Het probleem is dat het afdwigen van het naleven van een absolute snelheidsbeperking bij een fietser erg moeilijk is, aangezien een fiets niet moet uitgerust zijn met een snelheidsmeter.
Ik kan perfect inschatten hoe hard ik ongeveer fiets zolang mijn snelheid onder de 40 km/uur is (veel harder lukt mij ook niet

) maar bewijs het maar eens.
Het zal vast 1 reden zijn maar is het de enige reden?
Is er enige noodzaak om die snelheid te limiteren voor die <5% die sneller kan fietsen? Misschien voor het bergaf fietsen?
Is het een gevaar voor de andere fietsers op het fietspad of de weg wanneer een fietser 50 km/uur fietst en een anticiperende rijstijl heeft?
Het enige probleem wat ik zie is een deel van de wielrenners, die gasten die geen oog meer hebben voor de rest van het verkeer doordat ze gefixeerd zijn op snelheid danwel het aanklkampen aan de rest van de groep.
Wat ik een groot verschil vind tussen de fietser en de bromfietser: de bromfietser zit passief op zijn gat terwijl de fietser dankzij de beweging veel alerter is. Bovendien heb je al een deftige gezondheid nodig om zo hard te kunnen fietsen terwijl elk wrakkig mens zo hard kan op een bromfiets. Ik schat het risico voor bromfietsers die harder rijden ook om die reden hoger in en dan laat ik de populatie (jonge gastjes die denken dat ze stoer zijn wanneer ze zo'n voertuig bezitten) buiten beschouwing.
Als er geen fietspad lag konden die brommertjes met het gewone verkeer op de rijbaan meerijden...
De dag dat alle 2-takt bromfietsen verboden zijn trek ik een fles champagne open. Man, wat stinkt dat wanneer die gastjes langskomen tijdens het wandelen/fietsen, zelfs wanneer ik mijn adem voor 10 seconden inhoud en mijn hand voor mijn neus en mond houd ruik ik het die 10 seconden later nog.
Stank gaat niet voor 100% gepaard met schadelijkheid maar het is toch wel een maat voor dosis en aangezien die bromfietsen op dezelfde brandstof rijden als een deel van de auto's is die veel grotere stank volgens mij dan wel een indicator voor hoeveel troep ze uitstoten.