Auteur Topic: Slechts 1 op 3 ervaren chauffeurs slaagt in rijexamen  (gelezen 2351 keer)

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Slechts 1 op 3 ervaren chauffeurs slaagt in rijexamen
« Gepost op: vrijdag 05 december 2008 - 22:26:19 »
Citaat

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Bron Het belang van Limburg online

« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 20:51:55 door jozef »

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Slechts 1 op 3 ervaren chauffeurs slaagt in rijexamen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 05 december 2008 - 23:06:42 »
Citaat
In de aanloop naar het nieuwe rijbewijs van 2010 wordt momenteel het idee geopperd om het rijbewijs in de tijd te beperken. Bestuurders moeten dan hun verkeerskennis opfrissen, anders is hun rijbewijs ongeldig.

Hopelijk is tegen dan de volledig herziene wegcode klaar anders heeft die opfrissing (van iedereen) weinig zin.

Citaat
Het programma liet 24 ervaren chauffeurs het theoretische rijexamen afleggen met een vaste examinator en de officiële vragenpakketten. De deelnemers moesten minstens 10 jaar een rijbewijs hebben en wisten vooraf niet wat hen te wachten stond.

Volgende keer eens 24 politie-agenten nemen ?
Dan kunnen we de resultaten vergelijken...   :D

Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 05 december 2008 - 23:36:35 »
Citaat
???

Citaat
Negen deelnemers slaagden in de test. Beduidend meer mannen dan vrouwen slaagden. En de dertigers deden het opmerkelijk beter dan veertigers en vijftigplussers.
Voorspelbaar.

Citaat
"De wegcode is te gecompliceerd en daar weegt jarenlange rijervaring niet tegen op. Bovendien zijn er vele bepalingen toegevoegd aan de wegcode die ervaren bestuurders te weinig kennen", stelt Schouppe.
Is het al eens in dat mens opgekomen dat de kennis van wegcode enkel afneemt na verloop van tijd en dat je tijdens het rijden niet beter de wegcode leert te kennen tenzij je eens wat opzoekt?
Is het al eens opgekomen dat je door ervaring net zo goed slechter als beter kan leren rijden.
Je wordt goed in wat je traint; als je slecht traint dan wordt je slechter, als je goed traint dan wordt je beter.
Oftewel, er sluipen tal van slechte gewoontes in wanneer je jarenlang rijdt zonder af en toe eens correctie te hebben. Tel daarbij op dat het langer geleden is wanneer je de laatste keer theorie hebt gelezen en het fabeltje dat je beter zou gaan rijden dankzij ervaring is ontkracht.
Ja, de eerste paar jaar wordt je wellicht nog een betere automobilist doordat je beter leert anticiperen, daarna zal ervaring niet meer helpen.

Citaat
In de aanloop naar het nieuwe rijbewijs van 2010 wordt momenteel het idee geopperd om het rijbewijs in de tijd te beperken. Bestuurders moeten dan hun verkeerskennis opfrissen, anders is hun rijbewijs ongeldig.
Opfrissen?
Zolang die er maar mee bedoelt dat je examen moet doen en we geen theorieles door onze strot krijgen geduwd.
Ik kan mijn geld beter besteden dan een instructeur te betalen die vertelt wat ik zelf kan lezen.
Eens in de zoveel jaar opnieuw praktijk-examen en theorie-examen zou een goede zaak zijn.
Wat exact die termijn moet zijn daar zal mee geëxperimenteerd moeten worden.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 06 december 2008 - 00:17:42 »
Slechts 24 deelnemers vind ik toch heel weinig om tot een objektief resultaat te komen.
Wanneer die dan nog eens gesplitst worden in 3 leeftijdscategoriën is het helemaal om zeep.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 06 december 2008 - 00:21:31 »
Eigenlijk verwondert het me nog dat er zoveel voor slagen. Ik denk dat ik in mijn omgeving maar heel weinig mensen ga vinden die slagen voor het theoretisch examen.

Citaat
Opfrissen?
Zolang die er maar mee bedoelt dat je examen moet doen en we geen theorieles door onze strot krijgen geduwd.
Ik kan mijn geld beter besteden dan een instructeur te betalen die vertelt wat ik zelf kan lezen.
Eens in de zoveel jaar opnieuw praktijk-examen en theorie-examen zou een goede zaak zijn.
Wat exact die termijn moet zijn daar zal mee geëxperimenteerd moeten worden.

Wanneer gaan de rijscholen hierop springen, met een verhaaltje als 'wij zijn professioneel bezig met deze materie en ...'. Voor bepaalde mensen kan het zeker helpen om het goed uitgelegd te krijgen, persoonlijk ben ik ook eerder autodidact. Laten voor de mensen die graag een heldere uitleg krijgen van een ervaren lesgever, Benny aanraden !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 10 december 2008 - 23:58:40 »
Volgende keer eens 24 politie-agenten nemen ?
Dan kunnen we de resultaten vergelijken...   :D

Neem 10.000 politieambtenaren en laat ze, als ze geen dringende opdracht hebben, in een bebouwde kom met hun dienstvoertuig volgen zonder dat ze het weten.

Wedden dat er niet één bij is die niet minstens 1 overtreding per gereden kilometer maakt?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."