Auteur Topic: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat  (gelezen 26812 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
« Reactie #30 Gepost op: dinsdag 16 maart 2010 - 14:14:21 »
520X110mm dan komt ze op de Land Rover 28 cm naast de plaatverlichting.
Geen probleem, je gebruikt de plaats die de constructeur voorzien heeft, dat is dus in orde.

Op de motor wordt het een regelrechte luchtrem.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
« Reactie #31 Gepost op: dinsdag 16 maart 2010 - 15:04:01 »
520X110mm dan komt ze op de Land Rover 28 cm naast de plaatverlichting.
Geen probleem, je gebruikt de plaats die de constructeur voorzien heeft, dat is dus in orde.

Op de motor wordt het een regelrechte luchtrem.
goed voor een beetje extra verbruik  ;D

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
« Reactie #32 Gepost op: maandag 22 maart 2010 - 22:06:50 »
520X110mm dan komt ze op de Land Rover 28 cm naast de plaatverlichting.
Geen probleem, je gebruikt de plaats die de constructeur voorzien heeft, dat is dus in orde.

Op de motor wordt het een regelrechte luchtrem.
Citaat
Artikel 29

De kentekenplaat wordt achteraan het voertuig aangebracht, hetzij in het midden, hetzij aan de linkerzijde. Als de bouwer van het voertuig daarvoor een plaats heeft voorbestemd, wordt daarvan gebruikgemaakt.

Zo schrijft wegcode het ook.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
« Reactie #33 Gepost op: dinsdag 20 juli 2010 - 20:48:13 »
Waarom geen Belgisch compromis tussen rood en zwart ?

Donkerrood of een Bordeaux-kleurtje zou niet mis zijn  ;)

Past ook beter bij het blauw EU-logo

Dit zal Madame Milquet wel schoon vinden:
http://www.prettynailshop24.de/shop/bilder/2182_jolifin-farbgel-4plus-metallic-bordeaux-5ml.jpg

Hey, mijn glazen bol gaat nog gelijk krijgen:  :D

Citaat
http://lacquemant.wordpress.com/2010/07/20/belgische-nummerplaat-wordt-robijnrood-wit/

De regering kiest voor robijn-wit als kleurencombinatie voor de nieuwe Europese nummerplaten. Dat laat staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe weten.

Daarmee halen de PS- en CDH-vicepremiers Laurette Onkelinx en Joëlle Milquet hun slag binnen. Zij pleitten voor het behoud van de bestaande kleuren.
Citaat
http://vtm.be/nieuws/44397-nieuwe-nummerplaat-voorgesteld
Nieuwe nummerplaat voorgesteld
Di 20 jul - 14u25

Aftredend staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe, heeft de nieuwe Belgische nummerplaat voorgesteld. De kleurencombinatie verandert naar Europees model, en zou beter zichtbaar zijn in het verkeer. Het wordt donkerrood op een witte achtergrond. De nieuwe nummerplaat zal vanaf oktober geleidelijk ingevoerd worden. Er komt een extra karakter bij. De nummerplaat zal ons 20 euro kosten.
Citaat
http://www.metrotime.be/nlnewsbelga.html?telexid=51011428
20/07/2010 13:01
 
Nieuwe nummerplaat wordt robijn-wit
 
 (Belga) De traditionele rood-witte nummerplaten zullen langzaam maar zeker verdwijnen. Ze worden vervangen door de nieuwe Europese nummerplaat met de kleurencombinatie robijn-wit. Dat laat staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe dinsdag weten. De nieuwe nummerplaat zal ook zeven karakters tellen in plaats van de huidige zes.  
 
