@ BBB:
De keuze voor een dieselmotor i.p.v. een benzinemotor hangt van heel wat meer overwegingen af dan alleen maar de roetuitstoot en het fijnstof.
Een dieselmotor heeft een hoger rendement, is beter geschikt voor een turbo-lader (geen kans op pingelen), is betrouwbaarder (geen elektrisch ontstekingssysteem), gaat langer mee wegens de stevigere bouw die vereist is en lagere toerentallen, laat opschakelen bij lagere toerentallen toe, heeft een hoger koppel dan een vergelijkbare benzinemotor, en de wagen levert meestal een hogere wederverkoopprijs op.
Even als voorbeeld ter vergelijking de
Suzuki Jimmy Limousine handgeschakeld met benzine- en dieselmotor:
1.3 BenzineZuigerverplaatsing: 1.328 cm³
Maximum vermogen: 63 kW (86PK) bij 6.000 tpm
Maximum koppel: 110 Nm bij 4.100 tpm
Gemiddeld verbruik: 7,2 liter loodvrije superbenzine (ROZ 95) op 100km
CO
2 uitstoot: 171 g/km
Prijs in Duitsland: 14.600 Euro
1.5 DDiS Common Rail Turbo DieselZuigerverplaatsing: 1.461 cm³
Maximum vermogen: 63 kW (86 PK) bij 3.750 tpm
Maximum koppel: 200 Nm bij 1.750 tpm
Gemiddeld verbruik: 6,1 liter Diesel op 100km
CO
2 uitstoot: 162 g/km
Prijs in Duitsland: 16.600 Euro
Als je die karakteristieken vergelijkt, dan zul je toch wel begrijpen dat er, nog afgezien van het kostenplaatje, geen haar op mijn hoofd zou aan denken om de benzineversie te kopen.
In een land als België is het onmogelijk om mensen te motiveren voor de aankoop van een milieuvriendelijkere wagen, als daar niet een aantal andere voordelen tegenover staan.
De auto is immers lang niet de enige vervuiler, en zolang er van andere vervuilers niet even consequent aandacht voor het milieu geeist wordt als van de automobilisten, kan je redelijkerwijze van deze laatsten niet verwachten dat ze meer inspanningen gaan leveren dan van andere vervuilers verwacht wordt.
Ik ga je maar 3 voorbeelden geven.
Ik heb van 1977 tot 2008 (op 1 jaar na dat ik in Aalter gewoond heb) in het Antwerpse distrikt Hoboken gewoond. Aanvankelijk was het nog een zelfstandige gemeente, en de toenmalige fabriek Union Minière (nu Unicore) zorgde in Hoboken en Wilrijk voor dermate veel loodvervuiling, dat de burgemeester op het punt stond om deze fabriek, niettegenstaande ze deel uitmaakte van de toenmalige SGB (Sociéte Générale de Belgique, de latere Fortis groep), te sluiten. In een naburige gemeenteschool lag er op de speelplaats een geperforeerd rubbertapijt. Na elke speeltijd werd dat rubbertapijt schoongespoten en moesten de kinderen hun handen wassen. Desondanks werd bij de kinderen een verhoogde loodconcentratie in het bloed vastgesteld, en zoals jij ongetwijfeld weet, wordt deze nooit meer afgebouwd. Het enige wat er intussen op al die jaren gebeurd is, is dat Unicore zijn schoorsteen hoger gemaakt heeft, zodat het lood over een grotere oppervlakte verspreid wordt. Maar de kinderen in de buurt wijzen nog altijd abnormale loodconcentraties in het bloed uit. Denk jij dat je de ouders van die kinderen ervan kunt overtuigen om geen diesel te kopen, alleen maar omwille van het roet en het fijnstof?
Op 14 juni 2008, de dag waarop we verhuisd zijn naar Bayern, hadden we vuilniszakken buitenstaan met restafval, en andere met PMD. De ophaaldienst kwam voorbij en laadde beide soorten zakken in dezelfde vuilnisophaalwagen, met een knipoog en een schalkse glimlach. Denk jij dat, als ik nog in België zou leven, ooit nog afval zou sorteren? Hier in Duitsland ontmantel ik zelfs mijn sigarettenpakjes: de uitwendige plastic en het inwendige zilverpapier gaan bij het restafval, de kartonnen verpakking bij het oud papier. Ik heb hier nog nooit ook maar één sigarettenpeukje op de grond gegooid: als een sigaret op is, draai ik ze rond tussen mijn vingers tot de nog overblijvende brandende substantie er uitvalt, en steek ik de filter in mijn zak tot ik thuis ben, waar ik hem bij het restafval gooi. Waar denk je dat ik in België mijn sigarettenpeuken gooi, als ik ergens sta te roken waar ik moet oppassen om niet uit te glijden over de lege frisdrankblikjes en chipszakjes? Juist, daar maakt een sigarettenpeukje geen verschil meer.
Derde voorbeeld: verwarming op stookolie. Ik zou liever met aardgas stoken, doch hier in onze straat is er geen aardgasdistributie.
In België moet een verwarmingsinstallatie met stookolie éénmaal per jaar onderhouden worden door een erkend installateur, die dan het vereiste attest aflevert.
Niet zo hier in Duitsland. In augustus is hier de schoorsteenveger gekomen. Die kan je hier niet kiezen, hij is aangesteld voor een bepaalde streek, en je moet hem zijn werk laten doen. De man heeft gratis de trekregelaar in de rookafvoerbuis hersteld. Hij had best ook de brander kunnen afstellen, maar dat mag hij niet. Daarvoor is in september de installateur gekomen. Maar hij mag dan weer geen attest afleveren met betrekking tot de uitstootwaarden. Daarvoor is de schoorsteenveger in oktober nog eens teruggekomen. Voor ons huis gelden strengere normen dan voor een eensgezinshuis, omdat we 2 appartementen verhuren. Toen ik de installateur vroeg hoe lang onze installatie nog kon meegaan, antwoordde hij: "Uw installatie is dermate degelijk, dat ze het niet zal begeven vooraleer er dermate strenge uitstootnormen zullen gelden, dat ze ze niet meer zal kunnen halen." Bovendien moeten we hier een energiepaspoort voor ons huis hebben, waaruit blijkt dat er niet overdreven veel energie verbruikt wordt in het huis.l