Auteur Topic: Rotonde aan Carrefour te Zemst  (gelezen 4974 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Rotonde aan Carrefour te Zemst
« Gepost op: maandag 16 november 2009 - 21:00:25 »
Men gaat een rotonde aanleggen op het kruispunt N1- zemstsestwg-ingang carrefour- auto 5 -Brico  te zemst.

De gemeente denkt eraan om een tweerichtingsfietspad rond deze grote rotonde aan te leggen om te vermijden dat fietsers die van Zemst komen 5 maal zullen moeten oversteken om naar Hofstade te rijden.  Conflict of niet?

Graag jullie meningen.

Hoe zien jullie dit?  Kan een fietspad in twee richtingen?  Werk je  met oversteekplaatsen voor fietsers iets buiten de rotonde of laat je best het fietspad doorlopen net naast de rijbaan  (fietsers voorrang of geen voorrang)?




 

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Rotonde aan Carrefour te Zemst
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 17 november 2009 - 09:05:36 »
Een fietstunnel.
Geen conflicten met ander verkeer en fietsers hebben minder de neiging de kortste weg te nemen......waar geen fietspad is.

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Rotonde aan Carrefour te Zemst
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 17 november 2009 - 09:13:04 »
Rotondes en fietsers hebben eerder een haatrelatie dan dat ze liefdevol veilig met elkaar omgaan hé.

Persoonlijk heb ik niets tegen tweerichtingsfietspaden maar dan wel in (bijna verlaten) landelijk gebied. Daar in Zemst zie ik dit niet zitten. Ik zie nog liever een veralgemeend "spookrijden" van fietsers (naar analogie met voetgangers wanneer er geen voetpaden zijn) dan zie je ze tenminste aankomen (geen dode hoeken meer).

Een andere mogelijkheid zou zijn om op de rotonde het fietspad en de rijbaan te laten samensmelten, en nadien terug los te koppelen. Voertuigen moeten dan achter de fietsers blijven.........

En nu vlug mijn kogelvrije vest aantrekken.........

 

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Rotonde aan Carrefour te Zemst
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 17 november 2009 - 09:52:06 »
Men gaat een rotonde aanleggen op het kruispunt N1- zemstsestwg-ingang carrefour- auto 5 -Brico  te zemst.

De gemeente denkt eraan om een tweerichtingsfietspad rond deze grote rotonde aan te leggen om te vermijden dat fietsers die van Zemst komen 5 maal zullen moeten oversteken om naar Hofstade te rijden.  Conflict of niet?

Graag jullie meningen.

Hoe zien jullie dit?  Kan een fietspad in twee richtingen?  Werk je  met oversteekplaatsen voor fietsers iets buiten de rotonde of laat je best het fietspad doorlopen net naast de rijbaan  (fietsers voorrang of geen voorrang)?




 

De gevaarlijke omstandigheden tot zware ongevallen op rotonden zijn wel bekend, Mazda. De pleidooien tot verbetering en het vermijden van zulke ongevallen kennen geen gehoor. De oversteekplaatsen dienen van de rotonden verwijderd te worden. Zodat o.a. vrachtwagenbestuurders een duidelijk zicht hebben op fietsers, bromfietsbestuurders en voetgangers. Voornamelijk de dodehoekongevallen op die wijze kunnen vermeden worden.

Ondertunnelingen zijn mijn inziens niet vatbaar voor verbetering. Maar alles wat tot sluitende verbetering behoort in de Belgische verkeersveiligheid kost geld. En dan komt men tot lapmiddelen. Het zijn die ontoereikende lapmiddelen die België achteraan doen bengelen in de Europese statistieken.

Verkondigt men openlijk de waarheid over de erbarmelijke verkeersveiligheid dat men alhier in absurdistan tot stand brengt en de duidelijke gebreken of laksheid van ambtenaren, werd men sowieso geviseerd.

