Een paar kilometertjes tegen 90km meerijden is echt niet zo erg. Zij moeten het al een hele dag doen hé.
Ik daarentegen vind dat zeer erg.
Voor één vrachtwagenbestuurder, die niet tegen 89 km/h achter zijn voorligger wil blijven rijden, maar een kwartier en drie dorpen nodig heeft om zijn voorligger in te halen tegen 91 km/h (= 2 km/h sneller), moeten honderden achteropkomende bestuurders van personenwagens en bestelwagens hun snelheid met maar liefst 30 km/h (van 120 naar 90 km/h) verminderen.
Vanwege het accordeoneffect kan een dergelijke vrachtwagenbestuurder kilometers achter hem monsterfiles creëren.
Het achteropkomend verkeer massaal ophouden door in te halen met amper 2 km/h snelheidsverschil is ronduit bijzonder ascociaal, en zou zeer zwaar moeten bestraft worden. Het is een symptoom van de "ikke, en de rest kan stikke" mentaliteit die de samenleving alsmaar meer naar de knoppen helpt.
Dit kan je net zo goed omgekeerd bekijken ook. Zeker in België.
Omdat bepaalde auto's en andere voertuigen zo snel mogelijk naar de eerstvolgende flessenhals willen vliegen moeten vrachtwagenbestuurders 24/24 en 7/7 treintje rijden achter traagrijdende voertuigen (vaak ook auto's).
De bijkomende files (doordat ze dan natuurlijk met een pak meer ineens door die flessenhals willen drummen) en ongevallen moeten ze er nog maar eens stilzwijgend bijnemen.

Op onderstaande foto reed ik 63km/u volgens de GPS en mocht ik net zoals m'n voorligger en enkele tientallen achterliggers erachter blijven tuffen, ook al was er geen enkel voertuig die wilde, mocht of kon inhalen.

Dat vrachtwagenbestuurders een hele dag maar tegen ongeveer 90 km/h kunnen rijden, is eigen aan de job waarvoor ze gekozen hebben, en die ze kunnen verlaten als ze willen.
Yep, voor het moment hebben ze er toch teveel.
Daarom starten ik en m'n vriendin binnenkort met een --------------------------------------------> bakkerij/broodjeszaak.

Toen ik indertijd voor die job gekozen had was er nog geen sprake van begrenzers, overdreven inhaalverbod, onmogelijke rij en rusttijden, arbeidsduurvermindering waardoor de laad/lostijden sterk verminderen, gebrek aan parkeerplaatsen, superboetes, monsterfiles, ...
Kregen zelfs de raad in Frankrijk om gewoon met het verkeer mee te rijden bij niet te zware lading in het hoogseizoen (desnoods 130km/u indien mogelijk) om het verkeer wat vlotter te laten verlopen.