonde "opdraaien" vanuit de rechtse rijstrook.
Men zou natuurlijk pijlen naar rechts kunnen aanbrengen in de verschillende rijstroken naar de rotonde toe.
Het is in Belgie in ieder geval niet geregeld.
De overheid zou in het verleden de opdracht hebben gegeven om de rijstroken terug te  brengen tot één alvorens de rotonde op te rijden.
Wegbeheerders houden hier gewoon geen rekening mee.
In andere andere landen waaronder UK werk men  met voorsgnalisatie en van dan af mag men volgens de richting die men wil volgen na de rotonde zijn rijstrook bepalen van voor de rotonde.
In Frankrijk mag je vanaf de voorsignalisatie (driehoek met pijltjes rondgaand verkeer) de rijstrook zelf bepalen.  Als de rijbaan naar de rotonde toe twee of meer rijstroken heeft in dezelfde richting  moet de rotonde evenveel rijstroken hebben om dan respectievelijk van de eerste naar de eerste op de rotonde  en van de tweede naar de tweede enz. te   kunnen opdraaien.

mazda
Doorzetter

 Offline

Berichten: 52


     Re: rotonde rond punt
« Antwoord #17 Gepost op: Maandag 24 November 2008 - 19:31:21 (CET) »   

--------------------------------------------------------------------------------
Deze draad ging niet over het voorrangsprobleem op rotondes. De vergelijkingen gaan over voorsignalisatie, keuze van rijstrook op en voor de rotonde tov de richting die men wil nemen na de rotonde,rechts "opdraaien" niet verplicht vanuit rechtse strook,  inhalen op rotondes, gevaar voor tweewielers, gebruik van oversteekplaatsen buiten de rotondes voor fietsers, het gebruik van blauwe bordje rondgaand verkeer of pijl naar rechts(zoals in F) met specifieke voorsignalisatie.
Doel : Uniformiteit en niet alleen in Belgie.

 

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rotonde & richtingsverandering
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 16:04:17 »
De overheid zou in het verleden de opdracht hebben gegeven om de rijstroken terug te  brengen tot één alvorens de rotonde op te rijden.
Wegbeheerders houden hier gewoon geen rekening mee.

Rotondes met meerdere rijstroken aanleggen, en de toevoer er naar toe op 1 rijstrook trekken, is ook redelijk dom.
Je knijpt er de verkeersdoorstroming mee af.

Het is meteen ook de reden waarom rotondes hier vaak niet werken, en in het UK wel.
Daar verbreedt men wegen met 1x1 rijstroken zelfs wanneer ze aan een rotonde komen ...
Kwestie van de (ginds) linksafslaanders en de rechtdoorrijders / driekwartrechtsafslaanden te scheiden en optimaal gebruik te maken van de rotonde.
Iets wat hier in België af te raden is gezien de aanleg en de wegcode.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: rotonde & richtingsverandering
« Reactie #25 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 11:43:45 »
Het heeft daar een tijdje geduurd maar nu vlot het al redelijk:

Op de soms zeer drukke N76 (Weg naar Zwartberg) ligt er een -relatief kleine- rotonde waar de dubbele-rijvakken behouden blijven, en er wordt zelfs voorsorteert naar BREE rechtdoor (2e uitrit via Meeuwen N76-noordwaarts) en naar OPGLabbeek(centrum) 1e uitrit; het voorsorteren is rechttijdig aangeduid door grote borden en met herhaalde markeringen op de 2 rijvakken.

Speciaal is daar ook dat het zwaar verkeer > 7,5 T verplicht rechtdoor moet - 2e uitrit BREE - vóór o.a. het industriegebied Opglabbeek-west, dan via een rotonde 1 km verderop (nog niet op google-foto in link).
1e uitrit Opglabbeek-C  is enkel toegelaten < 7,5 T.
De + 7,5 tonners moeten daar dus "inhalen/uitvoegen" op een 2+2 omwille vd voorsorteerborden.

De snelheid wordt rechttijdig van 90 naar 70 gebracht, er ligt immers nog een 45° bocht ca. 100 m ervoor, te zien in de link onderaan.

Voor de fietsers aldaar:
- redelijk vooraan in die 2+2 bocht ligt nog een dwarse fietsoversteekplaats* (met zicht op het naderend verkeer);
- de 2 andere oversteekplaatsen liggen veel korter bij de rotonde (bovenste over 2+1 rijvakken) maar nog altijd gescheiden vd rotonde.
(nergens voorrang voor de fietser)
(*naar deel vh het fietsroutenetwerk dat direkt naar/via de Cristal Arena/KRC Genk leidt)

google maps link: Rotonde N76
Truckers zullen die rotonde wel beter kennen. Ik passeer er alleen met de auto.  ;)
« Laatst bewerkt op: zondag 30 november 2008 - 12:16:14 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: rotonde & richtingsverandering
« Reactie #26 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 15:10:40 »
Ben daar indertijd nog enkele keren langs geweest maar m'n geheugen laat me in de steek voor details. :-[