Auteur Topic: Bumperkleven derde grootse oorzaak van ongevallen  (gelezen 4262 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Bumperkleven derde grootse oorzaak van ongevallen
« Gepost op: vrijdag 03 juli 2009 - 14:05:09 »

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 augustus 2011 - 00:25:55 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Bumperkleven derde grootse oorzaak van ongevallen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 03 juli 2009 - 14:23:40 »

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Bumperkleven derde grootse oorzaak van ongevallen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 03 juli 2009 - 14:31:13 »
Optreden? Wat wens je al er WPR eenheden 6 maanden achterstonden met PV's. Het was vandaag mooi te zien op de autosnelwegen tussen Lanaken en Antwerpen. Hoe gezapig, verstandelijk en met inzicht Duitse bestuurders zich op onze snelwegen begeven.

Nochtans reed ik vandaag met aanhangwagen. Speciaal gas inhouden om me voorrang te geven zodoende dat ik op een veilige wijze vrachtwagens kon inhalen. De Belgen? Gas bijgeven, afstand tussen voorligger kleiner maken en vooral geen respect tonen voor andere weggebruikers en ze laten stikken.

De Belgische mentaliteit aangedikt met de gebrekkige rijopleiding.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Bumperkleven derde grootse oorzaak van ongevallen
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 03 juli 2009 - 14:35:24 »
Ik vraag me af wat er op plaats 1 en 2 staat. Waarschijnlijk zullen ze snelheid wel verdraaien zodat het op 1 staat, en 2 alcohol dan ofzo?

Snelheid en alcohol.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Bumperkleven derde grootse oorzaak van ongevallen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 03 juli 2009 - 15:07:31 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bumperkleven derde grootse oorzaak van ongevallen
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 03 juli 2009 - 18:25:40 »
Het was vandaag mooi te zien op de autosnelwegen tussen Lanaken en Antwerpen. Hoe gezapig, verstandelijk en met inzicht Duitse bestuurders zich op onze snelwegen begeven.

Dat is wat je ziet. Maar wat je niet ziet, is hoeveel stress het rijden in België ons oplevert.

Om te oefenen rijd ik af en toe eens naar het naburige Oostenrijk, daar rijden ze ongeveer zoals in België.

Toch moet ik toegeven dat er in Zwitserland nog veel gedisciplineerder gereden wordt dan in Duitsland.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Bumperkleven derde grootse oorzaak van ongevallen
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 03 juli 2009 - 18:59:11 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 01:45:26 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bumperkleven derde grootse oorzaak van ongevallen
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 03 juli 2009 - 22:32:39 »
Crevits had ook beter afstand gehouden van haar metalen trap. ;D

Haar schokdempers hebben haar helaas geen blauw oog kunnen besparen.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Bumperkleven derde grootse oorzaak van ongevallen
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 04 juli 2009 - 00:05:02 »
En wat met voorrangsnegatie ? Kandidaat voor de eerste plaats in het lijstje ?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Bumperkleven derde grootse oorzaak van ongevallen
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 04 juli 2009 - 09:17:53 »
En wat met voorrangsnegatie ? Kandidaat voor de eerste plaats in het lijstje ?
Voorrangsnegatie wordt volgens mij altijd verschoven naar snelheid:
ofwel stellen ze dat de negeerder te snel reed (kan zijn, maar dat belet hem niet om voorrang te geven, mss kon hij wel sneller rijden net doordat hij géén voorrang gaf, oorzaak gevolg worden dus omgedraaid)
ofwel is het de sukkelaar die de negeerder aanrijdt, want mss reed wel enkele kmh's te snel ; echter: zonder voorrangsnegatie geen aanrijding

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Bumperkleven derde grootse oorzaak van ongevallen
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 04 juli 2009 - 09:39:20 »
En wat met voorrangsnegatie ? Kandidaat voor de eerste plaats in het lijstje ?
Het verwondert me idd zeer, ook omdat "snelheid" toch helemaal niet geregistreerd wordt als ongevaloorzaak... :  (dus natte vinger ?  ;D )
Citaat
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%20WG%20%20snelheid%20DEF.pdf
1. PROBLEEMSTELLING
Onaangepaste en overdreven snelheid wordt direct in verband gebracht met de verhoging van de kans op het plaatsvinden van verkeersongevallen en de verhoging van de ernst van deze ongevallen.
Snelheid speelt een min of meer belangrijke rol bij vele verkeersongevallen. Natuurlijk zijn er meestal verschillende factoren in het spel die, mede omdat er (te) snel wordt gereden, tot een ongeval leiden.
Snelheid kan tot een ongeval leiden omdat deze hoger was dan de toegestane snelheidslimiet (overdreven snelheid), of hoger dan de omstandigheden op dat moment veiligheidshalve toelieten (bijvoorbeeld door regen, mist of grote verkeersdrukte) (onaangepaste snelheid). Met name dit tweede aspect is over het algemeen moeilijk objectief vast te stellen.
Snelheid wordt door de politie (in de officiële ongevallenstatistieken) niet als ongevalsoorzaak geregistreerd.

