Auteur Topic: Pinkers  (gelezen 7407 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Pinkers
« Gepost op: zaterdag 14 oktober 2006 - 23:57:38 »
Het blijft mij verbazen hoeveel automobilisten niet of veel te laat hun richtingaanwijzers gebruiken.
Veel chauffeurs doen de pinkers pas aan als ze al begonnen zijn met het afslaan en dit terwijl de pinkers een onmisbaar communicatiemiddel zijn tijdens het autorijden.

Nu vraag ik mij 2 dingen af.

1. Hoe komt het dat in België zo veel chauffeurs de pinkers niet of inadequaat gebruiken?
Slechte mentaliteit bij de chauffeurs? Is de oorzaak dat veel chauffeurs geen rijopleiding hebben gehad (vooral model 3 dus)? Verbaliseert de politie hier onvoldoende voor?
Ik heb de indruk dat dit een typisch Belgisch probleem is, het is mij in Nederland of Duitsland nooit opgevallen, het kan natuurlijk ook dat ik er nu meer oog voor heb.
2. Hoe kunnen we dit probleem oplossen? Zou een sensibiliseringscampagne helpen? Moeten de examinatorern iemand direct buisen als de kandidaat één keer niet correct zijn pinkers gebruikt? Dat politieagenten hiervoor meer zouden moeten verbaliseren (en wat minder voor hoge snelheid), dat lijkt mij evident maar is het haalbaar?

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Pinkers
« Reactie #1 Gepost op: zondag 15 oktober 2006 - 01:49:51 »
Of een sensibiliseringscampagne, in een tijd van overvloed langs alle kanten van reklame e.d., veel nut zal hebben twijfel ik aan.
Mischien hier en daar een enkeling maar de overvloed van diegenen die er rekening mee houden, zoals onze kern hier, doen het zowieso al in de meeste gevallen.

Meer beboeten oftewel beboeten tous courd zou beter zijn maar dan zitten we weer met het probleem van de bewijslast.
Richtingaanwijzer opgezet is richtingaanwijzer opgezet.
Bewijs maar eens of dat op tijd en stond gebeurd.
Is veel makkelijker om een fotooke te nemen van iemand die 100 meter ietske te snel rijd naar sommigen hun goesting. :'(

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Pinkers
« Reactie #2 Gepost op: zondag 15 oktober 2006 - 02:29:53 »
Het niet-reglementair gebruik van de richtingsaanwijzers is dikwijls de aanleiding tot heel wat hinder en ergernis, en geregeld ook tot ongevallen.

Ik meen hierin volgende gevallen te kunnen onderscheiden:

  • De richtingsaanwijzers worden te vroeg aangestoken. Voorbeeld: een bestuurder wil een parkeerplaats verlaten, ontsteekt zijn richtingsaanwijzers, heeft zijn voorwielen reeds naar de rijbaan toe gedraaid, en heeft de parkeerplaats ook al gedeeltelijk verlaten. Hij kan rekenen op een geluidssignaal van mij, omdat ik op dat ogenblik over geen enkele aanwijzing meer beschik dat hij mij wel gezien heeft, en ik het derhalve nodig acht om hem te waarschuwen voor een onmiddellijk gevaar voor een ongeval. De reactie is meestal een geluidssignaal van de betrokken bestuurder, die totaal niet lijkt te beseffen dat hij verkeerstechnisch verkeerd gehandeld heeft.
  • De richtingsaanwijzers worden niet, zoals voorgeschreven, tijdig aangestoken om het voornemen tot een richtingsverandering aan te geven, maar pas op het ogenblik dat deze laatste plaatsheeft. Voorbeeld: op het ogenblik dat ik op het punt sta een vrachtwagen in te halen, ontsteekt hij reeds zijn linker richtingsaanwijzers, met de bedoeling na mij van rijstrook te veranderen. Ik dien er evenwel rekening mee te houden dat hij misschien nog vóór mij van rijstrook zal veranderen, en dien bijgevolg sterk af te remmen.

  • De richtingsaanwijzers worden niet gedurende de volledige zijdelings verplaatsing gebruikt.


Vele moderne wagens zijn uitgerust met een inrichting waardoor het kortstondig aantippen van de schakelaar voor de richtingsaanwijzers resulteert in het dire maal knipperen van de richtingsaanwijzers. Dit kan voldoende zijn om bijvoorbeeld uit te wijken voor een fiets, maar zeker niet om volledig van rijstrook te veranderen.

