Auteur Topic: Diesel steeds minder interessant  (gelezen 6815 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Diesel steeds minder interessant
« Gepost op: maandag 09 maart 2009 - 16:26:35 »
Ik ga dit maar bij verkeersbeleid zetten, want normaal gezien ging de 1 jan 2009 de ecotaks ingevoerd worden, om het milieuonvriendelijk accijnsverschil van diesel ten nadele van benzine eens serieus recht te trekken.
(thuis hebben we beide  ;) )

Vroeger bestond er nog een klein verkeerstaksverschil maar die is ondertussen wel al afgeschaft of toch fel verminderd.

Naast Luxemburg is Be nog een dieselland bij uitstek, qua prijs aan de pomp.
In de west-EU-buurlanden is de pompprijs doorgaans 10-20 cent duurder.

In NL wordt de lease-doorsnee-diesel maar pas interessant boven ca. 45000 km in Be is dit nog ca 20000 km, voor privé ca 15.000 km met stijgende tendens, de milieunorm 5 komt de 1 sep 2009 voor nieuwe wagens en maakt de diesels nog wat duurder in aanschaf.

Citaat
http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/budget/Diesel_niet_langer_interessant_.8153448-1767.art

Diesel niet langer interessant?
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Mss moeten we nog wat wachten tot na de verkiezingen maar ik denk dat geen enkele partij , zo eerlijk is,  "zijn nek - vóór de verkiezingen -  gaat uitsteken".  ;D
En geld gaan ze zeker nog nodig hebben, de "crisis" is nog niet echt begonnen...  :-X

We zullen wslk alleen maar "positieve" verkiezingsbeloften horen in de zin van: " luister naar mijn woorden, maar niet naar mijn daden "
Maar ik denk deze keer dat de kiezer niet meer zo dom is, als de politiekers toch nog graag zouden willen.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 18:06:47 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Diesel steeds minder interessant
« Reactie #1 Gepost op: maandag 09 maart 2009 - 16:31:32 »
Zelfs als een diesel pas interessat wordt vanaf pakweg 40 000 km/jaar gaat het toch nog een tijdje kosten vooraleer de meeste mensen dit doorhebben. Nu rijden er zelfs al een pak rond waarvoor diesel niet interessant (meer) is. De leasingfirma's en bedrijven volgen wel sneller, zij hebben immers een beter beeld op de kost van een wagenpark.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Diesel steeds minder interessant
« Reactie #2 Gepost op: maandag 09 maart 2009 - 16:38:22 »
Zelfs als een diesel pas interessat wordt vanaf pakweg 40 000 km/jaar gaat het toch nog een tijdje kosten vooraleer de meeste mensen dit doorhebben. Nu rijden er zelfs al een pak rond waarvoor diesel niet interessant (meer) is. De leasingfirma's en bedrijven volgen wel sneller, zij hebben immers een beter beeld op de kost van een wagenpark.

Als de diesel na de verkiezingen plots - zeggen we - 20 cent/liter duurder wordt (enkel accijnzen taksen btw) ;
gaan "ze" het dan niet "voelen" denk je ?  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Diesel steeds minder interessant
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 10 maart 2009 - 12:15:35 »
Als de diesel na de verkiezingen plots - zeggen we - 20 cent/liter duurder wordt (enkel accijnzen taksen btw) ;
gaan "ze" het dan niet "voelen" denk je ?  ;)
en waarom moeten 'ze' het wel voelen

jullie praten steeds over dieselrijders alsof het misdadigers zijn

als het echt zo slecht is, moeten 'ze' (de politiekers dan) de diesels verbieden in openbare plaatsen, zoals ze met roken doen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Diesel steeds minder interessant
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 10 maart 2009 - 12:22:26 »
Diesel is op zich geen slechte brandstof. Maar deze brandstof moet wel aangewend worden waar deze het meest efficiënt is. Ik denk dan voornamelijk voor zwaar vervoer en wagens die veel kilometers rijden. In België is de situatie scheef gegroeid door de lage dieselprijs. Mensen kopen nu kleine dieseltjes om slechts een paar km af te leggen. Hiervoor is een diesel zeer weinig geschikt. De motor komt niet op temperatuur, de partikelfilters raken dicht, ...
De overheid kan dat perfect bijsturen met de brandstofprijzen en andere belastingen. We moeten dus terug naar een meer gezonde mix van voertuigen, waarbij diesel de minderheid zal uitmaken.

