Ik dacht dat het ongeval waar ik naar verwees op de E314 was.
Daarvan kan ik me niets onmiddellijk herinneren, Inazuma. Tenzij het mistongeval te Nazareth. Op de E34 zijn we wel op zoek geweest naar een slachtoffer waarvan we enkel een afgerukte voet terugvonden. In Sint Niklaas een eenziidig ongeval met vijf dodelijke slachtoffers op een brugpeiler waarvan het voertuig in twee delen was gebroken. Uiteindelijk werd één der inzittenden pas aangetroffen bij takeling van heet voorste deel.
Enfin, ik kan blijven schrijven. Nu doe je me sterk twijfelen of het toch niet om het ongeval van op de E19 gaat waarvan ik de foto's plaatste. Pfff...ik weet het echt niet meer, Inazuma. Het is ook echt onbegonnen werk om dat in de dossiers terug op te zoeken stuk voor stuk. Diane herinnert zich vaag iets over een ongeval waarbij een personenwagen pas nadien op de vaststellingen werd aangetroffen. Maar over welk grondgebied of welk ongeval? Kan dat ik het vroeg of laat toch wel eens tegenkom.
Over welk specifiek ongeval ging het juist? Want wij zaten zowel in Antwerpen, Limburg, West en Oost Vlaanderen als Vlaams en Waals Brabant.
In Badhoevedorp te Nederland ben ik ook ter plaatse geweest op een mistongeval. Als men dat daar vergelijkt met de vaststellingen hier. Ik ga zwijgen. Het ging daar zeer netjes en zeer nauwkeurig te werk. Net zoals in Duitsland trouwens. Maar bon. Daar kan een uniformdrager nog maten en afstanden optekenen zoals het hoort en weet men welke zaken nuttig zijn voor inbeslagnames. Hier vreet je uw hart op hoe onnauwkeurig en korte verhoren worden afgenomen.
Dat hangt een beetje af van de omstandigheden, Marc.
Ten eerste: als iedereen blijft waar hij moet blijven (de gestrande bestuurder en de pechverhelper op de pechstrook en ik op de rijstrook), kan er niets gebeuren.
Die redenering klopt niet, Jozef, en moet ik u helaas daarin tegespreken. Het hangt er ook vanaf welk soort voertuig op de pechstrook staat. Voor een vrachtwagenbestuurder of takeldiensten is het dikwijls een benarde situatie om op een pechstrook een lekke band te vervangen. Voornamelijk aan de zijde van de rechter rijstroken. Evenzeer voor sommige personenwagenbestuurders die bij zulk soort pech eveneens de rechterrijstrook te dicht benaderen. Helaas vallen er teveel pechstrookongevallen te noteren. Bij defect of zelfs bij het vastmaken van een lading. Ik dacht op dit forum daarover ooit te hebben geschreven met bijlagen van foto's ivm zulke ongevallen.
Ik zou zelf eenieder willen adviseren, indien niet noodzakelijk, blijf weg van een pechstrook. En indien de plaatstoestand het toelaat, plaats zover mogelijk het voertuig en desnoods op de aangrenzende grasberm. Weg van die rechter rijstrook. Ook niet de eerste maal dat een bestuurder wordt meegezogen door de luchtverplaatsing van een vracht of tankwagen dewelke de rechter rijstrook volgt.
Wil er zelfs aan toevoegen, dat er nog van die Belgische en andere oenen bestaan die vanuit stilstand op de pechstrook onmiddellijk de rechter rijstrook verkiezen om hun weg verder te vervolgen. Hierbij kan ik alleen maar adviseren voor ieders eigen veiligheid, om op de pechstrook een snelheid te halen van minimum 80 à 90 km/u met de rechter richtingsaanwijzer in werking. Om vervolgens door middel van het in werking stellen van de linker richtingsaanwijzer dan de rechter rijstrook in te nemen. Het invoegen voltrekt zich veel veiliger met de doorstroming van het verkeer op autosnelwegen. Voornamelijk toch op de rechter rijstrook. We hebben meer dan voldoende tweedevaksrijders.
