Auteur Topic: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg  (gelezen 29455 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #45 Gepost op: woensdag 30 december 2009 - 17:08:35 »
Citaat van: Rafael
Das een erg vreemd probleem. In de instellingen zie ik niets mis. De ideale omstandigheid zou zijn dat er geen beperking op zit, en de software alles voor je doet.


Een vreemd probleem of als er iets mis loopt daarvoor is hier wel het juiste adres, Rafaël. Zelfde als we iets aankopen. Best is dat we de doos in de winkel openen. Want bij thuiskomst mankeert er gegarandeert wel iets. Ofwel een snoer zonder stekker, een pot zonder deksel... dat zijn we al gewend. Bij één der volgende postings waar ik foto's kan aanwenden zullen we bekijken wat het geeft, Rafaël.





De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #46 Gepost op: woensdag 30 december 2009 - 17:22:54 »
Rafael,

Gelden terzake voor beheerders en moderatoren dezelfde beperkingen als voor gewone leden?

Probeer het misschien eens door in te loggen als vu1 (virtual user 1) met mijn paswoord dat je kent van de server.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #47 Gepost op: woensdag 30 december 2009 - 17:34:03 »

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #48 Gepost op: woensdag 30 december 2009 - 18:32:29 »
Rafaël en Jozef,

We hebben een topic aangetroffen waarbij we wat foto's kunnen aanwenden. We zullen nog eens een poging wagen in de late avond.

Citaat van: Rafaël
Nu bon, ik voer ook nog wat in mijn schild...

Laat me raden. Toch aanmaak website. ;D
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #49 Gepost op: donderdag 31 december 2009 - 01:45:48 »
Ik plaats altijd foto's via http://imageshack.us/ en resize automatisch de foto's op 640x480.
Daarna kopiëren en plakken en...



kerstsfeer in Denderleeuw. ;D

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #50 Gepost op: donderdag 31 december 2009 - 02:14:32 »
Lijkt me vrij gemakkelijk. Eens een foto opzoeken en dan proberen in de topic verkeersbeleid.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #51 Gepost op: donderdag 31 december 2009 - 02:35:50 »
De direct link tussen [img ][/img ] plaatsen en klaar.
De originele grote was 4000x3000 en 2,04 MB. Na wat training staat de foto er binnen de minuut. ;)

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #52 Gepost op: donderdag 31 december 2009 - 04:03:30 »
Citaat van: Jozef
Dat hangt een beetje af van de omstandigheden, Marc.

Ten eerste: als iedereen blijft waar hij moet blijven (de gestrande bestuurder en de pechverhelper op de pechstrook en ik op de rijstrook), kan er niets gebeuren.

Citaat van: Marc Annemans
Die redenering klopt niet, Jozef, en moet ik u helaas daarin tegespreken. Het hangt er ook vanaf welk soort voertuig op de pechstrook staat. Voor een vrachtwagenbestuurder of takeldiensten is het dikwijls een benarde situatie om op een pechstrook een lekke band te vervangen. Voornamelijk aan de zijde van de rechter rijstroken. Evenzeer voor sommige personenwagenbestuurders die bij zulk soort pech eveneens de rechterrijstrook te dicht benaderen. Helaas vallen er teveel pechstrookongevallen te noteren. Bij defect of zelfs bij het vastmaken van een lading. Ik dacht op dit forum daarover ooit te hebben geschreven met bijlagen van foto's ivm zulke ongevallen.

Ik zou zelf eenieder willen adviseren, indien niet noodzakelijk, blijf weg van een pechstrook. En indien de plaatstoestand het toelaat, plaats zover mogelijk het voertuig en desnoods op de aangrenzende grasberm. Weg van die rechter rijstrook. Ook niet de eerste maal dat een bestuurder wordt meegezogen door de luchtverplaatsing van een vracht of tankwagen dewelke de rechter rijstrook volgt.

