Auteur Topic: Smogalarm !  (gelezen 16630 keer)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Smogalarm !
« Reactie #45 Gepost op: donderdag 15 januari 2009 - 01:24:04 »
Bayern hebben nu eenmaal als principes "Mir san mir" (Wij zijn wij) en "Wir machen was wir für recht halten" (Wij doen wat ons aangewezen lijkt). Onlangs vroeg een quizmaster in een televisieprogramma welk volk zich het minst integreert in Duitsland. Iedereen had één of andere groep allochtonen verwacht, maar het antwoord was: de Bayern.  ;D  Men zegt "In Bayern drehen die Uhren anders", en ze verkopen hier effektief klokken waarvan de wijzers linksom draaien in plaats van rechtsom.
En wie weet of mijn voorkeur voor draaien in tegenwijzerzin er ook iets mee te maken heeft. Die is toch in de meetkunde goed van pas gekomen want de conventie is dat een hoek positief is in tegenuurwijzerzin  ;D 
Dat was in het begin wel even wennen, ja. ;)
Leren ze ons eerst als peuter dat de wijzers van de klok de ene kant uitbewegen en dan moeten we voor de meetkunde weer wennen aan de tegengestelde beweging. ???

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #46 Gepost op: zondag 07 februari 2010 - 16:15:09 »
Lap, 't is morgen weer van dat
Verder wél lekker de diesels promoten met hun CO2-kortingen
En ik met mijn benzine blijf in de kou staan: géén co2-korting (welke iet of wat benzine auto kan die halen ?), geen subsidie voor mijn katalysator (itt roetfilters) en ik moet morgen ook 90 rijden ondanks dat ik geen fijnstof uitstoot  >:(

wooter

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 08:59:24 »
Deze morgen beginnen filefilteren vanaf... Bekkevoort!  Circa 44 kilometer van filerijden en stilstaande files...  En dit vanaf 6u20!

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #48 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 12:32:50 »
25 jaar geleden het eerste wintersmog-alarm in het Roergebied, motorvoertuigen zelfs verboden tijdens bepaalde uren...  ;D

Hoe was het toen in Be ? Heeft Be toen maatregelen genomen ?  ;D ;) Diesel Promoting Country Belgium

Nu - 25 jaar later - bestaat de smog-90-maatregel blijkbaar enkel nog in stook-diesel-land Be;
alhoewel de EU-smogrichtlijn van 2005 voor alle EU-landen geldt.

Ieder land is natuurlijk vrij hun beterweter-maatregelen te nemen..., o.a. het jarenlang blijven promoten van de diesel als brandstof  ;D
De Global Warming Religie blijft in de hersenen hangen...

Citaat
http://www.aref.de/kalenderblatt/2005/03_smogalarm_fahrverbot_1985.php
Erster Smogalarm der Stufe III in Deutschland : Arbeiter stellen in Nordrhein-Westfalen Fahrverbotsschilder auf.

Dicke Luft

Vor 20 Jahren : 1. Smogalarm in Deutschland

18.01.1985: Smog über dem Ruhrgebiet, dem "Kohlenpott". Die Schadstoffkonzentration in der Luft übersteigt die erlaubten Grenzwerte. Zum ersten Mal in der Geschichte der Bundesrepublik wird Smogalarm der Stufe III ausgelöst: Für Kraftfahrzeuge gilt ein totales Fahrverbot und Industrieanlagen dürfen nur noch auf Sparflamme betrieben werden.

Durch den Rückgang der Schwerindustrie und durch Abgasreinigung musste schon lange kein sogenannter "London-Smog"-Alarm mehr ausgelöst werden. Aber "Los Angeles-Smog", der "Sommersmog" bedroht uns. Dabei reichern sich Stickoxide und Kohlenemonoxid an. Unter intensiver Sonneneinwirkung entsteht dann Ozon, das die Atemwege angreift.

Smog-Alarm und Ölkrise haben uns sensibel gemacht für den Umgang mit fossilen Energieträgern. Inzwischen ist auch eine Generation nachgewachsen, die das Energiesparen schon in der Schule gelernt hat.

Trotzdem steigt der Weltenergiebedarf weiter. Die USA stellen weniger als 5% der Weltbevölkerung und verbrauchen 25% der Welterdölproduktion.

