Auteur Topic: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic  (gelezen 82657 keer)

Offline marc

• Meer dan expert
Re: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic
« Reactie #45 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 01:29:29 »
Citaat van: Michel
Ik vindt het toch heel raar dat niemand op zomerbanden mij ´s morgens kan volgen (in vliegbasis) als ik eens wat vlotter door de bochten ga met mijn smallere winterbanden..., aan wat ligt dat toch ?

Dat is niet raar, Michel. U spreekt terecht over smallere winterbanden. Indien we de ongevallen bekijken bij vochtige en natte weersomstandigheden, weten we welke banden het meest met het rubber naar boven waren aan te reffen. Duitsland, het voorbeeld op gebied van ongevallenonderzoek en hun onderzoekers ter zake dat heel wat betrouwbare informatie verschaft, hebben hun wetgeving dan ook, en terecht, aangepast op gebied van banden.

Ik heb getracht om onze verslagen ivm remtesten die we reeds uitvoerden in het verleden, zowel bij droog als nat wegdek, alhier in pdf formaat te plaatsen. Helaas krijg ik het niet voor mekaar wegens te groot.

Wat niet wegneemt, dat ik graag bereid ben om in samenwerking met de forumbeheerders en forumgebruikers, remtesten te organiseren met de daarvoor geschikte meet en bewijsapparatuur. Ook wat baanwegligging betreft tussen zomer en winterbanden. Het vergt wel enige voorbereiding om zulke testen te organiseren.   
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #46 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 04:26:43 »
Totnogtoe heb ik met m'n wagen niet veel nut gezien om mezelf winterbanden aan te schaffen.
Voor die paar dagen per jaar dat het hier dan eens erg genoeg is passen we ons wel even aan.
Nog nooit problemen gehad en zelfs reeds vaak door de dikkere laag sneeuw moeten rijden om langs gestrande voertuigen te geraken.
Nu echter met m'n bestelwagen en zware aanhanger ben ik het toch aan het overwegen, zeker met de geladen aanhanger zou het wel eens mis kunnen gaan wanneer ik naar de besneeuwde gebieden zou moeten.

wooter

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 08:48:18 »
Buurman heeft winterbanden op z'n 5-reeks laten monteren, maar is er maar gematigd tevreden mee.  In de sneeuw is ie goed af, maar bij normaal verkeer zegt ie dat de wagen erg wazig stuurt en rijdt.  Zelfs accelereren op nat wegdek is hairy, en dat voor een wagen met de helft van vermogen van mijn ketel...

Ik laat de Pilot Sports er dus nog wel even op...

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #48 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 09:44:39 »
Nu echter met m'n bestelwagen en zware aanhanger ben ik het toch aan het overwegen, zeker met de geladen aanhanger zou het wel eens mis kunnen gaan wanneer ik naar de besneeuwde gebieden zou moeten.
niet vergeten ook winterbanden op de aanhanger te leggen ook hé ;)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #49 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 09:56:49 »

... en echte aanhanger-banden, gewone autobanden voldoen hier niet voor, zeker als je zwaar laadt.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 10:00:37 »
Winterbanden op ambulances betekenden vaak dat ik al driftend bochten kon nemen bij regenweer...

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #51 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 18:21:57 »
Buurman heeft winterbanden op z'n 5-reeks laten monteren, maar is er maar gematigd tevreden mee.  In de sneeuw is ie goed af, maar bij normaal verkeer zegt ie dat de wagen erg wazig stuurt en rijdt.  Zelfs accelereren op nat wegdek is hairy, en dat voor een wagen met de helft van vermogen van mijn ketel...

Erg wazig ? Is dat mss het grensbereik van zijn banden (in de bocht), of heeft hij mss te weinig/ eerder veel teveel bandendruk ?
(dan is de band overgevoelig voor spoorvorming op de weg, zelfs op kaarsrechte weg die er redelijk goed uitziet).

Vergeet niet dat de bandenboer meestal teveel bandendruk (+ 0,5 kg, bij mij toch) op de banden zet, het is aan de bestuurder - volgens het boekje - zijn bandendruk exact in te stellen, ofwel zegt ge het hem wat ge wilt.

