Auteur Topic: Forumleden  (gelezen 28784 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Forumleden
« Reactie #60 Gepost op: donderdag 20 juli 2006 - 02:03:08 »
Ik begrijp het. Merci voor de uitleg. Dat comprimeren zal dan zeker ook de reden zijn dat vaak tijdens het opnemen en afspelen het beeld heb wat achterloopt op het geluid. Dat is wel storend maar bij het terugkijken van de 'video' is het wel weer normaal. Als er iets opkomt wat ik echt interessant vind dan neem ik het altijd op zodat ik het terug kan zien als ik wil. Als ik het wil dan kan ik het altijd nog wissen, dus dit is het makkelijkste.
Ik dacht door dat achterlopen van het beeld in het begin dat er een defect was aan mijn kaart of PCI slot.  :)
Ik had de kaart nog eruitgehaald, gecontroleerd op stof en er op gelet dat hij goed contact maakt.

PS Het installeren van hardware op jouw computer is eigenlijk best wel eenvoudig. Veel mensen beseffen niet dat ze dat zo makkelijk zelf kunnen doen. Ik verschoot er wel wat van dat er relatief weinig in zo'n kast zit. Ik had verwacht dat de kast propvol zou zitten.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Forumleden
« Reactie #61 Gepost op: donderdag 20 juli 2006 - 06:34:06 »
JC, ik heb de overnetversie van Edonkey gedownload.
Ik heb 3 bestanden gezocht en dubbelgeklikt, die staan nu in het transfervenster.
Ik krijg steeds zo'n 20-30 sources, zelfs een piek gehad op 140, maar het programma wilt maar niet downloaden.
Het blijft zeggen: looking.

Ik zal even wat info geven over de meldingen.
Users: 645120 files: unknown unreachable
 ???
Een normaal aantal files maar wat betekent dat unknown unreachable? Hoe kan hij die files weergeven als ze unknown en unreachable zijn?
Verder staat er connections: 7/45
Als ik 45 verbindingen heb waarom zijn er dan maar 7 actief? Ook vanwege de firewall?

Als ik op opties klik en dan op network, dan staat er:
TCP port 4662       UDP port 8735
Ik heb zo'n vermoeden dat dit de poorten zijn van de firewall.
Wat is het verschil tussen TCP en UDP? Welke moet ik nu verzetten en maakt het wat uit op welk getal ik het zet?


Kom jij hier wijs uit? Op het gebied van de firewall ben ik een echte digibeet. Alles wat ik ervan begrijp is dat er verschillende poorten zijn en dat sommigen standaard toegankelijk zijn en anderen niet.


Het zijn makkelijke files die veel gebruikers hebben en relatief goed bereikbaar zouden moeten zijn.



Edit: Nu is het programma wel iets aan het downloaden. Ik had zonealarm nog even uitgezet maar ik denk niet dat dat er mee te maken zou mogen hebben. Het is wel een zeer simpel bestand wat het programma aan het downloaden heeft (één die ik al heb); 'love of my life' van Queen.
Ik hoop dat edonkey ook de grotere bestanden kan downloaden. Ik probeer soul sessions te downloaden van Joss Stone (zeer talentvolle Engelse zangeres) en een aflevering van Alias.

« Laatst bewerkt op: donderdag 20 juli 2006 - 07:10:39 door BBB »

Offline Bertje

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: Forumleden
« Reactie #62 Gepost op: donderdag 20 juli 2006 - 07:31:53 »
Dat comprimeren zal dan zeker ook de reden zijn dat vaak tijdens het opnemen en afspelen het beeld heb wat achterloopt op het geluid.
Ik heb ook het probleem dat beeld en geluid altijd in meerdere of mindere mate gedesynchroniseerd zijn. Dat ligt volgens mij echter aan het feit dat er twee aparte devices worden gebruikt met elk hun eigen buffers: de TV kaart en de geluidskaart. Spijtig genoeg is daar niet veel aan te doen.
Alles wat ik opneem moet ik echter toch opnieuw comprimeren naar een aanvaardbare grootte, daarvoor gebruik ik VirtualDub en hiermee kan je ook de audiostream opschuiven ten opzichte van de videostream om geluid te synchroniseren.


