Auteur Topic: sociaal gedrag (vrije meningsuiting kan op dit forum)  (gelezen 4507 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
sociaal gedrag (vrije meningsuiting kan op dit forum)
« Gepost op: woensdag 11 februari 2009 - 16:38:10 »

 
   
Sociaal autorijden is ook in Belgie mogelijk.
Het is alleen een kwestie van mentaliteit.
 
Velen hebben geen beeld van het gedrag op de weg buiten hun eigen regio.
 Het probleem van mentaliteit zit niet alleen bij de weggebruiker maar ook bij de wegbeheerder (ondoordacht aanbrengen van verkeerstekens en misbruik maken van een aantal mogelijkheden waardoor conflictsituaties ontstaan).
De gesprekken tussen de verkeersdeskundigen van beide landsdelen verlopen moeilijk daar zij op een andere golflengte zitten.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Interpretatie van de voorrang van rechts in onze regio.

Je maakt best geen gebruik van uw recht op voorrang om ongevallen te voorkomen.
Het afstaan van het recht op voorrang wordt als normaal beschouwd, opdat de voorrangsplichtige als een verkeersgevaarlijke ongehinderd over het kruispunt zou kunnen scheuren.
Het vertragen om voorrang te verlenen wordt aanzien als storend gedrag waarbij men in vele gevallen kan vaststellen dat ofwel van de veiligheidsafstand niets meer overblijft om de voorligger er duidelijk op te wijzen dat hij beter kan voortmaken, ofwel dat men doodleuk begint in te halen op kruispunten waar de voorrang van rechts van toepassing is.

 Alle wegen die iets breder zijn of rechtdoor voorbij het kruispunt verder lopen zoals op T kruispunten worden in vele gevallen onterecht beschouwd als voorrangswegen.

De bestuurder die in alle veiligheid toch gebruik maakt van zijn voorrang, en waarvoor de voorrangsplichtige een beetje zou moeten vertragen kan in vele gevallen rekenen op diens protest. 

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Snelheid:
Op gewone wegen buiten bebouwde kom mag men op de meeste plaatsen in Duitsland 100 km uur rijden, in Frankrijk 90 km uur, Luxemburg 90 km uur en ook in Wallonie 9O km uur.
 
In Vlaanderen wil de overheid de snelheid algemeen verlagen omdat bestuurders hun snelheid niet aanpassen aan de omstandigheden.
(invoeren zone's 3 snelheden 30-50-70)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 Sociaal rijgedrag houdt in dat weggebruikers rekening met mekaar houden.
 
Het correct naleven van de spelregels en een sociale instelling zijn van groot belang voor de verkeersveiligheid.
 
 
BEGIN BIJ JEZELF EN GEEF TEN ALLEN TIJDE HET GOEDE VOORBEELD
 
« Laatst bewerkt op: zondag 15 februari 2009 - 12:30:59 door mazda »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: sociaal gedrag (vrije meningsuiting kan op dit forum)
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 17 februari 2009 - 11:12:35 »
Snelheid:
Op gewone wegen buiten bebouwde kom mag men op de meeste plaatsen in Duitsland 100 km uur rijden, in Frankrijk 90 km uur, Luxemburg 90 km uur en ook in Wallonie 9O km uur.
Gemakkelijker is te zeggen... bijna overal mag men sneller rijden als de 70 kmh op de meeste Vlaamse wegen...
 Deze link is redelijk up to date (België is nu wat onderverdeeld  ;))
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Tempolimit#Europa (en 22 verklarende opmerkingen eronder)
                      Landstraße - / Expressstraße     Autobahn
                             1+1  -  2+2                    2+2 en >
 Åland                         70/90                          - 
 Belgien:                    70(90)/90(120)             120
 - Wallonië                  90(70)/120(90)             120
 - Vlaanderen             70(90)/90(120)               120