De enige weggebruikers die in dit opzciht bijna altijd aan hun verplichting voldoen, zijn de vrachtwagenbestuurders.

  • De richtingsaanwijzers worden niet tijdig uitgeschakeld.


Voorbeeld: een vrachtwagenbestuurder is aan het inhalen op de middenrijstrook, maar zijn linker richtingsaanwijzers zijn nog in werking. Ook hij mag, teneinde een ongeval te vermijden, op een geluidssignaal van mij rekenen als ik hem wil inhalen op de linker rijstrook.

  • De richtingsaanwijzers worden slechts gebruikt om onrechtmatig doorgang af te dwingen bij het veranderen van rijstrook.


Dit is niets minder dan een vorm van verkeersagressie, en de betrokkenen kunnen dan meestal ook rekenen op felle reacties.[/list]

Citaat van: BBB

Ik heb de indruk dat dit een typisch Belgisch probleem is, het is mij in Nederland of Duitsland nooit opgevallen, het kan natuurlijk ook dat ik er nu meer oog voor heb.


Ik meen dat ik dikwijls genoeg in Duitsland rijd om mij hierover een mening te kunnen vormen.

Wat ik vaststel, is dat het op de Duitse autosnelwegen telkens weer naar de knoppen is zodra er een aantal wagens met een Belgisch of Nederlands kenteken tussen rijden.

Een bestuurder met een Nederlands kenteken wijkt in Duitsland, net even goed als een bestuurder met een Belgisch kenteken, gezapig tegen 130 km/h naar de linker rijstrook uit om een vrachtwagen in te halen op het ogenblik dat ik daar tegen 200 km/h kom aangereden, en daardoor vol in de remmen moet.

Zo zie je maar wat voor risico's het inhoudt dat Duitsland verplicht is het Belgisch en Nederlands rijbewijs te erkennen, terwijl vele Belgische en Nederlandse bestuurders totaal niet geschikt of bereid zijn om veilig te rijden in Duitsland.

Citaat van: BBB

Hoe kunnen we dit probleem oplossen? Zou een sensibiliseringscampagne helpen?
...
Dat politieagenten hiervoor meer zouden moeten verbaliseren (en wat minder voor hoge snelheid), dat lijkt mij evident maar is het haalbaar?


Neen, een sensibiliseringscampagne zal hier maar bitter weinig aan verhelpen. De doorsnee Belg reageert alleen maar op hoge boetes en een hoge pakkans.

En ja, dat politieagenten hiervoor meer zouden moeten verbaliseren, lijkt me haalbaar. Als ze, in plaats van op de middenberm te gaan staan om snelheidsovertredingen te flitsen, zich met met een anonieme wagen in het verkeer zouden begeven, kan elke politieagent op een halve dag voldoende PV's opstellen om ruimschoots zijn maandlooon te dekken. Maar op de middenberm valt er meer en gemakkelijker binnen te rijven. Verkeersveiligheid is in werkelijkheid de laatste zorg van de Belgische overheid.

Citaat van: bibi585

Meer beboeten oftewel beboeten tous courd zou beter zijn maar dan zitten we weer met het probleem van de bewijslast.
Richtingaanwijzer opgezet is richtingaanwijzer opgezet.
Bewijs maar eens of dat op tijd en stond gebeurd.


Dat is geen enkel probleem. Elke politieman of -vrouw beschikt over een appreciatierecht nopens de opportuniteit om al dan niet een PV op te stellen inzake overtredingen (de laagste graad van misdrijven, vóór wanbedrijven zoals diefstal en misdaden zoals moord), en zijn of haar vaststellingen zijn rechtsgeldig, behoudens formeel bewijs van het tegendeel.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Pinkers
« Reactie #3 Gepost op: zondag 15 oktober 2006 - 02:53:13 »
De enige weggebruikers die in dit opzciht bijna altijd aan hun verplichting voldoen, zijn de vrachtwagenbestuurders.
;)

  • De richtingsaanwijzers worden niet tijdig uitgeschakeld.


Voorbeeld: een vrachtwagenbestuurder is aan het inhalen op de middenrijstrook, maar zijn linker richtingsaanwijzers zijn nog in werking. Ook hij mag, teneinde een ongeval te vermijden, op een geluidssignaal van mij rekenen als ik hem wil inhalen op de linker rijstrook.

