Auteur Topic: Geheime alcoholcontroles 'gelekt' naar Wetterse cafés  (gelezen 4226 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Geheime alcoholcontroles 'gelekt' naar Wetterse cafés
« Gepost op: maandag 01 december 2008 - 15:57:16 »
Uit De Standaard:

Citaat
Geheime alcoholcontroles 'gelekt' naar Wetterse cafés
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 20:47:26 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
Re: Geheime alcoholcontroles 'gelekt' naar Wetterse cafés
« Reactie #1 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 16:08:39 »
Waarvoor is het nodig dat zoveel mensen van te voren weten wanneer er zo'n controle wordt gehouden? ???
Triestige mentaliteit, zoiets lekken. Het geeft maar weer eens aan dat sommige mensen echt nog wat meer voorlichting nodig hebben.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 03:37:34 »
Waarom moet daar eigenlijk zoveel poega rond rond es in da aparaatje blazen.
In Frankrijk heb ik eens moeten blazen aan een peagestation.
Toen ik m'n ticketje uit de automaat haalde stond er ene naast met zo'n blaaspijpje met het bevel effe te blazen.
In minder dan een minuut was ik weer weg.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 04:29:42 »
Waarvoor is het nodig dat zoveel mensen van te voren weten wanneer er zo'n controle wordt gehouden? ???

Omdat er zoveel flikken zijn, die niet verder willen uitgaan dan de streek waarin ze kennis hebben van de controles, en elk weekend opnieuw ladderzat achter het stuur kruipen. Mijn echtgenote en ik hebben zo een flik gekend.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 09:51:41 »
Heel productief zijn deze controles blijkbaar niet als ik volgend citaat uit Editiepajot.be (01/12/2008) pluk :

"Alcoholcontrole
PAJOTTENLAND - De poltie van zone Pajottenland hield een controle tijdens de nacht van woensdag op donderdag(26 nov 08). In Galmaarden Herhout werden 10 auto’s gecontroleerd en blies 1 bestuurder positief. In Herne, Ninoofse steenweg blieze, 2 bestuurders alarm op 7 gecontroleerde voertuigen. Aantal ingezette politiemensen : 9"

Met 9 (NEGEN) agenten heeft men 17 (ZEVENTIEN) voertuigen gecontroleerd................

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 19:05:58 »
Heel productief zijn deze controles blijkbaar niet als ik volgend citaat uit Editiepajot.be (01/12/2008) pluk :

"Alcoholcontrole
PAJOTTENLAND - De poltie van zone Pajottenland hield een controle tijdens de nacht van woensdag op donderdag(26 nov 08). In Galmaarden Herhout werden 10 auto’s gecontroleerd en blies 1 bestuurder positief. In Herne, Ninoofse steenweg blieze, 2 bestuurders alarm op 7 gecontroleerde voertuigen. Aantal ingezette politiemensen : 9"

Met 9 (NEGEN) agenten heeft men 17 (ZEVENTIEN) voertuigen gecontroleerd................

Maar de % zijn wel stevig.

1 op 10 gecontroleerden = 10%

2 op 7  = 28,6%

De afgelopen jaren werden er (nationaal) merkelijk lagere % overtreders gevat door BOB.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 09:42:37 »
Inderdaad percentsgewijs geeft dit een hoge score. Ik ben ervan overtuigd dat er nog heel veel "onder invloed" wordt gereden. in mijn voorbeeld werden 17 voertuigen gecontroleerd, maar het artikel verzweeg misschien dat men alleen "verdachte" voertuigen staande heeft gehouden.

De controles lijken (uit wat de brave burger uit zijn krant moet geloven) omslachtig en zeer personeelsintensief. Dit mag geen reden zijn om er zo weinig te houden. Of is het toch zo dat het contract met Dräger Ballings voorzag in goedkope toestellen maar peperdure mondstukken???

Ook raar dat dit item weinig animo meebrengt. Zijn wij allen wel degelijk overtuigd dat drinken en rijden niet kunnen?

Ik had graag geweten hoeveel van de dodelijke (nachtelijke) slachtoffers al dan niet onder invloed waren. Misschien moet het beleid dan wat minder de boeman "snelheid" stigmatiseren en wat meer aandacht hebben voor andere soms belangrijkere oorzaken?

