Auteur Topic: problemen bij het starten van de wagen  (gelezen 15519 keer)

Offline marc

• Meer dan expert
Re: problemen bij het starten van de wagen
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 13:50:08 »
Ik heb hem daarnet vlotjes in gang gekregen met 3 keer voorverwarmen :)
Thanks iedereen! :)
Ik ga dat nu gewoon elke dag proberen en dan zullen we wel zien wat het geeft he, hopelijk lost dit het probleem gewoon op!!!!!! :D

Ga je dat volhouden tot de lente in aantocht is, Jara?

Dit lost het probleem niet op maar kan wel betekenen dat ie binnenkort de pijp volledig aan Maarten geeft. Diane gaf u al een tip.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Jari

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 13:53:42 »
Hmmm... Ik weet het ook niet hoor... Ik zal straks eens horen bij mijn schoonfamilie, de auto is van hen. Zal eens horen wat zij er allemaal al hebben aan gedaan en dan zal ik volgende week misschien eens langs die garage passeren.

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 14:05:43 »
Hmmm... Ik weet het ook niet hoor... Ik zal straks eens horen bij mijn schoonfamilie, de auto is van hen. Zal eens horen wat zij er allemaal al hebben aan gedaan en dan zal ik volgende week misschien eens langs die garage passeren.

Een al dan niet defecte gloeikaars is snel getest, Jara.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Jari

• Expert
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 14:08:19 »
Een al dan niet defecte gloeikaars is snel getest, Jari.  ;)
Zou het weer dat kunnen zijn? Zo snel al? Alleeja, alles kan natuurlijk... Wel jammer :(
Ofja, misschien zijn het de andere twee ofzo, want als ik het mij goed herinner zijn het er vier en zijn er twee vervangen (maar daar ben ik echt niet zeker van)

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 14:17:44 »
Ik heb hem daarnet vlotjes in gang gekregen met 3 keer voorverwarmen :)
Thanks iedereen! :)
Ik ga dat nu gewoon elke dag proberen en dan zullen we wel zien wat het geeft he, hopelijk lost dit het probleem gewoon op!!!!!! :D

Ga je dat volhouden tot de lente in aantocht is, Jara?

Dit lost het probleem niet op maar kan wel betekenen dat ie binnenkort de pijp volledig aan Maarten geeft. Diane gaf u al een tip.
Afgezien van het feit dat er meer aan de hand kan (zal) zijn is het IMHO altijd goed om bij wagens van die periode 2x voor te verwarmen als het vriest en de auto heeft buiten geslapen; die start dan echt veel vlotter en dat hoor je dan ook goed: hij zal niet pruttelend starten maar onmiddellijk aan slaan net als in de zomer

Als het waar is dat niet alle gloeibougies tegelijk vervangen zijn, tja ...

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 15:26:44 »
Een al dan niet defecte gloeikaars is snel getest, Jari.  ;)
Zou het weer dat kunnen zijn? Zo snel al? Alleeja, alles kan natuurlijk... Wel jammer :(
Ofja, misschien zijn het de andere twee ofzo, want als ik het mij goed herinner zijn het er vier en zijn er twee vervangen (maar daar ben ik echt niet zeker van)
Als de gloeikaarsen niet allemaal tegelijk vervangen zijn is dat best mogelijk.

Nu, als je batterij goed is, start je ook op 3 cilinders met wat moeite en een hoop zwarte rook ... been there, done that.
Rammelt, walmt, trilt en loopt vierkant tot de 4de cilinder ook voldoende warm is, maar daarna is er schijnbaar niets meer aan de hand.

Citaat
Toen ik het woensdag probeerde, leek het alsof de stroom uitviel. Je hoorde hem starten en dat geluid viel weg. Toen probeerde ik een tweede keer (waarschijnlijk niet slim van mij) en toen was het nog erger.
Dat wijst toch meer in de richting van een defecte batterij, een onvoldoende opgeladen batterij (te korte stukjes te traag mee gereden, of de alternator die de geest begint te geven), of een batterij die leeggetrokken wordt door stroomverlies ergens.

PS : De tank vol gieten is uiteindelijk niet duurder, je moet dan gewoon minder vaak gaan tanken   ;)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 15:39:20 »
Nu, als je batterij goed is, start je ook op 3 cilinders met wat moeite en een hoop zwarte rook ... been there, done that.
Rammelt, walmt, trilt en loopt vierkant tot de 4de cilinder ook voldoende warm is, maar daarna is er schijnbaar niets meer aan de hand.
Dat kan je wel eens doen, ja; maar om het consequent te blijven doen zal imho wel eens in je nadeel kunnen uitvallen in de vorm van een vastlopende zuiger; ik heb dit zelf meegemaakt met een leasebak waarmee ik naar de garage was gereden omdat ie "op 3 poten" startte en geen gelijkmatig toerental had (ook niet als ie al warm was).  De garagist vond niks en ik mocht beschikken, als het verergerde of bleef aanhouden moest ik terugkomen.  2 dagen later stond ik er dan terug met een vastgelopen piston, ik heb mijn golfje nadien nooit meer terug gezien  :'(
Dat wijst toch meer in de richting van een defecte batterij, een onvoldoende opgeladen batterij (te korte stukjes te traag mee gereden, of de alternator die de geest begint te geven), of een batterij die leeggetrokken wordt door stroomverlies ergens.
idd, of een combinatie van verschillende zaken