Ten tweede: stel een autosnelweg met 2 x 2 rijstroken. Als er weinig verkeer is, zal ik ook naar links opschuiven. Maar als het druk is, ga ik het niet in mijn hoofd halen om op zo een plaats de capaciteit van de snelweg tot de helft te herleiden, en al zeker niet als er op de midden- of linker rijstrook voertuigen aankomen die aanzienlijk sneller willen rijden dan ik. Zoiets veroorzaakt door het accordeoneffect kilometers verderop monsterfiles en daardoor mogelijk ongevallen.
Hierbij kan ik mij aansluiten. Maar dan is er wel sprake van een toch wel bijzondere verkeersdrukte. Er zijn ook situaties waarin je een defect voertuig op een pechstrook ook niet altijd op voldoende afstand kan opmerken. Dat je ook niet altijd over de mogelijkheid beschikt om onmiddellijk en adequaat te reageren.
Zo ook met het vermeend hoffelijk opschuiven naar links ter hoogte van een oprit om het diegenen die de snelweg willen oprijden gemakkelijker te maken.
Als er voldoende afstand gelaten wordt en diegenen die de snelweg willen oprijden, hun snelheid aanpassen, is dat voor niets nodig. Kan de besturder die de snelweg wil oprijden zijn snelheid niet voldoende aanpassen (bijvoorbeeld omdat hij met een vrachtwagen rijdt), dan zal ik nog eerder mijn voet even van het gaspedaal nemen om hem er tussen te laten dan zo maar op te schuiven.
Op deze wijze doe ik het ook. Maar het fenomeen dat zich meer en meer voordoet, voornamelijk dan degene met een tijger van een motor, wanneer je u dan begeeft naar de tweede rijstrook om het invoegen te vergemakkelijken, geven die ezels aan het stuur dikwijls nog meteen gas bij ter hoogte van uw rechter zijde.
Hier in Duitsland wordt dat opschuiven trouwens sterk ontraden, omdat het het achteropkomend verkeer stremt. Daartoe wordt op vele plaatsen, ter hoogte van een oprit, rechts van de onderbroken witte streep die de rechter rijstrook scheidt van de ernaast gelegen rijstrook, een doorlopende witte streep aangebracht.
Maar hier zijn we niet in Duitsland, Jozef. Je spreekt over een land waar nog onderlinge verstandhouding bestaat tussen de bestuurders. Waar de veiligheidsafstand nog dermate gerespecteerd wordt. Waar bestuurders op conflictsituaties inspelen en beter kunnen oplossen. Het mekaar vastrijden is daar onbestaande. Hier heerst weelderig de ikke en de rest kan stikke mentaliteit.
Een defect voertuig op de rechter rijstrook van de autosnelweg gaf geen aanleiding tot stilstaande file. Integendeel zelfs. De bestuurdersmentaliteit laat het eenieders toe dat er een blijvende doorstroming wordt verwezenlijkt. Zonder stoppen, aarzelen, vertrekken en stoppen. We hebben dat meermaals gemerkt. De autobahnpolizei dat voor beveiliging zorgt, geeft geen aanleiding tot stilstaande kijkfiles in de tegenovergestelde rijrichting. Dit alles heeft ook ontegensprekelijk te maken met het grote verschil in rijopleiding. Heb je toch uitzonderlijk een file bij een banaal voorval, de garantie erop dat er een paar Belgen, Nederlanders of Polen tussen zitten.
Ondanks de snelheden die er gereden worden. De op en afritten liggen er weliswaar veel verder van elkaar, maar het is de rijmentaliteit, verkeersinzicht en doorzicht dat de oplossing aanreikt. Uit een piano komt ook geen melodie indien de vingerzetting en de vingerbeweging er niet in zit. Het instrument wordt verkocht. Hier blijft men gezpig een gevaar vormen zonder dat ze het zelf beseffen.
Ik wil jou nog het advies meegeven. Een tijdje geleden dat je nog in België bent geweest? Neem alvast temesta of selesta mee aan boord van uw voertuig, Jozef. Bij het binnenrijden van België wordt je echter niet gewaarschuwd door onderstaande borden: