Auteur Topic: Chinese elektrische auto !  (gelezen 32786 keer)

Offline jo

• Meer dan expert
Re: Chinese elektrische auto !
« Reactie #60 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009 - 18:55:16 »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #61 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009 - 19:13:33 »
Zucht... 10 minuten wachten aan een elektrisch tankstation, en dat elke 300km?  Ik sta nu al elke 450km 5 minuten stil, en vind dat een drama...
ik sta 5 min stil om de 850/900 km
en op verlof is dat om de 1100 km
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #62 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009 - 19:31:44 »
Zucht... 10 minuten wachten aan een elektrisch tankstation, en dat elke 300km?  Ik sta nu al elke 450km 5 minuten stil, en vind dat een drama...
ik sta 5 min stil om de 850/900 km
en op verlof is dat om de 1100 km
Ik zit enkel stil als ik rij , en als ik moet tanken sta ik niet stil.  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #63 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009 - 23:35:36 »
hoe zit dat eigenlijk met die batterijen als je radio, verwarming e.d. opzet, in de winter ?

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #64 Gepost op: zaterdag 28 februari 2009 - 01:07:08 »
Pauze = tijdverlies.  Van 10 minuten mezelf opnaaien rust ik niet uit :).
Het ligt toch echt aan jezelf dat je jezelf zit op te naaien wanneer je 10 minuutjes wat beweegt. ;)
10 minuten rusten nadat je 3 uur hebt gereden is geen tijdverlies net als dat er geen tijdverlies is wanneer je een kwartiertje pauze houdt nadat je 2 uur hebt gestudeerd.

Des te beter dat jij met zo'n electrische auto gedwongen wordt om 10 minuten stil te staan.
Ook jij gaat immers minder veilig rijden wanneer je niet op tijd wat pauze neemt, al denk jij daar zelf blijkbaar anders over. ;)
Je overdrijf schromelijk met 300 km, het is 360 km. en dat bij de huidige batterijtjes waar nog erg veel rek in zit.
360 km. is meer dan 3 uur rijden tenzij je toevallig in Duitsland rijdt.
Je gaat nu toch ook nooit tot de laatste druppel rijden? Of ben jij ook zo iemand die we met en kannetje benzine-diesel op de pechstrook zien wandelen? Nee toch?
Nee. Het zal idd. iets minder zijn dan de actieradius maar 340 km. haal je in het Belgische/Nederlandse verkeer nog steeds niet gemakkelijk in 3 uur tijd.
Vergeet ook niet dat die actieradius over een paar jaar alweer heel wat groter zal zijn tegen een even hoge of lagere prijs.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 februari 2009 - 01:21:00 door BBB »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #65 Gepost op: zaterdag 28 februari 2009 - 12:13:33 »
hoe zit dat eigenlijk met die batterijen als je radio, verwarming e.d. opzet, in de winter ?
Die voelen dat bijna niet eens, ttz dat verbruik is te verwaarlozen bij zulke sterke batterijen.
Maar alle héél kleine beetjes verbruik sparen helpen, niet dat ge alles kunt laten opstaan bij die E-cars  ;)

E- auto´s zoals Lightning en Tesla hebben accu´s van respect. 35000 / 55000 Watt per uur die electromotoren van 400 Volt van de nodige stroom voorzien.
Enkel theoretisch is dat tot 137,5 Ampere per uur (55000/400V voor de Tesla).

Daarbij is de energiedichtheid (vermogen/gewicht) van die respect. Lithium-titanium/-ion-batterijen hoger als van de klassieke batterij.
Lithium-Ion bvb 120 Wh/kg, de klassieke goedkope loodbatterij 30 Wh/kg, Lithium-Titanium en Nikkel-cadmium halen 90 Wh/kg.
http://de.wikipedia.org/wiki/Tesla_Motors  :
vb de Tesla 55kWh heeft reeds voor 450 kg enkel aan batterijen;
de Lightning 35kWh ca 390 kg maar die hoeven niet op temperatuur gehouden te worden;
omgerekend zou één klassieke loodbatterij van (60Ah x 12 V = 720 W) 24 kg wegen...

http://de.wikipedia.org/wiki/Lithium-Titanat-Akku

http://www.tomshardware.com/de/Lightning-GT-Lithium-Ionen-Akku,news-241436.html
Hier staan zeer optimistische cijfers in (190 kg en 85% regeneratie via condensatoren) daar heb ik mijn twijfels.