Heeft hij wel de juiste draagkracht van winterbanden genomen voor zijn zware 5-reeks (diesel) ?
Heeft hij wel dezelfde snelheidsindex genomen als voor zijn zomerbanden ?

Indien van bovenstaande geen sprake is, toch nog enkele vragen voor uw buurman, Wooter    ;)

[ Eerst wat cynisch:
Is uw buurman mss testrijder van autobanden op een gesloten testcircuit waar om de snelste rondentijden gereden wordt?
Hoeveel merken van winterbanden heeft hij getest, en hoeveel winters rijdt hij al met diverse winterbanden ?
]

Volgens de bandentest van Autobild (link) liggen de tijden op het droog circuit amper 2 tot max 3% uit mekaar (Handling).
Op nat circuit zelfs 5 tot 7%, en dan ?
Ze reden ook een gemiddelde snelheid van ca 100 kmh op droog -, en 73 kmh op nat circuit.

Rijdt uw buurman mss redelijk veel op de limiet op de openbare weg ? Ge spreekt van normaal verkeer...

Kent hij de ruimere breedte van het grensbereik van zijn winterbanden wel, en de zachtere aankondiging ("wazig ") dat men in dat grensbereik zit ?

Weet hij wel dat een zomerband bij zeer lage temperaturen (onder 5°C) op een nat of droog wegdek wel een iets hoger grensbereik kan hebben als een winterband (daarom 2-7% sneller op circuit), maar dat men veel sneller het smallere grensbereik van die zomerband kan overschrijden... en dan zeer abrupt zijn grip kan verliezen als hij geen geoefend testrijder is ?

btw wat me zeer verraste bij het verschil tussen die ene zomerband <> winterbanden was de hoge rolweerstand van de zomerband, die bedraagde 15 % tot 35 % verschil, wat een meerverbruik van 3 tot 7% wilt zeggen voor de zomerband.
(vuistregel 5 % rolweerstand = 1% meerverbruik)
« Laatst bewerkt op: woensdag 03 december 2008 - 18:51:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #52 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 19:11:34 »
Is uw buurman testrijder van autobanden op een gesloten testcircuit waar om de snelste rondentijden gereden wordt?

Rijdt uw buurman mss permanent op de limiet op de openbare weg ?

De mindere prestaties op droog en nat zijn dermate slechter dat ze inderdaad zelfs voor modale rijders voelbaar zijn, indien men in hetzelfde bandengamma vergelijkbare banden gaat uitkiezen.
En je merkt het het beste in de situaties waarin je net wat extra grip zou kunnen gebruiken : remmen en bochtenwerk.

Ik beklaag eerlijk gezegd de in Vlaanderen rondrijdende bestuurder die door de winterbanden-hype ietwat budget-winterbanden gaat kopen, of de "gewone" merk-winterbandjes .
In stopafstand scheelt het vele meters in het nadeel van de winterbanden bij droog en nat weer.

In Vlaanderen zijn de modale winterbanden op 3 tot 5 dagen per jaar na wat mij betreft ONAANGEPASTE banden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #53 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 20:07:24 »
Ik beklaag eerlijk gezegd de in Vlaanderen rondrijdende bestuurder die door de winterbanden-hype ietwat budget-winterbanden gaat kopen, of de "gewone" merk-winterbandjes .

Dat is juist het probleem, "ze" verwachten zelfs van sommige budget-winterbanden bijna dezelfde allround-eigenschappen als de uitgezochte 2 à 3 topmerken- zomerbanden (x,y,z-standaardbanden) die door de autofabrikant passend uitgekozen zijn omdat ze het beste compromis zijn, en daarenboven getest zijn op het type wagen van dat automerk (wegligging/comfort/beide/...), zelfs de afstemming van de ophanging (veren/schokdempers/stabis/...) gebeurt met die uitgezochte x,y,z-banden.

De meeste controleren hun bandenspanning nog niet eens regelmatig, zwijg stil dat ze verstand hebben van banden.