Auch wenn wir eine Klimakatastrophe nicht verhindern können, sollten wir unseren Beitrag leisten, aber wir sollten auch keine Religion daraus machen. Wir leben nicht um zu sparen, sondern wir sparen, um zu leben

Er was in D een wet tegen zomersmog (teveel ozon op lage hoogte) van 1995 tot 1999 tot ze beseft hadden dat een snelheidsbeperking averechts werkte, want meer bepaalde uitlaatgassen (NO) braken het O3 veel sneller af, daarom dat juist in de steden minder Ozonbelasting voorkwam als op den buiten...   http://de.wikipedia.org/wiki/Ozon#Vorkommen

Terug betreft wintersmog (fijnstof-roetdeeltjes...  en NO2 als secundaire fijnstof):
Zelfs vuile plakkerige vensters in steden zijn schuld aan de hoge concentraties NO2 in de steden, hebben wetenschappers vastgesteld...
http://www.wissenschaft.de/wissenschaft/news/278040.html

uit: http://de.wikipedia.org/wiki/Smog
« Laatst bewerkt op: maandag 08 februari 2010 - 13:24:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #49 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 13:09:36 »
Was net op het nieuws van ÉÉN:

"Er zijn door de smogalarm 90 meer files dan op een normale maandagmorgen (men spreekt van files tot 200km) "

De "experten" waren er als de kippen bij om te zeggen dat er meer ongevallen gebeurt zijn als normaal en daarom de langere files...
 ::) Aha, meer ongevallen door trager rijden ttz door conflictverhogende meer treintjes-dode-hoek-spelletjes met vrachtwagens deze keer...

Dus de maatregel 90 werkt averechts zeggen dan weer "andere experten", meer files verhoogt de uitstoot veel méér als er zou kunnen bespaard worden door die 30 kmh snelheidverlaging van enkel pw...

En uiteraard is er nog de Vlaamse wetenschappelijke studie die bewijst dat bij turbodieselmotoren een snelheidsverlaging ook méér smog kan opleveren:

page 10  
Citaat
http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/persberichten/eindrapport-vito.pdf

5.1.2 Scenario 1: effect van een snelheidsverlaging van 90 km/h naar 80 km/h

In scenario 1 hebben we bekeken wat de milieu-impact is door de snelheidslimiet voor zware vrachtwagens te verlagen van 90 km/h naar 80 km/h.
We hebben dit voor de vier gewichtsklassen (3,5-7,5 ton, 7,5-16 ton, 16-32 ton en 32-40 ton) afzonderlijk berekend en ook voor de totale vloot (zware vrachtwagens die op diesel rijden tijdens normaal verkeer op autosnelwegen).
In Tabel 1 geven we de procentuele hoeveelheid uitstoot weer bij overschakeling van 90 km/h naar 80 km/h als snelheidslimiet.

Indien we naar de totale vloot kijken zien we dus een daling van de CO2-vlootemissiefactor (of verbruik) met 5 à 10 %, een stijging van de NOx-vlootemissiefactor met 2 à 3 % en een stijging van de PM-vlootemissiefactor met 3 à 4 %.

Uiteraard schuiven die vrachtwagens ook in die langere files door de 90 kmh...
« Laatst bewerkt op: maandag 08 februari 2010 - 13:19:14 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #50 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 16:50:11 »
En ik met mijn benzine blijf in de kou staan: géén co2-korting (welke iet of wat benzine auto kan die halen ?)
Prius en Insight

Citaat
geen subsidie voor mijn katalysator (itt roetfilters)
Ik heb in 2005 ook geen roetfilter-subsidie gekregen.
Het ding was toen zelfs een gratis optie - die bijna geen kat bestelde.

Citaat
en ik moet morgen ook 90 rijden ondanks dat ik geen fijnstof uitstoot  >:(
En wetende dat het geen bal gaat helpen ...

Ook andere voertuigen dan diesels stoten fijn stof uit, dat komt niet enkel bij verbranding vrij.

