Auteur Topic: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg  (gelezen 29435 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #30 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 22:32:33 »
Citaat van: Inazuma
Ik dacht dat het ongeval waar ik naar verwees op de E314 was.

Daarvan kan ik me niets onmiddellijk herinneren, Inazuma. Tenzij het mistongeval te Nazareth. Op de E34 zijn we wel op zoek geweest naar een slachtoffer waarvan we enkel een afgerukte voet terugvonden. In Sint Niklaas een eenziidig ongeval met vijf dodelijke slachtoffers op een brugpeiler waarvan het voertuig in twee delen was gebroken. Uiteindelijk werd één der inzittenden pas aangetroffen bij takeling van heet voorste deel.

Enfin, ik kan blijven schrijven. Nu doe je me sterk twijfelen of het toch niet om het ongeval van op de E19 gaat waarvan ik de foto's plaatste. Pfff...ik weet het echt niet meer, Inazuma. Het is ook echt onbegonnen werk om dat in de dossiers terug op te zoeken stuk voor stuk. Diane herinnert zich vaag iets over een ongeval waarbij een personenwagen pas nadien op de vaststellingen werd aangetroffen. Maar over welk grondgebied of welk ongeval? Kan dat ik het vroeg of laat toch wel eens tegenkom.

Over welk specifiek ongeval ging het juist? Want wij zaten zowel in Antwerpen, Limburg, West en Oost Vlaanderen als Vlaams en Waals Brabant.

In Badhoevedorp te Nederland ben ik ook ter plaatse geweest op een mistongeval. Als men dat daar vergelijkt met de vaststellingen hier. Ik ga zwijgen. Het ging daar zeer netjes en zeer nauwkeurig te werk. Net zoals in Duitsland trouwens. Maar bon. Daar kan een uniformdrager nog maten en afstanden optekenen zoals het hoort en weet men welke zaken nuttig zijn voor inbeslagnames. Hier vreet je uw hart op hoe onnauwkeurig en korte verhoren worden afgenomen.

Citaat van: Jozef
Dat hangt een beetje af van de omstandigheden, Marc.

Ten eerste: als iedereen blijft waar hij moet blijven (de gestrande bestuurder en de pechverhelper op de pechstrook en ik op de rijstrook), kan er niets gebeuren.

Die redenering klopt niet, Jozef, en moet ik u helaas daarin tegespreken. Het hangt er ook vanaf welk soort voertuig op de pechstrook staat. Voor een vrachtwagenbestuurder of takeldiensten is het dikwijls een benarde situatie om op een pechstrook een lekke band te vervangen. Voornamelijk aan de zijde van de rechter rijstroken. Evenzeer voor sommige personenwagenbestuurders die bij zulk soort pech eveneens de rechterrijstrook te dicht benaderen. Helaas vallen er teveel pechstrookongevallen te noteren. Bij defect of zelfs bij het vastmaken van een lading. Ik dacht op dit forum daarover ooit te hebben geschreven met bijlagen van foto's ivm zulke ongevallen.

Ik zou zelf eenieder willen adviseren, indien niet noodzakelijk, blijf weg van een pechstrook. En indien de plaatstoestand het toelaat, plaats zover mogelijk het voertuig en desnoods op de aangrenzende grasberm. Weg van die rechter rijstrook. Ook niet de eerste maal dat een bestuurder wordt meegezogen door de luchtverplaatsing van een vracht of tankwagen dewelke de rechter rijstrook volgt.

Wil er zelfs aan toevoegen, dat er nog van die Belgische en andere oenen bestaan die vanuit stilstand op de pechstrook onmiddellijk de rechter rijstrook verkiezen om hun weg verder te vervolgen. Hierbij kan ik alleen maar adviseren voor ieders eigen veiligheid, om op de pechstrook een snelheid te halen van minimum 80 à 90 km/u met de rechter richtingsaanwijzer in werking. Om vervolgens door middel van het in werking stellen van de linker richtingsaanwijzer dan de rechter rijstrook in te nemen. Het invoegen voltrekt zich veel veiliger met de doorstroming van het verkeer op autosnelwegen. Voornamelijk toch op de rechter rijstrook. We hebben meer dan voldoende tweedevaksrijders.