De discussie in de federale regering over de kleurencombinatie voor de nieuwe Europese nummerplaat sleept al lang aan. Schouppe wilde de traditionele rood-wit-combinatie graag vervangen door zwarte letters op een gele achtergrond. Maar die 'Vlaamse' kleurencombinatie botste op verzet bij enkele Franstalige regeringsleden. Zij hielden vast aan de bestaande rood-wit-combinatie. Schouppe lanceerde nog een compromisvoorstel: zwarte letters op een gele achtergrond met een rood randje errond. Maar ook die 'Belgische' variant kreeg geen steun. Uiteindelijk is dus gekozen voor de combinatie van letters in robijn (voor de liefhebbers: RAL 3003) op een witte achtergrond. Dat kleurencontrast moet volgens Schouppe samen met de grotere nummerplaat leiden tot "een betere herkenning met het blote oog en met (digitale) camera's". De nummerplaat zal ook 7 karakters tellen. De klassieke combinatie van drie letters en drie cijfers wordt voorafgegaan door een indexcijfer. Er wordt gestart met het cijfer 1. Dat levert meer dan 12,2 miljoen mogelijke combinaties op. Indexcijfers 1 tot en met 6 zijn voorzien voor de gewone inschrijvingen. Zo zijn er dus zo'n 73 miljoen combinaties mogelijk. De nieuwe Europese nummerplaat zal 20 euro kosten. De bestaande nummerplaten zullen geleidelijk uit het straatbeeld verdwijnen. (LEE)
nieuw:

al oud...


Ziet ge wel dat ze naar Christophoros.be surfen voor raad !  ;D
« Laatst bewerkt op: dinsdag 20 juli 2010 - 20:54:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
« Reactie #34 Gepost op: dinsdag 20 juli 2010 - 21:31:57 »
De meeste landen in Euorpa hebben al lang gekozen voor een witte plaat met zwarte letters en een blauwe strook. Frankrijk is vorig jaar overgestapt om de gele platen achteraan ook te vervangen door witte. Nederland, luxemburg en GB(alleen achteraan) zijn nog de enige landen met een gele plaat. Nederland is voor aanhangwagens met duplicaten reeds overgestapt naar wiite platen. Ik begrijp zelfs niet waarom hierover vergaderd moet worden, het is al lang duidelijk dat Europa heeft gekozen voor witte platen met zwarte letters. Hoe belachelijk kan je deze beslissing noemen om platen te gaan uitgeven met robijnrode karakters? Sommigen vinden dat de plaat te veel kost en dat men de Belg weer in zijn zakken zit, maar je moet wel begrijpen dat wij samen met Zwitserland nog de enige landen zijn waar je de nummerplaat mag teruggebruiken na vervanging van je voertuig. In al de andere landen moet je bij ELKE inschrijving NIEUWE platen hebben. In GB kan je in bepaalde gevallen en tegen betaling wel je nummer behouden bij inschrijving van een ander voertuig maar dan wel telkens op een nieuwe plaat. Daarom zijn de nummerplaten in het buitenland ook nooit ouder dan de leeftijd van een voertuig en aldus altijd leesbaar en niet afgeschenen of volledig afgeschilferd. Ook mogen er in de meeste landen geen gaten in de nummerplaten zitten, en mogen zelfs de bevestigingen (schroeven) niet zichtbaar zijn en in dezelfde kleur dan de achtergrond. In het buitenland ziet men hoogstwaarschijnlijk voordeel in het feit dat die domme Belgen met rode karakters blijven rijden, dan zijn ze van ver herkenbaar en kan men hier rekening mee houden gezien het asociale rijgedrag en de onkunde van het grootste deel van de Belgische bestuurders.


Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
« Reactie #35 Gepost op: woensdag 21 juli 2010 - 00:16:52 »
Ik begrijp zelfs niet waarom hierover vergaderd moet worden, het is al lang duidelijk dat Europa heeft gekozen voor witte platen met zwarte letters.
Inderdaad.
De Europese "modelstaat" België, heeft - als vers voorzitter van de EU dan nog ! -  voor het statuut van Einzelgänger binnen de EU gekozen .

Daarvoor gaat men dan half België op kosten jagen.

Gezien men aan dergelijke non-issues zijn tijd verschijt, is het normaal dat er van een degelijke wegcode en wegen geen bal in huis komt, en men ook volgend jaar 4-500 extra verkeersdoden zal verdienen.