Ter info....ondertussen hebben drie parketdeskundigen zich terug getrokken voor ongevalonderzoeken. Juist vanwege de tegenwind die ze bekwamen van sommige vaststellers die op hun vingeren werden getikt voor hun onjuiste en/of gebrekkige vaststellingen.

Enkele namen kwamen opnieuw ter spraak die ook "den Annemans" destijds hebben geviseerd. Maar die vermoedelijk terug op het terrein zal verschijnen. Onder voorwaarden indien men mij schriftelijk de bevestiging laat toekomen en in een wettelijk kader gegoten.

Verhopende dat we de erbarmelijke vaststellingen die bijkomende slachtoffers opwerpen definitief een halt kunnen toewerpen. Tot spijt van wie het benijdt.... De voorwaarden zijn het gevolg van de lessen die ik heb getrokken uit het verleden. Anderzijds, vanuit positieve hoek bekeken, zijn ze nog een hulp geweest buiten sommigen hun normale blijvende verwachtingen.

Maar helaas..... wie laatst lacht best lacht.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 november 2009 - 09:57:26 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Rotonde aan Carrefour te Zemst
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 17 november 2009 - 10:19:18 »
En nu vlug mijn kogelvrije vest aantrekken.........

Wanneer die (brom)fietser en die auto/vrachtwagen... dat samensmelten al te letterlijk nemen zal je kogelvrij vestje verre van voldoende zijn. ;)

wooter

  • Gast
Re: Rotonde aan Carrefour te Zemst
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 17 november 2009 - 13:12:09 »
Maar het is veilig: geen fietspad rond de rotonde verplicht de fietser maar 1 keer voorrang te geven: om de rotonde op te rijden.  Eens op de rotonde heeft ie net als de vrachtwagen voor hem en de auto achter hem voorrang.

Een ander alternatief is een fietspad op enkele tientallen meters van de rotonde, met voorrangsplicht voor de fietsers.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Rotonde aan Carrefour te Zemst
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 17 november 2009 - 13:16:49 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 00:54:32 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Rotonde aan Carrefour te Zemst
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 17 november 2009 - 13:55:45 »
De gemeente denkt eraan om een tweerichtingsfietspad rond deze grote rotonde aan te leggen om te vermijden dat fietsers die van Zemst komen 5 maal zullen moeten oversteken om naar Hofstade te rijden.  Conflict of niet?
Een tweerichtingsfietspad rondom een rotonde is vragen om fietsdoden.

Bovendien is de aanleg niet simpel en zeer plaatsrovend, want dergelijk fietspad moet volledig afgescheiden zijn en los staan van de voorrangsregelingen van de rotonde zelf.

Een rotonde mag immers maar verkeer in 1 richting kennen :

10.3.  Verkeersbord D5. Verplicht rondgaand verkeer.

Dit verkeersbord mag slechts geplaatst worden indien alle bestuurders die zich op het kruispunt begeven, de inrichting bestemd om het verkeer te leiden, aan hun linkerhand moeten laten. en voor zover de bestuurders van alle voertuigen er kunnen om heen rijden.

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Rotonde aan Carrefour te Zemst
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 17 november 2009 - 14:05:29 »
Rotondes en fietsers hebben eerder een haatrelatie dan dat ze liefdevol veilig met elkaar omgaan hé.
Dat is nu eenmaal de aard van een rotonde ...
Men is de rotonde hier als een mirakeloplossing voor de verkeersveiligheid gaan bezien.
(Omdat men nog steeds nauwelijks of geen politionele actie onderneemt tegen voorrangsnegeerders.)

Conflicten met tegenliggers vallen weg (worden vervangen door conflicten met voorrangsnegeerders die op de rotonde toekomen).
Maar het aantal conflictpunten bij het verlaten van de rotonde verhoogd aanzienlijk - en dat zijn in de praktijk bijna allemaal conflicten met (brom)fietsers die verder rondrijden.