Ik heb al heel vaak gemerkt dat dit een groot probleem is bij Franse bestuurders van alle voertuigcategorieën, de oorzaak ken ik ook niet.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Pinkers
« Reactie #4 Gepost op: zondag 15 oktober 2006 - 15:29:03 »

Ik heb al heel vaak gemerkt dat dit een groot probleem is bij Franse bestuurders van alle voertuigcategorieën, de oorzaak ken ik ook niet.


Ik weet niet of het nu nog zo is, maar vroeger moest je in Frankrijk de linker richtingsaanwijzers in werking laten bij het inhalen tot je opnieuw rechts ging invoegen. Dat is vermoedelijk de oorzaak.

Zo ook zie je nog altijd Nederlanders die bij het inhalen hun rechter richtingsaanwijzers niet gebruiken om opnieuw rechts in te voegen. Vroeger was dit namelijk niet verplicht in Nederland.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Pinkers
« Reactie #5 Gepost op: zondag 15 oktober 2006 - 15:31:20 »
Nog een geval van verkeerd gebruik van de richtingsaanwijzers:

  • Een bestuurder die op de linker rijstrook rijdt, ontsteekt zijn linker richtingsaanwijzers (of laat ze zelfs voortdurend in werking) om zijn voorligger te kennen te geven dat hij wil inhalen.
Dit komt bijzonder arrogant over, en heeft dikwijls het omgekeerde effect.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Pinkers
« Reactie #6 Gepost op: zondag 15 oktober 2006 - 19:25:08 »
Citaat
Dit komt bijzonder arrogant over, en heeft dikwijls het omgekeerde effect.

En is nog verboden ook  ;)

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Pinkers
« Reactie #7 Gepost op: zondag 15 oktober 2006 - 20:58:13 »
Nog een geval van verkeerd gebruik van de richtingsaanwijzers:

  • Een bestuurder die op de linker rijstrook rijdt, ontsteekt zijn linker richtingsaanwijzers (of laat ze zelfs voortdurend in werking) om zijn voorligger te kennen te geven dat hij wil inhalen.
Dit komt bijzonder arrogant over, en heeft dikwijls het omgekeerde effect.

Zeker bij ons he jozef  ;) en als ze dan nog beginnen met hun grootlichten te knipperen is het helemaal om zeep.
Dan komen ze op de forums vertellen dat het oa. bij vrachtwagens veel te lang duurd om in te halen. ;) ;D :D >:(

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Pinkers
« Reactie #8 Gepost op: maandag 16 oktober 2006 - 00:37:51 »
Nog een geval van verkeerd gebruik van de richtingsaanwijzers:

  • Een bestuurder die op de linker rijstrook rijdt, ontsteekt zijn linker richtingsaanwijzers (of laat ze zelfs voortdurend in werking) om zijn voorligger te kennen te geven dat hij wil inhalen.
Dit komt bijzonder arrogant over, en heeft dikwijls het omgekeerde effect.

Zeker bij ons he jozef  ;) en als ze dan nog beginnen met hun grootlichten te knipperen is het helemaal om zeep.

Inderdaad, dan gaan we als bij louter toeval naar rechts op het ogenblik dat ze ons langs daar willen inhalen. En van het verschieten gaan we terug naar links van zodra ze ons langs daar willen inhalen.  :D  ;D

Citaat
Dan komen ze op de forums vertellen dat het oa. bij vrachtwagens veel te lang duurd om in te halen. ;) ;D :D >:(

Meen je dat nu? Zijn er die dat durven? Dat moeten dan van die gasten zijn die zelf een forum hebben, zitten te wachten op hun pensioen, zich 's maandagsmorgens al troosten met de idee dat het bijna vrijdag is, om 8 uur al op de klok kijken om te zien of het nog geen 4 uur is, en geen besef hebben van tijdsdruk ... :D ;D ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: Pinkers
« Reactie #9 Gepost op: maandag 16 oktober 2006 - 01:11:29 »
Denk eraan dat overdag het geluidssignaal en 's nachts een lichtsignaal toegelaten is om iemand te kennen te geven dat je hem wil inhalen.

Ik gebruik mijn richtingsaanwijzers tot ik halverwege mijn rijvak van bestemming ben.  Zo weet de bestuurder uit een ander rijvak dat ik niet nog een extra rijvak wil opschuiven.  De enige uitzondering hierop hou ik bij inhaalmanoevers op gewone wegen met 1 rijstrook in elke richting, waarbij ik de richtingsaanwijzer aan laat om tegenliggers een indicatie te geven dat ik aan het inhalen ben.