Tot slot wens ik te melden dat sommige restaurants hun best beginnen te doen en de BOB van een gezelschap minder wijn bijschenken en des te meer water, op zulk discrete manier dat het helemaal niet stoort. Iets wat navolging verdient, neen?

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 10:01:30 »
Ik ben ervan overtuigd dat rijden onder invloed nog veel meer gebeurd dan we denken. Zeker op gekende wegen is de kans op controle zeer laag, indien nodig worden risicopunten vermeden. Als je dan nog eens info krijgt van waar de controles plaatsvinden dan is er vrijwel geen risico meer op alcoholcontrole.

Rijden en drinken kan inderdaad niet, maar ik vind de norm van 0,5 ppm wel voldoende. Alcohol maakt deel uit van onze cultuur en ons sociaal leven, een lage norm laat nog een glaasje toe zonder de verkeersveiligheid in gevaar te brengen.
Ik heb echter wel problemen met het feit dat alcohol zowat de enige drug is die wordt gecontroleerd in het verkeer. Zeker in de jongeren-cultuur zijn er behoorlijk wat meer middelen te verkrijgen dan enkel alcohol. Dan zijn er natuurlijk ook nog de medicamenten, op aardig wat bijsluiters staat dat je bij gebruik geen voertuig mag besturen. Zeker bij die medicamenten is er voor de meeste mensen geen probleem, men zal wel extra voorzichtig zijn, ... Dan krijgen we nog de effecten van een cocktail val al het bovenstaande, met een sausje vermoeidheid er boven op.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 19:10:12 »
in mijn voorbeeld werden 17 voertuigen gecontroleerd, maar het artikel verzweeg misschien dat men alleen "verdachte" voertuigen staande heeft gehouden.

De bedoeling was de controles a-selectief te houden, dwz : iedereen blazen.
Dat is uiteindelijk ook de enige manier om een degelijk inzicht te krijgen in de omvang van de problematiek.

Maar dat betekent zelfs met een recordaantal effectieve controles dat er minder bestuurders "gescreend" kunnen worden.
Bij selectieve controles laat men enkel "verdachte" types blazen.

Citaat
De controles lijken (uit wat de brave burger uit zijn krant moet geloven) omslachtig en zeer personeelsintensief. Dit mag geen reden zijn om er zo weinig te houden. 

Als je iedereen laat blazen wordt het inderdaad omslachtig en heb je volk nodig om de controles op een redelijk snelle manier te laten verlopen.
Dan kan men beter systematisch ook wat meer nakijken : verzekering, rijbewijs, inschrijving, staat lichten, staat banden, ...

Citaat
Ook raar dat dit item weinig animo meebrengt. Zijn wij allen wel degelijk overtuigd dat drinken en rijden niet kunnen?

Hangt er van af hoe ver je daarmee gaat.
Ik zie geen graten in een biertje. Of twee  ;)
Maar je moet het dan wel binnen de perken kunnen houden, zonder op zijn Florrekes te gaan rekenen wat je nog kan drinken om net niet positief te blazen.

Als ik een biertje - of twee dus ;) - drink op een avond, dan stap ik nog altijd met een gerust geweten in de auto, in de wetenschap dat die mijn rijkunstjes niet in gevaar gaan brengen, en dat ik probleemloos door een alcoholtest kom.

Een alcoholnorm van 0,2 of 0 is niet nodig om tot goede verkeersveiligheidscijfers te komen ... in GB is de norm nog altijd 0,8 promille, en die leveren veel betere resultaten af dan België.
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 19:13:43 »
Triestige mentaliteit, zoiets lekken.

Inzake snelheid kondigt de politie zelf haar controles aan en doen radiostations nog een duit er bovenop.
Waae zit het verschil ???

Als men daar van af wil, of tegen wil optreden, moet men maar in de verkeerswet bijschrijven dat elke aankondiging of melding vooraf van een politie-actie verboden is.
Weg Wanbeheer.be

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 21:56:51 »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 05 december 2008 - 01:28:35 »
Triestige mentaliteit, zoiets lekken.