Citaat van: Jozef
Ten tweede: stel een autosnelweg met 2 x 2 rijstroken. Als er weinig verkeer is, zal ik ook naar links opschuiven. Maar als het druk is, ga ik het niet in mijn hoofd halen om op zo een plaats de capaciteit van de snelweg tot de helft te herleiden, en al zeker niet als er op de midden- of linker rijstrook voertuigen aankomen die aanzienlijk sneller willen rijden dan ik. Zoiets veroorzaakt door het accordeoneffect kilometers verderop monsterfiles en daardoor mogelijk ongevallen.

Hierbij kan ik mij aansluiten. Maar dan is er wel sprake van een toch wel bijzondere verkeersdrukte. Er zijn ook situaties waarin je een defect voertuig op een pechstrook ook niet altijd op voldoende afstand kan opmerken. Dat je ook niet altijd over de mogelijkheid beschikt om onmiddellijk en adequaat te reageren.

Citaat van: Jozef
Zo ook met het vermeend hoffelijk opschuiven naar links ter hoogte van een oprit om het diegenen die de snelweg willen oprijden gemakkelijker te maken.

Als er voldoende afstand gelaten wordt en diegenen die de snelweg willen oprijden, hun snelheid aanpassen, is dat voor niets nodig. Kan de besturder die de snelweg wil oprijden zijn snelheid niet voldoende aanpassen (bijvoorbeeld omdat hij met een vrachtwagen rijdt), dan zal ik nog eerder mijn voet even van het gaspedaal nemen om hem er tussen te laten dan zo maar op te schuiven.

Op deze wijze doe ik het ook. Maar het fenomeen dat zich meer en meer voordoet, voornamelijk dan degene met een tijger van een motor, wanneer je u dan begeeft naar de tweede rijstrook om het invoegen te vergemakkelijken, geven die ezels aan het stuur dikwijls nog meteen gas bij ter hoogte van uw rechter zijde.

Citaat van: Jozef
Hier in Duitsland wordt dat opschuiven trouwens sterk ontraden, omdat het het achteropkomend verkeer stremt. Daartoe wordt op vele plaatsen, ter hoogte van een oprit, rechts van de onderbroken witte streep die de rechter rijstrook scheidt van de ernaast gelegen rijstrook, een doorlopende witte streep aangebracht.

Maar hier zijn we niet in Duitsland, Jozef. Je spreekt over een land waar nog onderlinge verstandhouding bestaat tussen de bestuurders. Waar de veiligheidsafstand nog dermate gerespecteerd wordt. Waar bestuurders op conflictsituaties inspelen en beter kunnen oplossen. Het mekaar vastrijden is daar onbestaande. Hier heerst weelderig de ikke en de rest kan stikke mentaliteit.

Een defect voertuig op de rechter rijstrook van de autosnelweg gaf geen aanleiding tot stilstaande file. Integendeel zelfs. De bestuurdersmentaliteit laat het eenieders toe dat er een blijvende doorstroming wordt verwezenlijkt. Zonder stoppen, aarzelen, vertrekken en stoppen. We hebben dat meermaals gemerkt. De autobahnpolizei dat voor beveiliging zorgt, geeft geen aanleiding tot stilstaande kijkfiles in de tegenovergestelde rijrichting. Dit alles heeft ook ontegensprekelijk te maken met het grote verschil in rijopleiding. Heb je toch uitzonderlijk een file bij een banaal voorval, de garantie erop dat er een paar Belgen, Nederlanders of Polen tussen zitten.

Ondanks de snelheden die er gereden worden. De op en afritten liggen er weliswaar veel verder van elkaar, maar het is de rijmentaliteit, verkeersinzicht en doorzicht dat de oplossing aanreikt. Uit een piano komt ook geen melodie indien de vingerzetting en de vingerbeweging er niet in zit. Het instrument wordt verkocht. Hier blijft men gezpig een gevaar vormen zonder dat ze het zelf beseffen.

Ik wil jou nog het advies meegeven. Een tijdje geleden dat je nog in België bent geweest? Neem alvast temesta of selesta mee aan boord van uw voertuig, Jozef. Bij het binnenrijden van België wordt je echter niet gewaarschuwd door onderstaande borden:





 

« Laatst bewerkt op: dinsdag 29 december 2009 - 22:41:20 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #31 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 22:32:55 »
Marc had al een repliek gegeven op uw posting, Jozef. Maar het gebeurt vaker dat de knop verzenden plotseling alles wist.

Nog nooit meegemaakt als ik nuchter ben.  :P

Citaat
En die KB verlaging van 197kb naar 128kb voor de foto's is ook wel een ramp.

