Auteur Topic: Wat is een fietspad?  (gelezen 6066 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat is een fietspad?
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 14 november 2009 - 15:25:37 »
Citaat
Bij een aanrijding met een vrachtauto komen fietsers vaak onder de wielen terecht.
Zelfs bij - buitenlandse - trams weet men dat risico sterk te verminderen

Technisch en financiëel is het peanuts om te zorgen dat dit mechanisch vermeden / verminderd wordt.
Met een bijkomend aerodynamisch voordeel (dat zelfs opweegt tegen het extra gewicht) zoals al heel lang geleden gedemonstreerd met een aantal Mercedes truck prototypes.
Toch zie je deze aerodynamisch gesloten vrachtwagens nog altijd amper rondrijden.

Onder andere reglementaire beslommeringen inzake laadvermogen houden dat mee tegen.
En opleggers die niet van de trekker-eigenaar zijn - kosten voor de eigenaar van de oplegger, voordeel voor de uitbater van de trekker ...

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat is een fietspad?
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 14 november 2009 - 15:37:08 »
Toch zie je deze aerodynamisch gesloten vrachtwagens nog altijd amper rondrijden.
ge moet er eens mee over een verkeersdrempel rijden
je aerodynamische delen liggen dan verspreid over de weg
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wat is een fietspad?
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 14 november 2009 - 18:34:45 »
Een zin die toch ook vetjes mocht gezet worden.

Citaat
Een gemiddelde vrachtauto op een 50-km-weg is minder vaak betrokken bij fietsongevallen dan andere motorvoertuigen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat is een fietspad?
« Reactie #18 Gepost op: maandag 16 november 2009 - 13:13:20 »
Een zin die toch ook vetjes mocht gezet worden.

Citaat
Een gemiddelde vrachtauto op een 50-km-weg is minder vaak betrokken bij fietsongevallen dan andere motorvoertuigen.

Inderdaad bibi, maar daar had ik dan een ander kleurtje moeten nemen.  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Wat is een fietspad?
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 17 november 2009 - 14:00:19 »
Citaat van: Inazuma
Verkeersveiligheid kan trouwens perfect zonder absoluut fietspaden langs elke baan te willen aanleggen - maar dat begrijpt men hier noch bij de overheid, noch bij de belangengroepen die de overheid "adviseren".

Adviseren? Belangengroepen bekijken enkel en alleen hun probleem. Een totaal beeld komt niet aan bod. Vandaar dat ongevalonderzoek op het terrein een bittere noodzaak was en is. Voor alle verkeersdeelnemers. Maar dan worden andere zaken aan het licht gebracht dewelke aantonen welke overheden en ambtenaren in gebreke bleven.

Mag ik dan even ons onderzoek opwerpen? Waarbij snel aan het licht kwam dat bv vangrails niet alleen een probleem waren voor motorrijders maar ook heel wat autobestuurders naar de eeuwige jachtvelden hielp. Het waren deze samengebundelde onderzoeken die de juiste problematieken voor alle verkeersdeelnemers aan het licht brachten.

U sprak over de bocht ter hoogte Indaver? Mijn record waren 6 verkeersongevallen op één en dezelfde plaats op 24 uur tijd. Niet de snelheid van de autobestuurders lag aan de basis tot deze ongevallen met gewonden. De stroefheid van het wegdek, de onoordeelkundige plaatsing van verlichtingspalen en inzonderheid, de slechte bochtaanleg.

Het Ei te Kortrijk? Verschillende motorrijders en autobestuurders die het wegdek verlieten. De stroefheid van het wegdek liet sterk te wensen over. Ons voorstel tot heraanleg nieuw wegdek. Geen geld. Ons tweede advies, afschrapen toplaag van het bestaande wegdek. Advies werd opgevolgd. Testen werden op het afgeschraapte wegdek uitgevoerd in afwachting tot definitieve herstelling. Sindsdien vielen er geen ongevallen meer te noteren door deze ingreep.

Zoals velen zich onze website nog zullen herinneren, stond duidelijk beschreven waarom wij sommige open ruimtes verkozen boven de erbarmelijk gevaarlijk geplaatste infrastructuren. Aangevuld met rijkelijk aangevulde informatie waarvoor we 24/24 uur rondtourden.

Onze verslagen waren dan ook dikwijls bikkelhard aan de hand van ontegensprekelijke foto opnamen op de plaats van de ongevallen. Belangrijke informatie dat nadien nergens was te bespeuren in het aanvankelijk proces verbaal. Nadien waren we wel voor diezelfde vaststellers spionnen en smeerlappen omdat we niet terugdeinzden voor de beknopte en juiste toedracht van de feiten. Nog eens aangevuld door technische ontleding van het ongeval. Indien mijn mond zou openbreken zouden er nog velen versteld staan van onze ervaringen en bevindingen op het terrein.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 november 2009 - 14:08:06 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat is een fietspad?
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 17 november 2009 - 14:13:20 »
Citaat van: Inazuma
Verkeersveiligheid kan trouwens perfect zonder absoluut fietspaden langs elke baan te willen aanleggen - maar dat begrijpt men hier noch bij de overheid, noch bij de belangengroepen die de overheid "adviseren".
Adviseren? Belangengroepen bekijken enkel en alleen hun probleem.
Daarom staat het "adviseren" ook tussen aanhalingstekens, Mark  ;)

 Vandaar dat ongevalonderzoek op het terrein een bittere noodzaak was en is. Voor alle verkeersdeelnemers. Maar dan worden andere zaken aan het licht gebracht dewelke aantonen welke overheden en ambtenaren in gebreke bleven.

Citaat
U sprak over de bocht ter hoogte Indaver? Mijn record waren 6 verkeersongevallen op één en dezelfde plaats op 24 uur tijd. Niet de snelheid van de autobestuurders lag aan de basis tot deze ongevallen met gewonden. De stroefheid van het wegdek, de onoordeelkundige plaatsing van verlichtingspalen en inzonderheid, de slechte bochtaanleg.
Officiëel zorgt de flitspaal voor minder ongevallen. Yeah, right ...

Voor de niet-kenners : de Indaverbocht helt deels naar buiten af, en ligt pal achter een korte, stevige afdaling
(enig idee van de hellingsgraad daarvan, Mark ?)
Rechts werd de toplaag vervangen door een merkelijk stroever wegdek.
De signalisatie - onder anderen dat je een gevaalijke bocht nadert) deugt er bovendien voor geen meter.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Wat is een fietspad?
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 17 november 2009 - 14:28:08 »
Citaat van: Inazuma
(enig idee van de hellingsgraad daarvan, Mark ?)

Zou ik moeten opzoeken in de archieven, Inazuma.

Op het gedeelte tussen Merksem en Zandvliet waren nog wel meerdere problemen. Vangrails die als schans werkten om vervolgens op brugpeilers terecht te komen. Die vaststellingen van zulk soort ongevallen konden beter geschieden door de luchtvaartpolitie. De grindbak dat werd aangelegd met bescherming door overtollig zand voor de brugpeiler met ontneming van vangrails was aldaar trouwens ons laatste advies en werkzaamheden. Maar enkele weken later, 2 km verderop, drie doden bij een ongeval in dezelfde omstandigheden. Had men toen onmiddellijk de minimum aanpassing op die plaats uitgevoerd, waren geen drie jonge meisjes het dodelijk slachtoffer geworden van dezelfde gelijkaardige springschans.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be