Inzake snelheid kondigt de politie zelf haar controles aan en doen radiostations nog een duit er bovenop.
  • Bij de snelheidscontrole is er geen sprake van lekken door corrupte politie-functionarissen, er is sprake van een bewuste en doordachte aankondiging door de bevoegde instantie.
  • Zoals je weet volgt de overheid, naar voorbeeld van (o.a.?) de Nederlandse overheid, een tweesporen-beleid waarbij een deel van de controles wordt aangekondigd en een deel van de controles stiekem plaatsvindt. Het vooraf melden van snelheidscontroles heeft het beoogde en (door de verantwoordelijke overheids-dienst) gewenste effect dat veel mensen op die plaats op dat moment zich aan de snelheidslimiet houden waarmee het een belangrijk middel is in de handhaving. Het stiekem controleren is nodig om er voor te zorgen dat er altijd het risico bestaat om betrapt te worden.
    Zaken als voorspelbare stiekeme controles en radardetectors laat ik nu even buiten beschouwing aangezien dat niet relevant is voor het punt dat ik hier maak.

Citaat
Als men daar van af wil, of tegen wil optreden, moet men maar in de verkeerswet bijschrijven dat elke aankondiging of melding vooraf van een politie-actie verboden is.
Ik kan me voorstellen dat het vooraf bekendmaken van dergelijke controles door een politiefunctionaris aan burgers ook nu al strafbaar is. Vraag me niet met welke wet maar het zou me verbazen indien ze hier strafrechtelijk niet tegen zouden kunnen optreden (bijvoorbeeld hinderen van vaststelling door politiefunctionarissen of iets dergelijks).

Citaat
en dat ik probleemloos door een alcoholtest kom.
Dat op zichzelf is geen garantie dat jou 'rijkunsten' niet minder zijn geworden. Vergeet niet dat er een flinke marge is zodat 'onschuldigen' (onschuldig in de zin van onterecht positief bevonden automobilsten) niet benadeeld worden. Volgens een test van Blik op de Weg pas na 9 pilsjes in een normaal tijdsbestek met niet al te veel tijd tussen het laatste pilsje en het blazen (in de praktijk is er zeer waarschijnlijk meer tussentijd), deze test werd uiteraard uitgevoerd met de blaasapparaatjes die de Nederlandse politie gebruikt, overigens op een hete dag.
Ik stap enkel met een gerust hart in de auto wanneer ik zeker weet dat mijn rijkunsten zelfs niet een beetje gecompromitteerd zijn door het drinken van alcoholische dranken. 1 pilsje drinken en een paar uur later vertrekken is voor mij geen probleem, 2 pilsjes in een half uur en een kwartier later vertrekken doe ik niet.
Hetzelfde geldt uiteraard voor vermoeidheid, wanneer je moe bent moet je eigenlijk gewoon niet rijden.
Ik weet dat het niet altijd evident is om dat vermijden. Avondje gezellig stappen, te weinig slapen en de volgende ochtend met de auto naar het werk moeten...

Citaat van: Rudi
Ik volg je hier niet, Rudi. Het aantal reacties zegt niets over onze mening. In mijn geval hield ik het bij 1 korte reactie om de doodeenvoudige reden dat het voor mij duidelijk is dat de meesten zullen vinden dat dit lekken niet kan en omdat ik er van overtuigd ben dat de meesten hier het niet in hun kop zouden halen om te rijden nadat ze veel alcohol hebben gedronken.
Bovendien weten de meesten hier wel hoe ik denk over zatlappen die gaan rijden met de auto (voor zatlappen die dat niet doen heb ik overigens ook weinig respect).
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 december 2008 - 16:57:25 door BBB »

Offline Rafael

• Meer dan expert
Geheime alcoholcontroles gelekt in kettingmail
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 10 december 2008 - 14:54:01 »

Offline diane

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 10 december 2008 - 17:51:25 »
We krijgen misschien nog gelijk wat ik,Jozef en Marc over onze Belgische politie durven te schrijven.Maar waarheid kwetst.De vrije meningsuiting wordt dan abrupt in een gestaak afgedwongen door een gebleit van laster en eerroof.Beroepsgeheim......wat is dat?
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 11 december 2008 - 00:53:09 »

Dan gaan de radio-stations opnieuw enkel nog maar meldingen van "vallende sterren" o.i.d. doorgeven. En dat is dan weer niet strafbaar, hoewel voor iedereen verstaanbaar.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."