Auteur Topic: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders  (gelezen 24910 keer)

Offline Rudi

• Expert
  • Geslacht: Man
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #60 Gepost op: dinsdag 16 december 2008 - 10:15:02 »
@ jo : inderdaad, beter tussen meest linkse rijvak en middenste (in geval van 3 rijbanen). Pechstrook : neen dank u, teveel puin zoals Wooter stelt en daarbij komt dat de pechstrook voorbehouden moet blijven. Een toegift aan "smalle, wendbare" voertuigen oogt aanlokkelijk, maar psychologisch haal je OOK afgunst van een minderheid stilstaande automobilisten op je nek. En die gaan die ook willen gebruiken onder het voorwendsel :  het is maar voor die paar honderd meter en dan neem ik toch de afslag.

@ Wooter : bijvraagje. Jij ben vertrouwd met het ambulance-wezen (denk ik????). Hoe zie jij de beste uitwijk strategie van file-rijdende voertuigen als een prioritair voertuig door wil? Linksrijders verder uiterst links aanhouden en midden of rechtsrijders naar rechts zodat prioritair er middendoor kan, OF alles naar rechts groeperen en prioritair kan dan link voorbij. Maar dat is misschien een ander topic? Webmaster????

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #61 Gepost op: dinsdag 16 december 2008 - 12:32:38 »
Hoe zie jij de beste uitwijk strategie van file-rijdende voertuigen als een prioritair voertuig door wil? Linksrijders verder uiterst links aanhouden en midden of rechtsrijders naar rechts zodat prioritair er middendoor kan,
is dat in duitsland niet zo?
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #62 Gepost op: dinsdag 16 december 2008 - 14:35:26 »
Hoe zie jij de beste uitwijk strategie van file-rijdende voertuigen als een prioritair voertuig door wil? Linksrijders verder uiterst links aanhouden en midden of rechtsrijders naar rechts zodat prioritair er middendoor kan,
is dat in duitsland niet zo?

Inderdaad:

Citaat
StVO §11 Besondere Verkehrslagen
[...]
(2) Stockt der Verkehr auf Autobahnen und Außerortsstraßen mit mindestens zwei Fahrstreifen für eine Richtung, so müssen Fahrzeuge für die Durchfahrt von Polizei- und Hilfsfahrzeugen in der Mitte der Richtungsfahrbahn, bei Fahrbahnen mit drei Fahrstreifen für eine Richtung zwischen dem linken und dem mittleren Fahrstreifen eine freie Gasse bilden.
[...]
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline diane

• Meer dan expert
« Reactie #63 Gepost op: dinsdag 16 december 2008 - 16:03:35 »
Duitse bestuurders hebben ook een gans andere rijmentaliteit.Meermaals mogen ervaren.Ligt uw snelheid als autobestuurder of als motorrijder iets hoger,gaat het verkeer in dezelfde rijrichting naar rechts alsook het tegemoetkomend verkeer.Zodat zij de meeste ruimte maken om u doorgang te verlenen.Alhier kan men het tegenovergestelde opmerken.Wat gas bijgeven en de ruimte nog wat verkleinen.

Maar Duitse bestuurders zullen ook wel beseffen hoe een ongeval onderzoek eraan toe gaat in Duitsland.Bij het minste vermoeden van het niet dragen der autogordel,gordel in beslag onder verzegelde omslag voor verder onderzoek.