Met enig geluk kan de volgende minister van mobiliteit het geflater van Schouppe en de huidige regering nog tijdig terugdraaien.
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 juli 2010 - 14:21:29 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
« Reactie #36 Gepost op: woensdag 21 juli 2010 - 00:37:56 »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
« Reactie #37 Gepost op: woensdag 21 juli 2010 - 14:19:42 »
- Als je naar het buitenland rijdt moet er op de achterkant van je wagen de letter van het land hangen.
In de EU volstaat het landkenteken op de nummerplaat.
(aangezien we dat hier (nog) niet hebben -> B plakken

Citaat
- Vooraan mogen we totnutoe reproductie platen hangen waar niet eens een B op staat. (Dan nog steeds zelf plaat laten bijmaken, maar misschien verplicht met de B?)
De plaat vooraan moet een nagenoeg identieke kopie zijn van die achteraan ...
Wat je achteraan hebt hangen, bepaalt wat er vooraan op moet.

Citaat
- Flitsen langs voor, in het buitenland weten ze dus niet waar je van komt?
We zijn de enigen met dit formaat en deze lay out.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
« Reactie #38 Gepost op: woensdag 21 juli 2010 - 14:57:42 »
Bij de politievakbond NSPV zijn ze ook niet over te spreken over Schouppe's (voorlopig) laatste wapenfeit :

Politievakbond: "Robijn-wit is slechtste optie"
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 


Bron: HLN.be
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 09:01:55 door jozef »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
« Reactie #39 Gepost op: woensdag 21 juli 2010 - 16:01:41 »
Ik dacht er aan toen ik laatst 2 Hongaren zag staan. Die hun nummerplaat vooraan ziet er identiek hetzelfde uit als de onze, alleen een kleine H ipv een B en zwarte letters ipv rode. (Flitsfoto is zwart wit?)

De kennis van vreemde talen van vrijwel alle Hongaren beperkt zich voornamelijk tot Duits (gaande van "Ich nix verstehen" tot zeer goed) en Engels (voornamelijk de jongere Hongaren). Zeer weinigen hebben daarnaast enige kennis van één of meer talen van de buurstaten (buiten het Duitstalige Oostenrijk: Slovakije, Ukraine, Roemenië, Servië, Kroatië en Slovenië).

Tenzij een Hongaars kenteken in de Belgische Duitstalige oostkantons geflitst wordt, is de kans dat een Hongaar een Belgisch PV begrijpt dan ook zo goed als onbestaande.

Bovendien bestaat er tussen België en Hongarije (in tegenstelling tot bijvoorbeeld tussen Duitsland en Oostenrijk) geen verdrag om in één van beide landen opgelegde straffen zo nodig in het andere uit te voeren.

Eén van onze Hongaarse huurders heeft alvast geen last van bermtoeristen, want hij rijdt met een Duits diplomatenkenteken.

De andere kreeg hier onlangs een aangetekende brief: hij was geflitst in het Oostenrijkse Salzburg. Met een smile tot achter zijn oren zei hij tegen mij: "Kein Problem, ich Diplomat anrufen."
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 juli 2010 - 16:06:47 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
« Reactie #40 Gepost op: maandag 30 augustus 2010 - 22:57:31 »
http://www.post.be/speos/nl/index.html zou de verdeling van de platen gaan doen.
Nr plaat vierkant model zou te krijgen zijn (zoals motoplaat)
Keuze waar je de plaat geleverd wil hebben, en keuze van hoe snel (snel kost meer).
Vanaf 15 November.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
« Reactie #41 Gepost op: maandag 30 augustus 2010 - 23:43:41 »
http://www.post.be/speos/nl/index.html zou de verdeling van de platen gaan doen.
Dat belooft ...

