@ Michel:
Ik ga even twee andere voorbeelden aanhalen:
Verkeersteken F1a behoort tot de categorie der
aanwijzingsborden. Zijn betekenis is: begin van een bebiouwde kom.
Houdt dit bord een snelheidsbeperking in? Neen. Het is een aanwijzingsbord, het kan slechts een aanwijzing geven, doch geen verbod opleggen, want het is geen verbodsbord. Het verbod om in een bebouwde kom sneller te rijden dan 50 km/h vloeit niet voort uit dit verkeersbord, doch uit een verkeersregel vervat in
art. 11.1. Als men de maximum toegestane snelheid in een bebouwde kom wil veranderen, moet niet de betekenis van het verkeersbord F1 gewijzigd worden, doch de verkeersregel vervat in art. 11.1.
Verkeersteken B21 behoort tot de categorie der
verkeersborden betreffende de voorrang. Het verleent je voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen. Er is geen afzonderlijke verkeersregel nodig om dit te bewerkstelligen. En verkeersregels die andersluidend zijn, gelden hier niet. Je hebt bijvoorbeeld voorrang op de tegenliggers, ook al is de doorgang er zo smal dat er niet kan gekruist worden omdat er aan jouw rechterkant een voertuig geparkeerd staat.
Verkeerstekens die een fietspad aanduiden, sluiten aan bij het eerste voorbeeld: ze houden op zichzelf geen regeling in. De verplichting om het fietspad te gebruiken, het verbod op het fietspad te parkeren, de verplichting om voorrang te verlenen bij het oversteken van een fietspad, enz. zijn allemaal slechts verkeersregels, en dus ondergeschikt aan verkeersborden die een afwijkende regeling voorzien.
Zo een verkeersbord is ons B17. Net als B21 in het tweede voorbeeld, behoort het tot de verkeersborden betreffende de voorrang. Het houdt een voorrangsregeling in (voorrang van rechts), zonder dat er een afzonderlijke verkeersregel zou vereist zijn om dit te bewerkstelligen. En voorrang van rechts geldt over de hele breedte van de weg. Ook hier zijn andersluidende verkeersregels niet meer geldig, zoals de verplichting om voorrang te verlenen bij het oversteken van een fietspad: het verkeersbord gaat boven de regels, en het bord zegt: voorrang van rechts, punt.
Maar zoals ik al eerder aangegeven heb, is deze logica in de praktijk niet houdbaar.