Soit, vergelijken we de klassieke doorsnee-autobatterij die heeft theoretisch een capaciteit tot 60 AH of 60 Ampére uur af,
dit aan 12 Volt-verbruikers in belasting.
Theoretisch uitgerekend is dat 60 x 12 = 720 Watt per uur, of in theorie ca 76 maal minder vermogen/uur als de Tesla-batterijen.

*Nog iets:
Bij een klassieke motor laadt een generator - de door de motor via een riem aandreven "kleine" alternator - de vergelijkswijze zeer kleine batterij van een auto desnoods weer bij tijdens het rijden.

Bij een E-motor kunnen die electrische motoren die de auto aandrijven, omgekeerd als zeer krachtige alternatoren werken als er geremd wordt, en kunnen zo de Lithium-batterijen onderweg weer bijladen.
Bij de Lightning GT gaat dat tot 30% regeneratie bij stadsverkeer, of 35000 Wh x 30% = 10500 Wh
Dat zijn -theoretisch- 15 klassieke autobatterijen van leeg weer vol opgeladen...  :)  10500= 15 x 700 Wh of 58 Ah bij 12 Volt.

Ref:  http://www.lightningcarcompany.co.uk/qanda.php#q11
Citaat
Q. How does the regenerative braking work?

A. When you brake, the car's kinetic energy is converted to heat through friction - throwing away the energy that was previously used to accelerate the car. In city driving, about 30 percent of a typical car's engine output is lost to braking. This proportion drops to almost zero in highway driving, where braking is much less frequent.

An electric vehicle uses an electric motor to create torque to drive its wheels. When an electric vehicle is approaching a stop light, it doesn't create friction and useless heat in order to slow down. Instead it reverses its electric motor turning it into an electric generator, creating electricity which is fed back into the battery and stored for future use. In fact any time an electric vehicle decelerates it causes the system to use the vehicle’s momentum to generate electricity.

Maar ik denk dat er nog (gekoppelde) andere Lithium-Batterijen zijn die een andere spanningsuitgang hebben bvb voor de sturing (Drive) vd motoren en waarschijnlijk ook voor de 12 V-verbruikers.
bvb de Drive heeft alleszins een (extra) batterij nodig met minstens 12 V uitgang. 
Citaat
http://www.pmlflightlink.com/drives/gem.html
Standard Design Benefits include:
Switch Mode power supply allows use with any battery in the range 12-72V
...
zie ook volgende post Drives
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 februari 2009 - 16:20:54 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #66 Gepost op: zaterdag 28 februari 2009 - 15:37:16 »
Om een idee te hebben hoe zulke electrische wielmotoren eruit zien:
http://www.pmlflightlink.com/motors/EW_details.html  (afmetingen en alle eigenschappen)

De Lightning GT heeft er 4 in elk wiel, tesamen moeten ze kortstondig tot 750 nM kunnen loslaten of 188 nM elk.
Ze hebben alleen wat gestuurde stroom nodig... geen olie of brandstof, en zijn in principe onderhoudsvrij (zonder borstels)

Citaat

PML's Brushless motor range:
Direct drive in wheel brushless dc servo
Ultra high torque

EW Series Wheelmotors
Performance Details
A compact, energy efficient series of electric wheelmotors that produce unrivalled levels of smooth torque at low controlled speeds. Standard flange fittings accept different wheel rim sizes, and internal heavy duty tapered roller bearings can withstand heavy radial loads for robust use.