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Pinkers
« Reactie #10 Gepost op: maandag 16 oktober 2006 - 09:21:19 »
Wooter schreef
Citaat
De enige uitzondering hierop hou ik bij inhaalmanoevers op gewone wegen met 1 rijstrook in elke richting, waarbij ik de richtingsaanwijzer aan laat om tegenliggers een indicatie te geven dat ik aan het inhalen ben.

Je bedoeling mag dan wel goed zijn maar je bent dan toch verkeerd bezig, het inhalen houd in dat je eerst je richtingaanwijzer aanzet dan uitwijkt en dan uitzet (want nu is er een moment dat je rechtdoor rijdt) en voor je terug naar rechts gaat je rechterrichtingaanwijzer aanzet.

Als je dus op een praktijkexamen je pinker zou aanlaten mag je er zeker van zijn dat je een opmerking van je examinator aan je been hebt.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Pinkers
« Reactie #11 Gepost op: maandag 16 oktober 2006 - 11:14:14 »
Benny, het is goed dat je dit er bij vermeld voor de leerlingbestuurders maar hij heeft natuurlijk wel groot gelijk dat hij het zo doet. We weten allebei dat de heren die de wegcode hebben opgesteld niet bepaald gezegend zijn met een gezond verstand.
Zoals Wooter handelt is gewoon het meest veilig, dat de heren van de wegcode dit niet inzien is spijtig.
Het heeft bovendien nog als extra voordeel dat je tijdens het maneuvreren niet onnodig veel moet prutsen met de pinkers.

Ik ben overigens blij te lezen dat ik niet de enige ben die dit een belangrijk topic vind. Het heeft misschien zelfs een nieuw lid opgeleverd   8)

wooter

  • Gast
Re: Pinkers
« Reactie #12 Gepost op: maandag 16 oktober 2006 - 12:07:39 »
Wel, inderdaad.  Op een praktijkexamen zou ik ook niet verder gaan dan wat voorgeschreven is.

Maar ik ben inmiddels nu wel een eindje weg van mijn rijexamen :)

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Pinkers
« Reactie #13 Gepost op: maandag 16 oktober 2006 - 16:33:33 »

Offline Bertje

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: Pinkers
« Reactie #14 Gepost op: maandag 16 oktober 2006 - 20:33:15 »
  • De richtingsaanwijzers worden niet tijdig uitgeschakeld.


Voorbeeld: een vrachtwagenbestuurder is aan het inhalen op de middenrijstrook, maar zijn linker richtingsaanwijzers zijn nog in werking. Ook hij mag, teneinde een ongeval te vermijden, op een geluidssignaal van mij rekenen als ik hem wil inhalen op de linker rijstrook.

Voeg bij deze categorie ook maar meteen de motorrijders die één of twee dagen per week, als het mooi weer is en niet te koud of te nat, hun rijwiel nog eens bovenhalen. Zij vergeten steevast dat ze hun richtingaanwijzers zelf moeten uitschakelen.



Een collega van mij rijdt met een bak met wielen waarvan ik het merk maar niet zal vernoemen en gebruikt zijn richtingaanwijzers helemaal niet meer (hierbij de 'eer' van het merk hooghoudend). Het bewuste merk heeft immers het systeem van de drie knipoogjes die Jozef al beschreven heeft: met een klein tikje tegen de hendel van de richtingaanwijzers laat men deze drie keer knipperen. Dit is uiteraard niet voldoende om een inhaalmanoeuvre uit te voeren. Het is dus ook mogelijk om de richtingaanwijzers permanent aan te zetten, zoals dat bij een gewone wagen kan. Net zoals bij een gewone wagen is de minieme stuurcorrectie bij een inhaalmanoeuvre onvoldoende om de richtingaanwijzers automatisch uit te schakelen. Dit moet dus manueel gebeuren. Echter, bij het bewuste systeem wordt door deze actie in de meeste gevallen de kortstondige werking van de richtingaanwijzers voor de andere richting geactiveerd.
Het hele ping-pong gebeuren om de richtingaanwijzers correct werkend te krijgen vergt blijkbaar zo lang en zo veel moeite dat bestuurders het opgeven voor ze het onder de knie hebben en gewoon geen richtingaanwijzers meer gebruiken.