Auteur Topic: 400 euro subsidie voor roetfilter op dieselwagens  (gelezen 17093 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: 400 euro subsidie voor roetfilter op dieselwagens
« Reactie #45 Gepost op: donderdag 19 februari 2009 - 07:59:56 »
Zoals zout dat blijkbaar ook niet zo slecht zou zijn.

Bedoel je dat zout dus ook niet dermate bloeddrukverhogend zou zijn als altijd beweerd werd, jo?


of het zout dat ze met pakken op de wegen gooien (want strooien kan je het niet noemen)
de landdieren zijn zowat aan het veranderen in zeedieren
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: 400 euro subsidie voor roetfilter op dieselwagens
« Reactie #46 Gepost op: donderdag 19 februari 2009 - 11:33:02 »
Citaat
de landdieren zijn zowat aan het veranderen in zeedieren

Komt toch goed uit want volgens experten gaan de lage landen verdwijnen onder water. ;D
En dan maar zeggen dat onze regering niet voorruitdenkt terwijl ze nu al bezig zijn met de beestjes aan te passen. ::)

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: 400 euro subsidie voor roetfilter op dieselwagens
« Reactie #47 Gepost op: donderdag 19 februari 2009 - 18:37:34 »
Zoals zout dat blijkbaar ook niet zo slecht zou zijn.

Bedoel je dat zout dus ook niet dermate bloeddrukverhogend zou zijn als altijd beweerd werd, jo?


Mijn Pa heeft jaren zoutloos gegeten tot een dokter  vertelde dat dat al lang achterhaald was.
Misschien weet BBB wel wat ervan aan is.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: 400 euro subsidie voor roetfilter op dieselwagens
« Reactie #48 Gepost op: donderdag 19 februari 2009 - 20:29:19 »
Zo denk ik er ook over: de kennis van de "kenners" is relatief. De wetenschappers hebben al zo dikwijls vroegere standpunten moeten herroepen, hoewel ze die eerder met stellige zekerheid verkondigd hadden.
Niet alle kennis is onzeker. Het is nog maar relatief recent dat de wetenschappers zich sterk verdiepen in het effect van voeding op onze gezondheid en het is lastig om dit in kaart te brengen aangezien dit behoorlijk ingewikkelde materie is (inname, absorbtie, chemische reacties, adaptatie-mechanisme enz.). Wanneer het de voeding betreft dan kan je sommige 'zekerheden' nog met een korreltje zout nemen maar niet alles. Er is geen twijfel over mogelijk dat een chronisch te hoge hoeveelheid cholestrol in je bloed schadelijk is, er is geen twijfel over dat een hoog vetpercentage (gemiddeld corresponderend met een BMI van meer dan 30) schadelijk is. Dat de ijzer-opname uit spinazie inefficiënt is en dat deze ijzer-opname minder efficiënt is wanneer je ongeveer tegelijk koffie, thee of wijn drinkt, dat is zeker (tip voor met name de vrouwen en vegetariërs: vitamine C bevordert juist deze ijzer-opname).
Het probleem van de wetenschappers is dat er in een voedingsproduct enorm veel voedingsstoffen zitten die in verschillende mate worden opgenomen uit het spijsverteringsstelsel (vooral maag en dunne darm) die via tal van reacties invloed uitoefenen op elkaar. Neem daarbij nog eens een verschil in fysiologie tussen mensen en bedenk dat deze tak van wetenschap zich nog in een empirisch stadium bevindt en je begrijpt dat enkel de meer deskundigen kunnen bepalen wat echt zekere 'voorlopig' zekere kennis is.

Citaat
Mijn Pa heeft jaren zoutloos gegeten tot een dokter  vertelde dat dat al lang achterhaald was.
Misschien weet BBB wel wat ervan aan is.
Je hebt een beetje zout nodig, dus zoutloos eten is onverstandig. Echter, er wordt dermate veel zout toegevoegd aan voedsel (pizza's, brood, erwtjes...) dat vrijwel iedereen voldoende zout binnen krijgt zonder het toe te voegen aan eten. De meeste mensen eten te veel zout door de combinatie van het toegevoegde zout en het extra zout wat ze op hun voedsel doen.
Ik zou niet elke dag een grote hoeveelheid zou toevoegen maar als je bijvoorbeeld 2 keer in de week aardappelen en groenten eet zonder een saus er bij en je wil dat wat op smaak brengen met zout, dan zou ik het niet laten.
« Laatst bewerkt op: donderdag 19 februari 2009 - 21:36:33 door BBB »

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: 400 euro subsidie voor roetfilter op dieselwagens
« Reactie #49 Gepost op: donderdag 19 februari 2009 - 20:35:57 »
Citaat
de landdieren zijn zowat aan het veranderen in zeedieren

Komt toch goed uit want volgens experten gaan de lage landen verdwijnen onder water. ;D
En dan maar zeggen dat onze regering niet voorruitdenkt terwijl ze nu al bezig zijn met de beestjes aan te passen. ::)
Wees gerust, De belangrijke gebieden in Nederland zullen wel droog blijven hoor. :D
De Nederlanders blijven wereldkampioen watermanagement. De huidige visie is een combinatie van verhogen en verstevigen van dijken enerzijds en anderzijds het water de ruimte geven indien nodig door gebieden aan te wijzen die in geval van nood worden opgeofferd.
« Laatst bewerkt op: donderdag 19 februari 2009 - 21:38:27 door BBB »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 400 euro subsidie voor roetfilter op dieselwagens
« Reactie #50 Gepost op: donderdag 19 februari 2009 - 21:58:36 »
Citaat
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GES24UAIN