Na een ongeval worden in Duitsland de nodige signalisatieborden aangebracht desondanks het ordentelijk ruimen van het wegdek.Dit hebben we meermaals opgemerkt na een ongeval.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 16 december 2008 - 16:08:59 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #64 Gepost op: woensdag 17 december 2008 - 02:00:35 »
Zou het niet een aardig idee zijn om de motorrijders tijdens het file-rijden op de pechstrook te laten rijden?
kunnen ze meteen de auto's ook op de pechstrook laten rijden tijdens een file

waarom zou er voor elke groep weggebruikers wel ergens een uitzonderiong gemaakt moeten worden??
Één reden heb ik in dezelfde post al gegeven. De pechstrook moet vrij blijven voor belangrijke prioritaire voertuigen (diplomatieke voertuigen vallen hier voor mij niet onder), dit gaat makkelijk wanneer enkel motorrijders daar rijden die zeer makkelijk snel kunnen invoegen op de snelweg, dit gaat niet wanneer al die veel volumineuzere auto's daar staan.
Andere reden?
De motorrijders hoeven niet onnodig mee in de file te staan, hiermee wordt voor een deel van de mensen het fileprobleem sterk verminderd. Meer mensen zullen motor rijden in plaats van auto rijden wat ook weer kan helpen in het verminderen van files. Dit alles uiteraard enkel voor motorrijders die geslaagd zijn voor een praktijk-examen op de motor.
Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat sommige automobilisten jaloers zijn maar dat is hun probleem.

Ambulances en brandweerwagens hebben niks te zoeken op de pechstrook, en ik zou zélf nog niet eens durven rijden op de pechstrook...  In tegenstelling tot de ons omringende landen, wordt de pechstrook hier niet onderhouden en ligt deze dan ook vol met puin.
Tja, dat is weer een ander probleem (maar daarmee natuurlijk niet minder reëel).
Uiteraard hoort een pechstrook geschikt te zijn voor prioritaire voertuigen.
Vertel eens, wat doen ze hier nu wanneer er een botsing is en er een file staat? Achteraan aansluiten in de file?
« Laatst bewerkt op: woensdag 17 december 2008 - 02:06:11 door BBB »

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #65 Gepost op: woensdag 17 december 2008 - 08:07:25 »
dit gaat makkelijk wanneer enkel motorrijders daar rijden die zeer makkelijk snel kunnen invoegen op de snelweg, dit gaat niet wanneer al die veel volumineuzere auto's daar staan.
Andere reden?
dan moet je nog een regel bijmaken die voertuigen op het rechtse vak verplicht om motards tussen te laten bij het naderen van een prioritair voertuig
better a bad day at sea

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #66 Gepost op: woensdag 17 december 2008 - 14:43:35 »
dan moet je nog een regel bijmaken die voertuigen op het rechtse vak verplicht om motards tussen te laten bij het naderen van een prioritair voertuig

Inderdaad. Maar dan nog kan er niet ingevoegd worden als de file stilstaat. Tenzij men zou verplichten om bijvoorbeeld 5 meter afstand te laten, maar dan wordt de file nog enkele kilometers langer en hindert de staart ervan het verkeer nog een aantal dorpen meer.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #67 Gepost op: woensdag 17 december 2008 - 14:59:04 »

Offline xantingo

• Gevorderde
« Reactie #68 Gepost op: woensdag 17 december 2008 - 15:16:43 »
Shoppen met een motor?
Naar de Ikea gaan zit er met een motor niet echt in, nee... maar aan de Colruyt of de Delhaize wat boodschappen doen is perfect mogelijk.

En kom nu niet af met het argument dat er ook personenwagens rondrijden met maar 1 persoon in.
Dat ging ik nu net doen, zie... ik zie op mijn dagelijks woon-werk traject 80% van de auto's waar maar 1 persoon in zit.

Maar je hebt gelijk met de andere argumenten: een motorfiets neemt ook plaats in op de weg, verbruikt ook benzine, en je kan er niet mee carpoolen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #69 Gepost op: woensdag 17 december 2008 - 15:21:19 »
Citaat van: BBB
Vertel eens, wat doen ze hier nu wanneer er een botsing is en er een file staat? Achteraan aansluiten in de file?