Daar is bij mijn weten niets aan veranderd. De limiet staat op 192 kB voor de bijlagen van een bericht en op 128 kB per bijlage.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 29 december 2009 - 22:34:26 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #32 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 22:49:35 »
Marc had al een repliek gegeven op uw posting, Jozef. Maar het gebeurt vaker dat de knop verzenden plotseling alles wist.

Nog nooit meegemaakt als ik nuchter ben.  :P

Citaat
En die KB verlaging van 197kb naar 128kb voor de foto's is ook wel een ramp.

Daar is bij mijn weten niets aan veranderd. De limiet staat op 192 kB voor de bijlagen van een bericht en op 128 kB per bijlage.

Jozef,

Ik ben nu wel van gisterenmorgen wakker, nachtje door gedaan met allerlei opzoeken van foto's, en daar ben ik toch nuchter bij gebleven hoor. Te zeggen, geen alcoholhoudende dranken genomen. Ik heb het u nog eens geschreven. Iets moois, maar je mag het niet in huis hebben. ;)

Maar kijk eens. Heb een copyrght gemaakt. Er staat duidelijk Maximale bestandsformaat toegelaten:128KB per bericht:4

Ik kan dus maximum twee foto's plaatsen met totaal van 128kb, ipv 192 kb in totaliteit. Die 192 kb is er gewoon afgevallen of weet ik wat. Ik kon voorheen 4 foto's plaatsen met totale kb van 192. Nu enkele foto's indien ik de max van 128 niet overschrijdt.

Extra opties... 
  Breng me op de hoogte als er reacties zijn. 
 Terug naar dit topic. 
 Gebruik geen smileys. 
 
Bijlage:   (meer bijlagen)
Toegestane extensies: txt, doc, pdf, jpg, gif, mpg, png
Maximale bestandsformaat toegestaan: 128 KB, per bericht: 4
 


De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #33 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 22:58:25 »
Wil er zelfs aan toevoegen, dat er nog van die Belgische en andere oenen bestaan die vanuit stilstand op de pechstrook onmiddellijk de rechter rijstrook verkiezen om hun weg verder te vervolgen.

Oenen omdat ze niet inzien dat het soms levensgevaarlijk is om de wegcode na te leven. Want volgens de wegcode mag je niet op de pechstrook (= gelijkgrondse berm) rijden, doch moet je op de rijbaan rijden.

Citaat
Hierbij kan ik alleen maar adviseren voor ieders eigen veiligheid, om op de pechstrook een snelheid te halen van minimum 80 à 90 km/u met de rechter richtingsaanwijzer in werking.

Een advies dat zeer bevorderlijk is voor de veiligheid, doch helaas ook een overtreding inhoudt (rechter richtingsaanwijzer: je gaat niet naar rechts opschuiven of afslaan).

Citaat
Citaat van: Jozef
Ten tweede: stel een autosnelweg met 2 x 2 rijstroken. Als er weinig verkeer is, zal ik ook naar links opschuiven. Maar als het druk is, ga ik het niet in mijn hoofd halen om op zo een plaats de capaciteit van de snelweg tot de helft te herleiden, en al zeker niet als er op de midden- of linker rijstrook voertuigen aankomen die aanzienlijk sneller willen rijden dan ik. Zoiets veroorzaakt door het accordeoneffect kilometers verderop monsterfiles en daardoor mogelijk ongevallen.

Hierbij kan ik mij aansluiten. Maar dan is er wel sprake van een toch wel bijzondere verkeersdrukte.

In België maakt het misschien nog allemaal niet zoveel verschil uit. Maar je zou dat hier in het zuiden van Duitsland moeten zien, Marc. Daar wordt nog heel wat sneller gereden dan in het noorden. Bijvoorbeeld op de oostelijke ring rond München. Daar is 130 km/h rechts, 180 km/h in het midden en 250 km/h links heel normaal (vraag het maar aan Benny).

Citaat
Ik wil jou nog het advies meegeven. Een tijdje geleden dat je nog in België bent geweest? Neem alvast temesta of selesta mee aan boord van uw voertuig, Jozef.

Lijkt me geen goed idee, Marc, want die middelen verminderen de concentratie, en die heb je in België voor 200% nodig.

Wat ik doe is op de laatste parking vóór de Belgische grens waar ik een pauze neem, de knop van mijn hersenen een halve slag omdraaien. En dan ervoor zorgen dat ik niet inslaap met dat getuf tegen slechts 120 km/h op de autosnelwegen. En dan om de haverklap bij mezelf denken: "Der ist vom Blitz getroffen", "Der hat einen Vogel im Kopf", "Der ist nicht ganz dicht"...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #34 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 23:01:38 »
Die 192 kb is er gewoon afgevallen of weet ik wat.

Daar klopt iets niet. We zullen er eens de expert moeten bijhalen. Niet SOS Piet, maar SOS Rafael...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #35 Gepost op: woensdag 30 december 2009 - 00:38:31 »
Die 192 kb is er gewoon afgevallen of weet ik wat.

Daar klopt iets niet. We zullen er eens de expert moeten bijhalen. Niet SOS Piet, maar SOS Rafael...

Rafaël? Is die sneller dan Joeri? Ik denk dat Jouri is weggevlogen met zijn vliegmasschien omdat wij hem nog nauwelijks horen of zien. ;D

Mocht het probleem zich niet stellen, zou ik het ook niet aankaarten. Lijkt nogal logisch.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #36 Gepost op: woensdag 30 december 2009 - 02:12:45 »
Ik zie hem bijna dagelijks.
Vandaag hem nog verwittigd voor een nieuw lid met blauwe pilletjes.
Een uur later was dat lid spoorloos. ;D

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #37 Gepost op: woensdag 30 december 2009 - 03:00:51 »
Vandaag hem nog verwittigd voor een nieuw lid met blauwe pilletjes.
Een uur later was dat lid spoorloos. ;D

Ik heb hem inderdaad meteen verwijderd van het forum.

Maar ik wil daarmee niets afdoen van Rafael's medespeurend oog om dit forum clean te houden.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #38 Gepost op: woensdag 30 december 2009 - 03:08:18 »
...
Ik heb hem inderdaad meteen verwijderd van het forum.
...

Oe ??? Heb jij dat gedaan?
Ik kreeg dit als antwoord dus ging ik ervan uit... :-[

Citaat
Joeri @ mechelen zei (gisteren om 11:18):
voilà, hij mag zijn blauw bollen zelf opeten !


Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #39 Gepost op: woensdag 30 december 2009 - 03:26:21 »
...
Ik heb hem inderdaad meteen verwijderd van het forum.
...

Oe ??? Heb jij dat gedaan?
Ik kreeg dit als antwoord dus ging ik ervan uit... :-

Citaat
Joeri @ mechelen zei (gisteren om 11:18):
voilà, hij mag zijn blauw bollen zelf opeten !


Mijn notebook heeft inderdaad in die tussentijd een tijd lang in de modus "Energie sparen" gestaan. Dus is het zeer wel mogelijk dat Joeri al eerder gereageerd heeft dan ik.
« Laatst bewerkt op: woensdag 30 december 2009 - 03:28:40 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #40 Gepost op: woensdag 30 december 2009 - 03:35:33 »
Msn kan soms snel en handig zijn, zelfs wanneer je offline bent of staat. ;) ;D

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #41 Gepost op: woensdag 30 december 2009 - 12:41:47 »
« Laatst bewerkt op: woensdag 30 december 2009 - 12:43:26 door Rafael »

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #42 Gepost op: woensdag 30 december 2009 - 13:40:58 »
Citaat van: Rafael
Is toch duidelijk, maximum 4 foto's van 48 kB,

Tha's problem, Rafael en Jozef. Vier foto's van 48 kb of zelfs 40 kb neemt het systeem niet meer aan. Voordien wel. Kon je tot maximum 192 kb foto's plaatsen.

Met vier foto's kan ik maximum tot 128 kb. Elke foto dat ik vooreerst dien op te zoeken vergt idd nadien enorm veel werk. Van MB alles omzetten naar KB in afz. map. Nadien opnieuw bewerken naar lager kb. Wanneer de bestandwaarde dat toch te groot blijikt bij het uploeden voor forum, verdwijnt ook meteen mijn bericht met vermelding maximum 128 kb. De 192 kb kan ik echter niet meer bereiken.



De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #43 Gepost op: woensdag 30 december 2009 - 14:11:17 »
Nu bon, ik voer ook nog wat in mijn schild, meer daarover begin febr, half febr.

2010 ?  ;D :-X
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #44 Gepost op: woensdag 30 december 2009 - 15:55:49 »