Auteur Topic: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders  (gelezen 25103 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 05 december 2008 - 01:54:35 »
als ik een licht zie afkomen, zal ik er zeker niet proberen tegen te rijden
of dat nu één, twee of drie lichten zijn
ieder licht is even zichtbaar

Proberen er niet tegen te rijden is een goede omschrijving.

Zolang dat 1 licht is op een verder lege weg, dan valt het nog redelijk mee.
Probleem is dan dat je aan 1 licht nogal lastig ziet hoe ver het weg is.

Van zodra je dat 1 licht voor een hoop andere lichten ziet, is het een heel ander verhaal.
Probleem is dat je 1 licht voor een hoop andere lichten niet noodzakelijk als een apart licht ziet.
Probleem is dat 1 licht veel dichter kan zijn dan het hoopje lichten dat je ziet, zonder dat je dat éne lichtje als dichterbij beschouwt.

Het resultaat is telkens weer hetzelfde : Ik had 'm niet gezien .
En de volgende zin : Hij reed veel te rap.
Inderdaad ja, wat je niet tijdig ziet is dan heel plots daar ...

Hoeveel kans geef je jezelf om een motorrijder met wit licht op te merken in je achteruitkijkspiegel op een behoorlijk drukke autostrade en dus tegen een achtergrond vol dansende witte lichtjes, in het donker, in de regen, en last but not least : op meer dan 1km afstand   ???

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 05 december 2008 - 11:53:57 »
Hoeveel kans geef je jezelf om een motorrijder met wit licht op te merken in je achteruitkijkspiegel op een behoorlijk drukke autostrade en dus tegen een achtergrond vol dansende witte lichtjes, in het donker, in de regen, en last but not least : op meer dan 1km afstand   ???
ik schat de kans dat ik hem zie op 99.9%
van op 1 km duurt het nog redelijk lang tot hij mij berijkt, en anders rijdt hij inderdaad veel te snel ;)

better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 05 december 2008 - 12:50:42 »
Het resultaat is telkens weer hetzelfde : Ik had 'm niet gezien .
En de volgende zin : Hij reed veel te rap.
Inderdaad ja, wat je niet tijdig ziet is dan heel plots daar ...

... Niet veel, als ze ongeacht de snelheidslimiet en het verkeer op beide rijstroken elk gaatje gebruiken om auto's voorbij te blijven rijden...

Als ik 120 km/u rij op het linkervak terwijl ik een vrachtwagen inhaal, en achter mij 4 andere auto's rijden aan 120 km/u die ook de vrachtwagen willen inhalen, kan het niet dat een motorrijder terecht een noodstop moet uitvoeren omdat ik hem niet had zien naderen tussen de vrachtwagen en de 4 auto's, net als ik de vrachtwagen heb ingehaald en naar het lege rechtervak wil gaan.

Tel maar eens na hoeveel keer je achter een motorrijder uit komt die niet de maximumsnelheid haalt.  En tel ook eens hoeveel keren motorrijders jouw inhalen, hoewel je je aan de snelheidslimiet houdt.

In realiteit rijden de meeste motorrijders in een omgeving waar automobilisten voor hen een hindernis betekenen waar ze achter moeten blijven, of voorbij moeten geraken.  Logisch dan dat in het merendeel van de ongevallen het de motorrijder is die op een auto inrijdt ipv omgekeerd.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 december 2008 - 12:52:32 door wooter »

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 05 december 2008 - 23:24:05 »
Op de Antwerpse ring maak je dat dikwijls mee, filefilteren tegen 120.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 06 december 2008 - 14:13:02 »
@ kunde : merciekes voor de verwijzing!

