Auteur Topic: De werking van politie en parket n.a.v. dodelijk verkeersongeval  (gelezen 7459 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
De werking van politie en parket n.a.v. dodelijk verkeersongeval
« Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 16:05:47 »
Onderstaand verhaal kwam ons toe...

Ilse werd als voetganger overreden door een auto, toen ze een zebrapad overstak. Zebrapaden zijn in België alleen op de wegen geschilderd om de werkgelegenheid te bevorderen en hebben het ongewenst neveneffect dat voetgangers denken dat ze er voorrang kunnen krijgen. Een derde van de dodelijke ongevallen met voetgangers gebeurt in ons land op het zebrapad.

Met de vorige alinea probeer ik me in te leven in de redenering van de politie en het parket. Want de wetgever stelt duidelijk dat bij een ongeval tussen een auto en een "zwakke" weggebruiker, deze laatste alleen in het ongelijk kan worden gesteld als hij een onverschoonbare fout heeft gemaakt. Ten tweede moet een automobilist een zebrapad zo naderen dat hij tijdig kan stoppen voor een overstekende voetganger. Combineer deze twee, en de enige conclusie kan zijn dat de man in de auto schuldig was aan Ilse haar dood, althans dat zou men toch geredelijk kunnen aannemen.

Niet zo echter voor de politie van de gemeente B., en evenmin voor het parket van M. De 80-jarige aanrijder J.S. werd ondervraagd, beweerde niet in fout te zijn, onderging geen ademtest, reed met de auto naar huis, en kreeg nooit een boete, laat staan een rijverbod. Hij nam nooit contact op met de familie van zijn slachtoffer, betoonde geen spijt, geen medeleven, geen bekommernis, niets. Ilse, die dezelfde dag overleed, werd als dader van de aanrijding geregistreerd.

Even de feiten op een rijtje: Ilse, op dat moment vier maanden zwanger, steekt op 10 juni 1999 in een dorpskern op een zebrapad de weg over. Ze wordt gegrepen door de auto van J.S, komt ongelukkig ten val en belandt in een diepe coma. J.S. rijdt nog minstens 50 meter door, en parkeert dan rustig langs de weg. In de afwikkeling van het ongeval is de eerste zorg van de politie het herstellen van de verkeerscirculatie. Het parket van M. komt niet ter plaatse.

De volgende dag begeef ik me als kersverse weduwnaar samen met mijn moeder naar het politiekantoor in B. We mogen er meteen een half uur in de gang wachten tot de officier van dienst zich verwaardigt ons audiëntie te verlenen. Dat we als familie van de overledene niet op sympathie moeten rekenen, wordt al snel duidelijk. De man praat op zakelijke, zeg maar hautaine toon. Het eerste wat hij vraagt is : "was uw dame vaak verstrooid de laatste tijd?". Overigens had de verpleger aan het sterfbed me een dag eerder net hetzelfde gevraagd. De politie had er dus meteen werk van gemaakt haar versie van de feiten rond te bazuinen.

De officier beschrijft de aanrijder als een sympathieke, luciede, kranige oude heer. De man kon volgens hem onmogelijk te snel hebben gereden, want hij was nog maar aan het vorige rood licht vertrokken. Ik heb enkele weken later even gecontroleerd of dit inderdaad niet kon, en stelde vast dat wie na dat rode licht de normale verkeersstroom volgt, aan het zebrapad 70 rijdt in plaats van 50. Een ademtest was volgens de officier overbodig want de man zag er niet dronken uit. Het voordeel van de twijfel voor de zwakke weggebruiker? Voor het slachtoffer?

Het parket handelde de zaak vervolgens af door te stellen dat Ilse in fout was maar gezien haar overlijden niet meer kon/hoefde te worden vervolgd.