PS : De tank vol gieten is uiteindelijk niet duurder, je moet dan gewoon minder vaak gaan tanken   ;)
juist !  Het kan je zelfs kosten besparen in dit geval
Ik zeg niet dat je nooit diep mag gaan, maar dan toch bij voorkeur niet bij vriestemperaturen, je zuigt dan ook nog eens extra vuil mee naar het brandstoffilter, als die dan al lange tijd niet is vervangen zorgt de dikker geworden diesel wel eens voor problemen; en dan heb je ook nog het condensatieprobleem als je constant met een bijna lege tank rondrijdt

« Laatst bewerkt op: vrijdag 18 december 2009 - 15:41:49 door KV »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 16:07:19 »
PS : De tank vol gieten is uiteindelijk niet duurder, je moet dan gewoon minder vaak gaan tanken   ;)

Juist. Je moet er dan alleen maar voor zorgen dat de tank bijna leeg is wanneer je hem verkoopt.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Jari

• Expert
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 17:41:48 »
Juist. Je moet er dan alleen maar voor zorgen dat de tank bijna leeg is wanneer je hem verkoopt.  :D
Of ervoor zorgen dat ze je diesel niet aftappen als je afsluitdop niet meer op slot kan... :P

Offline Jari

• Expert
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 17:47:50 »
Eerst en vooral: die bougies zijn inderdaad niet allemaal vervangen, dat heb ik al gevraagd. Straks zal ik eens verder horen.

Citaat
Toen ik het woensdag probeerde, leek het alsof de stroom uitviel. Je hoorde hem starten en dat geluid viel weg. Toen probeerde ik een tweede keer (waarschijnlijk niet slim van mij) en toen was het nog erger.
Toen 2 jaar geleden de oude batterij er nog in zat, hebben ze ook geprobeerd de radio/versterker af te koppelen en dergelijke dingen, maar alsnog liep de batterij leeg. Toen dacht men daar dat het aan de batterij lag en is die dus vervangen. Vorig jaar waren er echter weer startproblemen en is hij weer nagekeken, toen hebben ze een deel van de bougies vervangen. Ook nu lijkt de batterij leeg te lopen: papa heeft ze aan een oplader gehangen en vond ze toen verdacht leeg staan om er de dag ervoor nog mee gereden te hebben.
 :(

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 19:36:52 »
doe je veel korte afstanden ?
zijn er nog andere zaken achteraf aangebracht aan de auto, bvb alarm, derde remlicht, ... ?

Een vraagje aan iemand die wat meer weet over auto-electriciteit:  kan je meten als je ergens een stroomverlies hebt ?  Moet toch mogelijk zijn lijkt mij ?

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 20:04:37 »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 20:15:32 »
zijn er nog andere zaken achteraf aangebracht aan de auto, bvb alarm, derde remlicht, ... ?

Een vraagje aan iemand die wat meer weet over auto-electriciteit:  kan je meten als je ergens een stroomverlies hebt ?  Moet toch mogelijk zijn lijkt mij ?
Perfect mogelijk maar kost veel tijd denk ik (ook best 2 pers.), aangepaste multimeter op stroom (Amperes/mA/..) zetten en op elke verbruikslijn in serie tussenzetten. Verbruikers aan-off-schakelen dan AF en blijven kijken, digitale schaal van groot naar klein verkleinen tot kleinste stand.

Natuurlijk bij de grootste en gemeenschappelijkste verbruikslijnen eerst, ik vermoed trouwens ook een stroomslurpertje... (kben radarelectronicus)

Ik heb zo eens een nieuw autoalarm (wegfahrsperre VDO 2000) laten steken, en soms ging de zekering van 7,5 A door bij het starten (toevallig als de vrouw met de roadster wou uitrijden...  ;D)
 multimeter/Amp in serie ipv de fuse, auto 5-6 maal gestart, pieken 5-7 A (snelle digitale schaal) tja en af en toe erover, 15 A ingestoken en Wiesmann/VDO verwittigd.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 18 december 2009 - 20:32:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 20:28:16 »

Auto elektriciteit niet direct, algemene elektriciteit toch wel tamelijk denk ik. Je kan de stroom meten die je auto verbruikt in stilstand, uiteraard zonder draaiende motor; pooltje van de batterij los, ampère meter er tussen en meten maar. Nadeel; koppel bij een moderne wagen de batterij maar eens los... Voor de moderne wagens; stroomtang voor DC (werkt met Hall-elementen) over de + draden, en je weet evenveel zonder iets los te doen. Tangetjes zijn te verkrijgen voor ongeveer 25 euro als ik me niet vergis.

Aja, dit doet ge het best eerst, geen stroomverlies (grote orde van enkele watts is al veel teveel, bvb 5W/12 V = 0,4 A, het mogen hoogstens enkele milliampéres zijn (wat verbruikt zo´n klein ledje nu weer ? eens kijken 2 mA, zeggen we 4 mA is de grens van het stroomlek)  

Maar ik vermoed dat ge dan stroomverlies gaat hebben van een tien tot honderdtal mA´s , begin dan mijn post...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 18 december 2009 - 20:30:54 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Jari

• Expert
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 21:20:58 »
Wat is kort? Ik rij maar sinds twee weken opnieuw met die auto, daarvoor (bij schoonouders) zal hij inderdaad enkel korte afstanden gedaan hebben. Momenteel moet ik niet zo vaak de baan op, aangezien ik nog op zoek ben naar werk :(