Auteur Topic: Kwart auto's krijgt rode kaart bij keuring  (gelezen 2356 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Kwart auto's krijgt rode kaart bij keuring
« Gepost op: woensdag 18 februari 2009 - 10:41:30 »
Uit De Standaard

Citaat
Kwart auto's krijgt rode kaart bij keuring
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 


De staat van remmen en banden, de stoplichten en de achterophanging zijn toch wel belangrijke zaken bij de veiligheid van een wagen. Uitlaatgassen hebben niets met veiligheid te maken, maar je mag natuurlijk het milieuaspect niet uit het oog verliezen. Toch doet dit mijn wenkbrauwen fronzen, er rijden dus zeer veel mensen rond waarvan de wagen niet in orde is en zeker bij een remmanoeuvre problemen zal vertonen.
Nog erger is het feit dat 20% helemaal niet naar de controle gaat. Deze voertuigen zullen voor een groot gedeelte niet in orde zijn, waarom zou men anders niet gaan.

Daarom even een testballonnetje. Ik weet dat er mobiele keuringscentrales bestaan (van de VAB ?). Zou men deze niet kunnen gebruiken om voertuigen uit het verkeer te pikken en aan een controle te onderwerpen. Het hebben van een groen keuringsbewijs volstaat immers niet, dat is alleen maar een foto van de staat van het voertuig toen het op de keuring werd aangeboden. Een ietwat geoefend oog ziet al op zicht welke voertuigen wellicht niet door de keuring zouden geraken.

Nog een positieve noot. Ik zie de politie hier in Brussel regelmatig rondrijden met een soort van nummerplaten scanner. Op het politievoertuig is een camera gemonteerd, de beelden worden geïnterpreteerd door een computer die de nummerplaten eruit haalt. Deze worden onmiddellijk vergeleken met een lijst van nummerplaten, waaronder bv. gestolen wagens/nummerplaten, niet verzekerd, ... . Misschien gebruiken ze dit ook al om de voertuigen op te sporen die niet gekeurd zijn, dat kan toch geen probleem zijn om die lijst met nummerplaten ook in het systeem te importeren ?
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 18:21:03 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Kwart auto's krijgt rode kaart bij keuring
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 18 februari 2009 - 12:17:36 »
Nog een positieve noot. Ik zie de politie hier in Brussel regelmatig rondrijden met een soort van nummerplaten scanner. Op het politievoertuig is een camera gemonteerd, de beelden worden geïnterpreteerd door een computer die de nummerplaten eruit haalt.  Deze worden onmiddellijk vergeleken met een lijst van nummerplaten, waaronder bv. gestolen wagens/nummerplaten, niet verzekerd, ... . Misschien gebruiken ze dit ook al om de voertuigen op te sporen die niet gekeurd zijn, dat kan toch geen probleem zijn om die lijst met nummerplaten ook in het systeem te importeren ?
Ach, dat doen ze al een decennium lang in andere landen. Mid jaren 90 werd die technologie (digitaal lezen van nummerplaten) geperfectioneerd.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Kwart auto's krijgt rode kaart bij keuring
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 18 februari 2009 - 16:53:20 »
Citaat van: JC
Misschien gebruiken ze dit ook al om de voertuigen op te sporen die niet gekeurd zijn, dat kan toch geen probleem zijn om die lijst met nummerplaten ook in het systeem te importeren ?

Het zou niet moeilijk zijn om, aan de hand van de gegevens waarover de keuringsstations beschikken, de eigenaars van voertuigen die niet in regel zijn met de keuring te verplichten om de kentekenplaat in te leveren.