Ik verwacht trouwens dat dit probleem nog maar een 5-tal jaar zal bestaan, zelfs als men niets aan de accijnzen wijzigt. Ik verwacht veel van elektrische voertuigen, zeker voor de stadswagens en kleinere wagens. De mensen zullen zeer snel doorkrijgen dat deze goedkoper zijn in het gebruik dan een diesel of benzine. Mits de juiste marketing en PR, kunnen deze wagentjes zelfs een ware hype worden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Diesel steeds minder interessant
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 10 maart 2009 - 13:12:46 »
Diesel is op zich geen slechte brandstof. Maar deze brandstof moet wel aangewend worden waar deze het meest efficiënt is. Ik denk dan voornamelijk voor zwaar vervoer en wagens die veel kilometers rijden. In België is de situatie scheef gegroeid door de lage dieselprijs. Mensen kopen nu kleine dieseltjes om slechts een paar km af te leggen. Hiervoor is een diesel zeer weinig geschikt. De motor komt niet op temperatuur, de partikelfilters raken dicht, ...
De overheid kan dat perfect bijsturen met de brandstofprijzen en andere belastingen. We moeten dus terug naar een meer gezonde mix van voertuigen, waarbij diesel de minderheid zal uitmaken.
zou het dan niet beter zijn een goede info campanje op te starten, ipv gewoon nieuwe belastingen te heffen
met die nieuwe belastingen worden ook degenen die een diesel nodig hebben getroffen
of vergeten we dit liever
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Diesel steeds minder interessant
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 10 maart 2009 - 13:40:57 »
Diesel is op zich geen slechte brandstof. Maar deze brandstof moet wel aangewend worden waar deze het meest efficiënt is. Ik denk dan voornamelijk voor zwaar vervoer en wagens die veel kilometers rijden. In België is de situatie scheef gegroeid door de lage dieselprijs. Mensen kopen nu kleine dieseltjes om slechts een paar km af te leggen. Hiervoor is een diesel zeer weinig geschikt. De motor komt niet op temperatuur, de partikelfilters raken dicht, ...
De overheid kan dat perfect bijsturen met de brandstofprijzen en andere belastingen. We moeten dus terug naar een meer gezonde mix van voertuigen, waarbij diesel de minderheid zal uitmaken.
zou het dan niet beter zijn een goede info campanje op te starten, ipv gewoon nieuwe belastingen te heffen
met die nieuwe belastingen worden ook degenen die een diesel nodig hebben getroffen
of vergeten we dit liever

20 jaar telaat...
de benzinerijders blijven vroeger en nu de melkkoe bij uitstek, zelfs de totaal onrechtvaardige accijnzen ten nadele van de benzine zijn nog hoger opgelopen.
http://www.petrolfed.be/dutch/docs/samenstelling_maximumprijs_motorbrandstoffen.xls

Zelfs de paars-GROENE regering in 1999 deed er niets aan.  :(

Raad eens wie toen verantwoordelijk was voor het milieu, en vicepremier... :
Citaat
De partij maakt deel uit van de paars-groene regering-Verhofstadt I (socialisten, liberalen en groenen).
Vicepremier en minister van Volksgezondheid en Leefmilieu was tot eind augustus 2002 Magda Aelvoet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Groen! #De_regeringsdeelname_.281999-2004.29

en nu de grootste schreeuwers zijn als het véél te laat is.

Ze willen natuurlijk kiezers winnen... wie niet...
Citaat
Groen! wil hogere premies roetfilters en LPG-premie

Op zich is met beide initiatieven niets mis, vindt Groen!, alleen dreigen ze hun doel te missen. De partij pleit voor de toekenning van een premie van 600 euro voor de aankoop van nieuwe dieselwagens die met een roetfilter zijn uitgerust, en een premie van 500 euro voor de uitrusting van een al bestaande wagen.
Groen! hoopt dat daardoor binnen enkele jaren negentig procent van het wagenpark met zo'n filter rondrijdt. De herinvoering van de LPG-premie moet ervoor zorgen dat meer wagens op die brandstof overschakelen, jaarlijks 12.000 wagens als het van Groen! afhangt.