Van waar komt de wind alweer , net zoals bij het vorige - toen niet afgekondigde - smogalarm ??
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #51 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 16:54:56 »
En ik met mijn benzine blijf in de kou staan: géén co2-korting (welke iet of wat benzine auto kan die halen ?)
Prius en Insight
Dat zijn geen benzinewagens, maar hybrides

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #52 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 17:01:33 »
"Er zijn door de smogalarm 90 meer files dan op een normale maandagmorgen (men spreekt van files tot 200km) "

Nee nee, 200 km EXTRA files bovenop de gebruikelijke maandagfiles ...

Rond 9 uur stond er volgens Touring 390 kilometer file. Dat is meer dan 200 kilometer meer dan op een "gewone" maandag.
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #53 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 17:03:53 »
Dat zijn toch net zo goed benzinewagens ...
Weg Wanbeheer.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #54 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 17:42:30 »

Nee nee, 200 km EXTRA files bovenop de gebruikelijke maandagfiles ...

Rond 9 uur stond er volgens Touring 390 kilometer file. Dat is meer dan 200 kilometer meer dan op een "gewone" maandag.
Idd, had niet goed genoeg geluisterd.
200 km extra file, wie had dat nu verwacht,

Zelfs het blokrijden-principe haalden de denk-je-experten als argumentering aan dat de files eerder minder zouden zijn...  :o   :D
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #55 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 17:44:32 »
Dat zijn toch net zo goed benzinewagens ...
Ik noem die beiden altijd benzine-hybrides.
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #56 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 17:53:43 »
Van waar komt de wind alweer , net zoals bij het vorige - toen niet afgekondigde - smogalarm ??
Kijk eens op de KMI website.

Ik dacht uit het N tot NO gemiddelde snelheden rond 20 kmh...

En nu:
Citaat
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/671417-Verwachtingen+per+regio.html#6479
België per regio
Kust  |  Centrum  |  Kempen  |  Ardennen  |  Belgisch Lotharingen

Verwachting van maandag 8 februari 2010 om 17 u
2 tot 4 Beaufort, ik denk nog 1,5 dag smogalarm...
« Laatst bewerkt op: maandag 08 februari 2010 - 18:52:40 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #57 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 18:48:43 »
Hoe het "smogprobleem" in Nederland aangepakt wordt:   ;D

Citaat
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1064459/2010/02/08/Snelheidsbeperking-voor-smogprobleem-is-belachelijk.dhtml

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

In Be willen ze dat het smogalarm zolang mogelijk duurt > 50 ipv 70 in Bxl...  ::)
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 13:49:43 door jozef »
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #58 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 19:12:41 »
Ik dacht uit het N tot NO gemiddelde snelheden rond 20 kmh...
Overwegend oostelijk - O, ONO tot NO - en vannacht en morgen wegdraaiend naar meer Noordelijk , waardoor de fijnstofconcentraties gelijk weer zullen dalen .
Net als 2-3 weken geleden, toen er wel veel fijnstof was, maar de bordjes niet gedraaid werden (te weinig tijd).

Onze normale fijnstofproductie is zeker niet verwaarloosbaar, maar acute problemen worden geleverd door de import-smog.
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #59 Gepost op: maandag 08 februari 2010 - 19:22:15 »
En uiteraard is er nog de Vlaamse wetenschappelijke studie die bewijst dat bij turbodieselmotoren een snelheidsverlaging ook méér smog kan opleveren:

Citaat
In scenario 1 hebben we bekeken wat de milieu-impact is door de snelheidslimiet voor zware vrachtwagens te verlagen van 90 km/h naar 80 km/h.
We hebben dit voor de vier gewichtsklassen (3,5-7,5 ton, 7,5-16 ton, 16-32 ton en 32-40 ton) afzonderlijk berekend en ook voor de totale vloot (zware vrachtwagens die op diesel rijden tijdens normaal verkeer op autosnelwegen).
In Tabel 1 geven we de procentuele hoeveelheid uitstoot weer bij overschakeling van 90 km/h naar 80 km/h als snelheidslimiet.

Indien we naar de totale vloot kijken zien we dus een daling van de CO2-vlootemissiefactor (of verbruik) met 5 à 10 %, een stijging van de NOx-vlootemissiefactor met 2 à 3 % en een stijging van de PM-vlootemissiefactor met 3 à 4 %.

Door het inhaalverbod rijden die vrachtwagens nu echter allemaal aan het tempo van de traagste ... dus eerder 80 dan 90.
Tel uit die milieuschade.
Weg Wanbeheer.be