Ik zie hier in Duitsland 2 oorzaken die leiden tot voorrangsnegatie.
Een eerste is een verandering in het verkeersreglement geweest. Het gaat om een voorrangsweg die naar links afbuigt, wijl er in die bocht aan de rechter kant een weg op uitkomt, zodat je ook rechtdoor kunt rijden.
Vroeger moest wie die voorrangsweg bleef volgen, geen richtingsaanwijzers gebruiken, nu wel. Maar ik schat dat de helft van de Duitsers dat niet weten, en dan zeker de ouderen niet.
Stel nu dat bestuurder A van plan is de voorrangsweg te blijven volgen, doch dat niet aangeeft met zijn linker richtingsaanwijzers. Uit de zijweg komt bestuurder B, die de nieuwe regeling wel kent. Omdat bestuurder A zijn linker richtingsaanwijzers niet aan heeft, gaat bestuurder B ervan uit dat bestuurder A de voorrangsweg gaat verlaten en rechtdoor de zijweg gaat inrijden waar bestuurder B uitkomt. Bestuurder B rijdt dus het kruispunt op, maar omdat bestuurder A toch de voorrangsweg blijft volgen, komt het tot een aanrijding.
Het probleem met oudere bestuurders zie je vooral in landelijk gebied. Ze zijn niet alert genoeg meer om nog veilig een auto te kunnen besturen. Maar ze hebben de welbekende argumenten: "Ik rijd niet ver meer, alleen nog hier in het dorp, waar ik ieder plekje ken." Ik moet er hier ook dikwijls voor opletten. Het zijn meestal simpele dingen. Een bestuurder komt bijvoorbeeld een kruispunt opgereden, en ik kom van rechts, doch ik zie dat het een oude man is en hij alleen maar naar links kijkt. Dan weet ik: vertragen, want die kan mij niet geziien hebben.