Slechts 1 op 3 ervaren chauffeurs slaagt in rijexamen
Negen deelnemers slaagden in de test. Beduidend meer mannen dan vrouwen slaagden. En de dertigers deden het opmerkelijk beter dan veertigers en vijftigplussers.
Voorspelbaar.
"De wegcode is te gecompliceerd en daar weegt jarenlange rijervaring niet tegen op. Bovendien zijn er vele bepalingen toegevoegd aan de wegcode die ervaren bestuurders te weinig kennen", stelt Schouppe.
Is het al eens in dat mens opgekomen dat de kennis van wegcode enkel afneemt na verloop van tijd en dat je tijdens het rijden niet beter de wegcode leert te kennen tenzij je eens wat opzoekt?
Is het al eens opgekomen dat je door ervaring net zo goed slechter als beter kan leren rijden.
Je wordt goed in wat je traint; als je slecht traint dan wordt je slechter, als je goed traint dan wordt je beter.
Oftewel, er sluipen tal van slechte gewoontes in wanneer je jarenlang rijdt zonder af en toe eens correctie te hebben. Tel daarbij op dat het langer geleden is wanneer je de laatste keer theorie hebt gelezen en het fabeltje dat je beter zou gaan rijden dankzij ervaring is ontkracht.
Ja, de eerste paar jaar wordt je wellicht nog een betere automobilist doordat je beter leert anticiperen, daarna zal ervaring niet meer helpen.
In de aanloop naar het nieuwe rijbewijs van 2010 wordt momenteel het idee geopperd om het rijbewijs in de tijd te beperken. Bestuurders moeten dan hun verkeerskennis opfrissen, anders is hun rijbewijs ongeldig.
Opfrissen?
Zolang die er maar mee bedoelt dat je examen moet doen en we geen theorieles door onze strot krijgen geduwd.
Ik kan mijn geld beter besteden dan een instructeur te betalen die vertelt wat ik zelf kan lezen.
Eens in de zoveel jaar opnieuw praktijk-examen en theorie-examen zou een goede zaak zijn.
Wat exact die termijn moet zijn daar zal mee geëxperimenteerd moeten worden.