The PML eWheel range of permanent magnet wheel motors is designed to be rugged, flexible and adaptable to suit many applications. Based on 5 years of evolution, the eWheel offers exceptional efficiency, coupled with a high power to weight ratio that makes it the ideal solution for battery powered equipment.

Extensive attention to detail has been placed in the bearing, sealing and weather proofing arrangements to provide the eWheel with enough build quality to withstand arduous environments.

Standard Benefits
Rugged oversized taper roller bearings
High torque overload rating for fast acceleration
12 step commutation for smooth high power performance
High efficiency - ideal for battery powered applications
Water resistant to IP65
Over-temperature thermistors fitted
Standard wheel rim mounts allow free choice of tyre/wheel
High power to weight ratio
link van de Drives :
http://www.pmlflightlink.com/drives/gem.html
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 februari 2009 - 16:03:54 door Michel »
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #67 Gepost op: zondag 01 maart 2009 - 20:06:40 »
probleem is dat de overheid er geen vat meer op heeft dan (lees minder inkomsten)

Feit.

je zet een windmolen, en alle rest-electriciteit gebruik je om waterstof te maken

*grijns* You made me smile! :)

OT: een elektrische wagen heeft best potentieel, zeker als ze tegen 2050 er geraken met kernfusie :)
http://www.hybridwaterpower.com/?hop=cyberspoten zo vind je er honderden

ik zeg niet dat dit 'het' is maar waar rook is is meestal vuur
better a bad day at sea

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #68 Gepost op: zondag 01 maart 2009 - 21:09:04 »

door electrolyse, OK klopt.
__________         _____________

Maar waarom al die moeite en verspilling, en nu ge het zegt "meestal vuur" ?  ;)
ttz het blijft energieverspilling, nog eens de procenten:
H2-auto: van windmolen tot auto-aandrijving = 75 % verspilling (25 % Grid-to-Motor-Efficiency)
E-auto: van windmolen tot auto-aandrijving = 14 % verspilling  (86 % Grid-to-Motor-Efficiency)

Citaat
http://greenhome.huddler.com/wiki/hydrogen-cars

Electrolysis

The reason hydrogen has been hyped so strongly is that theoretically it can be extremely environmentally friendly, through eletrolysis.  This is when the atomic bonds in a water molecule are broken by passing an electric current through the water, separating the hydrogen and oxygen atoms.  However, it requires large amounts of energy to break these strong atomic bonds, and the process is only 50-70% efficient.

Efficiency
Either obtaining hydrogen from fossil fuels or electrolysis, the process is no higher than 70% efficient.  In other words, 30% of the energy involved is wasted.  The other efficiency problem is with hydrogen fuel cells, which are only approximately 40% efficient.  In comparison to electric vehicles, which use extremely efficient processes (chargers, batteries, and electric motors are all on the order of 90% efficient), this is a poor efficiency.  Electric cars are 3-4 times more energy efficient than hydrogen fuel cell cars.

Infrastructure
Another serious downside to using hydrogen as a fuel source is the lack of a transportation and storage infrastructure.  If hydrogen is to be used as fuel, people need to have a way to access it at refueling stations.  So first you would need some sort of hydrogen storage stations - which is not an easy proposition for a highly flammable and explosive gas - and you also need a way to transport large quantities of hydrogen to these fueling stations.  Building this infrastructure from scratch is an incredibly expensive proposition, and one which will not be undertaken unless there is a demand from hydrogen fuel cars.  But people won't purchase hydrogen cars unless there is a fuel source available, and thus there is a chicken-and-egg challenge.

