Auteur Topic: Zebrastrepen in zone 30 - hulp gevraagd  (gelezen 16064 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Zebrastrepen in zone 30 - hulp gevraagd
« Reactie #30 Gepost op: dinsdag 20 januari 2009 - 21:57:11 »
Citaat
Ja als volwassene kan je dat misschien zo uitspelen, maar kinderen begrijpen deze kunst nog niet.
Klopt, maar kinderen zijn daar zeker niet alleen.

Als men onder de 15 jaar nog als kind beschouwd tel ik gemiddeld 13/jaar dodelijk verongelukte kinderen alléén als fietser+voetganger (onderste tabel 2006-2007), evenveel als kinderen verongelukken als inzittende in een auto.

Ik schat dat het bij senioren (60-75 j) gevoelig meer is als men dezelfde parameters in betracht neemt (aantal+afgelegde afstand).

Ik heb toch zo´n naar gevoel dat in ´t algemeen - niet door @mazda - , vooral kinderen "misbruikt" worden om "bepaalde maatregelen" door te boksen...

Hoeveel kinderen (0-14 jaar) zouden er overlijden door een privé-ongeval (of niet-wegverkeer) ? ( val, verdrinking, ... )
Heeft iemand daar cijfers van ?

Bij verkeersongevallen staan ze gewoon duidelijk in de nationale statistieken, bij andere- of privé-ongevallen weinig relevants te bespeuren betreft kinderen.

Hier heb ik toch iets gevonden, maar énkel van 0-5 jaar, en ook geen dodencijfers, toch ergens raar...:
Citaat
http://www.oivo-crioc.org/textes/29.shtml?odoc=29&lang=FR&lang=NL

Kinderen van 0 tot en met 5 jaar vormen een kwetsbare groep en zijn vaak het slachtoffer van privé-ongevallen. In België bezoeken jaarlijks gemiddeld 40.000 kinderen van deze leeftijd een spoedgevallendienst van een ziekenhuis als gevolg van een ongeval in de privé-sfeer. Dit is 10 % van de ongevallen in de privé-sfeer.

Er gebeuren dus algemeen ca. 8 maal zoveel ongevallen (400.000) in de privé-sfeer als verkeersongevallen (50.000) , en kinderen zijn er wslk veel meer in betrokken als volwassenen (bij senioren zal het aantal weer stijgen)

Edit: toch een "Studie" gevonden.
Citaat
http://www.oivo-crioc.org/teksten/pdf/906-nl.pdf

STUDIE OVER ONGEVALLENSTATISTIEKEN IN DE PRIVÉ-SFEER
2002/Consumenten/Ongevallenstatistieken

1. HET BELANG VAN EEN ONGEVALLENREGISTRATIESYSTEEM IN BELGIË

Ongevallen thuis en tijdens de vrijetijdsbesteding zijn nog onvoldoende gekend en worden nog altijd onderschat. Het zal veel mensen verbazen dat deze ongevallen de grootste oorzaak zijn van dodelijke kwetsuren en letsels die leiden tot invaliditeit. Jaarlijks sterven er in Europa 14 maal meer mensen door een privé-ongeval dan door een werkongeval en dubbel zoveel dan door een verkeersongeval. Deze ongevallen genieten nog altijd niet voldoende politieke zichtbaarheid. Dit is niet recht evenredig met de aandacht die onze samenleving aan deze fenomenen besteedt.

De ongevallen thuis en tijdens de vrijetijdsbesteding wegen zwaar in termen van volksgezondheid en economische kosten. Het zorgen voor een hoog beschermingsniveau van de consument is opgenomen in het EU-verdrag. Preventie van ongevallen en letsels is een belangrijk punt geworden in het communautair actieprogramma. Daarenboven is de vermindering van het aantal ongevallen in de privé-sfeer één van de doelstellingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO). Het bestaan van een informatiesysteem over ongevallen in de privé-sfeer is dan ook onontbeerlijk.

