Diesel is op zich geen slechte brandstof. Maar deze brandstof moet wel aangewend worden waar deze het meest efficiënt is. Ik denk dan voornamelijk voor zwaar vervoer en wagens die veel kilometers rijden. In België is de situatie scheef gegroeid door de lage dieselprijs. Mensen kopen nu kleine dieseltjes om slechts een paar km af te leggen. Hiervoor is een diesel zeer weinig geschikt. De motor komt niet op temperatuur, de partikelfilters raken dicht, ...
De overheid kan dat perfect bijsturen met de brandstofprijzen en andere belastingen. We moeten dus terug naar een meer gezonde mix van voertuigen, waarbij diesel de minderheid zal uitmaken.
zou het dan niet beter zijn een goede info campanje op te starten, ipv gewoon nieuwe belastingen te heffen
met die nieuwe belastingen worden ook degenen die een diesel nodig hebben getroffen
of vergeten we dit liever
20 jaar telaat...
de benzinerijders blijven vroeger en nu de melkkoe bij uitstek, zelfs de totaal onrechtvaardige accijnzen ten nadele van de benzine zijn nog hoger opgelopen.
http://www.petrolfed.be/dutch/docs/samenstelling_maximumprijs_motorbrandstoffen.xlsZelfs de paars-GROENE regering in 1999 deed er niets aan.

Raad eens wie toen verantwoordelijk was voor het milieu, en vicepremier... :
De partij maakt deel uit van de paars-groene regering-Verhofstadt I (socialisten, liberalen en groenen).
Vicepremier en minister van Volksgezondheid en Leefmilieu was tot eind augustus 2002 Magda Aelvoet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Groen! #De_regeringsdeelname_.281999-2004.29
en nu de grootste schreeuwers zijn als het véél te laat is.
Ze willen natuurlijk kiezers winnen... wie niet...
Groen! wil hogere premies roetfilters en LPG-premie
Op zich is met beide initiatieven niets mis, vindt Groen!, alleen dreigen ze hun doel te missen. De partij pleit voor de toekenning van een premie van 600 euro voor de aankoop van nieuwe dieselwagens die met een roetfilter zijn uitgerust, en een premie van 500 euro voor de uitrusting van een al bestaande wagen.
Groen! hoopt dat daardoor binnen enkele jaren negentig procent van het wagenpark met zo'n filter rondrijdt. De herinvoering van de LPG-premie moet ervoor zorgen dat meer wagens op die brandstof overschakelen, jaarlijks 12.000 wagens als het van Groen! afhangt.
Hypocrisie ten top, geef ze er nog wat meer geld erbovenop

(naast het verminderen van de dieselverkeerstaks)
Accijnsverloop Nederland (bron CBS)Mooi hé die "
nieuwe belastingen" in het nadeel van de milieuvriendelijkere brandstof.

Gelukkig dat de meeste Europese landen het wel al een heel tijdje begrepen hebben.
Hier een ingekort prijsvergelijk benzine-diesel 20e week 2008:
EU-gemiddelde: toen was diesel 1 cent duurder !(normaal 29 Europese landen zie link onderaan)
de dieselkiekens bij uitstek geen rekening gehouden met de verkeerstaks...
in bepaalde landen bvb D* is de verkeerstaks gebonden aan de EU uitlaatgas-norm 1-5, de dieseltaks is daar navenant 3 x duurder:
* http://de.wikipedia.org/wiki/Kraftfahrzeugsteuer_(Deutschland) Spritpreise in Deutschlands Nachbarstaaten (1 Liter in Euro)
Land Super Diesel
Belgien 1,48 1,27
Bulgarien 1,08 1,18
Dänemark 1,47 1,40
(Deutschland) (1,44) (1,40)
EU-Durchschnitt 1,28 1,29
Frankreich 1,42 1,35
Großbritannien 1,41 1,54
Irland 1,21 1,25
Italien 1,46 1,45
Luxemburg 1,27 1,21
Niederlande 1,62 1,40
Österreich 1,29 1,31
Polen 1,29 1,28
Portugal 1,44 1,33
Schweden 1,41 1,48
Schweiz 1,18 1,31
Slowenien 1,11 1,19
Spanien 1,19 1,22
Tschechien 1,26 1,31
Ungarn 1,21 1,27
Quelle: AvD via clever-tanken.de (Stand: 20. KW 2008)
De Europese prijzen 10e week 2009:
http://www.clever-tanken.de/statistik6.aspEU-gemiddelde: benzine 6 cent duurder als diesel, dieselland Be: 24 cent duurder.

Be vandaag : 27 cent (super) tot 29 cent (superplus) duurder als diesel.