In comparision, electric cars already have this infrastructure in place - the power grid.
Er zijn zeer veel refertes te vinden, de links staan onderaan in: http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_vehicle  ;
hier een wetenschappelijk rapport:
Citaat
http://www.efcf.com/reports/E21.pdf
Does a Hydrogen Economy Make Sense?
Electricity obtained from hydrogen fuel cells appears to be four times as expensive as electricity drawn from the electrical transmission grid.
....
« Laatst bewerkt op: zondag 01 maart 2009 - 21:33:34 door Michel »
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #69 Gepost op: zondag 01 maart 2009 - 22:01:24 »

__________         _____________

Maar waarom al die moeite en verspilling, en nu ge het zegt "meestal vuur" ?  ;)
ttz het blijft energieverspilling, nog eens de procenten:
H2-auto: van windmolen tot auto-aandrijving = 75 % verspilling (25 % Grid-to-Motor-Efficiency)
E-auto: van windmolen tot auto-aandrijving = 14 % verspilling  (86 % Grid-to-Motor-Efficiency)
ge hebt het niet eens bekeken dus
de link hierboven gebruikt de energie opgewekt door de auto en vult de brandstof aan met HH2 oeps HHO
niks verspilling dus, en blijkbaar toch een redelijk minderverbruik in fossiele brandstof

maar zoals ik al zei,
je zet een windmolen en maakt electriciteit voor thuis
de 'overschot' zet ge om in HHO en gebruikt ge voor uw auto of voor momenten dat er geen wind is
om het op druk te brengen bestaan er toestellen die op de markt te krijgen zijn

http://www.hywo.es/hart_60030_brochure.pdf

voor de electrische auto blijft ge zitten met batterijen die moeten opgeladen worden
en die aan het einde van hun leven ook nog eens moeten verwerkt worden (energieverslindend)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 03 maart 2009 - 11:54:15 door sniper »
better a bad day at sea

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #70 Gepost op: zondag 01 maart 2009 - 22:04:47 »
Dat opladen is geen probleem voor het woon-werk-verkeer en wanneer de capaciteit van de batterijen nog toeneemt in de mate die veel deskundigen verwachten dan durf ik te stellen dat het voor de meest extreme ritten die nog verantwoord zijn ook zal volstaan.
In mijn ogen draait het dus maar om 2 vragen: wat levert meer energie en wat is goedkoper?

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #71 Gepost op: zondag 01 maart 2009 - 23:40:31 »
ge hebt het niet eens bekeken dus

maar zoals ik al zei,
En jij leest nog minder...  blijf maar dromen  :)

Citaat van: Michel
Hoezo, is het dan geen electrolyse ?

Of leest ge uw eigen link niet eens:  ???
ik citeer:
Citaat
http://www.hybridwaterpower.com/?hop=cyberspot
How Does This Thing Work?
It operates on a 100 year old proven technology called electrolysis.
Whenever you place two pieces of metal in water, and apply electricity, the water separates into it's basic molecules, Hydrogen and Oxygen (H2O).
If you look at the picture on the left, you will see H2O molecules connected together in their liquid form which is WATER
But when you apply electricity (from your car battery), the molecules separate and form a GAS (called HHO) which is a mixture of Hydrogen and Oxygen.
This HHO GAS is then sucked into your engine and mixed along with the air from the air filter. As the gasoline is ignited in your engine, the HHO GAS is too, making it MORE powerful than gasoline alone.

This is MUCH BETTER than Just Plain Hydrogen because you are also making extra Oxygen which causes the gasoline to burn FASTER and CLEANER resulting in BETTER mileage and a much CLEANER EXHAUST!

SAVE GAS, SAVE The ENVIRONMENT, and SAVE MONEY!
bla... bla... veel verder heb ik niet gelezen.

Citaat van: sniper
de link hierboven gebruikt de energie opgewekt door de auto en vult de brandstof aan met HH2
Hoe wekt die auto die energie op ? door een normale brandstofmotor ? Brandstofcellen ?
Zitten daar geen batterijen in die auto ? Hoe of door wat wordt die electriciteit opgeslagen ?

Kunt ge dat eens in ´t kort uitleggen.  ;)

Citaat
voor de electrische auto blijft ge zitten met batterijen die moeten opgeladen worden
Simpeler gaat het niet, en die batterijen zitten idd in de auto, niets anders.
Wat zit er allemaal niet extra in jouw "HHO/HH2-benzine-auto" ?