Cijfergegevens over ongevallen in de privé-sfeer zijn jammer genoeg eerder schaars en vaak onvolledig. Nochtans is het kennen van ongevallenkarakteristieken een belangrijke voorwaarde om een preventief veiligheidsbeleid te voeren en om de veiligheid van de consumenten te garanderen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 20 januari 2009 - 22:28:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #31 Gepost op: woensdag 21 januari 2009 - 09:41:27 »
en de meeste voetgangers schijnen één zaak te vergeten
voorrang moet men krijgen, dus is het steeds de zaak om te kijken of men je wel heeft gezien
zo overleef je langer (dat pas ik toch toe)
Wanneer de een voorrang moet krijgen dan moet de ander voorrang geven, dat soort taalspelletjes gaan er bij mij niet in.
Feit is dat je langer leeft wanneer je je eigen er altijd van vergewist dat je veilig kan oversteken.
Ik straal in zulke situaties uit dat ik voorrang neem maar ik stop effectief wanneer de automobilist doorrijdt. In de praktijk blijkt het 95% van de keren te helpen.
dat is geen taal spelletje
het legt gewoon de verantwoordelijkheid bij de beide partijen

je zegt zelf dat het maar in 95% van de keren werkt
zou het kunnen dat de andere 5% je gewoon niet gezien heeft (om welke reden dan ook)

Citaat van: de wegcode
40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.

42.4.4. Op de plaatsen waar het verkeer noch door een bevoegd persoon, noch door verkeerslichten geregeld wordt, mogen de voetgangers zich slechts voorzichtig op de rijbaan begeven en met inachtneming van de naderende voertuigen.

ik lees daar nergens dat voetgangers zich zonder kijken op het zeebrapad mogen begeven
hoe ik het lees is dat je als voetganger pas op een zeebrapad mag als je zeker bent dat de auto, die nadert, je gezien heeft
wat ik ook lees is dat de auto die een voetganger ziet aanstalten maken om op het zeebrapad te gaan, voorrang moet geven

om een oversteekplaats met matige snelheid te naderen, moet je ook eerst weten dat er een oversteekplaats is, en die staan jammer genoeg niet altijd even duidelijk aangeduid

eigenlijk zou je kunnen stellen dat bij een zeebrapad dat niet aangeduid werd door een een bord, de auto geen voorrang moet verlenen, omdat hij niet kan weten dat er een zeebrapad is
maar dat is een andere diskutie
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #32 Gepost op: woensdag 21 januari 2009 - 10:02:10 »
Inderdaad Sniper je moet ook eerst weten dat er een oversteekplaats is.

Op de kruispunten stelt dit meestal geen probleem.

Maar buiten de kruispunten zoals oa aan schooluitgangen is het schilderen van een oversteekplaats alleen zeker niet genoeg.

Begrijp me niet verkeerd, je moet wel eerts nagaan of een oversteekplaats op een bepaalde plaats de veiligheid wel zou bevorderen.
Als je dan een oversteekplaats aanbrengt moet deze duidelijk worden aangegeven en s avonds nog eens apart verlicht enz....

Het probleem is dat de wegbeheerder zonder de situatie te analyseren samen met een aantal lobbyisten zomaar wat beperkingen gaat opleggen die tot niets leiden.
Het zelfs nog erger maken terwijl de juiste oplossing gewoon op een andere denkpiste ligt.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #33 Gepost op: woensdag 21 januari 2009 - 14:21:49 »
dat is geen taal spelletje
het legt gewoon de verantwoordelijkheid bij de beide partijen
De een heeft de morele verantwoordelijkheid, de ander heeft enkel de verantwoordelijkheid m.b.t. zijn eigen lijf en leden. Maar ach, ik vind dat eerlijk gezegd niet zo'n interessante discussie. De bottomline is dat je voorrang moet geven wanneer de wet het voorschrijft en dat je er in je eigen belang goed aan doet om geen voorrang te nemen wanneer die ander het niet geeft.
Ik kan enkel voorrang krijgen wanneer jij mij die voorrang geeft en jij kan enkel voorrang krijgen wanneer ik die voorrang geef.

