als een VVR kruispunt aangeduid staat met een B17 moeten ook de fietsers voorrang aan rechts geven
een bord gaat immers nog steeds boven een regel
Wat is het verschil tussen de regel "voorrang aan rechts verlenen aan bestuurders" en een B17?
Het verkeersbord B17 heeft al voor veel verwarring en onduidelijkheid gezorgd.
Het stamt uit de tijd toen er nog geen "voorrang van rechts" als basisregel bestond. De voorrangsregeling aan de kruispunten was toen erg complex, en je moest eigenlijk al goed de plaatsgesteldheid kennen om te weten wie er voorrang had. Het bord B17 was toen nodig om aan te geven dat je aan een bepaald kruispunt voorrang moest verlenen aan de bestuurders die van rechts kwamen, want dit was toen nog geen algemene regel.
Na de invoering van de "voorrang van rechts" wijzigde het bord B17 niets aan deze algemene regel. Op plaatsen waar de aanwezigheid van een kruispunt met voorrang van rechts niet tijdig zichtbaar was, liet men dergelijke borden nog staan om de bestuurders erop attent te maken dat ze een dergelijk kruispunt naderden.
Discussies omtrent de draagwijdte van het bord B17 zijn ontstaan op het ogenblik dat art. 12.4.bis, dat een afwijking van art. 12.3.1 inhoudt, aan het verkeersreglement toegevoegd werd.
Het begrip "voorrang van rechts" komt slechts op 2 plaatsen voor in het verkeersreglement, namelijk in art. 17.2.2°a) (inhaalverbod op de kruispunten waar de voorrang van rechts geldt) en in art. 67.3 (betekenis van de voorrangsborden). Bij gebrek aan enige definitie van dit begrip in het verkeersreglement, gaat men ervan uit dat het slaat op de in art. 12.3.1 vervatte verplichting om voorrang te verlenen aan de bestuurder die van rechts komt.
Een aantal weggebruikers zijn nu als volgt gaan redeneren. Een verkeersregel (art. 12.4bis) kan een afwijking van een andere verkeersregel (art. 12.3.1) inhouden, maar geen afwijking van een verkeersbord, omdat verkeersregels ondergeschikt zijn aan verkeersborden. En de betekenis van het verkeersbord B17 beperkt zich tot de "voorrang van rechts"; het voorziet geen uitzondering bij het oversteken van een trottoir of een fietspad.
Tegen deze logica valt weinig in te brengen. Alleen is de stelling in de praktijk niet houdbaar. Want dan zouden aan dat kruispunt ook geen andere afwijkingen van de voorrang van rechts meer gelden. Je zou er dus geen voorrang moeten verlenen aan de spoorvoertuigen, je zou er ook voorrang van rechts moeten verlenen aan een bestuurder die een maneuver uitvoert, enz.
We kunnen volgens mij dan ook alleen maar nogmaals vaststellen dat, ook wat het verkeersbord B17 betreft, het verkeersreglement met haken en ogen aan elkaar hangt.