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 11 december 2008 - 00:27:15 »
Tijdens de weliswaar beperkte ervaring die ik als motorrijder in België heb opgedaan, was de gemeenschappelijke noemer telkens weer dezelfde: je bent het slachtoffer van de meerderheid der motorrijders, die jou als verantwoorde motorrijder een barslecht imago bezorgen. Niemand houdt met jou rekening. Niet de voetganger, die de rijbaan oversteekt in een bocht, en er geen flauw idee van heeft volgens welk tracé jij als motorrijder een bocht dient te nemen. Niet de automobilist, die jou voorrang van rechts dient te verlenen, je ziet aankomen, en dan toch maar doorrijdt omdat je slechts een motard bent.

Ik hoor ze graag bezig, die motards die beweren dat ze zoveel sneller dan met een auto hun bestemming bereiken, omdat ze niet vastzitten in de files. Natuurlijk niet, als je de meest elementaire veiligheidsregels aan je motorlaarzen lapt. Want als verantwoorde motard rijd je tussen files niet door met meer dan 10 km/h snelheidsverschil, en voeg je opnieuw in een file in van zodra er sneller dan 30 km/h gereden wordt. Waar is dan nog een meer dan te verwaarlozen tijdswinst met een motorfiets te bereiken?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline xantingo

• Gevorderde
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 11 december 2008 - 15:10:24 »
Ik hoor ze graag bezig, die motards die beweren dat ze zoveel sneller dan met een auto hun bestemming bereiken, omdat ze niet vastzitten in de files. Natuurlijk niet, als je de meest elementaire veiligheidsregels aan je motorlaarzen lapt. Want als verantwoorde motard rijd je tussen files niet door met meer dan 10 km/h snelheidsverschil, en voeg je opnieuw in een file in van zodra er sneller dan 30 km/h gereden wordt. Waar is dan nog een meer dan te verwaarlozen tijdswinst met een motorfiets te bereiken?
Als motorrijder moet je dan ook nog de extra tijd rekenen om je te verkleden...
Ik maak op mijn woon-werktraject bij normale verkeersdrukte zo goed als geen tijdwinst. Enkel wanneer het zeer druk is kan ik tijd winnen door bij verkeerslichten rustig tussen de wagens naar voor te rijden (op 2x2 rijstroken), waardoor ik in plaats van 4 roodfases er slechts 1 heb.
That's it...

Waarom blijf ik dan winter en zomer met de motorfiets naar het werk rijden? Voor de fun, tiens  ;)

Op een autosnelweg tegen 120 tussen een 80 rijdende file door slalommen is solliciteren naar een plaats achter in een zwarte Cadillac. Wie dat niet begrijpt kan beter zijn motorfiets aan de kant zetten, want er is hem voor toch geen lange carriere voorzien.

Bovendien: wanneer zie je de meeste stuntpiloten op de baan? Bij goed weer en minstens 20 graden. Dan kunnen ze zich uitleven, veel gas geven, veel lawaai maken, liefst in een t-shirt en op basketsloefkes, met een half gekleed blondje achterop.

Raar maar waar, de laatste weken kom ik er zo nog weinig tegen...  ;D
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 december 2008 - 15:22:16 door xantingo »
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline diane

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 11 december 2008 - 18:08:20 »
Citaat van: xantingo
Bovendien: wanneer zie je de meeste stuntpiloten op de baan? Bij goed weer en minstens 20 graden. Dan kunnen ze zich uitleven, veel gas geven, veel lawaai maken, liefst in een t-shirt en op basketsloefkes, met een half gekleed blondje achterop.

Raar maar waar, de laatste weken kom ik er zo nog weinig tegen...  ;D

Ik zal uw bericht mee ondersteunen,xantingo.Wij hebben destijds meegewerkt om de gevolgen van het niet dragen van motorkledij aan te tonen.Aan de hand van werkelijke beelden die wij hebben overgemaakt.

Kijktechniek en remtechniek zijn voor die gasten dan ook larie en apekool.De modale motorrijder heeft dan ook te danken dat sommige wegen in de Ardennen worden afgesloten om redenen zoals u en Jozef aanhaalden.