Citaat
je zegt zelf dat het maar in 95% van de keren werkt
zou het kunnen dat de andere 5% je gewoon niet gezien heeft (om welke reden dan ook)
Dat is 1 mogelijkheid, er zijn nog meerdere mogelijkheden die wat luguberder van aard zijn.

Citaat van: de wegcode
40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.

Citaat
ik lees daar nergens dat voetgangers zich zonder kijken op het zeebrapad mogen begeven
Kijken doe ik niet alleen voor mezelf, het is tevens het enige communicatie-middel wat ik heb met de automobilisten die in dat stuk blik zitten.
Door te kijken laat ik zien dat ik wil oversteken.
Nogmaals benadruk ik dat niemand voor mij stevig op de remmen moet, ik steek niet over wanneer er nog maar enkele tientallen meters zijn bijvoorbeeld. Sowieso mijd ik zoveel mogelijk het gebruik van een zebrapad. Als het enigzins mogelijk is steek ik later over en ik steek ook weleens langs de achterkant van een auto over net voordat hij stopt voor het zebrapad. Dan zie ik dat er niemand achter die auto is, steek ik voor mijn eigen veiligheid en omdat ik mensen niet onnodig wil laten stoppen al zo over dat ik achter hem uitkom en dan stopt die automobilist alsnog. Dit laatste is uiteraard alleen maar bij lange overzichtelijke stukken en niet bijvoorbeeld in de buurt van een bocht.
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 januari 2009 - 14:23:40 door BBB »

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #34 Gepost op: woensdag 21 januari 2009 - 14:36:16 »
De een heeft de morele verantwoordelijkheid, de ander heeft enkel de verantwoordelijkheid m.b.t. zijn eigen lijf en leden. Maar ach, ik vind dat eerlijk gezegd niet zo'n interessante discussie. De bottomline is dat je voorrang moet geven wanneer de wet het voorschrijft en dat je er in je eigen belang goed aan doet om geen voorrang te nemen wanneer die ander het niet geeft.
Ik kan enkel voorrang krijgen wanneer jij mij die voorrang geeft en jij kan enkel voorrang krijgen wanneer ik die voorrang geef.
ik vind dat dit een discutie is die net door veel zw***e weggebruikers uit de weg wordt gegaan, omdat ze dan zouden moeten toegeven dat ze toch nog verantwoordelijkheden hebben

maar ik bezie het zo
als je volgens de wegcode van 76 leeft, kan je bijna niks overkomen
niet als voetganger, en niet als bestuurder

ik zal als bestuurder(auto of fiets) altijd voorrang geven aan een voetganger op een zeebrapad
dat deed ik vroeger ook al

de aanpassingen in de verkeerswet en infrastructuur van de laatste jaren zijn gewoon paniekreacties van mensen die niet weten waar het over gaat
verkeersveiligheid is het laatste waar zij zich zorgen over maken, eerder goedkoop stemmen ronselen

Citaat
idd
en zolang de voorrang niet gegeven is, moet je ervan uitgaan dat dit niet zal gebeuren
de voorrangsnegeerder maakt daarbij een fout,
maar jij mag die niet beantwoorden door ook een fout te maken

zoals ik al zei, mss heeft de 'voorrangsnegeerder' je helemaal niet gezien
de dag van vandaag moet men meer op borden letten dan op wat anders
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #35 Gepost op: woensdag 21 januari 2009 - 16:49:19 »
Citaat van: BBB
Sowieso mijd ik zoveel mogelijk het gebruik van een zebrapad. Als het enigzins mogelijk is steek ik later over en ik steek ook weleens langs de achterkant van een auto over net voordat hij stopt voor het zebrapad. Dan zie ik dat er niemand achter die auto is, steek ik voor mijn eigen veiligheid en omdat ik mensen niet onnodig wil laten stoppen al zo over dat ik achter hem uitkom en dan stopt die automobilist alsnog.