Enkele pechstrookongevallen opgezocht. Merk de pechstrookongevallen waarbij signawagens uitgerust met botsabsorbeerders. De opvallende zichtbaarheid was dus niet ontbrekende. Bemerk ook het ongeval met botsabsorbeerder en signauitrusting. In hoeverre is een bestuurder nog aandachtig. Vandaar dat mijn inziens het steeds een levensgevaarlijk blijft om op een pechstrook werkzaamheden uit te voeren of zelfs te stoppen.















« Laatst bewerkt op: donderdag 31 december 2009 - 04:32:02 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #53 Gepost op: donderdag 31 december 2009 - 04:25:07 »
Is het niet de bedoeling dat die botsabsorbeerder de bots absorbeert via de voorbumper?
Op de foto lijkt hij dat met de voorruit gedaan te hebben waardoor de gevolgen van het ongeval alleen maar zwaarder zijn geworden.

Ik heb zo eens ene zien daarop rijden (zo ene die de volledige snelweg wilde benutten) aan toch wel..., hja een tiental meter ervoor beginnen remmen aan toch meer dan 100km/u omdat hij niet meer kon iemand de pas afsnijden wegens de volle lengte naast elkaar.
Knal erop en wonder boven wonder rond de vrachtwagen met botsabsorbeerder gedraaid zonder iets te raken en voor de vrachtwagen tot stilstand gekomen.
Beide inzittenden stapten onmiddellijk uit langs de passagierskant (kant bestuurder kon niet meer open), ogenschijnlijk zonder noemenswaardige verwondingen.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #54 Gepost op: donderdag 31 december 2009 - 05:09:11 »
Is het niet de bedoeling dat die botsabsorbeerder de bots absorbeert via de voorbumper?
Op de foto lijkt hij dat met de voorruit gedaan te hebben waardoor de gevolgen van het ongeval alleen maar zwaarder zijn geworden.

Ik heb zo eens ene zien daarop rijden (zo ene die de volledige snelweg wilde benutten) aan toch wel..., hja een tiental meter ervoor beginnen remmen aan toch meer dan 100km/u omdat hij niet meer kon iemand de pas afsnijden wegens de volle lengte naast elkaar.
Knal erop en wonder boven wonder rond de vrachtwagen met botsabsorbeerder gedraaid zonder iets te raken en voor de vrachtwagen tot stilstand gekomen.
Beide inzittenden stapten onmiddellijk uit langs de passagierskant (kant bestuurder kon niet meer open), ogenschijnlijk zonder noemenswaardige verwondingen.

Vooreerst mijn dank voor de tip om de foto's makkelijk te uploaden en vervolgens te plaatsen, Bibi. Werkt vrij makkelijk en snel. Maar hoe eventueel terug te verwijderen uit dat systeem?

Om verder uw vraag te beantwoorden. Botsabsorbeerders zijn ontwopren voor snelheden tot 100 à 120 km/u. De voorwaarden zijn dat de slachtoffers niet bekneld worden en de kooi zelf geen noemenwaardige vervormingen aanneemt en intact blijft. Toch wel belangrijk. Wat niet weg neemt dat er een deformatie bestaat waarin de voorruit door bv motorkap wordt beschadigd of zelfs uitgerukt. De aanvangssnelheid en de bewegingskarakteristiek na de impact zijn ook van belang. Net zoals het een verschil kan maken in een frontale, laterale of het een gedeeltelijke overlapping betreft. Hogere snelheden kunnen ook de absorbeerder in een hogere positie brengen door de aanrijding zelf waaruit schade aan de voorruit voortvloeit.

Zoals u getuige was van het ongeval, is dat een aanrijding geweest met gedeeltelijke impact. Waarbij het voertuig achteraan uitbreekt. In dit type ongeval meestal voor een botsabsorbeerder tot stilstand komt.

Ik kom even terug op wat u schreef en mijn repliek daarop:

Citaat van: Bibi
Verklaard meteen waarom de auto niet dieper onder de voorliggende vrachtwagen werd geduwd en misschien 1 of meerdere levens in het voertuig kon gespaard hebben.

