Verder moet je dan ook rekening houden met de schuine verlengingen, die als je ze doortrekt tot aan de overkant hun doel missen.
Niet alleen die, ook die om het snijpunt (aanliggend) te bepalen waar zogezegd de denkbeeldige kruispunthoek begint...
(NL neemt niet voor niets vanaf het begin vd kromming, als je hun tekeningen bekijkt)
Dit wordt nergens zo vermeld, verkeersspecialisten gaan hier niet vanuit, er is nergens een uitspraak van Cassatie.
Idd
Met een beter woord dan naastbijgelegen wel ja, maar in die tijd was men nog niet uit de definitie van een kruispunt.
Het Nederlands artikel lijkt me kort en duidelijk, behoeft geen Belgisch fantasietje.
Een duidelijke bepaling van kruispunt van rijbanen -in de engere zin- zou zinvol zijn. (ruim kruisingsvlak)
En zelfs nu, met die definitie, is het bepalen van de kruispuntrand niet zo eenvoudig als het lijkt.
Wat ik hieronder probeer aan te tonen, want 5 m kan ruim onvoldoende zijn als men het denkbeeldig snijpunt neemt...
(UK heeft bvb 10 meter genomen, zal ook wel een gegronde reden hebben, niet alleen veiligheid, maar ook ruime afgeronde uitmondingen)
Zo Mazda, zo rap zijt ge er niet vanaf
AHA, verlengingen dus om een denkbeeldig snijpunt te bepalen waarvan men dan de 5 m neemt.
Nemen we toch een simpel vb uit de praktijk, uitmonding en T-kp ~ op schaal getekend:
KLIK hier a.u.b. De schaal 20 m / 50ft = 15,2 m staat op het satellietbeeld; uitmonding ca 15 m breed, dwarsrijbaan Anjerstraat ~ 5,6 m breed, te parkeren op de Genitsstraat ~ 6,2 m breed, WAAR PARKEREN op plaats XXXX dan ?
Doe ik iets verkeerd - in onderstaande tekening - naar jouw interpretatie, Mazda ?
Legende:
dwarsrijbaanrand : ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ vanuit Z
langsrijbaanrand : ___________ naar A
verlengingen om het snijpunt te bepalen voor de 5 m af te passen: ._ _ _ _ _ _
\
\
\
snijpunt: |
en 5 meter |
tot het geparkeerd voertuig: |XXXX ... staat netjes aan de rand -binnen- het kp zoals ge ziet.
Probleem: voertuig / B / wil naar rechts afdraaien richting A, maar ziet niets, XXXX staat voor zijn neus, zo´n pech.
N.B. vbn genoeg: men kan eventueel een middeneiland voorstellen in de uitmonding van dwarsrijbaan naar langsrijbaan, verandert niets aan de situatie_____________________________________________________
A (Genitsstraat)
___________________ |_ _5m _ _|XXXX|__
5m___
XXX__
´ \ / B / ´
´ \ ´
´ \ ´
´ \ ´
´ \´
´ ´
´ ´
´ ´
´ Z ´
´ (Anjerstraat) ´
´ ´
´ ´
Toch beter mijn oplossing nemen ?
Ik moet alleszins geen wandeling maken en lange dwarsrijwegranden verlengen tot een denkbeeldig punt...
Mijn dwarsrijbaanrandpunt van het kruispunt-rijbaan begint pas daar waar de Genitsstraat afbuigt in de Anjerstraat:
vandaar 5 m. Simpel punt en direct zichtbaar vanuit de positie waar ik wil parkeren, dan ca. een wagenlengte.
|__
5m___
XXX__
´
´
voertuig / B / wil rechts afdraaien en benut logisch gezien de breedte van de uitmonding.
Mag XXXX die het zicht van vtg B ontneemt volgens jou en die regel 24.7 daar dan parkeren