Als ik het goed begrijp, ben jij ook één van die voetgangers die de automobilisten nodeloos doen stoppen aan een zebrapad, en dan bovendien nog de overtreding begaan om niet op het zebrapad over te steken op minder dan 30 meter daarvan. En dan ben je wellicht ook nog verwonderd als die automobilist een vuist opsteekt.

Ik hoop maar voor jou dat je nooit achter een auto zult oversteken die daarom volgas opnieuw aanzet, en waarvan je de bestuurder zo woest gekregen hebt dat hij per vergissing in achteruit geschakeld heeft.

Natuurlijk zijn er automobilisten die stoppen als een voetganger nabij een zebrapad begint over te steken. Probeer het maar eens uit te leggen bij de rechter als je daar een voetganger aanrijdt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #36 Gepost op: woensdag 21 januari 2009 - 16:57:40 »

Als ik het goed begrijp, ben jij ook één van die voetgangers die de automobilisten nodeloos doen stoppen aan een zebrapad, en dan bovendien nog de overtreding begaan om niet op het zebrapad over te steken op minder dan 30 meter daarvan. En dan ben je wellicht ook nog verwonderd als die automobilist een vuist opsteekt.
Nee, dat begrijp je niet goed. Als de automobilist al gestopt is steek ik voor hem langs over. Ofdat het op of rechts naast het zebrapad is zal dan mede afhangen van zijn afstand tot het zebrapad aangezien ik voor mezelf een veiligheidszone creëer zodat ik nog op tijd weg kan springen wanneer het nodig zou zijn.
Het gebeurt echter soms dat ik er al op anticipeer om achter de auto langs over te steken voordat de automobilist gestopt is en dat die automobilist dan alsnog stopt terwijl ik al begonnen ben met oversteken, bedenk hierbij dat veel automobilisten ook nog een stuk open ruimte laten tussen de rechterkant van hun auto en het troitoir (waar niets mis mee is maar wat verklaart waarom ik al begonnen kan zijn met oversteken).
Call me crazy maar ik steek liever ergens over waar niemand mij kan aanrijden, zelfs al zou hij het willen, dan dat ik ergens oversteek waar ongelukjes kunnen gebeuren.

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #37 Gepost op: donderdag 22 januari 2009 - 10:21:26 »
Vandaag in d krant : elke 36 uur wordt een voetganger aangereden op het zebrapad.

Dit zal allicht aangehaald worden in mijn verweer tot het bekomen van zebrapaden aan een aantal school omgevingen in mijn gemeente. Men kan nu de absurditeit ook door trekken door te stellen dat met de afschaffing van zebrastrepen  230 gedode en zwaargewonde voetgangers op een aangeduide oversteekplaats vermeden kunnen worden.

Ik verwacht eveneens een nieuwe posting naar aanleiding van dit bericht maar wil in deze nog kwijt dat er in het krantenbericht  geen woord gerept wordt over "politionele" acties om artikel 40.4.2 beter te doen naleven. Op (dikwijls zelfverklaarde of door lobbywerk bekomen) zwarte punten worden flitsers geplaatst, maar wat doet men met "zwarte" oversteekplaatsen? Zijn de A21-A23 en F49 borden wel optimaal geplaatst in het oerwoud van verkeersborden. Persoonlijk verkies ik de F49 boven de A21/A23. Misschien moet hierop een "actie" voorzien worden.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #38 Gepost op: donderdag 22 januari 2009 - 11:17:05 »
Op (dikwijls zelfverklaarde of door lobbywerk bekomen) zwarte punten worden flitsers geplaatst, maar wat doet men met "zwarte" oversteekplaatsen? Zijn de A21-A23 en F49 borden wel optimaal geplaatst in het oerwoud van verkeersborden. Persoonlijk verkies ik de F49 boven de A21/A23. Misschien moet hierop een "actie" voorzien worden.