Ik heb lange tijd gedacht dat de politie de aanrijder in kwestie persoonlijk kende en wou beschermen. Dat is inderdaad mogelijk, maar ik ben er ook achtergekomen dat bij ongevallen tussen voetgangers (of fietsers) en automobilisten, veelal tot een onverschoonbare fout van de zwakke weggebruiker wordt geconcludeerd. Waarom? Het is een typische uiting van de wrede maar wijdverbreide opvatting dat verkeersdoden nu eenmaal onvermijdelijk zijn, dat ze de noodzakelijke tol zijn van de vooruitgang. (Overigens vallen er in ons land aanzienlijk veel meer dan in de rest van Europa) Volgens dezelfde redenering kan het doodrijden van een voetganger iedereen overkomen, en ben je daarom nog geen crimineel en hoef je ook niet te worden gestraft. Het opleggen van een rijverbod wordt in onze automaatschappij gezien als een onredelijke straf, zelfs voor een doodrijder. En als je de aanrijder niet wil straffen, kan je niet anders dan de schuld in de schoenen van het slachtoffer te steken. Wat voor onze (naar eigen zeggen) overwerkte parketten het extra voordeel biedt dat de zaak meteen is afgehandeld, ze hebben immers wel wat anders om handen dan verkeersongevallen.

En de slachtoffers? Voor hen wordt toch gezorgd door de objectieve aansprakelijkheid, die stelt dat de verzekeraar van de automobilist hoe dan ook opdraait voor de schade die de voetganger of fietser heeft geleden. En inderdaad, de verzekering heeft me financieel vergoed voor loonverlies en morele schade. Vanwaar dan mijn ontevredenheid over de afhandeling van Ilse haar dood? Omdat het mij wel degelijk iets kan schelen dat de dader zomaar vrijuit is gegaan, dat hij geen enkel gevolg van het ongeval heeft moeten ondervinden, terwijl het leven van mijn prachtige vrouw door zijn toedoen is beëindigd en mijn tweede kind nooit het eerste levenslicht heeft kunnen zien. Het is een aanfluiting van elk rechtvaardigheidsgevoel dat hier nog niet de geringste straf (bijvoorbeeld een rijverbod) tegenover stond. En het blijft een gruwelijke gedachte dat in de gerechtelijke kronieken Ilse zelf de fout draagt voor haar eigen dood en die van ons kind.

De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: De werking van politie en parket n.a.v. dodelijk verkeersongeval
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 17:12:10 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: De werking van politie en parket n.a.v. dodelijk verkeersongeval
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 17:20:49 »
Triest verhaal, en niet te begrijpen dat het zo kan lopen. Ergens vraag ik me nu wel af hoe de situatie gelopen zou zijn als de aanrijder van mijn leeftijd geweest zou zijn.
Toeval, daar had ik ook aan gedacht:
als het nu eens zo´n een jonge kerel was met zo´n opzichtige "Jonnybak", waar de buurt (en politie) "van horen zeggen" weet heeft, dat die geregeld "ergens" wel te snel rijdt...

Citaat
De officier beschrijft de aanrijder als een sympathieke, luciede, kranige oude heer. De man kon volgens hem onmogelijk te snel hebben gereden
9 kansen op 10 is dat ongeval gewoon onoplettendheid in combinatie met te passief rijden;
maar in het land waar ge bijna alles moogt "als ge maar niet te snel rijdt" telt zoiets niet als hoofdoorzaak of als schuldig verzuim.
« Laatst bewerkt op: woensdag 03 december 2008 - 17:32:19 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: De werking van politie en parket n.a.v. dodelijk verkeersongeval
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 17:56:47 »
Ach Michel, we hebben zelf de media gehoord toen een peuter op straat niet wreed werd platgereden door een BMW, maar per ongeluk werd aangetikt in een Volvo door een thuisverpleegster...  We weten ook wie van de twee de nacht in de cel heeft doorgebracht...

België kent iets dat men "rechtspraak" pleegt te noemen.  Ga er evenwel niet vanuit dat men daar op zoek is naar rechtvaardigheid.
« Laatst bewerkt op: woensdag 03 december 2008 - 17:58:22 door wooter »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: De werking van politie en parket n.a.v. dodelijk verkeersongeval
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 19:07:39 »
Ach Michel, we hebben zelf de media gehoord toen een peuter op straat niet wreed werd platgereden door een BMW, maar per ongeluk werd aangetikt in een Volvo door een thuisverpleegster...  We weten ook wie van de twee de nacht in de cel heeft doorgebracht...

België kent iets dat men "rechtspraak" pleegt te noemen.  Ga er evenwel niet vanuit dat men daar op zoek is naar rechtvaardigheid.
Wie zegt ge het, Wooter

(en het grofste was dat de vrouw vd eerste verdachte (BMW) ook de bak in moest, alhoewel ze nog een kind thuis hadden)
~ volgens datum:

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 00:34:03 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: De werking van politie en parket n.a.v. dodelijk verkeersongeval
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 19:52:14 »
Trieste affaire.