Weet je welke opmerking we dikwijls kregen? "Geen verplichting voor motorkledij.We leven in een vrij land...Mijn Ross,mijn vrijheid..."

Dat kregen wij o.a. mee op ons brood.Tot ze iets voor hadden,via omwegen gaven ze dan toe dat we gelijk hadden....

Opgelet; volgende afbeeldingen zijn niet geschikt voor gevoelige kijkers!

Afbeelding 1

Afbeelding 2

Afbeelding 3

Rafael: ik heb de afbeeldingen even omgezet in links, zodat men zelf kan kiezen of ze deze willen bekijken.
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 december 2008 - 19:28:26 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 11 december 2008 - 18:10:24 »
Moet dat zomaar op het forum? ???
Heb een beetje fatsoen en zet het onder een link.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 11 december 2008 - 18:52:54 »
Diane, ik vind het prima dat jij de foto's op het forum zelf hebt geplaatst.
De foto's zijn een beetje schockerend maar dat zet mensen hopelijk aan om toch maar eens wat veiliger te handelen.

Citaat
Kijktechniek en remtechniek zijn voor die gasten dan ook larie en apekool.De modale motorrijder heeft dan ook te danken dat sommige wegen in de Ardennen worden afgesloten om redenen zoals u en Jozef aanhaalden.
Fijne politiek.
- Politiek staat iedereen toe om motor te rijden zonder hiervoor een rijbewijs te halen*
- Hierdoor krijg je motorrijders die niet weten wat ze doen
- Er ontstaan extra ongevallen en overige hinder
- Politiek laat de echte motorrijders niet meer toe op bepaalde wegen in plaats van dat ze de regels verstrengen (verplicht rij-examen, verplichte kleding, regels voor inhalen in file...) en dit soort motortoeristen meer straffen
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 december 2008 - 19:12:41 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 11 december 2008 - 23:55:02 »
Diane, ik vind het prima dat jij de foto's op het forum zelf hebt geplaatst.

Wel, laten we het zo stellen: met die links worden de mensen die het niet wensen, niet met deze beelden geconfronteerd. En er zijn helaas vele mensen die niet met de werkelijkheid willen geconfronteerd worden.

Citaat
De foto's zijn een beetje schockerend maar dat zet mensen hopelijk aan om toch maar eens wat veiliger te handelen.

Mij ontgaat het wat er schockerend zou aan zijn. De slachtoffers zijn immers niet herkenbaar. Het gaat om nuchtere feiten, waar ongevalchirurgen dagelijks moeten mee omgaan.

Maar helaas is in het verleden al meermaals gebleken dat dergelijke beelden slechts weinigen aanzetten tot een meer verantwoord gedrag. De volstrekt irrationele reactie is maar al te vaak: "Dat ben ik niet, dat overkomt alleen anderen, mij niet" of "'t Is dat het zo moeten zijn heeft".

Neemt niet weg: als we er ook maar één lege stoel aan de Kersttafel mee kunnen vermijden, was het de moeite waard.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 12 december 2008 - 00:06:26 »
Citaat van: diane
Weet je welke opmerking we dikwijls kregen? "Geen verplichting voor motorkledij.We leven in een vrij land...Mijn Ross,mijn vrijheid..."

Ja natuurlijk: dat soort motards veroorlooft zich de vrijheid om mensen die zich wel verantwoord gedragen (ambulanciers, artsen, chirurgen) te verplichten om zich, als het tot een ongeval komt, dag en nacht en ongeacht de weersomstandigheden, te moeten ontfermen over die hoopjes ellende, en aldus de maatschappij op kosten te jagen.

Nu ja: wat wil je in een land waar de motards van de lokale politie in de zomer in een hemdje rijden.