En er is niets simpelders als met het internet de beste prijskwaliteitsverhouding te vinden, en dat moet zeker niet in ´t buitenland zijn.
Objectieve bandentesten zijn simpel te googlen of staan ook in diverse autotijdschriften, prijzen idem.

Citaat
De mindere prestaties op droog en nat zijn dermate slechter dat ze inderdaad zelfs voor modale rijders voelbaar zijn, indien men in hetzelfde bandengamma vergelijkbare banden gaat uitkiezen.
En je merkt het het beste in de situaties waarin je net wat extra grip zou kunnen gebruiken : remmen en bochtenwerk.
Tussen zomerbanden onderling zijn er gemakkelijk ook grote verschillen in prestaties te vinden, gewoon ook eens grote zomerbandtest googlen.

http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Sommerreifen/195_65_R15/tab.asp?ComponentID=209311&SourcePageID=209308
Maar men moet weten wat men wil een band is altijd een compromis (men moet wel minstens een aanbevolen band nemen)
Naast nat en droog-eigenschappen is er ook nog comfort (incl. geluid) , verbruik, en slijtage.

En bij winterbanden komt er naast die 5 criteria nog sneeuw en ijzel bij:
http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Winterreifen/195_65_R15T/tab.asp?ComponentID=229299&SourcePageID=229332

Hoe lager het cijfer hoe beter:
Citaat
Notenskala von 0,5 (sehr gut) bis 5,5 (mangelhaft)
Algemene link voor andere bandenmaten en winter of zomer:
http://www.adac.de/Tests/Reifentests/default.asp
« Laatst bewerkt op: woensdag 03 december 2008 - 20:42:46 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #54 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 21:05:58 »

Dat is juist het probleem, "ze" verwachten zelfs van sommige budget-winterbanden bijna dezelfde allround-eigenschappen als de uitgezochte 2 à 3 topmerken- zomerbanden

Neen, op basis van de marketing-hype verwachten "ze" betere prestaties in de winter (onder de 7° , ook in de regen ) dan van de zomerbanden in die omstandigheden ...
Dat is immers wat de reclame en de "aanbevelingen" allerhande doen uitschijnen.

In realiteit is een winterband enkel op sneeuw en ijs minder slecht / beter dan een zomerband, en dat komt naar boven als je tests met vergelijkbare testresultaten bekijkt zoals bvb bij ADAC.
Winterbanden scoren er op droog en nat wegdek systematisch slechter dan zomerbanden.

Weg Wanbeheer.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #55 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 21:19:10 »
Winterbanden scoren er op droog en nat wegdek systematisch slechter dan zomerbanden.
Dat vind ik nergens, gewoon eerlijk blijven hé.
Of sinds wanneer test men zomerbanden in de winter ?  ;)

Waar worden winterbanden en zomerbanden met mekaar vergeleken bij wintertemperaturen, bij bvb < 5 °C ?

Kunt ge me die link eens geven ?
Speelt geen rol in welke taal die test is, als het maar een link is.

Citaat
Neen, op basis van de marketing-hype verwachten "ze" betere prestaties in de winter (onder de 7° , ook in de regen ) dan van de zomerbanden in die omstandigheden ... Dat is immers wat de reclame en de "aanbevelingen" allerhande doen uitschijnen.
Dat klopt, heb ik reeds uitdrukkelijk geschreven (die 7°C was mss eens ongeveer juist toen de winterbandentechniek een grote sprong voorwaarst maakte, de zomerbandentechniek heeft ondertussen ook niet stilgestaan)

Rond 2-3°C lucht-temp (temperatuurhut) zullen de gemiddelde prestaties ongeveer gelijk zijn, schat ik nu. (maar luchttemperatuur is hoegenaamd niet alles).

Citaat
In realiteit is een winterband enkel op sneeuw en ijs minder slecht / beter dan een zomerband, en dat komt naar boven als je tests met vergelijkbare testresultaten bekijkt zoals bvb bij ADAC.
minder slecht / beter   ???

Zomerbanden worden niet getest op sneeuw en ijzel in die ADAC-testen op die link.

