Ik dacht er aan toen ik laatst 2 Hongaren zag staan. Die hun nummerplaat vooraan ziet er identiek hetzelfde uit als de onze, alleen een kleine H ipv een B en zwarte letters ipv rode. (Flitsfoto is zwart wit?)
De kennis van vreemde talen van vrijwel alle Hongaren beperkt zich voornamelijk tot Duits (gaande van "Ich nix verstehen" tot zeer goed) en Engels (voornamelijk de jongere Hongaren). Zeer weinigen hebben daarnaast enige kennis van één of meer talen van de buurstaten (buiten het Duitstalige Oostenrijk: Slovakije, Ukraine, Roemenië, Servië, Kroatië en Slovenië).
Tenzij een Hongaars kenteken in de Belgische Duitstalige oostkantons geflitst wordt, is de kans dat een Hongaar een Belgisch PV begrijpt dan ook zo goed als onbestaande.
Bovendien bestaat er tussen België en Hongarije (in tegenstelling tot bijvoorbeeld tussen Duitsland en Oostenrijk) geen verdrag om in één van beide landen opgelegde straffen zo nodig in het andere uit te voeren.
Eén van onze Hongaarse huurders heeft alvast geen last van bermtoeristen, want hij rijdt met een Duits diplomatenkenteken.
De andere kreeg hier onlangs een aangetekende brief: hij was geflitst in het Oostenrijkse Salzburg. Met een smile tot achter zijn oren zei hij tegen mij: "Kein Problem, ich Diplomat anrufen."