 Bulgarien                      90                            120
 Dänemark                     80                            130
 Deutschland              100/∞                           ∞
 Färöer                          80                              -
 Finnland                     80/100                       120
 Frankreich              90(80)/110(100)            110/130
 Griechenland                 90                           120
 Grönland                       80                             -
 Irland                          80/100                       120
 Island                          80/90                           -
 Isle of Man                     ∞                              -
 Italien                       90/110/130              110/130/150
 Kroatien                       80/100                        130
 Luxemburg                   90/110                     110/130
 Malta                              80                              -
 Niederlande                   80/100                       120
 Norwegen                     80/90                       90/100
 Österreich                      100                          130
 Polen                           90-110                       130
 Portugal                       90/100                       120
 Rumänien                     90/100                       120
 Russland                          90                           110
 Schweden                 70/80/90/100                110/120
 Schweiz                         80/100                      120
 Serbien                          80/100                      120
 Slowakei                        90/130                      130
 Slowenien                      90/100                      130
 Spanien                         90/100                      120
 Tschechien                     90/130                      130
 Ungarn                          90/110                       130
 Vereinigtes Königreich      96/112                      112*Officieus  ;)
 Zypern                              80                          110
Opmerkingen zie link
Citaat
In Vlaanderen wil de overheid de snelheid algemeen verlagen omdat bestuurders hun snelheid niet aanpassen aan de omstandigheden.
(invoeren zone's 3 snelheden 30-50-70)
Is dat de reden ? Waar haalt ge dat uit  ???

De "meerderheid" (als we het referendum Peer als representatief nemen) wil dat er op de bestaande: 1+1: 90 kmh /  2+2 : 120 kmh / bbk: 50/vroeger 60 kmh, eerst gecontroleerd wordt vooraleer ons die dikwijls ondoordachte 30/50/70 door de strot te duwen.
Dit is nooit ernstig gecontroleerd of onderzocht geweest in het verleden.

De overheid "gaat er vanuit" dat als er bvb C43-90 staat of algemeen 90, dat de "modale bestuurder" eerder rond de 100 gaat rijden. Wat wel niet zo was...

De overheid "gaat er vanuit" dat als er C43-70 staat, dat de modale bestuurder eerder max 80 gaat rijden. Wat wel niet zo is.
Uiteraard komt er bij 70 veel meer geld in het laatje.  :-X

Ze denkt daardoor eventuele ongevalgevolgen sterk te verminderen, door de gemiddelde snelheid omlaag te halen, of het nu op die wegen past of niet (in Vlaanderen handelt ze tegen het verkeersreglement:  http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art11 )
Dat deze afgedwongen ongevalgevolgen verwaarloosbaar zijn tov veel efficiëntere ongevalgevolgverminderde maatregelen wil men niet "waar hebben", of houdt men in de doofpot, of zijn niet doorzetbaar, elke reden is goed genoeg om die op de lange baan te schuiven, en enkel dat wat in het laatje past als belangrijk voor de verkeersveiligheid op te blazen. 

Het bijkomend effect van ongeloofwaardige snelheidsbeperkingen is, dat bvb ipv een vlottere doorstroming aan 85-100 zoals vroeger, we nu meer inhaalmaneuvers hebben bij 65-100 zoals heden;
de snelheidsuitschieters langs beide kanten blijven vroeger of nu bestaan, mss dat ze nu wat minder zijn aan de hoge kant om bepaalde redenen.
Een C43 houdt niemand niet tegen sneller te rijden.
Enkel het steeds drukker verkeer en uw voorligger doen dat wel.

Het steeds drukker verkeer wordt ook in de hand gewerkt door infrastructurele ingrepen die de doorstroming/capaciteit verslechteren, ipv ze te verbeteren..., ook slecht onderhouden (snel)wegen en bestaande onveilige wegen en gevaarlijke punten mag men niet uit het oog verliezen, zulke *punten en wegen "oplappen" heeft geen zin, is contraproduktief, en valt op langere termijn duurder uit als degelijk aangelegde veilige wegen met geloofwaardige snelheden.
Op *gevaarlijke punten enkel C43 zetten met flitspalen, heeft ook amper, zelfs niet-significante invloed, en op langere termijn wslk helemaal niets meer. Dat beetje wordt dan gecompenseerd door ongevallen door toegenomen voorrangsnegaties...