Wat voor onze (naar eigen zeggen) overwerkte parketten het extra voordeel biedt dat de zaak meteen is afgehandeld, ze hebben immers wel wat anders om handen dan verkeersongevallen.

Het politieparket van M. heeft duidelijk tijd zat als je ziet voor welke prutsen ze tot vervolging overgaan.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: De werking van politie en parket n.a.v. dodelijk verkeersongeval
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 21:07:56 »
Triest verhaal maar de harde realiteit. Teveel is de nadruk gelegd op "zwakke weggebruiker" en teveel wordt er dan gedacht dat de voetganger, fietser of bromfietser meer bescherming heeft gekregen. De harde realiteit leert echter dat de parketten en rechtbanken art. 42.4.4. keihard toepassen: 
Op de plaatsen waar het verkeer noch door een bevoegd persoon, noch door verkeerslichten geregeld wordt, mogen de voetgangers zich slechts voorzichtig op de rijbaan begeven en met inachtneming van de naderende voertuigen.
Dus als je onderuit gereden wordt was de rijbaan niet vrij en mocht je niet oversteken.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: De werking van politie en parket n.a.v. dodelijk verkeersongeval
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 22:06:56 »
Triest verhaal maar de harde realiteit. Teveel is de nadruk gelegd op "zwakke weggebruiker" en teveel wordt er dan gedacht dat de voetganger, fietser of bromfietser meer bescherming heeft gekregen. De harde realiteit leert echter dat de parketten en rechtbanken art. 42.4.4. keihard toepassen: 
Op de plaatsen waar het verkeer noch door een bevoegd persoon, noch door verkeerslichten geregeld wordt, mogen de voetgangers zich slechts voorzichtig op de rijbaan begeven en met inachtneming van de naderende voertuigen.
Dus als je onderuit gereden wordt was de rijbaan niet vrij en mocht je niet oversteken.

In bovenstaand verhaal staat wel dat er over het zebrapad werd overgestoken.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: De werking van politie en parket n.a.v. dodelijk verkeersongeval
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 00:35:58 »
In bovenstaand verhaal staat wel dat er over het zebrapad werd overgestoken.
Idd, ge bedoelt 40.4.2 ?

40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.

Citaat
Ilse werd als voetganger overreden door een auto, toen ze een zebrapad overstak

Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: De werking van politie en parket n.a.v. dodelijk verkeersongeval
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 08:13:11 »
Triest verhaal maar de harde realiteit. Teveel is de nadruk gelegd op "zwakke weggebruiker" en teveel wordt er dan gedacht dat de voetganger, fietser of bromfietser meer bescherming heeft gekregen. De harde realiteit leert echter dat de parketten en rechtbanken art. 42.4.4. keihard toepassen: 
Op de plaatsen waar het verkeer noch door een bevoegd persoon, noch door verkeerslichten geregeld wordt, mogen de voetgangers zich slechts voorzichtig op de rijbaan begeven en met inachtneming van de naderende voertuigen.
Dus als je onderuit gereden wordt was de rijbaan niet vrij en mocht je niet oversteken.

In bovenstaand verhaal staat wel dat er over het zebrapad werd overgestoken.
Het probleem is dat we niet weten hoe ver de automobilist van haar verwijderd was op het moment dat Ilse begon met over te steken en met welke snelheid deze autoobilist reed.
Het is zo lastig om conclusies te trekken.
Helaas zie ik vaak dat een voetganger 'blind' oversteekt op een zebrapad waarmee ik dus bedoel dat deze niet kijkt voordat hij oversteekt, zogauw zo'n voetganger een zebrapad ziet dan steekt hij gewoon over. In zo'n geval hoeft het zeker niet alleen aan de automobilist te liggen wanneer die voetganger wordt aangereden.
Anderzijds gebeurt het ook vaak dat een automobilist niet of veel te laat stopt/afremt op het moment dat de voetganger over een zebrapad oversteekt terwijl deze voetganger hiermee al begonnen was op het moment dat de automobilist nog ver van de voetganger was verwijderd.
Wat van de twee was hier het geval? Of misschien een combinatie van beiden.