Citaat
en die aan het einde van hun leven ook nog eens moeten verwerkt worden (energieverslindend)
En jouw ganse "Hydrogen-auto" met giftige lood-batterij, complete benzinemotor, HHO-generator, HHO-tank, water-reservoir enz... vergaat waarschijnlijk in het compostvat...

Citaat
niks verspilling dus, en blijkbaar toch een redelijk minderverbruik in fossiele brandstof
dus ge verbruikt (of verspilt redelijk minder) evenzeer fossiele brandstof, maar 20- 50% minder?

En dan moet ge zo´n HHO-generator extra bijbouwen met alles en nog wat, hoe stelt ge je dat voor ?
In de koffer zoals de grootte van een LPG-tank of nog groter, met alles erop en eraan ? (watertank ? )
Slaat ge die HHO die ge met "huisstroom" opwekt ergens in een extra tank op, die ook in de auto zit ?

Citaat
Increase your mileage by 20%-50% or more for just a few hundred dollars. That's cheaper than an electric Hybrid with better results! Why spend $3000-$4000 more for only 4 MPG increase?
Goedkoper als een electric Hybride ? Zo moeilijk is dat niet, een moderne turbodiesel is al iets goedkoper, een LPG evenzo.
Hij wordt nergens vergeleken met een vergelijkbare electro-auto...  ;D

Ik weet waarom, een electro-auto is namelijk nog eens vier maal goedkoper.
De snelste E-auto van het moment zou omgerekend maar de prijs van ca 1,5 liter diesel aan stroom verbruiken per 100 km. (aan energie 0,98 liter diesel) (prijs ? 2 Euro /100 km ik weet niet wanneer die wiki bijgewerkt is...)

Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Lightning_GT

Verbrauch: 9,67 kWh/100 km (9,67 kWh entsprechen dem Energieinhalt von 0,98 l Diesel.), Kosten: ca. 2 Euro pro 100 km [4] 
[4] bei 20 cent pro kWh für Ökostrom

Zelfs als je Hydrogen HHO+benzineluchtmengsel-auto 50% minder verbruikt, doet een electro-auto nog tweemaal beter, zonder al die ....   ;)

Citaat
Lowers emissions dramatically! So clean you almost don't need the catalytic converter (which makes it last longer- saving you replacement costs). The by-product of using HHO gas is WATER!
Komt die waterdamp uit de uitlaat ?
Moet ik dan een niet-roestende edelstaal-uitlaat hebben ?  ;D idd

Stel voor, ge hebt geen uitlaat, geen brandstof, geen olie, geen motor, geen onderhoud... en toch rijdt ie op Ecostroom.
Haal die loodbatterij en brandstofmotor, brandstoftank eruit, steek er Li-Tit-batterijen in, 4 e-motoren in de wielen en go.

Lijkt simpel, en toch is dat nog maar het begin, voorlopig zouden die LI-Ti-bttij al 12 jaar meegaan, e-motoren geen idee, gewoon vervangen dan ?

Ik heb die lange vragenlijst van die link eens doorgenomen , amai... ik citeer er toch wat
Citaat
http://www.hybridwaterpower.com/FAQ.html
http://www.hybridwaterpower.com/FAQ.html#gen1

5. Will this affect my Warranty?

Conditions that may void a vehicle's warranty are specified in a law called the Moss-Magnusson Act which stipulates dealers cannot void warranties because vehicles have aftermarket parts. If the dealer can prove a particular aftermarket part caused a particular failure, they can disallow the claim for that issue only. For example, if your engine fails, the dealer can't refuse to fix it because the car has aftermarket wheels. However, if the engine has been modified, they may have a case and may deny the claim. We don't modify engines in any way.