Zonder de andere meestal nadelige effecten uit het oog te verliezen: afstand, alertheid, rijvaardigheid, voorrangsnegatie, apathie, frustatie, enz...

De slechtere evolutie van de ongeval/slachtoffer -cijfers tov van landen waar verkeersveiligheid wel samengaat met hoger gereden snelheden spreekt voor zich. België is van een middenmotor in de 90-er jaren naar de voorlaatste plaats in West-Europa gezakt.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 februari 2009 - 12:22:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: sociaal gedrag (vrije meningsuiting kan op dit forum)
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 17 februari 2009 - 11:52:49 »
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Tempolimit#Europa (en 22 verklarende opmerkingen eronder)
                      Landstraße / Expressstraße     Autobahn
                             1+1   /  2+2                    2+2 en >
 Åland                         70/90                          - 
 Belgien:                    70(90)/90(120)             120
 - Wallonië                  90(70)/120(90)             120
 - Vlaanderen             70(90)/90(120)               120
 Färöer                          80                              -
 Finnland                     80/100                       120
voor vlaanderen geldt ook 90 op een 1+1
het is een cafébaas die voor verwarring zorgde en waardoor de meeste gemeentes uitzonderingen invoerden

op de Färöer is er wss maar één weg waar je sneller kan rijden dan 80 ;)
op  Åland is het niet veel beter

in finland mag je op verbindingswegen 1+1 ook 100 km/u rijden


de landen waar minder dan 90 km/u toegelaten is, hebben altijd een grondige geografische reden om dat zo te doen

behalve belgie
geen bergen, geen eilanden, geen ijs, geen deftig politiek beleid,....
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: sociaal gedrag (vrije meningsuiting kan op dit forum)
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 17 februari 2009 - 12:14:14 »
het is een cafébaas die voor verwarring zorgde en waardoor de meeste gemeentes uitzonderingen invoerden
Idd, en alle Vlaamse gemeentes hangen aaneen.  :)
Citaat
behalve belgie
geen bergen, geen eilanden, geen ijs, geen deftig politiek beleid,....
bedoelt ge elanden ?  ;)

Citaat
in finland mag je op verbindingswegen 1+1 ook 100 km/u rijden
Juist opgemerkt, in de link is het ook zo bedoeld, het is van 1+1 tot of streepje -  2+2, dus op een 1+1 kan ook de hogere snelheid gelden, in Zweden is dat trouwens ook daar mag men zelfs tot 110 op een 1+1 met beveiligde midden- en zijberm.
Ik ga het aanpassen in mijn post.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 februari 2009 - 12:19:23 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: sociaal gedrag (vrije meningsuiting kan op dit forum)
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 17 februari 2009 - 12:20:10 »
Citaat
behalve belgie
geen bergen, geen eilanden, geen ijs, geen deftig politiek beleid,....
bedoelt ge elanden ?  ;)
daarvoor wordt de snelheid niet verlaagd, dat, raar maar waar, is de verantwoordelijkheid van de bestuurder
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: sociaal gedrag (vrije meningsuiting kan op dit forum)
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 18 februari 2009 - 21:58:15 »
Citaat
In Vlaanderen wil de overheid de snelheid algemeen verlagen omdat bestuurders hun snelheid niet aanpassen aan de omstandigheden.
(invoeren zone's 3 snelheden 30-50-70)
Is dat de reden ? Waar haalt ge dat uit
Vraag het maar eens aan Van Brempt. Ze zal je dat piekfijn uitleggen.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: sociaal gedrag (vrije meningsuiting kan op dit forum)
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 18 februari 2009 - 22:52:23 »
Citaat
In Vlaanderen wil de overheid de snelheid algemeen verlagen omdat bestuurders hun snelheid niet aanpassen aan de omstandigheden.
(invoeren zone's 3 snelheden 30-50-70)
Is dat de reden ? Waar haalt ge dat uit
Vraag het maar eens aan Van Brempt. Ze zal je dat piekfijn uitleggen.
Ik vind het spijtig dat ik het moet zeggen maar na dat ene interview met haar wat ik heb gezien bij "Pauw en Witteman" en/of "de Wereld draait door" omtrent het wegenvignet kan ik haar inhoudelijk niet meer al te serieus nemen. Ik heb niets tegen haar hoor maar ze lijkt intellectueel te licht te zijn voor deze zware job.
« Laatst bewerkt op: woensdag 18 februari 2009 - 22:53:57 door BBB »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: sociaal gedrag (vrije meningsuiting kan op dit forum)
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 18 februari 2009 - 23:13:10 »
Citaat
In Vlaanderen wil de overheid de snelheid algemeen verlagen omdat bestuurders hun snelheid niet aanpassen aan de omstandigheden.
(invoeren zone's 3 snelheden 30-50-70)
Is dat de reden ? Waar haalt ge dat uit
Vraag het maar eens aan Van Brempt. Ze zal je dat piekfijn uitleggen.
In juni zijn verkiezingen...  ;D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: sociaal gedrag (vrije meningsuiting kan op dit forum)
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 19 februari 2009 - 21:26:51 »
BBB, ik kan je geen ongelijk geven. Ik vraag me wel af waarom haar hoofd dikwijls scheef hangt. Water?
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: sociaal gedrag (vrije meningsuiting kan op dit forum)
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 19 februari 2009 - 22:56:58 »
BBB, ik kan je geen ongelijk geven. Ik vraag me wel af waarom haar hoofd dikwijls scheef hangt. Water?

