Uit De Standaard
Kwart auto's krijgt rode kaart bij keuring
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
De staat van remmen en banden, de stoplichten en de achterophanging zijn toch wel belangrijke zaken bij de veiligheid van een wagen. Uitlaatgassen hebben niets met veiligheid te maken, maar je mag natuurlijk het milieuaspect niet uit het oog verliezen. Toch doet dit mijn wenkbrauwen fronzen, er rijden dus zeer veel mensen rond waarvan de wagen niet in orde is en zeker bij een remmanoeuvre problemen zal vertonen.
Nog erger is het feit dat 20% helemaal niet naar de controle gaat. Deze voertuigen zullen voor een groot gedeelte niet in orde zijn, waarom zou men anders niet gaan.
Daarom even een testballonnetje. Ik weet dat er mobiele keuringscentrales bestaan (van de VAB ?). Zou men deze niet kunnen gebruiken om voertuigen uit het verkeer te pikken en aan een controle te onderwerpen. Het hebben van een groen keuringsbewijs volstaat immers niet, dat is alleen maar een foto van de staat van het voertuig toen het op de keuring werd aangeboden. Een ietwat geoefend oog ziet al op zicht welke voertuigen wellicht niet door de keuring zouden geraken.
Nog een positieve noot. Ik zie de politie hier in Brussel regelmatig rondrijden met een soort van nummerplaten scanner. Op het politievoertuig is een camera gemonteerd, de beelden worden geïnterpreteerd door een computer die de nummerplaten eruit haalt. Deze worden onmiddellijk vergeleken met een lijst van nummerplaten, waaronder bv. gestolen wagens/nummerplaten, niet verzekerd, ... . Misschien gebruiken ze dit ook al om de voertuigen op te sporen die niet gekeurd zijn, dat kan toch geen probleem zijn om die lijst met nummerplaten ook in het systeem te importeren ?