Hypocrisie ten top, geef ze er nog wat meer geld erbovenop  ;) (naast het verminderen van de dieselverkeerstaks)


Accijnsverloop Nederland (bron CBS)
Mooi hé die "nieuwe belastingen" in het nadeel van de milieuvriendelijkere brandstof.  ;D

Gelukkig dat de meeste Europese landen het wel al een heel tijdje begrepen hebben.

Hier een ingekort prijsvergelijk benzine-diesel 20e week 2008:  EU-gemiddelde: toen was diesel 1 cent duurder !
(normaal 29 Europese landen zie link onderaan)

de dieselkiekens bij uitstek geen rekening gehouden met de verkeerstaks...in bepaalde landen bvb D* is de verkeerstaks gebonden aan de EU uitlaatgas-norm 1-5, de dieseltaks is daar navenant 3 x duurder:
* http://de.wikipedia.org/wiki/Kraftfahrzeugsteuer_(Deutschland)


Citaat
Spritpreise in Deutschlands Nachbarstaaten (1 Liter in Euro)
 Land                             Super  Diesel
Belgien                        1,48  1,27
Bulgarien                       1,08 1,18
Dänemark                      1,47 1,40
(Deutschland)              (1,44) (1,40)
EU-Durchschnitt             1,28 1,29
Frankreich                     1,42 1,35
Großbritannien               1,41 1,54
Irland                            1,21 1,25
Italien                           1,46 1,45
Luxemburg                    1,27 1,21
Niederlande                 1,62 1,40
Österreich                     1,29 1,31
Polen                            1,29 1,28
Portugal                        1,44 1,33
Schweden                     1,41 1,48
Schweiz                        1,18 1,31
Slowenien                     1,11 1,19
Spanien                        1,19 1,22
Tschechien                   1,26 1,31
Ungarn                         1,21 1,27
Quelle: AvD via clever-tanken.de (Stand: 20. KW 2008)
De Europese prijzen 10e week 2009: http://www.clever-tanken.de/statistik6.asp
EU-gemiddelde: benzine 6 cent duurder als diesel, dieselland Be: 24 cent duurder.  ;D

Be vandaag : 27 cent (super) tot 29 cent (superplus) duurder als diesel.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 10 maart 2009 - 15:25:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Diesel steeds minder interessant
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 10 maart 2009 - 15:10:19 »
Citaat
Grootte van het voertuigenpark (1977-2008)
Personenwagens
- rijdend op benzine
- rijdend op diesel 
- rijdend op gas 
- met elektrische motor
http://statbel.fgov.be/figures/d37_nl.asp#1bis
Dankzij de Be-politiek...
« Laatst bewerkt op: dinsdag 10 maart 2009 - 15:35:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Diesel steeds minder interessant
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 10 maart 2009 - 15:34:36 »
Ik heb een kleine oefening gemaakt maar dan wel met andere getallen, nl. de prijzen voor de maand januari (http://www.aaroadwatch.ie/eupetrolprices/).

Het grote voordeel dat dieselrijders hier in België hebben is zeer opvallend:

1. We hebben het 3de grootste verschil tussen diesel en benzine prijs. In België is een liter diesel 19 cent goedkoper dan een liter benzine. Alleen in Portugal (21,5 cent) en Nederland (27 cent) is het nog groter. Hierbij dien wel opgemerkt te worden dat in Nederland de diesel 4,5 cent duurder is dan in België (en de benzine dus nog duurder).

2. In de lijst staat België op plaats 15 wat betreft goedkope diesel, in een totale lijst van 25 landen lijkt dit niet slecht. Maar als je ziet dat in die eerste 15 maar weinig West-Europese landen zijn opgenomen, plaats je dit wil beter in context. De west-europese landen waar diesel goedkoper is zijn Finland, Oostenrijk, Portugal, Luxemburg en Spanje .