Ik ben een groot voorstander van zebrapaden maar niet zoals ze momenteel gebruikt worden in België.
In de eerste plaats zou er in de wegcode in de een of andere vorm gemeld moeten worden dat de voetganger enkel mag oversteken op zo'n zebrapad wanneer de automobilist hier niet HARD voor hoeft te remmen (kan bijvoorbeeld ook door een afstand te definiëren).
Daarnaast vind ik dat in ieder geval in mijn woonplaats de zebrapaden ondoordacht zijn aangelegd. Binnen de ring ligt er op zo'n beetje elke kruising een aantal zebrapaden. Het is niet verwonderlijk dat voetgangers zo de slechte gewoonte aankweken om 'blind' over te steken en dat automobilisten zo minder gemotiveerd geraken om de zebrapaden te respecteren. Beiden is hartstikke fout maar het zijn i.m.h.o. wel logische gevolgen van het ondoordacht aanleggen van zebrapaden.
Zebrapaden zijn geschikt voor die kruisingen waar de drukte dusdanig is dat een deel van de mensen niet meer veilig kan oversteken zonder dat zebrapad. Zebrapaden liggen nu echter ook vaak op kruisingen waar bijvoorbeeld minder dan 1 auto per halve minuut passeert (of er fasen van meer dan 30 seconden zijn dat er geen auto passeert) of op kruisingen waar het helemaal niet nodig is om over te steken omdat je verder in die straat eveneens kan oversteken.
Ik heb zelfs de indruk dat zebrapaden, of feitelijk die overstekende voetgangers, in mijn stadje gebruikt/misbruikt worden als snelheidsremmers.

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: De werking van politie en parket n.a.v. dodelijk verkeersongeval
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 13:27:49 »
Citaat
In bovenstaand verhaal staat wel dat er over het zebrapad werd overgestoken.
Het is niet omdat een weggebruiker voorrang zou moeten krijgen dat deze weggebruiker dan ook een voorrangsrecht heeft. De rechtbanken en parketten zijn dan ook van oordeel dat art. 42.4.4. zwaarder weegt dan 40.4.2. Denk maar aan het dodelijk ongeval op de Gasmeterlaan te Gent, enkele jaren geleden. Twee meisjes werden op een oversteek voor voetgangers dood gereden door een dronken bestuurder die ook te hard reed; zij werden toch voor 50% aansprakelijk gesteld.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

  • Gast
Re: De werking van politie en parket n.a.v. dodelijk verkeersongeval
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 13:45:09 »
Kunde,

Naar mijn weten staken die kinderen niet over over een zebrapad...

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: De werking van politie en parket n.a.v. dodelijk verkeersongeval
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 15:47:18 »
Er werd geen ademtest afgelegd.....?  Ik dacht (moet nog leren nadenken)...dus ik dacht dat bij een ongeval met letsel er een ademtest MOET gebeuren.

Over de empathie van de politie kunnen vele boeken geschreven worden, vol lege bladen.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: De werking van politie en parket n.a.v. dodelijk verkeersongeval
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 17:49:11 »
Citaat van: BBB
Het probleem is dat we niet weten hoe ver de automobilist van haar verwijderd was op het moment dat Ilse begon met over te steken en met welke snelheid deze autoobilist reed.
Het is zo lastig om conclusies te trekken.
Zo lastig dat er veel vragen onopgelost blijven,BBB.Zeer veel vragen zelfs dat politiediensten bij dergelijke ongevallen nooit zelf kunnen achterhalen.Behoudens de getuigenverklaringen.Maar ook de getuigenverklaringen dienen getoetst te worden op hun waarheid.Is het wel juist dat een getuige vanop de plaats alwaar hij zich bevond,het ongevalverloop heeft kunnen zien gebeuren en waarnemen zoals hij verklaarde?Zo hebben we kunnen vaststellen dat in een bepaald ongevalonderzoek een getuige zijn verklaring niet overeenstemde met zijn plaatspositie die hij aanwees.Waarmee Marc steeds bedoelde,dat een slachtoffer van een verkeersongeval dikwijls voor de tweede maal het slachtoffer wordt door gebrek aan ordentelijke juiste en noodzakelijke vaststellingen.Dat politiediensten nalaten om bijkomend onderzoek te vergen op de plaats van een ongeval,is onbetwistbaar.Louter gebrek aan interesse en een verwerpelijke materie voor veel vaststellers.Ze dienen dikwijls tegen hun zin regen en koude te trotseren.Verkleumde handen wenst men te vermijden.En een doorgedreven onderzoek op de plaats van een ongeval vergt nu eenmaal tijd,verkeersomleiding en bijkomende maatregelen tot de komst van een ongevalonderzoeker.En gezien de familiale omstandigheden van dodelijke slachtoffers,staan de familieleden in de eerste periode van rouw er niet bij stil welke rechten zij zich kunnen aanwenden om alsnog de juiste toedracht van het ongeval te doen toekomen.Met het gekend gevolg,nabestaanden met een psychisch posttraumatisch trauma dat op zich wederom toe te schrijven is aan politie en parket.En zeer dikwijls worden door politiediensten telefonische contacten genomen met de dienstdoende parketmagistraat.Na hun verhaal te hebben gegeven over de omstandigheden van het ongeval,de parketmagistraat geen deskundig onderzoek ter plaatse beveelt.Op grond van de inlichtingen die hem of haar toekomen.Het bijkomend nadeel voor familieleden van slachtoffers bestaat er dan ook in,om alsnog nadien een degelijk onderzoek te bekomen,de betrokken voertuigen zijn hersteld,de sporen zijn verdwenen.Op de ongevalschets belangrijke elementen niet zijn opgetekend of opmetingen ontbrekende zijn om enig uitsluitsel te kunnen bekomen.Spijtig genoeg staat het me toe te zeggen dat politiediensten een melding krijgen voor een ongeval wanneer hun einde dienst nadert.Onder andere een redenen voor hen om zo snel mogelijk het ongeval af te handelen.De Belgische verkeersvuiligheid gaat zeer ver en is zeer sterk uitgebereid,BBB.

