Auteur Topic: 70% boetes onbetaald  (gelezen 2008 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
70% boetes onbetaald
« Gepost op: vrijdag 24 april 2009 - 09:51:07 »
Blijkbaar worden er 70% van de boetes in België noot betaald, hoor ik vandaag op de radio ! De overheid is gewoonweg te lui om een deurwaarder te sturen. Dit kan toch niet meer! Elk jaar moet er gezocht worden naar miljoenen euro's om de begroting te laten kloppen en dan blijkt er in 2007 100 miljoen euro niet werd geïnd !

Ik wordt hier echt niet goed van. Al jaren spreekt men van eeen efficiëntere overheid met minder ambtenaren. In tussentijd zijn er al maar meer ambtenaren en blijkt de situatie er niet op te verbeteren. Die ambtenaren worden dan ook nog eens zo snel mogelijk statutair benoemt zodat ze een zeer hoge werkzekerheid hebben tot hun pensioen. Wie kuist die rotzooi nu eens eindelijk op !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

• Meer dan expert
Re: 70% boetes onbetaald
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 24 april 2009 - 10:16:50 »
Hoe stom ben ik geweest om bij de minderheid te zitten  :-\

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 24 april 2009 - 10:30:07 »
Hmm, blijkbaar gaat het alleen om strafrechterlijke boetes, verkeersboetes zitten daar imho niet in en al zeker geen minnelijke schikkingen

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 24 april 2009 - 12:17:00 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 02:32:56 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 25 april 2009 - 02:09:35 »
Ik wordt hier echt niet goed van. Al jaren spreekt men van eeen efficiëntere overheid met minder ambtenaren. In tussentijd zijn er al maar meer ambtenaren en blijkt de situatie er niet op te verbeteren. Die ambtenaren worden dan ook nog eens zo snel mogelijk statutair benoemt zodat ze een zeer hoge werkzekerheid hebben tot hun pensioen. Wie kuist die rotzooi nu eens eindelijk op !
Een vaste benoeming heb je slechts voor een zeer beperkt aantal functies nodig, ik vind het dan ook een slechte zaak dat men nu voor zo enorm veel overheidsfuncties een vaste benoeming krijgt en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de overheid dit voor zichzelf heeft geregeld uit eigen belang in plaats van naar het belang van de maatschappij te kijken.
Voor verreweg de meeste jobs is het beter wanneer er niet met vaste benoemingen wordt gewerkt:
- incompetente mensen kunnen snel worden ontslagen
- werknemers doen beter hun best omdat ze hun job niet willen kwijtraken
- je krijgt regelmatig nieuw personeel waardoor er meer dynamiek is

Het enige voordeel van een vaste benoeming, voor zo ver ik het kan bedenken:
- autonomie om te doen wat je wil

Dit is voor rechters en wetenschappers soms bittere noodzaak, niet voor doorsnee medewerkers.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 25 april 2009 - 07:49:03 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 02:31:54 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 25 april 2009 - 14:01:44 »
Een vaste benoeming heb je slechts voor een zeer beperkt aantal functies nodig, ik vind het dan ook een slechte zaak dat men nu voor zo enorm veel overheidsfuncties een vaste benoeming krijgt en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de overheid dit voor zichzelf heeft geregeld uit eigen belang in plaats van naar het belang van de maatschappij te kijken.

Dat is historisch zo gegroeid: in overheidsdienst had je doorgaans een lager loon dan in de privésector, waartegenover werkzekerheid stond.

Benoemingen in overheidsdiensten gebeuren meestal op politieke basis. Mijn moeder heeft aan de stad Antwerpen gewerkt. Ze heeft het meegemaakt dat een dame, die het slechtste en een zeer onvoldoende resultaat op het ingangsexamen behaald had, de functie toegewezen kreeg. Op haar eerste werkdag werd haar gevraagd om de modeloplossing van het examen over te schrijven, zodat het dossier in orde was.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 25 april 2009 - 19:52:19 »
Ik heb iets soortgelijks gezien. Ik zat in een team van een tiental project managers bij de overheid. Hiervan waren er slechts een 3-tal statutair benoemd. Een heel ervaren en getalenteerd project manager zat er al 6 jaar te wachten op zijn statutaire benoeming. Hij deed altijd netjes mee met de examens, maar viel altijd buiten de mand.
In dat jaar kondigde de administrateur generaal aan dat hij trachtte zoveel mogelijk mensen statutair te benoemen. Zo gebeurde ook en op een 100 mensen op die dienst werden er een 15-tal statutair benoemd.
Bij de project manager was er ook een gelukkige, een rondborstige dame die er al 4 maanden werkte werd statutair, mijn collega met veel ervaring, viel weer uit de boot. Hij is ondertussen vertrokken bij de overheid, je zou voor minder.

Het draait weer op hetzelfde uit "tetten"  ;D. Die administrateur-generaal was daar niet ongevoelig voor blijkbaar.

PS. Ik ben er ook gevoelig voor maar kan het scheiden van mijn werk.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519