All Sensor or Fuel System modifications can void a manufacturer's warranty, if the modification caused a failure, regardless of what aftermarket manufacturers may claim. If the dealer finds it in the car, and the warranty claim is engine related, the dealer may have a case and may attempt to not honor the claim under warranty. The dealer still has to prove the modification caused the failure. Good luck Mr. Dealer, it will cost you thousands more to prove it than it would cost to honor the warranty!

To date, there have been no failures caused by using hydrogen as an alternative fuel.

6. Do I have to Modify my engine? Will it make my engine rust using water?

We make no modifications to your engine whatsoever and no, your engine will not rust any more than it does today on it's normal fuel.
All modifications are done in the fuel delivery and in the onboard computer.

Additionally, you need not worry about your engine rusting or locking up from having water vapor flowing through it. You have water running through your engine now, in the cooling system and in your exhaust from burning gasoline and natural condensation.

We do suggest a stainless steel exhaust system to work with our system. Chances are, your newer vehicle has a stainless steel exhaust system on it right now. And if not, aftermarket exhaust systems, made of stainless steel, are available at most muffler shops.

They are made from stainless steel because exhaust systems do rust out from water in your normal exhaust.

5. What if I have questions- is there any tech support?

Yes.You can contact us anytime by email at support@hybridwaterpower.com. we will reply asap.
Or contact us via fax at 925-458-4886.

6. Is there any kind of guarantee that comes with my Hybrid Water Power System?

Yes there is a 60 Day guarantee. If you build it and install it and don't increase your mileage, we will refund your money. You must try it and install it- if it's a newer car with an OBD1 or OBD2, you must use either an O2 sensor enhancement or MAP Sensor enhancer. If you do this and it does not increase your mileage, we will refund 100% of your money you spent on the manual.

9. What do I do to protect the HHO Generator during cold weather?
First of all the HHO generators use distilled water and Potassium Hydroxide, an alkaline. It can help prevent the freezing down to about zero degrees. Once the power switch is turned on the HHO gen will immediately begin to heat up. If you want to have added protection against freezing.
1, Use denatured alcohol or ethyl alcohol, mix 1 part alcohol to every 5 parts vinegar.
2, Insulate the circulation tank/pump and Brick cell with foam pipe wrap insulation, get it at Home Depot or Lowes.

11. How often do I need to check or change the water?

It depends on the size of the container you choose to build. If yours is approximately 12" high, and the plates are at the bottom, you need to check the water once a week, depending on driving habits. The kits we are making come with an added reservoir that only needs to be checked when the refill light comes on to alert you.

18. Do I have to make any changes to my vehicles engine or vehicle computer?

On newer vehicles, the engines computer reads the info from the O2 sensor, Throttle position sensor and the Mass air flow sensor and then makes the necessary adjustments to the fuel/air mixture automatically.

The best results are obtained using an EFIE (Electronic Fuel Injection Enhancer) which is a mini computer that teaches your cars computer how to adjust to the fresh inflow of oxygen and hydrogen as alternative fuels (It's kind of like giving your engine a lung transplant). They are not expensive and we offer them available in some of our kits

« Laatst bewerkt op: maandag 02 maart 2009 - 02:12:46 door Michel »
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #72 Gepost op: maandag 02 maart 2009 - 07:55:54 »
het bljjft gelijk, in California worden ze aanvaard als hybride voertuigen

Citaat van: Michel
Hoe wekt die auto die energie op ? door een normale brandstofmotor ?
idd, dat kwam toch duidelijk genoeg naar voren
de overtollige electriciteit die toch opgewekt wordt, wordt via electrolyse omgezet in HHO die dan bij de brandstof in de motor komt
het is in ieder geval beter dan iks, en het kost niks

Citaat
maar zoals ik al zei,
de 'overschot aan electriciteit die toch opgewekt wordt' zet ge om in HHO
niks te dromen
maar het kan uitgelegd worden met een simpele uitleg, zonder moeilijke tabellen
misschien is het te gemakkelijk
better a bad day at sea

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #73 Gepost op: maandag 02 maart 2009 - 09:28:49 »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #74 Gepost op: maandag 02 maart 2009 - 10:47:41 »
niks te dromen
maar het kan uitgelegd worden met een simpele uitleg, zonder moeilijke tabellen
misschien is het te gemakkelijk

Ik had graag die simpele uitleg dan is van jou gehoord, of kun je dat simpele niet uitleggen ?