Met de gegevens van de verzekeraars zou men hetzelfde kunnen doen: ergens niet meer verzekerd en nergens anders opnieuw verzekerd = kentekenplaat inleveren. Maar dat gebeurt ook niet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Kwart auto's krijgt rode kaart bij keuring
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 18 februari 2009 - 22:05:36 »
Citaat
Deze worden onmiddellijk vergeleken met een lijst van nummerplaten, waaronder bv. gestolen wagens/nummerplaten, niet verzekerd,
Niet verzekerd wordt niet op die manier gecontroleerd want dat is niet voorzien. In 1956 is daartoe een wetsontwerp gemaakt maar nooit gestemd, dus niet uitgevoerd. De verzekeringsmaatschappijen kunnen dus niet doorgeven dat een contract wordt opgezegd of ten einde loopt, om wat voor reden ook. Bij het aanvragen van een nummerplaat moet je wel het bewijs van verzekering leveren maar dat bewijs is niet onbeperkt geldig; na één maand kan dat al verlopen zijn. En computers ter zake linken is voor België blijkbaar iets dat niet kan. Dus rode kaarten linken lukt dus ook niet.
In België houdt men er van dit controlewerkje door de politie visueel te laten uitvoeren. Is blijkbaar goedkoper en efficiënter zeker?
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Kwart auto's krijgt rode kaart bij keuring
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 18 februari 2009 - 22:55:13 »
Citaat
Deze worden onmiddellijk vergeleken met een lijst van nummerplaten, waaronder bv. gestolen wagens/nummerplaten, niet verzekerd,
Niet verzekerd wordt niet op die manier gecontroleerd want dat is niet voorzien. In 1956 is daartoe een wetsontwerp gemaakt maar nooit gestemd, dus niet uitgevoerd. De verzekeringsmaatschappijen kunnen dus niet doorgeven dat een contract wordt opgezegd of ten einde loopt, om wat voor reden ook. Bij het aanvragen van een nummerplaat moet je wel het bewijs van verzekering leveren maar dat bewijs is niet onbeperkt geldig; na één maand kan dat al verlopen zijn. En computers ter zake linken is voor België blijkbaar iets dat niet kan. Dus rode kaarten linken lukt dus ook niet.
In België houdt men er van dit controlewerkje door de politie visueel te laten uitvoeren. Is blijkbaar goedkoper en efficiënter zeker?

Als ik dat hier zo lees... zouden dan bepaalde stickers - geplakt door de keuring - mss de (voorlopige) oplossing zijn voor gemakkelijke visuele controle ?
vb  http://de.wikipedia.org/wiki/Kfz-Kennzeichen_(Deutschland)#Pr.C3.BCfplaketten



Elk Gewest maakt zijn stickers, voor politieke spelletjes te vermijden...  ;D

In D zou (in 2003) gemiddeld 1 op 6 auto´s mankementen hebben volgens de testers* van de keuring, maar ik ga ervanuit dat ze in D strenger zijn bij de keuring (TÜV =keuring) *Tester des Verbands der Technischen Überwachungs-Vereine (VdTÜV).

Citaat
Jedes sechste Auto hat erhebliche Mängel



Als "rollende Zeitbomben" bezeichnet der TÜV 17,5 Prozent der von ihnen überprüften Pkw. Die Autos waren mit erheblichen Sicherheitsmängeln auf den Straßen unterwegs, bevor die Tester sie aufhielten. Ein neuer trauriger Rekord sei erreicht, erklären die Experten.

Berlin - "Die Entwicklung nimmt allmählich bedrohliche Ausmaße an", warnen die Tester des Verbands der Technischen Überwachungs-Vereine (VdTÜV). Rund 17,5 Prozent aller getesteten Pkw seien so schlecht gewartet, dass sie als Sicherheitsrisiko gelten. Der Mängel-Wert ist ein neuer Höchststand, teilte der TÜV am Dienstag bei der Vorstellung seines Auto-Reports für 2003 in Berlin mit.
.... ]
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0,1518,283779,00.html
« Laatst bewerkt op: woensdag 18 februari 2009 - 23:09:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Kwart auto's krijgt rode kaart bij keuring
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 18 februari 2009 - 23:01:04 »
In België houdt men er van dit controlewerkje door de politie visueel te laten uitvoeren. Is blijkbaar goedkoper en efficiënter zeker?
Zoals de Belgische politie denkt dat zij het merendeel van de beschonken automobilistenasomobilisten* er wel uit kan halen met enkel het herkennen van wat symptomen die niet bij alle dronken beschonken mensen optreden? :D
Ik daag de politieagenten die denken dit goed te kunnen uit om eens mee te werken aan een zeer eenvoudig maar doeltreffend wetenschappelijk experimentje.
2 controleposten; 1ste op gutfeeling, 2de iedereen controleren (die bij de 1ste post gecontroleerd zijn kunnen natuurlijk doorrijden). Ik stel dat de politie nog niet de helft van alle beschonken asomobilisten er uit haalt bij die 1ste post.


*Dit is uiteraard niet bedoeld als generalisatie naar alle automobilisten toe, ik reserveer dit begrip enkel voor hen die de titel automobilist overduidelijk niet waard zijn.
« Laatst bewerkt op: woensdag 18 februari 2009 - 23:05:40 door BBB »