Auteur Topic: car-policy en beleid rond banden  (gelezen 3217 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
car-policy en beleid rond banden
« Gepost op: dinsdag 03 maart 2009 - 16:00:22 »
Sinds kort bestaat er een nieuwe car-policy in het bedrijf waar ik werk. Ik haal even enkele eigenaardige passages aan uit deze car-policy:

Citaat
De leasingwagen mag eveneens niet gebruikt worden in geval van:
-   rijden in staat van dronkenschap of in een soortgelijke staat ten gevolge van het gebruik van verdovende of hallucinatieverwekkende middelen;
-   rijden in staat van strafbare alcoholintoxicatie;
-   rijden met kale band(en), behoudens weigering van vervanging van banden door de leasingmaatschappij;
-   rijden met klaarblijkelijk onaangepaste snelheid bij mist, sneeuw, ijzel, zware regenval;
-   rijden door stromen, grote plassen, rivieren of ander waterlopen;
-   manifest roekeloos rijgedrag.

en dan de volgende clausule:

Citaat
U dient zelf de staat van uw banden te controleren.  Indien uw banden niet voldoen aan het wettelijk minimum  dient u een afspraak te maken met één van de bandencentrales, terug te vinden in de boorddocumenten.

en

Citaat
Het wettelijk minimum is momenteel 1.6 mm profieldiepte over de gehele band.  Iedere band bevat slijtmarkeringen in het profiel.  Als deze slijtmarkeringen zich op dezelfde hoogte bevinden als het loopvlak heeft u de wettelijke limiet bereikt.  U dient dan zo snel mogelijk uw banden te laten vervangen.

Waarschijnlijk is dit terug te voeren tot het feit dat de leasingfirma slechts 4 extra zomerbanden voorziet en slechts één set winterbanden. Daarmee moet je dan 140 000 km rijden, maar dit kan eventueel uitgebreid worden tot 180 000.

Uit de documenten blijkt dat je verwacht wordt pas je banden te vervangen wanneer het wettelijk minimum profiel wordt bereikt (1,6 mm). Voor de veiligheid ben je dan al schromelijk te laat ! Over het inboeten van veiligheid door het rijden naar de wettelijke limiet wordt niets gezegd. Toch wel eigenaardig voor een firma die stelt dat de kennis van hun mensen hun grootste kapitaal is.

Persoonlijk verbruik ik niet zo veel banden en door slim te wisselen tussen voor en achterbanden zal ik al een heel eind met slechts één set komen. Met dat ene set winterbanden zal het al moeilijker worden gezien je toch makkelijk 1/3 van de tijd met de winterbanden rijdt. Het eerste set banden dat geleverd wordt kan je bovendien niet kiezen. Als deze een zachte set is (zoals sommige Pirelli's) dan zal je niet ver komen en kom je dus in de problemen. Je zal dus met kale banden moeten voortrijden, wat letterlijk in de car-policy staat. Ik vraag me af of ze boetes en andere kosten dan zullen vergoeden. Wat bevoorbeeld met een ongeluk waarbij geconstateerd werd dat je met kale banden reed ?

Ik ben van plan een brief te schrijven naar de dienst 'fleet' om hen op deze eigenaardigheden in de car-policy te wijzen. Input van het forum is welkom om deze brief een beetje te stofferen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: car-policy en beleid rond banden
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 03 maart 2009 - 16:16:15 »
140.000 km is al niet weinig, maar 180.000 km of gemiddeld 60.000 km voor één set banden ?????

en bij die 3 bandensets nog een set winterbanden, die meestal nog wat sneller verslijten, ttz alle 3 kun je ook wel - aangepast - tot bijna 1,6 mm oprijden op droge weg, maar dat is idd totaal afgeraden op natte wegen.

