Even Googlen waar het geld "verspild" werd... , nemen we enkel de verkeersplateaus;
(drempels, kussens, verkeerseilanden, onveilige rotondes, chicanes, bloembakken, enz... laten we de andere infra-chaos nog terzijde) De moeite voor eens te lezen...
MILJOENEN VOOR VERKEERSDREMPELS
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=nbrb26092001_050
Leuven telde in 2001 al 238 verkeersplateaus, en de meesten moesten voor veel geld aangepast worden, en ik vermoed dat er ondertussen een 500 liggen...
Leuven heeft 92.000 inwoners, omgerekend 5,4 per 1000 inwoners... is dat nu veel of weinig ?
Even ons groot dorp van 2800 inwoners erbij nemen, tel ik er toch zo´n euhmm ... een 20-tal, dat zijn er ruim 7,1 per 1000 inwoners...
Tja, stad of dorp zal wel niet ver uit mekaar liggen; ook die buiten de bbk mogen we niet vergeten.
Verkeersplateaus ziet men tegenwoordig in het kleinste dorp, enkel afgelegen veld- en boswegen laat men -soms- nog met rust.
Mogen we dat nu omrekenen op > 6,1 miljoen inwoners in het Vlaams Gewest ?
Ik ga het toch even doen, nemen we dan 5 verkeersplateaus x 6.100.
000 = 30.500 verkeersplateaus.
Oei, is dat niet teveel, eens kijken hoeveel km verharde wegen het Vlaams Gewest heeft, hmm een 60.000 km waarvan 53.346 km gemeentewegen.
Zou dan gemiddeld elke 2 km een verkeersplateau zijn, dit kan wel kloppen, in ons dorp liggen ze soms om de 150 mtr... en op enkele kms is men door het dorp. Ref:
http://statbel.fgov.be/figures/d133_nl.asp Wat kan zo´n ding tegenwoordig kosten ? Even googlen*
*
Brussel - Hoe halen vijf verkeersplateaus het nieuws? woensdag 27 april 2005
Door journalisten uit te nodigen om ze met een busje uit te proberen. Anderlechts schepen van Openbare Werken Philippe Debry (Ecolo) deed dat dan ook.
Vaart minderen was noodzakelijk om de veringen te sparen, maar niet alleen daarom. De vijf nieuwe plateaus zijn er allemaal geplaatst om de zone-30 in de buurt van scholen te laten respecteren. Zones-30 die op sommige plaatsen overigens nog moeten worden aangeduid met verkeersborden.
Andere weetjes: een verkeersplateau kost tussen 25.000 en 30.000 euro.
De geluidsoverlast in een straat is in theorie kleiner met dan zonder plateau, maar het vertragings- en optreklawaai van een wagen voor en na het plateau wekt meer aandacht en is dus in de praktijk toch hinderlijker.
[....]
http://www.brusselnieuws.be/artikels/stadsnieuws/regio-kort-scholiervriendelijke-plateaus/?searchterm=debry
of *
http://www.martin-acke.be/openbare_werken.htmlIn 2005 al tot *30000 € , inflatie laten we vallen dus: 30.000 x 30.500 = 915 miljoen €
Zeggen we 50% is ondoordacht of onwettelijk of eender wat. Laten we redelijk zijn.
Blijft al 457 miljoen €, en dat enkel voor overbodige verkeersplateaus...