Ge weet toch waarom - de resultaten vindt ge op de link van de autobild - test, waar men één zomerband testte en dan enkel op sneeuw, waar hij al enorm slechter scoorde als een winterband. (op ijs was daar überhaupt geen enkele test)
http://download.autobild.de/dl/335998/2007_40052_Winterreifentest_205_55_16.pdf
nog eens hieruit citeren op sneeuw:
1. Traktie of grip rechtdoor:
- zomerband 592 Newton
- ~ winterband 2400 Newton

2. Remweg uit 50 kmh
- zomerband 66,0 m
- ~ winterband 28 - 29 m

3. Slalom (zijdelingse grip)
- zomerband 1,73 m/sec²
-~ winterband 3,4  - 3,5 m/sec²

4. Handling Circuit
- zomerband: niet meegedaan (wslk de moeite niet waard)
- winterband : ca 68 kmh gemiddeld

Cijfers zeggen veel meer als "minder slecht/beter" op sneeuw  ;)
« Laatst bewerkt op: woensdag 03 december 2008 - 23:45:46 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #56 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 22:00:38 »
Dat vind ik nergens, gewoon eerlijk blijven hé.

De waarden voor eenzelfde testonderdeel voor de zomer en winterbanden spreken boekdelen.
En er is nog de test die je zelf boven haalde.

Citaat

Kijk eens naar de verschijningsdata van de tests ...

Kijk, als ik hier reklame van een automerk binnenkrijg voor winterbanden met claims als

"Zowel bij droog als nat wegdek heeft u:
- 500% betere baanvastheid
- 20% kortere remafstand
- 25% veiliger weggedrag in bochten
- 4% meer trekkracht bij sneeuw"

maar anderzijds een illustratie van de remweg vanaf 90 km/u illustreert van 65m  met winterbanden op 5° en 71m voor zomerbanden in die omstandigheden; en een quasi gelijke
65-66m bij 20° , dan weet ik ook wel dat dit pure marketing bullshit is .

Rij best niet achter me als je dergelijke remwegen laat optekenen. Niet in de winter, niet in de zomer.

In realiteit gaf een winterband een merkbaar verslechterde baanvastheid ; een merkelijk langere remafstand bij droog wegdek (maar onvoldoende om je bij normaal remmen + veiligheidsmarge in de problemen te laten komen) ; een aanzienlijk langere remweg bij nat weer (voldoende om je wel in de problemen te brengen) ; voelbaar onzeker bochtgedrag ; en  te weinig sneeuw gehad om er iets over te kunnen zeggen, maar een wondermiddel was het zeker niet, al wil ik nog zonder meer aannemen dat die banden dan inderdaad beter zijn.

En dat ging het voor mij om een vergelijking tussen de magere standaardband, met een model winterband van dezelfde fabrikant en zelfs door de autofabrikant voorgesteld in diens reclame voor winterbanden.
Uiteraard hadden beide bandensets een normale bandendruk.
« Laatst bewerkt op: woensdag 03 december 2008 - 22:04:37 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #57 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 22:20:32 »
De waarden voor eenzelfde testonderdeel voor de zomer en winterbanden spreken boekdelen.
En er is nog de test die je zelf boven haalde.
Boekdelen  :D dat zomerbanden in zomerse toestanden gemiddeld iets betere cijfers halen op droog wegdek als winterbanden op droog wegdek in de winter zou er nog aan mankeren, ik zie zelfs enkele winterbanden die daar beter presteren als zomerbanden. 

De zeer aanbevolen winterbanden scoren gelijk tot iets beter als de aanbevolen zomerbanden op droog/nat wegdek gemiddeld.
Moet ik de cijfertjes hier citeren ?  edit, zie volgende post

Citaat

Citaat
Kijk eens naar de verschijningsdata van de tests ...
Kijk eens naar het filmpje ADAC TV, lijkt wel hoogzomer.