Eerst en vooral voor een eigen windmolen, krijg je in Be geen vergunning, ofwel moet je iets speciaals zijn.
Maar nemen we gerust aan ge doet het met "stroomoverschot".
Ik laad mijn -hypothetische- E-car ook op met "stroomoverschot"  ;)[/i]

Ik zal maar 1 vraag stellen:
- in welk vat slaat je die (hoogexplosieve*) thuis-opgewekte HHO op, en hoe ?  (*te zien in video op uw referte link)
 hoe groot is dat vat ? hoe krijg je die in het vat van je auto ?
 Tank in auto , thuis ?  andere... ?  onder druk ? ???

Denk je echt dat digitale motorsturingen van de huidige brandstofmotoren zich automatisch gaan aanpassen (Kennfeldzündung)
op "hola daar komt x-massa HHO-gas aan met x-duk, met x-temperatuur," nu ga ik mijn luchtparameters (massa, temperatuur) naargelang toerental en belasting omstellen zodat mijn motor zuiniger loopt tot 50%  :o :o... :
 ander ontstekingspunt, snellere verbranding, compressiewaarde, klingelsensor... bovendien niet in de war komt met uw extra HH-condenserende, andere uitlaatgassen die uw lambdasonde meet en moet verwerken en de gegevens terug naar de digitale motorsturing stuurt... en wat met al die andere parameters enz enz.... ik ga ze liever citeren

Citaat
Das Motorsteuergerät ist eines der wichtigsten Steuergeräte eines Kraftfahrzeuges. Es übernimmt die notwendigen Berechnungen zum Betrieb des Motors im Fahrzeug, wie z. B.

Steuerung der Basismotorfunktionen Einspritzung und Zündung
Ansteuerung und Regelung der Drosselklappe (auch E-Gas genannt)
Regelung der Aufladung
Regelung der Leerlaufdrehzahl (IDLE)
Lambdaregelung
On-Board-Diagnose für emissions-beeinflussende Bauteile (z.B. Einspritzventile, Katalysator)
Steuergeräte-Eigendiagnose

Ein Motorsteuergerät besteht elektronisch prinzipiell aus:

µProzessor
RAM, ROM und Flash-Speicher
analogen und digitalen I/O-Schnittstellen
Motorsteuergeräte können über 200 Anschlüsse aufweisen.

Das Motorsteuergerät weist gegenüber anderen Steuergeräten die Besonderheit auf, dass die darauf zyklisch ablaufenden Programme nicht nur zu festen Zeitintervallen ablaufen, sondern parallel dazu auch synchron zur Motordrehzahl, z.B. zur Berechnung des Zündzeitpunkts.

Für die Regelungs- und Steueraufgaben verarbeitet das Motorsteuergerät Sensordaten wie z. B.

angesaugter Luftmassenstrom
Winkel-/Drehlzahlgeber von Kurbel- und Nockenwelle(n)
Winkelgeber der Drosselklappe
barometrischer Umgebungs-Luftdruck
Signal der Lambdasonde(n)
Kraftstoffdrucksignal
Temperatur der Motorkühlflüssigkeit
Temperatur und Druck des Motoröls
Temperatur der angesaugten Luft
Klopfsensor
und Bediener-Signale wie z. B.