Idd, ik heb ook het gevoel dat voorrangsnegatie op 1 moet, of tenminste als 2e hoofdoorzaak; maar zeer dicht bij 1 aanleunt.

Of hebben ze voorrangsnegatie "vergeten" ?  ;D

vb D (+ aandeel jeugdige bestuurders 18-25 j) waar voorrangsnegatie nipt op 1 staat:
Citaat
http://www.motornews-magazin.de/cms/front_content.php?idcatart=9579
"Snelheid" lijkt daar vooral een jeugdige onderschatting en verloopt geleidelijk meer naar voorrangsnegatie als men quasi meer als de dubbele leeftijd bereikt heeft, vanaf > 65 is het vooral voorrangsnegatie*
Bij alcohol is er zeer groot verschil met Be.
(natuurlijk zijn snelheidsmax in D algemeen wat hoger als in Be (VL).

* Ref Baden-Württemberg:
Citaat
http://www.statistik.baden-wuerttemberg.de/veroeffentl/Monatshefte/essay.asp?xYear=2007&xMonth=11&eNr=09  /6e/
Nicht angepasste Geschwindigkeit häufigste Unfallursache

Die Polizei kann nach Beurteilung des Unfallhergangs beim Hauptverursacher und einem weiteren Beteiligten jeweils bis zu drei Unfallursachen benennen, sowie zwei Ursachen, die auf äußere Umstände wie zum Beispiel Straßenverhältnisse und Witterungseinflüsse zurückzuführen sind, erfassen. In Baden-Württemberg wurden 2006 bei den 40 100 Unfällen mit Personenschaden 48 902 Fehlverhalten der Fahrzeugführer festgestellt. Die häufigsten Unfallursachen der Fahrzeugführer in Baden-Württemberg waren:
nicht angepasste Geschwindigkeit 21 %,
Nichtbeachten der Vorfahrt 16 %,
Abstandsfehler 12 %,
Alkoholeinfluss 5 %.

Darüber hinaus wurden 3 490 unfallbezogene Ursachen, wie zum Beispiel Straßenverhältnisse (2 353), Witterungseinflüsse (459), Hindernisse und sonstige Einflüsse (678) registriert. Bei Betrachtung des Fehlverhaltens der Fahrzeugführer differenziert nach Alter, entfällt auf die Gruppe der Fahrer zwischen 18 und 25 Jahren der höchste Anteil auf nicht angepasste Geschwindigkeit, während Verkehrsteilnehmern über 65 Jahren vorrangig Fehler beim Beachten der Vorfahrt unterlaufen.
Meerdere ongevaloorzaken zijn mogelijk :
bij tot 3 ongevaloorzaken gelijktijdig is natuurlijk deskundigheid en objectiviteit gevraagd als het om de volgorde gaat.

Over het hoe in Be... daar kan Marc zeker meer over vertellen ;)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 04 juli 2009 - 10:23:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bumperkleven derde grootse oorzaak van ongevallen
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 04 juli 2009 - 14:32:41 »
Ik zie hier in Duitsland 2 oorzaken die leiden tot voorrangsnegatie.

Een eerste is een verandering in het verkeersreglement geweest. Het gaat om een voorrangsweg die naar links afbuigt, wijl er in die bocht aan de rechter kant een weg op uitkomt, zodat je ook rechtdoor kunt rijden.

Vroeger moest wie die voorrangsweg bleef volgen, geen richtingsaanwijzers gebruiken, nu wel. Maar ik schat dat de helft van de Duitsers dat niet weten, en dan zeker de ouderen niet.

Stel nu dat bestuurder A van plan is de voorrangsweg te blijven volgen, doch dat niet aangeeft met zijn linker richtingsaanwijzers. Uit de zijweg komt bestuurder B, die de nieuwe regeling wel kent. Omdat bestuurder A zijn linker richtingsaanwijzers niet aan heeft, gaat bestuurder B ervan uit dat bestuurder A de voorrangsweg gaat verlaten en rechtdoor de zijweg gaat inrijden waar bestuurder B uitkomt. Bestuurder B rijdt dus het kruispunt op, maar omdat bestuurder A toch de voorrangsweg blijft volgen, komt het tot een aanrijding.

Het probleem met oudere bestuurders zie je vooral in landelijk gebied. Ze zijn niet alert genoeg meer om nog veilig een auto te kunnen besturen. Maar ze hebben de welbekende argumenten: "Ik rijd niet ver meer, alleen nog hier in het dorp, waar ik ieder plekje ken." Ik moet er hier ook dikwijls voor opletten. Het zijn meestal simpele dingen. Een bestuurder komt  bijvoorbeeld een kruispunt opgereden, en ik kom van rechts, doch ik zie dat het een oude man is en hij alleen maar naar links kijkt. Dan weet ik: vertragen, want die kan mij niet geziien hebben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."