Wanneer zijn die kaarten opgesteld, maw : hoe stond de wind .
Zoals we ondertussen al langer weten, is België maar een klein landje, en worden onze fijnstofproblemen maar echt acuut bij oostenwind ...
Tja, hoe sterker de wind hoe lagere
gemeten smogwaarden.
Bij minder wind of ruimcirkulerende oostenwind komt natuurlijk een groot deel uit het buitenland, maar dat geldt ook omgekeerd als de wind draait.
Voor zover ik weet waren de grootste smogpieken en smogalarms (smog-90 kmh)
ozon-fijnstof bij
weersinversie = géén wind of een plaatselijke zwakke luchtcirculatie bij een hogedrukgebied dat blijft hangen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Inversielaag
Luchtvervuiling blijft door inversie in de winter boven de grotere Siberische en Noord-Chinese steden hangen, wat grote smogproblemen geeft.
Bij inversie slikken we overwegend onze eigen fijnstof.

Zowel Vlaanderen/ Randstad/ Roergebied
Betreft dieselpw-roetuitstoot per km² zijn wij alleszins absoluut recordhouder.
Ozon wordt nog plaatselijk afgebroken door Stikstofmonoxide NO (vooral in steden, daardoor meer O³ op platteland) ; maar dun fijnstof blijft vooral rond verkeersrijke-industrie/stedelijke gebieden hangen...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Smog
Industriële smog
Ernstige smog in Peking (rechts), en dezelfde locatie na twee dagen regen. De foto's zijn gemaakt op dezelfde locatie in augustus 2005.Industriële smog ontstaat op een andere wijze dan fotochemische smog. Grijze steden zijn meestal gelegen in koude, natte klimaten. De belangrijkste vervuilers zijn sulfaatoxiden en deeltjes van fabrieken. Deze vervuilers mengen samen met atmosferisch water en vormt daarbij een grijze mist. Veel van deze steden zijn sterk afhankelijk van kolen en olie en zijn meestal sterk geïndustrialiseerd. De lucht is deze steden is vooral erg slecht gedurende de winters, wanneer zowel de vraag vanuit de huishoudens voor olie en elektriciteit en de luchtvochtigheid hoog zijn. Verder komt wintersmog voor in periodes van hoge luchtdruk, wanneer helder en mooi winterweer voorkomt. In Nederland komt wintersmog voor wanneer er zwakke tot matige oostelijke wind staat. Deze wind voert lucht aan uit Oost-Europa waar nog vaak kolen worden gestookt. Die lucht blijft vervolgens in Nederland 'hangen'. Bij wintersmog vermengen vooral de stoffen SO2 (zwaveldioxide) en fijn stof met elkaar. De kans op ernstige smog door verhoogde concentraties stikstofdioxide en zwaveldioxide is tegenwoordig klein, omdat de emissies van met name zwaveldioxide sterk is gereduceerd. De luchtkwaliteit in Europa is de laatste jaren sterk gestegen door een streng milieubeleid. De ernstige smogsituaties in bijvoorbeeld Londen in de jaren vijftig waren gevallen van wintersmog en werden vooral veroorzaakt door zwavelrijke brandstof en lage schoorstenen. Ze werden verergerd door bijzondere weersomstandigheden, zoals een niet van plaats veranderend hogedrukgebied met de bij behorende inversie. In bijzondere situaties, bijvoorbeeld na een grote brand op een olieraffinaderij kan wintersmog in Nederland of België nog voorkomen, maar ook nog steeds bij een zeer stabiele weersituatie zoals hierboven beschreven is, het gaat dan vooral om fijn stof gecombineerd met stikstofoxiden. In China is wintersmog nog steeds veelvoorkomend, evenals in Polen en Tsjechië en Slowakije.[1][2][3][4]
En de EU zelf ?
Die laat de onrealistische test voor het normverbruik vooralsnog ongemoeid.
Idd, maar ze verlangt wel van de constructeurs een begrenzing van gemiddeld 130 g/km CO² (IPCC**: alweer in vraag gesteld UK,NL) voor hun *compleet voertuiggamma in 2015 (65% vanaf 2012 zie ref*) .
Dat zorgt ook voor minder uitstoot, maar benadeelt de diesel zeker niet.
Volgens mijn ADAC-tijdschrift halen ze die 130 g/km gemakkelijk met een big smile, ze smijten een paar electrokarretjes of plug-in hybrides bij hun gamma en ze halen het met links.

* Ref met details: (niet in het Nederlands voorhanden)
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?language=DE&type=IM-PRESS&reference=20081208BRI43933&secondRef=ITEM-002-DE
Gestaffelte Einführung der Grenzwerte
Die Autoindustrie muss den Durchschnitts-Grenzwert 130 Gramm CO2 pro Kilometer für Neuwagen 2015 voll erreichen. 2012 müssen 65 Prozent der Neuwagen eines Herstellers das Ziel erreichen. 2013 sollen es 75 Prozent sein und 2014 dann 80 Prozent.
** CO²-GW: IPCC-methodes in vraag gesteld (NL-Kamer)...:
http://www.pvv.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=2243&Itemid=1