Nederland: ... doe maar...
niet alleen de banden , maar ook of het voor of achtertractie is, is van belang
nogal dikwijls zie je duitsers langd de kant staan bij sneeuwval
met mijn fransman en zweed heb ik daar geen last van
Voortractie is idd in de meeste gevallen beter omdat de aangedreven wielen ook altijd in de goede richting staan als het niet rechtdoor gaat, met achtertractie moet je iets beter kunnen sturen-rijden -eventueel wat lichte slip- dan valt dat nog goed mee.
Voortractie heeft daarenboven meestal ook meer gewicht op de aangedreven wielen, (50-100 kg maakt al veel uit), zeker met passagier vooraan.
Waar voortractie nadeliger wordt is als het veel steiler wordt als dat zacht hellingkje op de foto, want het dynamisch gewicht begint dan door te wegen. Ik weet nog van een audi 100 voortractie die uit stilstand niet meer bergop geraakte omdat de voorwielen te weinig gewicht kregen, het gewicht verlaagde zich volledig naar achter. Een achtertractie krijgt dan wel meer dynamisch gewicht op zijn achterwielen en met wat gewicht in de koffer geraakt die er dan wel op.
(dynamische gewichtverdeling is al goed te testen op een helling met kletsnatte weg, zet een voor- en achtertractie langseen en laat ze bergop snel uit stilstand optrekken)
Tip voor de voortractie is desnoods die steilere helling desnoods achteruit erop te rijden... maar dat gaat natuurlijk niet altijd.
Ik heb het met een R4 van het leger toch al moeten doen, onze erbarmelijke Jeeps 4x2 ! -én waardeloze terreinbanden op sneeuw- geraakte niet op die gladde steile helling naar de radarsite...
Wat nog beter is bergop is achtertractie met motor achteraan en grote wieldiameter (VW Kever, Porsche 911), die geraken ook overal door wegens het grote gewicht op de aangedreven wielen, ook nog beter dynamisch gewicht op steilere hellingen.
Bijna non plus ultra is natuurlijk een auto met vierwieltractie met evenwichtige gewichtsverdeling en met dynamisch-electronische krachtverdeling V/A.
4x4 met tot 100% sperrdifferentialen V/A vallen buiten catergorie.