Strooizout slecht voor milieu 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Een alternatief op de Vlaamse meestal vlakke wegen ? Met winterbanden heb ik hier helemaal geen strooizout nodig.  ;)

Meer nadelen van stooizout vindt men ook op Wiki (enkel in het Duits...),[ * in elk geval krijgt de Belgische bioloog ongelijk van de Duitse wetenschappers of deskundigen, zie [5]

http://de.wikipedia.org/wiki/Streusalz#Auswirkungen_auf_die_Umwelt
Citaat
Auswirkungen auf die Umwelt  [Bearbeiten]

Die Verwendung von Streusalz hat zahlreiche Nachteile für die Umwelt.[4] Das Salz gelangt mit dem Schmelzwasser in den Boden. Der dadurch verursachte übermäßige Eintrag von Natrium- und Chloridionen in den Boden hat negative Auswirkungen auf die Bodenstruktur, es kann zu Verschlämmung und Verdichtung kommen.[4] Streusalz greift auch die Vegetation an, besonders empfindlich sind die oftmals an Straßen gepflanzten Linden wie auch Ahorne, Rosskastanien, Roteichen und Fichten. * Umgekehrt können dauerhaft hohe Salzkonzentrationen an Straßenrändern zur Ansiedelung von salzliebenden Küstenpflanzen im Binnenland führen.[5]

Zudem gelangt Streusalz durch diverse Entwässerungssysteme in die Gewässer und kann dort bei bestimmten Konzentrationen Flora und Fauna ebenfalls empfindlich schädigen. Bei Haustieren kann Salz auf Gehwegen zu Entzündungen an den Pfoten führen.

Weitere Folgeschäden werden durch die korrosive Wirkung der im Streusalz enthaltenen Chloridionen auf Betonbauteile, Stahlträger und Kraftfahrzeugkarosserien verursacht.[4]

In vielen Orten und Städten gilt daher beispielsweise auf Gehwegen ein generelles Salzstreuverbot, das nur bei Extremwitterung aufgehoben wird. Die Verwendung von abstumpfenden Streumitteln als Alternative vermeidet zwar die spezifischen Nachteile des Streusalzes, ist aber hinsichtlich der Ökobilanz nicht von Vorteil.[4]

Als Reaktion auf diese Nachteile haben einige Hersteller salzfreie Streumaterialien entwickelt, u.a. auf der Basis von Harnstoff (Eisflockenpunkt einer 30 Gew.-%igen Lösung in Wasser −10 °C) oder Ammoniumsulfat (Gefrierpunkt einer 66 Gew.-%igen Lösung in Wasser −18,5 °C).[3] Beide Stoffe wirken allerdings gleichzeitig als unerwünschte Stickstoffdünger.[6]

[5] Ref: http://www.lwg.bayern.de/landespflege/28182/stauden_84.pdf  p 9
 Toxische Böden
Salz ist ein Stressfaktor, der im bayerischen Binnenland kaum vorkam. Küstenpflanzen wie Puccinellia distans und Atriplex prostrata haben sich jedoch entlang der gesalzenen Straßenränder im Binnenland eingebürgert (V3 in Tab.1)
.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 18:20:16 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: 400 euro subsidie voor roetfilter op dieselwagens
« Reactie #51 Gepost op: donderdag 19 februari 2009 - 22:16:59 »
Een alternatief op de Vlaamse meestal vlakke wegen ? Met winterbanden heb ik hier helemaal geen strooizout nodig.  ;)
Dat denk je maar, tot je met je winterbanden tegen een boom slipt over een ijsplek

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 400 euro subsidie voor roetfilter op dieselwagens
« Reactie #52 Gepost op: donderdag 19 februari 2009 - 22:26:31 »
Een alternatief op de Vlaamse meestal vlakke wegen ? Met winterbanden heb ik hier helemaal geen strooizout nodig.  ;)
Dat denk je maar, tot je met je winterbanden tegen een boom slipt over een ijsplek
Ja, KV... en.. te rap gereden... of geen winterbanden, of met ijzel geen rekening gehouden ?
Of reken je erop dat de strooidienst elke ijzelplek ontdooit heeft ? Dat hebben we deze winter gezien...  ;)

Hoezo, met winterbanden (zwarte auto) krijg ik die bocht nog met aangepaste snelheid, aan dezelfde aangepaste snelheid plak je idd met zomerbanden (rode auto) altijd tegen die boom :
Citaat
What We Learned on the Ice


If the cones denoted a curb outside a corner, which tires would you want to be on?

Cornering

Our final test was cornering. We compared the cars' ability to turn a 90-degree corner marked by traffic cones at a little over 10 miles per hour. The car equipped with summer tires lost traction shortly after initiating the corner and ran wide at the exit, hitting several of the cones that represented the curb. Even the car's Dynamic Stability Control couldn't restrain the vehicle when its tires lost grip. The car equipped with all-season tires did a better job of initiating the corner but still lost traction and ran wide at the exit, again hitting several of the cones. And finally, the car equipped with studless winter / snow tires offered enough grip to complete the corner without hitting any of the cones.

http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1302.msg13455.html#msg13455
« Laatst bewerkt op: donderdag 19 februari 2009 - 22:58:13 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I