Ik verschoot er wel wat van dat er relatief weinig in zo'n kast zit. Ik had verwacht dat de kast propvol zou zitten.
Ik zal straks eens een foto nemen van mijn volgepropte kast.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Forumleden
« Reactie #63 Gepost op: donderdag 20 juli 2006 - 09:06:22 »
Edonkey gaat altijd op zoek naar bronnen voor de bestanden die je vraagt. Dit kan via overnet of via edonkey, dit kan je zien aan 2 knoppen bovenaan de interface, die moeten beide groen zijn, ik vermoed dat je geen connectie hebt met endonkey, maar wel met overnet. In de praktijk werkt enkel overnet trager.
Ook moet je in het begin soms lang wachten vooraleer hij begint te downloaden. De sources zou ik een pak hoger zetten in de options, pakweg 100. Dit is het maximum aantal sources. Het kan dus dat hij selchts 7 sources vindt voor de bestanden die je wil downloaden. Als je het bestand in het transfervenster aanklikt kan je zien welke sources hij vindt en welke stukken van het bestand deze source bevat.
Na een tijdje begint hij steeds meer sources te vinden (via overnet) en dan start het downloaden pas echt goed.
Ik heb meestal een groot aantal bestanden in mijn lijst staan, waardoor er altijd wel ééntje is aan het downloaden. Bij telenet haal ik downloadsnelheden die makkelijk 1200 kb/sec bedragen (soms nog hoger).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Forumleden
« Reactie #64 Gepost op: donderdag 20 juli 2006 - 13:16:01 »
Weinig succes tot nu toe. Ik heb nu 16% van een mp3'tje van 3 a 4 megabye. Het programma heeft nog niets gedownload van de andere 2 bestanden die groter zijn.

Bij mij stond bij sources geen limiet, ik heb er nu 100 gezet en al eens proberen om een hele reeks downloads in het transfervenster te zetten.


Hoe zit dat nu met die poorten van de firewall?
Kan het zin hebben als ik één van die 2 nummers verander?
Wat is TCP en UDP?


edit
Ik heb nu dus een groot aantal afleveringen van Alias in het venster gezet. Één file begint te downloaden maar hapert, geen constante download, steeds beetjes en dan weer even niet.

Wat ik vreemd vind is dat veel van die bestanden blauw worden (kan er dus bronnen van vinden) maar toch niet download. Ik begijp niet hoe edonkey wel bronnen kan detecteren maar ze niet kan downloaden. Het zal wel de serverfirewall zijn zeker.


Edit
resultaat van een hele dag downloaden 2.93 MB, weinig hoopvol voor de grotere videobestanden.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 juli 2006 - 00:21:13 door BBB »

Offline Bertje

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: Forumleden
« Reactie #65 Gepost op: donderdag 20 juli 2006 - 23:30:52 »
Ik verschoot er wel wat van dat er relatief weinig in zo'n kast zit. Ik had verwacht dat de kast propvol zou zitten.
Ik zal straks eens een foto nemen van mijn volgepropte kast.

Zoals beloofd:
Links van boven naar beneden: 3 harde schijven, voeding, moederbord met processor (achter de koeler), grafische kaart, IDE controller voor harde schijven, TV kaart, SATA controller voor harde schijven.
Rechts van boven naar beneden: zelfgemaakte fancontroller, harde schijf, bay met verwijderbare SATA harde schijf, harde schijf, DVD brander, diskettestation, harde schijf.
Rechtsbeneden zit een koeler die koele lucht naar binnen zuigt, linksbeneden zit een koeler die warme lucht naar buiten blaast, linksboven achter die drie schijven zitten ook nog twee koelers die vooral de warmte van de schijven afvoeren. De temperatuur bovenaan in de kast ligt bij dit weer tussen 34° en 38°, alle koelers draaien op maximum snelheid.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Forumleden
« Reactie #66 Gepost op: vrijdag 21 juli 2006 - 13:12:57 »
Gewoon afwachten BBB. Hij kan inderdaad bestanden detecteren, maar als de host ze nog aan het serven is aan anderen, dan moet je wachten, je kan trouwens zien de hoeveelste je bent in de wachtrij bij die host.
Als hij kan downloaden, dan heb je geen firewallprobleem. Zorg in ieder geval dat zowel overnet, als edonkey zijn geconnecteerd (beide iconen groen.

Ik haal hier momenteel onmiddellijk 20 kb/sec als ik edonkey, opstart, dit loopt op naar minstens 200 kb/Sec na ongeveer 5 minuten. Een film duurt dus ongeveer 1 u om binnen te trekken.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Forumleden
« Reactie #67 Gepost op: vrijdag 21 juli 2006 - 22:56:23 »
M'n agenda staat nogal vol de laatste tijd zodanig dat ik niet veel aan de pc zit momenteel. :'(
Ik heb hier dit onderwerp zitten lezen maar nu en dan denk ik dat ik chinees ofzo aan het lezen ben. :-[ :-[ :-[
M.A.W. een leek in het spel. ;D
Mijn pc staat ongebruikt voor het moment want ik heb hem gisteren verhuisd van Ieper naar Blankenberge en ik zit nu te tokkelen op m'n vriendin haar ouwe pc. Een jaar of 8 oud en nie anders dan miserie ermee het laatste jaar. Geheugen zit vol, loopt voortdurend vast, enz., enz.
Nu staat haar Pentium IV klaar om maandag geinstalleerd te worden en de vraag is nu waar ik met de mijne zal blijven ???
Zal nog effe zoeken worden dus.
De overschakeling van adsl naar telenet zou volgens de technieker al moeten opgelost zijn maar nu nog een plaatsje vinden in huis waar ik met m'n getokkel de 3 vrouwen in huis niet te veel stoor ;) :D