De post wint na de OI's dus alweer een lucratieve aanbesteding inzake het rondsturen van overheidsrommel.
Wie gelooft nog dat het toeval is ???
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
« Reactie #42 Gepost op: dinsdag 31 augustus 2010 - 16:54:44 »
Uh, de post kan met de overheidsdotatie makkelijk onder de prijs van de concurrentie duiken. De belastingbetaler betaalt toch.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
« Reactie #43 Gepost op: dinsdag 31 augustus 2010 - 23:17:09 »
De volledige versie http://www.bfov.be/index.php/nl/dossiers/hot-news/1181-europese-nummerplaten
■Rechthoekig model: 520 mm x 110 mm

■Vierkant model : 340 mm x 210 mm

Voor alle motorfietsen
       Vierkant model : 210 mm x 140 mm
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
« Reactie #44 Gepost op: woensdag 01 september 2010 - 15:38:58 »
■Rechthoekig model: 520 mm x 110 mm
■Vierkant model : 340 mm x 210 mm

Voor alle motorfietsen
       Vierkant model : 210 mm x 140 mm
Voor de motorfietsen hebben ze dus de kleinst mogelijke leesbare norm genomen, valt dus mee.

Voor de auto´s gewoon de standaardnormen, zie mijn post # 18, of toch niet waarom is dat vierkant model 10 mm hoger ?

Citaat
http://www.kfz-nummern.de/euro-kennzeichen.php
Euro-Kennzeichen

Um die Zusammengehörigkeit der Europäischen Staaten zu untermauern, wurde das Euro-Kennzeichen 2002 in der EU eingeführt. Innerhalb der EU und in der Schweiz gilt das Euro-Kennzeichen übrigens als Ersatz für die ovalen Länderaufkleber. Und so sieht das Euro-Kennzeichen aus:

Die Punkte 1 - 5 haben folgende Bedeutung:

Am linken Rand befindet sich ein blaues Euro-Feld. Hier steht der Buchstabe "D" für Deutschland und in anderen EU-Mitgliedsländern dementsprechend für das dazugehörige Nationalitätskennzeichen. Der gelbe Sternenkranz darüber symbolisiert die einzelnen Staaten der Europäischen Union.
Die ersten Buchstaben auf weissem Grund stehen für das jeweilige Herkunftskürzel der Stadt bzw. des Landkreises in der ein Fahrzeug zugelassen ist. Hier können ein, zwei oder sogar drei Buchstaben stehen. (Bsp: "B" für Berlin)
Der untere der beiden Punkte hat einen Durchmesser von 45mm und ist das Herkunftssiegel bzw. die Plakette der Stadt oder des Landkreises.
Der obere der beiden Punkte ist am hinteren Kennzeichen die TÜV-Plakette und vorne die ASU-Plakette (Abgassonderuntersuchung).
Hier steht die Erkennungsnummer bestehend aus ein oder zwei Buchstaben und bis zu vier Ziffern.

Abmessungen
Einzeilige Nummernschilder sind max. 520 mm lang und 110 mm hoch, zweizeilige max. 340 mm lang und 200 mm hoch.
Die Kennzeichen dürfen jedoch auch kürzer sein, wenn die Buchstaben-/Zahlenkombination noch gut lesbar dargestellt werden kann.

Für die verkleinerten Nummernschilder (ausschließlich zweizeilig) gelten folgende Maße: 255mm breit und 150 mm hoch.
vertaald:
Afmetingen:
Eenlijnige nummerplaten zijn max 520 mm lang en 110 mm hoog, tweelijnige max 340 mm lang en 200 mm hoog.
De nummerplaten mogen echter ook korter zijn, als de cijfer-/lettercombinatie nog goed leesbaar blijft.
Voor de verkleinde nummerplaten (alléén maar tweelijnig) gelden volgende maten: 255 mm breed en 150 mm hoog.

Citaat
Inleiding
Europa heeft de beslissing reeds genomen in 1998 om het uitzicht van de nummerplaten te uniformiseren voor alle voertuigen die ingeschreven zijn binnen de Europese Unie.

Nu nog weten welke link niet juist is voor dat vierkant model...

Elke site spreekt van max 200 mm hoog:
http://www.utsch.com/fileadmin/contents/03_produkte_service/01_kfz_kennzeichen/Massblatt_Neu-Feb08_01.pdf


« Laatst bewerkt op: woensdag 01 september 2010 - 15:56:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I