Offline diane

• Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 12 december 2008 - 01:45:16 »
BBB en Jozef,

Zoals u wellicht weet en ook al hebt ervaren,wie zich inzet voor verkeersveiligheid met waarheidsgetrouwe en onderbouwde argumenten,het dekseltje op de neus bekomt.Ik voelde mij verplicht een ondersteuning te geven rond enkele postings in huidig topic.

Zal dit naar de toekomst toe ook niet nalaten om met onfantsoenlijk gedrag argumenten te ondersteunen. :D ;D

En moderator Rafaell zal zeker niet bewusteloos gevallen zijn door de foto's.Zijn tussenkomst diende zich vrij snel aan. :D :D

En wie niet naar de mond praat en een houding aanneemt van een gladde paling,zal in de bestrijding van de verkeersonveiligheid niet ervaren wat Dr. Beaucourt,R. Dieleman,W. Van Herstraeten,P. Vercruyssen,ik en Marc hebben ondergaan.En in de politiek het werk verder zetten?Hahahahaha...mooi in het lijntje lopen,geven en nemen,draaien en keren.Is niet aan ons besteed.

Citaat van: Jozef
Nu ja: wat wil je in een land waar de motards van de lokale politie in de zomer in een hemdje rijden.

Des te beter voelen ze het bij uitglijden.En voor de overige halfnaaktrijders,geen medelijden.  :D 
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 december 2008 - 01:55:57 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 12 december 2008 - 02:01:50 »
Wel, laten we het zo stellen: met die links worden de mensen die het niet wensen, niet met deze beelden geconfronteerd. En er zijn helaas vele mensen die niet met de werkelijkheid willen geconfronteerd worden.
Mooi gezegd. ;)

Citaat
Mij ontgaat het wat er schockerend zou aan zijn. De slachtoffers zijn immers niet herkenbaar. Het gaat om nuchtere feiten, waar ongevalchirurgen dagelijks moeten mee omgaan.
In alle eerlijkheid, voor mij waren de foto's inderdaad niet schockerend zolang ik niet stilstond bij wat voor pijn (lichamelijk en 'geestelijk') deze mensen en hun naasten moeten hebben.
Maar ja, ik heb dan ook al vaak gezien hoe ons lichaam er van binnen uitziet.
Nu kan de rest ook eens iets zien. ;D

Citaat
Maar helaas is in het verleden al meermaals gebleken dat dergelijke beelden slechts weinigen aanzetten tot een meer verantwoord gedrag. De volstrekt irrationele reactie is maar al te vaak: "Dat ben ik niet, dat overkomt alleen anderen, mij niet" of "'t Is dat het zo moeten zijn heeft".
Dat vloeit voort uit een optimisme die doorgaans er voor zorgt dat we beter kunnen functioneren, zolang we hierin niet doorslaan, maar die funest wanneer we een gebrek aan kennis en inzicht hebben m.b.t. dit soort extreem gevaarlijke omstandigheden.

Citaat
Neemt niet weg: als we er ook maar één lege stoel aan de Kersttafel mee kunnen vermijden, was het de moeite waard.
Absoluut.

Citaat
Ik heb ze ook al zien rijden, uiteraard was ik stomverbaads dat sommige politiefunctionarissen, die nochtans het goede voorbeeld behoren te geven, zulke onnozele hansworsten zijn. ???
Tja, blijkbaar wanen deze mensen zich daadwerkelijk onkwetsbaar. Het ontbreekt er nog maar aan dat ze denken dat ze met hun lichaam een kogel kunnen tegenhouden. ;D

Citaat van: Diane
Gek genoeg vergoedt de zietenkas de kosten dan wel.
Gek genoeg laat de Vlaamse overheid, die haar mond vol heeft over irreële verkeersveiligheids-ambities, het na om met zo'n simpel extra wetje onnodig leed te voorkomen.
 ???

Citaat
Zal dit naar de toekomst toe ook niet nalaten om met onfantsoenlijk gedrag argumenten te ondersteunen.  :D ;D
Mijn steun heb je.