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Forumleden
« Reactie #68 Gepost op: zaterdag 22 juli 2006 - 01:02:27 »
Bibi, we hebben het gewoon over programmatjes waarmee je kan downloaden. Dat is niet ingewikkelder dan het gebruiken van Words, je moet het alleen ooit eens geadaan hebben. Iedereen kan dat snel leren hoor.
Kan je niet gewoon samen één computer gebruiken?

JC, ik ben niet zeker ofdat ik overnet aan heb staan. Ik weet niet waar ik dat zou zien en hoe ik het kan starten. Mijn Edonkey icoontje is een oranje bol met een T er in. Misschien een wat verouderde versie dan?
Ik begrijp niet goed wat overnet is behalve dat het geen server gebruikt. Moet ik dat apart downloaden? Ik had begrepen dat dat in Edonkey zit en standaard mee aan zou gaan. Ik zal nog eens wat verder googlen.


Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Forumleden
« Reactie #69 Gepost op: zaterdag 22 juli 2006 - 02:28:12 »
Kan je niet gewoon samen één computer gebruiken?

Dat word wat lastig als je met 2 of 3 tergelijkertijd aan de pc wil zitten he. ;) ;D

Nu, die ouwe bak hier zou naar de jongste dochter haar kamer verhuizen want die heeft ruimte op een buro in haar kamer maar zullen wel eerst de kaart eruit halen want is nog wat jong om volledige vrijheid te geven op het internet. (draadloos) ;)
De nieuwe Pentium IV Windouws XP professional komt in de plaats van deze hier maar dan blijft nog de vraag waar ik m'n home edition zal zetten. Daar zitten ook enkele programma's op van mij (o.a. home bankieren, foto's, muziek enzo ook) en ik ben die het beste gewoon.
Is ook nog maar 2,5 jaar oud, volledig draadloos, (muis, toetsenbord, inbelverbinding,), cd/dvd brander/speler, wat extra geheugen, Genius 3D boxen, phillips 107 Es beeldscherm, webcam, HP 1350 All in one printer...
Tzal wel lukken maar zullen nog wat moeten zoeken he  ;)

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Forumleden
« Reactie #70 Gepost op: vrijdag 28 juli 2006 - 00:15:51 »
Nog een vraagje voor de vele IT-ers op dit forum.
Ik heb vaak horen zeggen dat Apple veilger en gebruiksvriendelijker zou zijn dan een PC met Windows.
Wat is hier van waar?

Als je als relatieve leek een computer zou kopen en je wilt er één hebben waar je bijna alle programma's op kan draaien wat is dan een betere keuze, een Apple of een PC. Hoe zit het met de prijzen?

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Forumleden
« Reactie #71 Gepost op: vrijdag 28 juli 2006 - 00:46:57 »
Neem gewoon een oude computer en draai daar Ubuntu op. Ik heb zo een Pentium 233 MMX en die draait redelijk goed. Maar ik weet ik ben nen nerd en voor mij is er maar één OS en dat is Linux. Ubuntu is een linux-distro die heel makkelijk installeert, bovendien kan je heel gemakkelijk exta software installeren.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Forumleden
« Reactie #72 Gepost op: vrijdag 28 juli 2006 - 08:10:01 »

Als je als relatieve leek een computer zou kopen en je wilt er één hebben waar je bijna alle programma's op kan draaien wat is dan een betere keuze, een Apple of een PC. Hoe zit het met de prijzen?


Ongetwijfeld een PC.

Met een PC ben je niet gebonden aan één constructeur, de componenten zijn tegenwoordig allemaal standaardonderdelen.

Apple is een erg gesloten systeem.

Apple was ooit gebruiksvriendelijker dan de PC, maar die tijd is al heel lang voorbij.

Apple is ook heel duur.

Als het is om op een Apple toch maar via allerlei omwegen een PC na te bootsen, dan kan je beter meteen een PC nemen.

De PC heeft zich trouwens ook al lang weten te vestigen als "de" standaard in het segment van de microcomputersystemen.

De PC biedt het meeste waar voor zijn geld. Zelfs Sun Microsystems geeft toe dat hun workstations in verhouding duurder uitvallen dan een PC.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."