E19 richting Brussel -> Antwerpen. Tot enkele kilometers vóór de Craeybeckxtunnel staan er files; af en toe rijden ze enkele meters vooruit, het grootste deel van de tijd staan ze stil. Een aantal bestuurders rijden over de pechstrook naar de afrit Wilrijk-Berchem-Mortsel. Een vrachtwagenbestuurder voelt zich geroepen om dat te beletten, en zet zijn vrachtwagen gedeeltelijk op de pechstrook. Een MUG van het UZA komt de snelweg opgereden, doch kan niet verder vanwege die vrachtwagen. De MUG staat er meer dan een minuut met loeiende sirene te wachten tot er eindelijk weer wat beweging in de file komt, en de vrachtwagenbestuurder hem kan doorlaten.

E19 richting Antwerpen -> Brussel. Een gekantelde vrachtwagen belet ter hoogte van Kontich de doorgang over de gehele breedte, waardoor de files stilstaan. Een bestuurder rijdt iedereen voorbij over de pechstrook, en blijft daar dan maar staan op ongeveer 100 meter vóór de plaats van het ongeval. Even later staat er achter hem een witte BMW met rode overlangse streep van de toenmalige Rijkswacht, met blauwe zwaailichten en loeiende sirene. Maar de bestuurder verplaatst zijn auto niet. Een rijkswachter moet uitstappen, hem het bevel geven om verder te rijden en hem bedreigen tenende de doorgang vrij te maken.

Wil je ook weten hoe het hier in Bayern gaat?

Autosnelweg A8 München -> Salzburg (2 rijstroken in elke richting, ter plaatse geen pechstrook). Even vóór de uitrit Traunstein-Siegsdorf een ongeval. De ziekenwagen rijdt in Traunstein de autosnelweg op in tegengestelde richting, en rijdt met hoge snelheid tussen het aankomend verkeer op de rechter- en linkerrijstrook naar de plaats van het ongeval.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #70 Gepost op: woensdag 17 december 2008 - 15:25:34 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #71 Gepost op: woensdag 17 december 2008 - 15:26:59 »
Citaat van: xantigo
Naar de Ikea gaan zit er met een motor niet echt in, nee... maar aan de Colruyt of de Delhaize wat boodschappen doen is perfect mogelijk.

O ja? "Schatje, breng je ook een bak bier, een bak frisdrank, een tonnetje waspoeder en enkele pakken luiers mee?" Met een sidecar of een aanhangwagentje zeker? :D

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #72 Gepost op: woensdag 17 december 2008 - 15:52:19 »
Citaat van: xantigo

O ja? "Schatje, breng je ook een bak bier, een bak frisdrank, een tonnetje waspoeder en enkele pakken luiers mee?" Met een sidecar of een aanhangwagentje zeker? :D
ik kan me best inbeelden dat het mits een beetje planning wel lukt

wij woonden vroeger 5 hoog, zonder lift
dan moet je best ook niet alles in één keer kopen
better a bad day at sea

Offline xantingo

• Gevorderde
« Reactie #73 Gepost op: woensdag 17 december 2008 - 16:13:57 »
Heeft zo'n ding zo'n grote opbergruimte dat je er ook bvb 6 flessen limonade in krijgt? (Zijn meestal per 6 verpakt) Puur uit onwetendheid, kan me de bergruimte niet inbeelden.
Niet allemaal. Maar sommigen...

En anders neem je toch een aanhangertje:  ;D ;D
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #74 Gepost op: woensdag 17 december 2008 - 16:33:19 »
De supermarkt waar mijn vrouw werkt, levert in principe niet aan huis, ook niet tegen meerprijs. Ze doen dat wel voor bedrijven die bijvoorbeeld elke middag 50 belegde broodjes bestellen, en ook voor mensen die niet meer met de auto naar de winkel kunnen komen (bijvoorbeeld ouderen), en dan wel gratis. Een leerjongen doet dat met de auto van de baas.

Het is leuk waar mensen elkaar nog helpen. Gisteren was de jonge kat van een buurman in een hoge boom geklauterd, en ze durfde niet meer naar beneden. Een jongeman die alpinisme beoefent, is met zijn uitrusting in de boom gekropen, en na een uur stond hij weer op de begane grond, met de kat in zijn rugzak.