Btw aan mijn vorige post heb ik de cijfers op sneeuw geciteerd uit de Autobildtest, als ge de cijfers toch wilt zien.
« Laatst bewerkt op: woensdag 03 december 2008 - 23:51:32 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #58 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 23:33:16 »
http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Sommerreifen/195_65_R15/tab.asp?ComponentID=209311&SourcePageID=209308

http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Winterreifen/195_65_R15T/tab.asp?ComponentID=229299&SourcePageID=229332

Vervolg ADAC-test (ref beide links):
                           snelheidsindex        droog     nat      ADAC -oordeel
a)  Zomerbanden:
Michelin Energy Saver  V                     1,6      3,0    empfehlenswert
Ceat Tornado     V                             2,0      2,7    empfehlenswert
Continental PremiumContact 2   V        1,7      2,1    empfehlenswert
Maloya Futura Sport V                        2,2      2,1    empfehlenswert
Yokohama C.drive    V                        2,0      2,2    empfehlenswert
Fulda Carat Progresso V                      2,1      2,6    empfehlenswert
Firestone Firehawk TZ200 FS V            2,0      2,7    empfehlenswert
Goodyear Excellence      V                   2,4      2,8    empfehlenswert
Uniroyal rallye 550   V                         2,2      2,4    empfehlenswert
Barum Bravuris 2     V                         2,5      2,8    empfehlenswert
Nokian V                                           2,2      2,8    empfehlenswert
Hankook Ventus Prime K105 V             2,4      2,9    empfehlenswert
aanbevolen zomerbanden, gemiddeld:  2,2      2,6  = 2,4 droog/nat , getest in de zomer
zeer aanbevolen zomerbanden gemidd: 1,8    2,2  (4 zomerbanden hadden zeer aanbevolen)
b) Winterbanden:
Goodyear UltraGrip 7+  T                    2,5      2,1     besonders empfehlenswert
Continental WinterContact TS830  T    2,6      2,1     besonders empfehlenswert
Pirelli Winter 190 Snowcontrol    T       2,7      2,5     besonders empfehlenswert
Dunlop SP Winter Sport 3D     T           2,7      2,2     besonders empfehlenswert
zeer aanbevolen winterbn gemiddeld:   2,6      2,2  = 2,4 droog/nat , getest in de winter

Zoals ge ziet vergelijken we wel T winterbanden -tot 190 kmh- met V zomerbanden -tot 240 kmh-, maar dat maakt niet zoveel uit.
Belangrijk is de identieke maat -195/65 R 15- en op dezelfde auto getest (VW Golf) en hetzelfde jaar van banden (2008).

Conclusie ADAC-testen ?:  :-\
- voorweg:
De reden dat ik ook aanbevolen met zeer aanbevolen wil vergelijken is omdat winterbanden nu eenmaal niet zo compromisloos op droog-nat-wegdek afgestemd zijn zoals een zomerband, een winterband moet ook nog vooral uitblinken op sneeuw en ijzel. 

1. Het gemiddelde droog/nat-resultaat van de aanbevolen zomerbanden in zijn "ideale temp-omstandigheden" is even goed als de zeer aanbevolen winterbanden in "zijn ideale temp-omstandigheden" namelijk 2,4.

2. Stel U nu de vraag:
 als nu al die aanbevolen zomerbanden in hun slechte temp°-omstandigheden (winter) zouden getest worden, hoe zijn ze dan op droog/nat tov zeer aanbevolen winterbanden ?

3. Ik ?, ik weet het nog niet helemaal zeker  ;)

4. Maar wat ik wel kan zeggen is, dat als ik me zeer aanbevolen winterbanden aanschaf in de winter, ik niet moet onderdoen voor zeer aanbevolen zomerbanden, zeker niet op natte wegen bij wintertemperaturen (beide ~ 2,2 op nat bij hun ideale werktemp°).
« Laatst bewerkt op: woensdag 03 december 2008 - 23:52:18 door Michel »
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #59 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 00:35:24 »

... en echte aanhanger-banden, gewone autobanden voldoen hier niet voor, zeker als je zwaar laadt.

Dat zou er nog aan mankeren dat het geen aanhanger-banden zouden zijn die erop zitten. Die is pas anderhalve maand nieuw.

Pffft dus 8 nieuwe banden en velgen. Zal ook wel niet goedkoop zijn.