Spijtig voor mijn gezin,BBB.Maar wanneer mijn arbeid bv een huiszoeking of bepaalde ambtsverrichtingen vereist,zal ik ook niet nalaten om mijn dienst zo nauwkeurig mogelijk uit te voeren.Men weet bij voorbaat dat een bepaald beroep nu eenmaal nadelen kan teweegbrengen voor een gezin.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: De werking van politie en parket n.a.v. dodelijk verkeersongeval
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 05 december 2008 - 00:55:01 »
Citaat van: BBB
Het probleem is dat we niet weten hoe ver de automobilist van haar verwijderd was op het moment dat Ilse begon met over te steken en met welke snelheid deze autoobilist reed.
Het is zo lastig om conclusies te trekken.
Spijtig voor mijn gezin,BBB.Maar wanneer mijn arbeid bv een huiszoeking of bepaalde ambtsverrichtingen vereist,zal ik ook niet nalaten om mijn dienst zo nauwkeurig mogelijk uit te voeren.Men weet bij voorbaat dat een bepaald beroep nu eenmaal nadelen kan teweegbrengen voor een gezin.
Mooi!
Inderdaad, je weet van te voren waar je voor kiest. Stel je voor dat een huisarts zou werken met de mentaliteit 'Sorry, einde dienst, ik ga nu even wat minder aandacht hier aan besteden'. Of dat een structureel ingenieur zijn berekeningen niet zorgvuldig uitvoert omwille van een tijdsgebrek met als gevolg dat een brug of een gebouw instort. Het is de aard van politiewerk dat er de ene keer meer te doen is dan de andere keer en het lijkt me dan ook niet meer dan normaal dat je de ene dienst wat later naar huis gaat en de volgende dienst dat het uitkomt ter compensatie weer wat eerder mag vertrekken of wat later mag beginnen.
Nu weet ik natuurlijk niet hoe de organisatie is bij de politiediensten.

Ik heb begrepen dat de situatie bij veel Belgische supermarkten zo is dat het personeel stipt uitbetaald krijgt tot sluitingstijd. Dit verklaart waarom de klant al een kwartier van te voren nog net niet de supermarkt wordt uitgejaagd. Bij de GB uit dit zich bijvoorbeeld door op het ambetante af het herhaaldelijk omroepen om naar de kassa's te komen, de schermen van de koelvakken te sluiten, door snel maar ook slordig te werken bij de kassa's enz.
Een simpele oplossing hiervoor is door de werktijden realistisch te maken en er rekening mee te houden dat de casieres gemiddeld 10 minuten later klaar zijn dan dat de supermarkt sluit.
Wellicht is soortgelijk amateurisme ook het probleem bij de politiediensten?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 december 2008 - 01:03:26 door BBB »