Idd, ik vindt de F49 ook veel opvallender -zeker tussen rood-witte borden - , en er moet desnoods ook een bord boven de rijbaan hangen, bij slechte verlichting zeker verlicht.
Citaat
http://www.steunpuntstraten.be/vademecum/?p=h5th1n01h2n05h3n05h4n03
5.5.5.3 Mogelijke bijkomende voorzieningen (vooral bij horizontale snelheidsremmers, maar mogelijk ook in andere gevallen)
 Aandachtsportiek
...
met tekeningen en foto´s uit de praktijk.

Ref: Doc Volledig document  5. Hoofdstuk 5 – ontwerprichtlijnen voor voetgangersvoorzieningen
 http://www.steunpuntstraten.be/vademecum/?p=h5th1n01

links, gewone voorzieningen:
5.5.4.5 Verticale signalisatie - Verkeersborden
http://www.steunpuntstraten.be/vademecum/?p=h5th1n01h2n05h3n04h4n05

5.5.4.6 Horizontale signalisatie - Wegmarkeringen
http://www.steunpuntstraten.be/vademecum/?p=h5th1n01h2n05h3n04h4n06

Maar het kostenplaatje zal wel (meestal) primeren boven de "veiligheid"...
Citaat
5.5.4 Algemene ontwerpprincipes: basisuitrusting van een voetgangersoversteek zonder verkeerslichten
5.5.4.7 Kostprijs
 Om op een bestaande weg een voetgangersoversteek, zoals hoger beschreven, aan te leggen kan de kostprijs geraamd worden op € 3.500 tot € 4.000 (prijzen 2002, inclusief werfsignalisatie en BTW).
Prijs, enkel voor een simpel vertikaal bord A21-A23 en zebrapad, als ik goed gelezen heb.
Een beter zichtbaar (verlichte) F49 zal duurder zijn.

« Laatst bewerkt op: donderdag 22 januari 2009 - 11:37:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #39 Gepost op: vrijdag 01 oktober 2010 - 13:05:34 »
VandaaKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsiteKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.]Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsiteKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.]Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.[/b]

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.gelezen in GVA: 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 09:44:37 door jozef »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: vrijdag 01 oktober 2010 - 13:22:48 »
Grappig dat ik het eens ben met de voetgangersbeweging :D

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #41 Gepost op: vrijdag 01 oktober 2010 - 13:24:41 »
« Laatst bewerkt op: vrijdag 01 oktober 2010 - 13:45:22 door Rafael »

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #42 Gepost op: vrijdag 01 oktober 2010 - 13:36:23 »
Rafael, vriendin van mijn moeder is al eens op de bon geslingerd.
2X2 weg met middenberm, halverwege het oversteken gaat het licht op rood en madam taffeld rustig verder ook al was er meer dan plaats genoeg op de 6 meter brede middenberm om te wachten.
100€ boete, direct in het verweer.... smaad aan de politie.... ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #43 Gepost op: vrijdag 01 oktober 2010 - 13:44:14 »
Wat?  2x een boete dan?  Eenmaal omdat ze daar niet wachte, en 1x wegens smaad?  Dure grap....  ;D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 01 oktober 2010 - 15:13:43 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #44 Gepost op: vrijdag 01 oktober 2010 - 18:17:07 »
Citaat van: Benoit Godard van het BIVV
Het kan niet de bedoeling zijn dat voetgangers op de bon geslingerd worden omdat ze in een redelijk veilige zone 30 niet over het zebrapad gaan.

Met andere woorden: het kan niet de bedoeling zijn dat in een zone 30 voetgangers de verkeersregels in verband met het oversteken naleven.

Mensen aansporen om de verkeersregels te overtreden: ook dat behoort blijkbaar tot het repertoire waarmee het Belgisch Instituur voor Verkeersveiligheid meent zijn doelstellingen te kunnen verwezenlijken.

Een regelrechte schande is het.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."