Citaat
Als deze een zachte set is (zoals sommige Pirelli's) dan zal je niet ver komen en kom je dus in de problemen. Je zal dus met kale banden moeten voortrijden, wat letterlijk in de car-policy staat. Ik vraag me af of ze boetes en andere kosten dan zullen vergoeden. Wat bevoorbeeld met een ongeluk waarbij geconstateerd werd dat je met kale banden reed ?
??? Je moet toch je banden bij de leasingfirma laten vervangen als ze ~ 1,6 mm nawijzen?
 Anders mag je toch niet rijden volgens de policy !
Citaat
De leasingwagen mag eveneens niet gebruikt worden in geval van:
-   rijden in staat van dronkenschap of in een soortgelijke staat ten gevolge van het gebruik van verdovende of hallucinatieverwekkende middelen;
-   rijden in staat van strafbare alcoholintoxicatie;
-   rijden met kale band(en), behoudens weigering van vervanging van banden door de leasingmaatschappij;
Citaat
U dient zelf de staat van uw banden te controleren.  Indien uw banden niet voldoen aan het wettelijk minimum  dient u een afspraak te maken met één van de bandencentrales, terug te vinden in de boorddocumenten.
Het wettelijk minimum is momenteel 1.6 mm profieldiepte over de gehele band.  Iedere band bevat slijtmarkeringen in het profiel.  Als deze slijtmarkeringen zich (...) op dezelfde hoogte bevinden als het loopvlak heeft u de wettelijke limiet (...) bereikt. U dient dan zo snel mogelijk uw banden te laten vervangen.
Ik versta die tekst zo dat als je het minimum van ca. 1,6 mm niet bereikt hebt, bvb 2,5 mm, dat de leasingfa. de vervanging van de banden kan uitstellen, ze behoudt zich het recht te wachten tot ca. 1,6 mm of de wettelijke profieldiepte (bijna) bereikt is.

Die tekst kan wel duidelijker door -bijna- ( ... )  in te voegen.
Vergeet ook niet dat het 1,6 mm minimum is over de gehele band, dus één slijtmarkering op nipte 1,6 mm volstaat ook.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 03 maart 2009 - 16:40:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 03 maart 2009 - 17:43:41 »
De medewerkers die de car policy opgesteld hebben, zijn wellicht misleid door de wegcode, die leken een vals gevoel van veiligheid geeft door slechts een profieldiepte van 1,6 mm als minimum voorop te stellen. Ik zou dan ook overtuigende documentatie vergaren om hen aan te tonen dat het minimum voor de veiligheid 3 mm voor zomerbanden is en 4 mm voor winterbanden. Dan kun je je argument uitspelen:

Citaat van: JC
Toch wel eigenaardig voor een firma die stelt dat de kennis van hun mensen hun grootste kapitaal is.

De prijs van een bandenset weegt inderdaad niet op tegen een maand werkonbekwaamheid met gewaarborgd loon als gevolg van een auto-ongeval door banden met een profieldiepte die nog wel wettelijk voldoende is, doch niet meer voor de veiligheid.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 04 maart 2009 - 12:48:52 »
Een brief sturen naar de dienst fleet?  Welk jaar is het? 1987?

De car policy houdt in dat je een aantal sets banden krijgt.  Het is niet verboden om meer sets te kopen als je met een set niet toekomt.  60000 km heb ik op m'n laatste 320d afgelegd met originele voorbanden (achterband was bij 30000 km lek geraakt en was niet te repareren) en er was nog genoeg profiel.  Grip was wel wat anders, op die Continentals :).

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 04 maart 2009 - 15:06:26 »
Hier is nog eens aangetoond waarom het belangrijk is dat de wettelijke norm overeenkomt met de veiligheidsnorm. Helaas hebben onze politici niet de ballen om er iets aan te doen.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 04 maart 2009 - 17:37:40 »
Hier is nog eens aangetoond waarom het belangrijk is dat de wettelijke norm overeenkomt met de veiligheidsnorm. Helaas hebben onze politici niet de ballen om er iets aan te doen.
met 1.6 mm kan je op een droge ondergrond heel veilig rijden, en bij ons is het nog steeds meer droog dan nat
het moeten dan wel 1.6 mm relatief jong rubber zijn

1.6 mm of zelfs meer van ouder rubber is een probleem

ze zouden beter een maximum leeftijd op de banden zetten dan de profieldiepte te veranderen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 04 maart 2009 - 19:19:11 »
met 1.6 mm kan je op een droge ondergrond heel veilig rijden, en bij ons is het nog steeds meer droog dan nat

Het probleem is alleen dat zelfs het KMI niet weet waar en wanneer er neerslag gaat vallen, en je niet even een pitstop kunt aandoen om verder te rijden met andere banden als het begint te regenen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 04 maart 2009 - 20:59:16 »
het moeten dan wel 1.6 mm relatief jong rubber zijn

1.6 mm of zelfs meer van ouder rubber is een probleem

ze zouden beter een maximum leeftijd op de banden zetten dan de profieldiepte te veranderen

Een goed excuus om een dagje niet te gaan werken ! Sorry baas, de baan is nat en dan kan ik met mijn kletskoppen niet veilig rijden, misschien tot morgen !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519