In sommige Chinese steden ligt de fijnconcentratie op meer dan 300% van het toegelaten maximum (Europese norm), en deze meting was vlak voor de Olympische Spelen op een goede dag (Nederlandse journalisten kregen het voor elkaar dat ze eens een kijkje konden nemen in een gebouw waar dat gemeten werd), daarvoor was het waarschijnlijk nog erger.
Er is maar 1 oplossing om de fijnstof-uitstoot van auto's te beperken: diesel zwaar ontmoedigen voor de kleingebruiker i.p.v. het te stimuleren.
De combinatie van belasting en accijnzen maakt het mogelijk om dit efficiënt te doen zonder de grootgebruikers die nog afhankelijk zijn van diesel (hopelijk steeds minder) te benadelen. Alles wat je hoeft te doen is de belasting voor dieselauto's verhogen, in functie van de verhoging van de belasting kan je de accijnzen aanpassen zodanig dat automobilisten die minder dan 40 000 km. per jaar rijden duurder uit zijn wanneer ze voor diesel kiezen terwijl de transport-sector evenveel betaalt (deze zware jongens verbruiken immes enorm veel meer aangezien ze per km. veel meer brandstof nodig hebben en veel meer kilometers afleggen per jaar).
Ik kan dan ook alleen maar constateren dat de Belgische overheid ofwel te dom is om dit in te zien ofwel te slap is om te doen wat nodig is, wellicht uit angst voor electoraal verlies. Nu, domme en slappe mensen wil ik niet het land laten regeren, straf ze maar af met de verkiezingen (tip: deDecker).
De hoge fijnstof-concentratie is een van de vele redenen dat ik geen nee zou zeggen tegen de kans om in het buitenland te gaan werken (bijvoorbeeld Canada, bepaalde streken van de USA, Scandinaivië, Groot-Britannië of Ierland). Andere redenen; enorme vervuiling van de straten hier, ik stoor me er steeds meer aan in Leuven (het begint echt een openbare vuilinisbelt te worden), gebrek aan ruimte, gebrek aan natuur, dure huizen, hoge inkomstenbelasting, gebrek aan vriendelijkheid...
Hardlopen kan ook al niet zoals het hoort, dat beetje bos wat er in de buurt is, daar moet je na een paar honderd meter-1 km. al een snelweg onderkruisen, van 1 kant moet je zelfs nog een flink stuk parallel langs de snelweg lopen.