Gaspedalwinkel
Bremssignal
Kupplungspedal-Schalter
Fahrgeschwindigkeits-Regelungssystem (Tempomat)

und kann mit den Eingangssignalen  unter Berücksichtigung hinterlegter Kennfelder Ausgangssignale errechnen bzw. den entsprechenden Stellgliedern Sollgrößen vorgeben:

Zündzeitpunkt und Zündenergie
Einspritzzeitpunkt und Einspritzmenge
Drosselklappenstellung
Ladungsbewegungsklappen
Nockenwellenverstellung
Ventilhub
Abgasrückführventil
Tankentlüftungsventil
Kompressoransteuerung
Turbolader Waste-Gate-Ansteuerung
Kraftstoffpumpe
Generatorerregung
Klimakompressor-Kupplung
Das Motorsteuergerät ist über den CAN-Bus oft mit weiteren Steuergeräten, wie z.B. Getriebesteuerung, ABS, ESP, Kombiinstrument und Klimaanlage vernetzt.

Das Motorsteuergerät ist zumeist an geschützter Stelle an der Motorspritzwand bzw. oftmals zum Innenraum eingebaut (unterm Armaturenbrett). Ein Motorsteuergerät gehört (nach Austauschmotor und -getriebe) meist zu den teuersten Ersatzteilen eines Autos, dies liegt vor allem daran, dass das Steuergerät unter schwierigen Betriebsbedingungen wie z.B ein sehr großer Temperaturbereich, Vibrationen vom Motor und Erschütterungen durch den Straßenzustand sowie Über- und Unterspannung einwandfrei funktionieren soll. Es kann oft auch im Austausch geliefert bzw. repariert werden
.

Citaat
Zündkennfeld

Das Zündkennfeld bestimmt in einer Motorsteuerung eines Ottomotors den Zündwinkel (Zündzeitpunkt) der einzelnen Zylinder. Das Zündkennfeld ist ein dreidimensionales Gebilde, bestehend aus der X-Achse (Drehzahl), der Y-Achse (Motorlast, meist bezogen aus der Luftmasse, dem Saugrohrunterdruck oder auch dem Winkel der Drosselklappe) und der Z-Achse (Zündwinkel). Der Zündwinkel wird stets kurbelwellensynchron und zylinderindividuell bezogen auf den oberen Totpunkt (OT) berechnet. Bei der Entwicklung eines Motors wird das Zündkennfeld mit einem Applikationssystem so eingestellt, dass der Ottomotor in jedem Last- und Drehzahlbereich bezüglich Verbrennung und Leistung optimal arbeitet. Um eine optimale Arbeitsweise des Motors zu erreichen, sollte die Auflösung der Stützstellen der X- und Y-Achsen möglichst klein gewählt werden. Da Aufgrund des beschränkten Speichers und der meist verwendeten Festkommaarithmetik in den Motorsteuergeräten keine beliebig kleine Auflösung der Achsen des Zündkennfelds möglich ist, werden Interpolationsroutinen verwendet, um Zwischenwerte zu berechnen. Diese Funktionen in der Software der Motorsteuerung sind meist bezüglich Laufzeit optimiert um auch bei hohen Drehzahlen stets den richtigen Interpolationswert zu liefern.

Bei der Applikation (optimalen Einstellung) eines Zündkennfeldes mittels eines Applikationssystems, bestehend aus einer GUI und einer Hardware, die den Zugang zur Motorsteuerung in Echtzeit ermöglichen, muss der Applikateur darauf achten, dass er sich beim Einstellen des Zündwinkels in einem Bereich bewegt, der dem Motor keinen Schaden zufügt. Hierfür werden im Applikationssystem Minimum- und Maximumgrenzen für den Zündwinkel vorgegeben, die vom Applikateur nicht über- bzw. unterschritten werden können
.

Niet dat ge denkt dat digitale motorelectronika iets nieuws is, het bestaat al ca. 30 jaar.
http://www.7-forum.com/news/25-Jahre-digitales-Motor-Management-im-B-240.html  (Bosch 2004)

Hier nog een simpel 3D Zündkennfeld van 30 j geleden (DME = Digitale Motor Electronica)
http://www.7-forum.com/modelle/e23/e23-digitale-motorelektronik.php
« Laatst bewerkt op: maandag 02 maart 2009 - 11:02:43 door Michel »
© Koning Willem I