Dat kan verholpen worden door er een schot in te bouwen. Dan klotst het water ook niet meer zo sterk in het hoofd.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: sociaal gedrag (vrije meningsuiting kan op dit forum)
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 19 februari 2009 - 23:15:40 »
Weet je dat Van Brempt 3 keer is moeten gaan voor haar rijbewijs? Heeft ze deze morgen zelf gezegd op Studio Brussel......
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: sociaal gedrag (vrije meningsuiting kan op dit forum)
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 20 februari 2009 - 00:11:36 »
Weet je dat Van Brempt 3 keer is moeten gaan voor haar rijbewijs? Heeft ze deze morgen zelf gezegd op Studio Brussel......
Ik mag dan niet gecharmeerd zijn van haar kwaliteiten (in functie van het ministerschap), het feit dat ze 3 keer examen heeft moeten doen interesseert me niet. Zo sterk is de samenhang niet tussen inzicht in verkeer en talent om snel te leren autorijden. Het lastigste van het autorijden is de snelle opeenvolging van handelingen. Je moet alles om je heen de ganse tijd in de gaten houden en in een korte tijd de juiste beslissingen nemen. Ik geef de echte verkeersdeskundigen niet graag de kost die niet goed kunnen autorijden of er lang over hebben gedaan om dit te leren. Zelfs 50 km/uur vergt al een heel wat grotere handelingssnelheid in de auto dan wanneer je op jouw fiets zit: je begeeft je namelijk midden in het verkeer in plaats van overzichtelijk aan de kant van de weg, je moet via 3 spiegels en een ruit kijken in plaats van dat je heel makkelijk om je heen kan kijken van op je fiets, je bent veel bezig met pedalen, pook en knopjes enz.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: sociaal gedrag (vrije meningsuiting kan op dit forum)
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 20 februari 2009 - 00:18:54 »
Je bent met veel dingen bezig maar je moet maar 3 dingen doen : kijken - kijken en kijken.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: sociaal gedrag (vrije meningsuiting kan op dit forum)
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 20 februari 2009 - 01:52:13 »
Je bent met veel dingen bezig maar je moet maar 3 dingen doen : kijken - kijken en kijken.


 ;D ;D ;D ;D ;D

Zelfs dat kunnen velen nog niet eens, laat staan een voertuig besturen en toch hebben ze een rijbewijs. ;)

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: sociaal gedrag (vrije meningsuiting kan op dit forum)
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 20 februari 2009 - 18:07:07 »
Citaat
Ik geef de echte verkeersdeskundigen niet graag de kost die niet goed kunnen autorijden
Zijn ze dan wel deskundig en kunnen ze dan wel degelijk advies geven. Daarvoor is wel (verkeers)inzicht nodig.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.