Citaat van: Marc Annemans
Alm betwijfel ik dat ten sterkste bij hoogbouw opleggers. Daar zagen we heel wat personenwagens onder de oplegger verdwijnen waarbij de inzittenden in aanraking kwamen met de stalen constructie. Zelfs met onthoofdingen als gevolg.

Onderstaand ongeval bedoel ik dus. Een pechstrookongeval waarbij de hoogbouw van de vrachtwagen aanleiding geeft dat een personenwagen eronder verdwijnt. Wanneer een personenwagen achterwaarts wordt aangereden door een vrachtwagen en als het ware er volledig wordt ondergeduwd, is het meestal fataal.







 

« Laatst bewerkt op: donderdag 31 december 2009 - 05:48:52 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #55 Gepost op: donderdag 31 december 2009 - 06:14:54 »
Vooreerst mijn dank voor de tip om de foto's makkelijk te uploaden en vervolgens te plaatsen, Bibi. Werkt vrij makkelijk en snel. 

Geen dank, graag gedaan want eigenlijk komt de eer Rafael toe die mij die tip een paar jaar terug al gaf.

Maar hoe eventueel terug te verwijderen uit dat systeem?

Door het gebruikelijke rode kruisje aan te vinken Marc maar ik zou dat echter niet doen want dan verdwijnen de foto's hier ook.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #56 Gepost op: donderdag 31 december 2009 - 06:45:06 »
Citaat van: Bibi
Door het gebruikelijke rode kruisje aan te vinken Marc maar ik zou dat echter niet doen want dan verdwijnen de foto's hier ook.

Zojuist PB verzonden naar u, Bibi.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #57 Gepost op: donderdag 31 december 2009 - 06:50:00 »
Citaat van: Bibi
Door het gebruikelijke rode kruisje aan te vinken Marc maar ik zou dat echter niet doen want dan verdwijnen de foto's hier ook.

Zojuist PB verzonden naar u, Bibi.


En tussen het bakken door eentje terug. ;)

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #58 Gepost op: donderdag 31 december 2009 - 13:00:13 »
Is het niet de bedoeling dat die botsabsorbeerder de bots absorbeert via de voorbumper?
Op de foto lijkt hij dat met de voorruit gedaan te hebben waardoor de gevolgen van het ongeval alleen maar zwaarder zijn geworden.
Als je met een voertuig met platte neus vol in de remmen gaan, duikt de neus, en dat kan voldoende zijn om (deels) onder een botsabsorbeerder te geraken.
De bovenkant van de motorkap/neus heeft in een ongeval zo goed als niks te vertellen, dat plooit gewoon weg.
De kinetische energie is genoeg om met het hefboomeffect de botsabsorbeerder (en bijhorende vrachtwagen) op te tillen, je kan dat op minstens 1 van de foto's trouwens zien.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #59 Gepost op: donderdag 31 december 2009 - 13:07:41 »
Citaat van: Marc Annemans
Alm betwijfel ik dat ten sterkste bij hoogbouw opleggers. Daar zagen we heel wat personenwagens onder de oplegger verdwijnen waarbij de inzittenden in aanraking kwamen met de stalen constructie. Zelfs met onthoofdingen als gevolg.

Onderstaand ongeval bedoel ik dus. Een pechstrookongeval waarbij de hoogbouw van de vrachtwagen aanleiding geeft dat een personenwagen eronder verdwijnt.
Reden waarom er reglementering is die o.a. de afstand van de achterzijde van een vrachtwagen / oplegger tot de schokbreker regelt.

http://wegcode.be/wet.php?wet=22&node=art55


Wat er eigenlijk (minstens op EU-schaal) nodig is, is een verplicht gelijke hoogte voor alle botsabsorberende structuren in alle voertuigen, van personenwagens over vrachtwagens tot opleggers.
Bij een aanrijding komen de botsabsorberende structuren dan tegen elkaar, en kunnen ze hun werk doen,  ipv dat de éne onder of over de andere schuift.
« Laatst bewerkt op: donderdag 31 december 2009 - 13:11:00 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder