Is het niet de bedoeling dat die botsabsorbeerder de bots absorbeert via de voorbumper?
Op de foto lijkt hij dat met de voorruit gedaan te hebben waardoor de gevolgen van het ongeval alleen maar zwaarder zijn geworden.
Ik heb zo eens ene zien daarop rijden (zo ene die de volledige snelweg wilde benutten) aan toch wel..., hja een tiental meter ervoor beginnen remmen aan toch meer dan 100km/u omdat hij niet meer kon iemand de pas afsnijden wegens de volle lengte naast elkaar.
Knal erop en wonder boven wonder rond de vrachtwagen met botsabsorbeerder gedraaid zonder iets te raken en voor de vrachtwagen tot stilstand gekomen.
Beide inzittenden stapten onmiddellijk uit langs de passagierskant (kant bestuurder kon niet meer open), ogenschijnlijk zonder noemenswaardige verwondingen.
Vooreerst mijn dank voor de tip om de foto's makkelijk te uploaden en vervolgens te plaatsen, Bibi. Werkt vrij makkelijk en snel. Maar hoe eventueel terug te verwijderen uit dat systeem?
Om verder uw vraag te beantwoorden. Botsabsorbeerders zijn ontwopren voor snelheden tot 100 à 120 km/u. De voorwaarden zijn dat de slachtoffers niet bekneld worden en de kooi zelf geen noemenwaardige vervormingen aanneemt en intact blijft. Toch wel belangrijk. Wat niet weg neemt dat er een deformatie bestaat waarin de voorruit door bv motorkap wordt beschadigd of zelfs uitgerukt. De aanvangssnelheid en de bewegingskarakteristiek na de impact zijn ook van belang. Net zoals het een verschil kan maken in een frontale, laterale of het een gedeeltelijke overlapping betreft. Hogere snelheden kunnen ook de absorbeerder in een hogere positie brengen door de aanrijding zelf waaruit schade aan de voorruit voortvloeit.
Zoals u getuige was van het ongeval, is dat een aanrijding geweest met gedeeltelijke impact. Waarbij het voertuig achteraan uitbreekt. In dit type ongeval meestal voor een botsabsorbeerder tot stilstand komt.
Ik kom even terug op wat u schreef en mijn repliek daarop:
Verklaard meteen waarom de auto niet dieper onder de voorliggende vrachtwagen werd geduwd en misschien 1 of meerdere levens in het voertuig kon gespaard hebben.
Alm betwijfel ik dat ten sterkste bij hoogbouw opleggers. Daar zagen we heel wat personenwagens onder de oplegger verdwijnen waarbij de inzittenden in aanraking kwamen met de stalen constructie. Zelfs met onthoofdingen als gevolg.
Onderstaand ongeval bedoel ik dus. Een pechstrookongeval waarbij de hoogbouw van de vrachtwagen aanleiding geeft dat een personenwagen eronder verdwijnt. Wanneer een personenwagen achterwaarts wordt aangereden door een vrachtwagen en als het ware er volledig wordt ondergeduwd, is het meestal fataal.