Je moet maar eens een traditioneel vierarmig kruispunt tekenen, en de conflictpunten oplijsten.
Dan maak je er een rotonde van en doet hetzelfde.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Rotonde aan Carrefour te Zemst
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 17 november 2009 - 15:17:38 »
Een probleem bij rotondes is ook dat vele bestuurders niet of niet tijdig hun richtingsaanwijzers aansteken om de rotonde te verlaten. Je staat daar dan, samen met je achterliggers, nutteloos tijd te verliezen om de rotonde op te rijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Rotonde aan Carrefour te Zemst
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 17 november 2009 - 19:06:55 »
Bedankt iedereen  voor jullie snelle reacties en Rudi moet geen kogelvrije vest aan want gemengd verkeer kan op sommige rotondes de oplossing zijn.
Hierbij wil ik iedereen op dit forum bedanken voor de leerrrijke en de aangename tijd die ik doorbreng door met jullie te discussieren.

Wat heb ik opgestoken uit jullie meningen.
- Geen tweerichtingsfietspad.
-Tunnel voor fietsers zou een goed alternatief zijn.
-Indien oversteekplaatsen voor fietsers buiten de rotonde op minstens 10 meter van de rotonde. (vrachtwagens en dode hoek)
-controle op pinkers bij verlaten rotonde en voorrangsnegatie.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 november 2009 - 20:20:04 door mazda »

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Rotonde aan Carrefour te Zemst
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 17 november 2009 - 20:38:53 »
Citaat
Rudi moet geen kogelvrije vest aan

Tuurlijk niet want een scherpschutter mikt tussen de ogen  ;)

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Rotonde aan Carrefour te Zemst
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 17 november 2009 - 21:31:47 »
@ Mazda. Je bent ontmaskerd. Piet Huysentruyt is je naam : wat hebben we vandaag geleerd ? Ten iesten....., ten twieden........., en ten daarden.....
By the way vele jaren geleden nog een Mazda 1500 SSS gehad, ging goed vooruit da baksken.

@Benny : thanks boy, nu alleen Sniper nog op gedachten brengen.......

Terzake on topic : ik ben niet voor tunnels zolang deze meisjes-onvriendelijk zijn. Bibi ga jij graag om 23.00 uur door de perrontunnel in Denderleeuw??? ewel ikke hem daa schrik! Degelijke camerabewaking graag. Bergaf is dat wel plezant, maar aan de andere kant en dat maal 4 als ik het gegeven goed versta.

Ik ben ook niet voor een overstekend fietspad ettelijke meter verderop de "armen" van die rotonde want daar trekt menig voertuig goed op om de "verloren tijd" in te halen. En dan mag daar oeps een fietser oversteken.

Dus ik hou mijn vestje aan. Groeten aan allen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Rotonde aan Carrefour te Zemst
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 17 november 2009 - 21:42:35 »
Ik ben ook niet voor een overstekend fietspad ettelijke meter verderop de "armen" van die rotonde want daar trekt menig voertuig goed op om de "verloren tijd" in te halen.

Bestaat zoiets in Be  ???

Verloren tijd ? die verlies je meestal onnodig op vele Vlaamse wegen...

Goed optrekken ? alleszins veel beter als taffelen, en zoals ik gisteren zag iemand die de rotonde volledig blokkeerde omdat hij absoluut een fietser wou overlaten - die niet wou, omdat hij geen voorrang had - maar die overdreven hoffelijke "stommerik" wou dat hij toch overstak...  ??? en die fietser zag natuurlijk die wachtende auto´s erachter en stak maar rap over...

Citaat
En dan mag daar oeps een fietser oversteken.
Hoezo mag ? hij heeft geen voorrang, en als de fietsoversteekplaats (niet fietspad) ver genoeg verwijderd is, is dat geen probleem.

Citaat
Dus ik hou mijn vestje aan. Groeten aan allen.
Ook de groeten.  :)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 november 2009 - 21:50:54 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Rotonde aan Carrefour te Zemst
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 17 november 2009 - 22:09:55 »
@Benny : thanks boy, nu alleen Sniper nog op gedachten brengen.......
sorry, ik ben een zeilende sniper, en geen schietende ;)
better a bad day at sea
than a good day at the office