3. Qua benzineprijs zijn we het op één na duurste land in Europa

Zeker punt 2 en 3 gecombineerd laat duidelijk zien dat diesel relatief goedkoop is in België. Blijkbaar is het zelfs voor bijna 2/3 van de landen zo dat diesel duurder is dan benzine of een gelijke prijs heeft.

Onze goedkope dieselprijzen zijn dus een uitzondering in Europa !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Diesel steeds minder interessant
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 10 maart 2009 - 16:12:29 »
1. We hebben het 3de grootste verschil tussen diesel en benzine prijs. In België is een liter diesel 19 cent goedkoper dan een liter benzine. Alleen in Portugal (21,5 cent) en Nederland (27 cent) is het nog groter.
in finland is het verschil ook groter dan in belgie, dus staan we op 4

en dan nog
de verschillen zijn enkel verschillen in accijnzen en toegelaten winstmarges
kunnen wij hier zien hoeveel de veschillen in accijnzen zijn in al de landen die vermeld werden?

ik lees hier veel zaken, maar het meeste is toch "waarom mogen zij goedkoper rijden" en "eigenlijk is het pas goedkoper als je meer dan ... km rijd"
dus voor de mensen die minder dan ... km rijden is het duurder, dus waarover zagen jullie dan nog
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Diesel steeds minder interessant
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 10 maart 2009 - 16:15:43 »
in finland is het verschil ook groter dan in belgie, dus staan we op 4

In Finland is volgens de vermelde bron het verschil 16,8 cent, dus minder dan in België, we blijven dus op 3 !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Diesel steeds minder interessant
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 10 maart 2009 - 16:29:58 »
Zeker punt 2 en 3 gecombineerd laat duidelijk zien dat diesel relatief goedkoop is in België. Blijkbaar is het zelfs voor bijna 2/3 van de landen zo dat diesel duurder is dan benzine of een gelijke prijs heeft.

Onze goedkope dieselprijzen zijn dus een uitzondering in Europa !
En dan zijn er nog landen waar men de goedkopere dieselprijs compenseert met een veel hogere verkeerstaks op diesel, zoals in D waar de verkeerstaks van een dieselauto tot 3 x duurder/per cm³ wordt als een benzine-auto om milieuredenen;
maar daar weten de bestuurders het al jarenlang, dat de vervuiler daar steeds meer gaat betalen, hoe langer ze hun relatief meer vervuilende wagen gaan houden.

Ik heb de evolutie van het aantal personenwagens per 10 jaar naargelang brandstof eens in procenten omgezet
 (1977 - 2008)
Citaat
                          1977          1987            1998          2008
op benzine           2595302    2682730     2783825   2161807
op diesel                114622     696791     1643392   2903238
op gas                     1260          5788        54486     546587

totaal                 2711184      3437406    4472082    5111632

                           1977            1987           1998         2008
% benzine              96%           78%              62%        42%
% diesel                  4%            20%              37%        57%
% gas                      0%            2%               1%         1%
« Laatst bewerkt op: dinsdag 10 maart 2009 - 16:33:32 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Diesel steeds minder interessant
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 10 maart 2009 - 16:37:25 »
dus voor de mensen die minder dan ... km rijden is het duurder, dus waarover zagen jullie dan nog
De milieucontext, Sniper    ???
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Diesel steeds minder interessant
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 10 maart 2009 - 23:13:19 »
dus voor de mensen die minder dan ... km rijden is het duurder, dus waarover zagen jullie dan nog
De milieucontext, Sniper    ???
dat komt niet naar voor uit de discutie
ik hoor enkel maar praten over prijzen die onrelijk zijn en oneerlijk zij tov benzinerijders

net als door de groenen wordt er door sommigen hier ook de kaart milieu te pas en te onpas getrokken
« Laatst bewerkt op: woensdag 11 maart 2009 - 08:50:15 door sniper »
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Diesel steeds minder interessant
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 11 maart 2009 - 04:35:05 »
Blij dat ons 2 diesels dus nog steeds winstgevend zijn. ;)
-Corolla 24 maand 80.000km
-Vivaro 10 maand 30.000km
Beiden +/- 90% autosnelweg. :D